Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting bij manuele lenzen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeting bij manuele lenzen...

    Hallo! Al weer een tijdje geleden dat ik hier nog was, augustus 2005 ...

    Ik heb het volgende probleem, ik heb Canon objectieven en een balg die niet compatibel zijn met de EOS EF vattingen, ik werk met een FD-EF verloop ring en kan ze zodoende toch gebruiken. Wanneer ik een van die lenzen monteer op m'n EOS body dan kan ik niet kiezen om de camera zo in te stellen dat hij geen rekening houdt met het diafragma, om een voorbeeld te geven, stel dat ik m'n FL 50mm F/1.8 voorschroef en ze op F/1.8 zet, ook op m'n camera stel ik F/1.8 in dan krijg ik een bepaalde sluiterwaarde, stel nu dat ik de camera op F/22 zet dan zal de sluitertijd inderdaad verlengen maar de lens staat nog steeds op F/1.8 omdat het een manuele is, als ik dan een foto maak dan is het hopeloos overbelicht.

    De oplossing lijkt te zijn om telkens de camera in te stellen op de waarde waarop de lens is ingesteld, maar, dan lijkt het volgende probleem zich voor te doen, stel dat m'n lens en m'n body op F/8.0 staan, dat wil zeggen dat er door de lens relatief weinig licht komt, de camera vangt dit op en berekent een sluitertijd gelinkt aan zijn instelling die op F/8.0 staat, als ik dan een foto maak lijkt het me denkbaar dat het beeld slecht belicht zal zijn, omdat de bodies bij automatische lenzen het licht meten dat door de lens komt terwijl deze wijd open staat en ze pas het diafragma aan passen het moment dat de foto gemaakt wordt. Ik heb het over de Canon EOS 1V.

    Met mijn 20D en T70 heb ik dit probleem niet, het diafragma getal wordt "00" en de lichtmeting lijkt correct te werken.


  • #2
    Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

    Oorspronkelijk geplaatst door Secret Bekijk bericht
    stel dat ik m'n FL 50mm F/1.8 voorschroef en ze op F/1.8 zet, ook op m'n camera stel ik F/1.8 in dan krijg ik een bepaalde sluiterwaarde, stel nu dat ik de camera op F/22 zet dan zal de sluitertijd inderdaad verlengen maar de lens staat nog steeds op F/1.8 omdat het een manuele is, als ik dan een foto maak dan is het hopeloos overbelicht.
    Als je de camera op F22 zet is het toch logisch om je diafragma van je lens na het sherpstellen niet op F1.8 te laten staan maar dicht te draaien naar F22 ?

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

      Lichtmeten en scherpstellen doe je met open diafragma, en als je de foto neemt moet je je diafragma op de lens dichtdraaien naar de door je camera gemeten waarde.
      Als jij tijdens de lichtmeting aan je camera zegt dat je een foto met f22 gaat nemen, zal die een sluitertijd kiezen die hoort bij de f22.
      Als je dan achteraf toch f1.8 gebruikt bij het effectief nemen van de foto, dan is het toch niet meer dan normaal dat je zwaar overbelichte foto's krijgt?

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

        S,

        Ik denk dat heel die redenering, met die balg ertussen, een zaak van trial en error is, tot je histogram goed staat.

        M stand, sterpstellen wide open, diafragma dicht, sluitertijden proberen.

        Met pinhole fotografie werkt er ook niets automatisch, maar na een tijdje leer je wel goed te schatten.

        Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

          Oorspronkelijk geplaatst door Secret Bekijk bericht
          Hallo! Al weer een tijdje geleden dat ik hier nog was, augustus 2005 ...

          Ik heb het volgende probleem, ik heb Canon objectieven en een balg die niet compatibel zijn met de EOS EF vattingen, ik werk met een FD-EF verloop ring en kan ze zodoende toch gebruiken. Wanneer ik een van die lenzen monteer op m'n EOS body dan kan ik niet kiezen om de camera zo in te stellen dat hij geen rekening houdt met het diafragma, om een voorbeeld te geven, stel dat ik m'n FL 50mm F/1.8 voorschroef en ze op F/1.8 zet, ook op m'n camera stel ik F/1.8 in dan krijg ik een bepaalde sluiterwaarde, stel nu dat ik de camera op F/22 zet dan zal de sluitertijd inderdaad verlengen maar de lens staat nog steeds op F/1.8 omdat het een manuele is, als ik dan een foto maak dan is het hopeloos overbelicht.

          De oplossing lijkt te zijn om telkens de camera in te stellen op de waarde waarop de lens is ingesteld, maar, dan lijkt het volgende probleem zich voor te doen, stel dat m'n lens en m'n body op F/8.0 staan, dat wil zeggen dat er door de lens relatief weinig licht komt, de camera vangt dit op en berekent een sluitertijd gelinkt aan zijn instelling die op F/8.0 staat, als ik dan een foto maak lijkt het me denkbaar dat het beeld slecht belicht zal zijn, omdat de bodies bij automatische lenzen het licht meten dat door de lens komt terwijl deze wijd open staat en ze pas het diafragma aan passen het moment dat de foto gemaakt wordt. Ik heb het over de Canon EOS 1V.

          Met mijn 20D en T70 heb ik dit probleem niet, het diafragma getal wordt "00" en de lichtmeting lijkt correct te werken.


          Je moet je lenzen aanpassen of ombouwen, zodat je ze "stopped down" kan gebruiken, dat wil zeggen als je de lens instelt of F8 , dat het diafragma ook meteen sluit.
          Het licht wordt dan bij F8 gemeten en min of meer correct belicht....
          Meetal geeft dit iets overbelichting , maar dat is simpel te corrigeren, hoe langer de lens, hoe meer compensatie nodig is.\

          PS, Av werkt goed
          Last edited by Keeskanon; 5 maart 2008, 17:07.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

            [QUOTE=pol parasol;1766827]Lichtmeten en scherpstellen doe je met open diafragma, en als je de foto neemt moet je je diafragma op de lens dichtdraaien naar de door je camera gemeten waarde.
            /QUOTE]

            Lichtmeten MOET bij werkdiafragma, er is met FD lenzen geen enkele vorm van communicatie met de body.....

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Lichtmeten MOET bij werkdiafragma, er is met FD lenzen geen enkele vorm van communicatie met de body.....
              Lees misschien het volgende nog eens aandachtig:
              Oorspronkelijk geplaatst door Secret Bekijk bericht
              ...stel dat ik m'n FL 50mm F/1.8 voorschroef en ze op F/1.8 zet, ook op m'n camera stel ik F/1.8 in dan krijg ik een bepaalde sluiterwaarde, stel nu dat ik de camera op F/22 zet dan zal de sluitertijd inderdaad verlengen maar de lens staat nog steeds op F/1.8 omdat het een manuele is, als ik dan een foto maak dan is het hopeloos overbelicht.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                [QUOTE=pol parasol;1768620]
                Citaat:
                Oorspronkelijk geplaatst door Secret Bekijk bericht
                ...stel dat ik m'n FL 50mm F/1.8 voorschroef en ze op F/1.8 zet, ook op m'n camera stel ik F/1.8 in dan krijg ik een bepaalde sluiterwaarde, stel nu dat ik de camera op F/22 zet dan zal de sluitertijd inderdaad verlengen maar de lens staat nog steeds op F/1.8 omdat het een manuele is, als ik dan een foto maak dan is het hopeloos overbelicht.


                Snijdt geen hout.
                Op een EOS camera is met een lens zonder electronica
                sowieso geen diafragma op de camera in te stellen.
                Display geeft 00 aan ...., wat je ook draait.

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                  Voor alle MFfers zou dit toch gesneden koek moeten zijn.

                  a) Scherpstellen op max. diafragmaopening
                  b) (Cam op M of Av) en dan pas werkdiafragma instellen op de lens. De cam heeft geen communicatie met de lens dus daar kan je je diafragma niet instellen. Je krijgt trouwens geen waarden te zien op je display.

                  Paul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Snijdt geen hout.
                    Op een EOS camera is met een lens zonder electronica
                    sowieso geen diafragma op de camera in te stellen.
                    Display geeft 00 aan ...., wat je ook draait.
                    Niet helemaal, toch kan ik met de EOS 1V m'n diafragma instellen op de body, maar ik kan niet tot F/0.0 doordraaien, F/1.0 is het laagste dat ik kan selecteren.


                    Op deze foto is het niet echt duidelijk maar het toont aan dat wanneer er geen lens op de body zit er wel degelijk nog een F-stop kan worden ingesteld.
                    Last edited by Secret; 10 maart 2008, 19:10. Reden: Foto bijgeplaatst...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                      Ik weet nie of je beschikt over een lichtmeter.
                      Ben al effe uit fotografie maar als ik mij nog goed herinner is er een bepaalde brekening wat je kan doen (uit mijn studies van 5 jaar geleden) ivm gebruik van balg.
                      Zal morgen eens effe terug in mijn boeken gaan neusen voor de juiste formule proberen neer te pennen. Meschien dat dit je kan helpen.
                      Kan ook zijn dat ik de vraag heel verkeerd begrepen heb.
                      Mvg,
                      Mike

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                        Voor alle duidelijkheid: ik word hierboven (post #10) onterecht opgegeven als auteur van een en ander.
                        Het is echter de Telekees die geen hout snijdt en door z'n knullige manier van citeren in post #8 Secret op het verkeerde been zet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Voor alle duidelijkheid: ik word hierboven (post #10) onterecht opgegeven als auteur van een en ander.
                          Het is echter de Telekees die geen hout snijdt en door z'n knullige manier van citeren in post #8 Secret op het verkeerde been zet.
                          Sorry hoor, maar secret staat er toch bij als auteur?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                            Lees jij wel wat er staat?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Secret Bekijk bericht
                              Niet helemaal, toch kan ik met de EOS 1V m'n diafragma instellen op de body, maar ik kan niet tot F/0.0 doordraaien, F/1.0 is het laagste dat ik kan selecteren.



                              Op deze foto is het niet echt duidelijk maar het toont aan dat wanneer er geen lens op de body zit er wel degelijk nog een F-stop kan worden ingesteld.
                              Je hebt gelijk, bij oudere EOS camera's is dat zo, ik heb het op mijn stokoude EOS10 geprobeerd.

                              Citaat uit:


                              How to use the old-style stop-down metering style (display shows something other than “00”).

                              If you attach a non-EF lens to your older Canon EOS camera, the camera notices that the lens doesn’t have a working computer and goes into stop-down metering mode. It nonetheless displays a full range of apertures, which you can set from 1.0 to 32.

                              Set the camera’s aperture setting to 1.0 and leave it there.

                              Do not set the camera’s aperture value to match that of the lens. In fact, I don’t know why the camera lets you change the aperture setting at all, since it only screws things up by overexposing the image.

                              If your lens has an adjustable aperture (usually an aperture ring on the barrel) you must do the adjustment on the lens itself, not the camera. This will obviously vary the amount of light entering the camera. The camera reads it and meters from that accordingly.

                              Now, since the camera isn’t capable of adjusting the aperture setting on the lens it can’t work in P (program), Tv (shutter speed priority) or PIC (icon) modes with such a lens, but it’ll work just fine in Av (aperture priority) and M (manual) modes.

                              In Av mode you set the lens aperture using the lens aperture ring and the camera’s aperture setting to 1.0 and then camera will set a shutter speed automatically. In M mode you set the aperture using the lens aperture ring and then set the shutter speed on the camera yourself.

                              One other note - some older EOS cameras have the annoying inability to remember aperture settings when you switch from one mode to another. Some models, such as the EOS 620/650 or 10/10s, automatically switch the aperture value to 5.6 whenever you go into Av and M modes. Since the aperture value must be set to 1.0 when using stop-down metering and a manual lens you have to dial the aperture back every single time you enter either mode. This is particularly annoying in M mode, because since these cameras lack a rear command dial you have to hold the partial metering button whilst rotating the main dial. Oh, well.

                              Comment

                              Working...
                              X