Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap voldoende?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnekap voldoende?

Als je toch aan de voorzichtige kant bent en er niet tegenop ziet om wat geld te investeren, dan is het een overweging waard om een "buitenshuisverzekering" af te sluiten voor je fotospullen. Kost- zeker op termijn- wel wat meer dan een aantal filters (alhoewel een B&W MRC Slim filter van 82 mm ook niet echt goedkoop is ........) maar zeker voor een veelgebruikt deel van je outfit (de walkaround set die je ook in de stad gebruikt bijvoorbeeld) geeft dat een nog veiliger gevoel dan zo'n filter .....

Groeten,

Humphrey

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclicks Bekijk bericht
      Een geliefde kan genezen, een lens niet
      ja wel hoor, je kan een lens opnieuw laten slijpen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb op drie van de vier lenzen( EF400 f5.6, EF 70-200 f2.8 en de EX180mm macro) die ik bezit een B&W UV filter zitten.

Ik heb nog nooit enig verlies van scherpte vastgesteld door het gebruik van deze filters, zelfs nog gene flair vastgesteld.

Voor op de sigma 300-800mm f5.6 bestaat zelfs gene filter.

Bij dit objectief zit standaard een UV én Pola-insteekfilter bij.

Sigma raadt het gebruik van deze UV -filter zelfs hard aan. "De lens niet gebruiken zonder insteekfilter" schrijft men.

Maar dit filter zit dan wel weer "achter" de lens inplaats van de normale "ervoor" filters.

Bij mijn EF 400mm lens heb ik in het begin zonder UV beschermfilter gewerkt, maar de zure regen van tegenwoordig is niet zo lief voor de coating hoor.

Nadat ik een paar druppels/ringen op de lens niet meer weg krijg, heb ik toch besloten om er een filter voor te zetten.

De sigma 300-800mm f 5.6 kijk ik wel een paar maal per dag na op water/regenspatten hoor,...als van deze lens de coating wordt aangetast ....

Maar anderzijds, als men niet veel buitenshuis fotografeert kan men het wel stellen zonder een UV-filter denk ik.

Ik vervang toch liever een filter dan een lens.
        Groetjes
        ----JO

Comment

Laatst viel mijn fototas(je) van geringe hoogte op de grond. Fototoestel vlug aan een oppervlakkige check onderworpen en alles zag er normaal uit. Eenmaal terug thuis plaatste ik mijn foto's op pc en achteraf bergde ik zoals steeds alles netjes weg.
          Toen ik de dag daarop foto's wou nemen kon ik echter mijn lenskap niet meer afnemen. Wat bleek, die had blijkbaar door de val heel miniem een duwtje naar binnen gekregen (had ik de vorige dag niet eens gemerkt) en omdat ik nu een diepgaandere check deed hoorde ik vaag glasgerinkel. Paniek..., ik vreesde al het ergste voor mijn lens. De lenskap heb ik met een scherp voorwerp moeten lospulken en daar zag ik dat mijn filter in gruzelmenten lag. Ik beweer niet dat mijn lens hetzelfde lot zou ondergaan zijn bij niet gebruik van de filter maar ik durfde er toch niet verder aan denken. Alle glasrestanten werden zeer voorzichtig weggenomen en de lens gepoetst. Het eerste wat ik achteraf deed was toch wel een nieuwe filter bestellen en me troosten dat het gebruik van een filter misschien wel mijn lens 'gered' heeft.
          Of ik kwaliteitsverlies heb door gebruik van een filter?? Ik dacht altijd dat ik zelf de oorzaak was van mijn mislukte onscherpe foto's. Nu weet ik echter beter, die filters...
          Voor mij dus steeds een filter,
          mvg,
          Kinglouie
          de gustibus et coloribus non est disputandum
          Greetz, Artur Bex

Comment

Ik denk niet dat een goede filter merkbaar kwaliteitsverlies geeft, maar als het op bescherming aankomt denk ik dat een zonnekap beter is.
            Vorig jaar nog een rotsje beklomen met mijn toestel rond mijn nek bengelend. Ik had beide handen nodig om mezelf vast te houden, en mijn lens is toen enkele malen serieus tegen de rotsen gesmakt. Een filter had dit zeker niet overleefd, de plastic zonnekap ving de klappen zonder problemen op.

En een zonnekap heeft zeker geen nadelige gevolgen voor je foto's, ze worden er in vele gevallen zelfs beter door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
              Ik denk niet dat een goede filter merkbaar kwaliteitsverlies geeft, maar als het op bescherming aankomt denk ik dat een zonnekap beter is.
              Vorig jaar nog een rotsje beklomen met mijn toestel rond mijn nek bengelend. Ik had beide handen nodig om mezelf vast te houden, en mijn lens is toen enkele malen serieus tegen de rotsen gesmakt. Een filter had dit zeker niet overleefd, de plastic zonnekap ving de klappen zonder problemen op.

En een zonnekap heeft zeker geen nadelige gevolgen voor je foto's, ze worden er in vele gevallen zelfs beter door.
              Zonnekap gebruik ik steeds, maar die beschermt zeker niet tegen alles

Je weet nooit wat er kan gebeuren, zeker als je sportfotografie doet of een concert!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kinglouie Bekijk bericht
                Voor mij dus steeds een filter,
                mvg,
                Kinglouie
                Welke filter gebruik je dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclicks Bekijk bericht
                  Welke filter gebruik je dan?
                  Ik heb voor mijn lenzen telkens een uv-filter van B+W aangeschaft.
                  Ik wil ook nog wel toevoegen dat ik ook steeds de zonnekap gebruik maar soms moet ik die voor het opbergen weer afschroeven.
                  mvg,
                  Kinglouie
                  de gustibus et coloribus non est disputandum
                  Greetz, Artur Bex

Comment

je kan niet buiten de wetten van de optica.

nuja, ik gebruik filters waarvoor ze gemaakt zijn: het licht te filteren.

als je dan toch per se een filter wil opschroeven, zorg dan dat je de juiste filter voor de juiste omstandigheden gebruikt en begin zeker geen 2 of 3 filters over elkaar te schroeven
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      zie een lens als je geliefde, die pak je toch ook niet in omdat je bang bent dat ze/hij beschadigd!!
                      grt,bouk.

Ik wel, anders loop ze in de blootje over straat
                      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                      www.langenacker.nl

Comment

Ja, de zonnekap is voldoende. Eigenlijk is die verplicht.
                        Een filter wordt door velen gebruikt om het objectief te beschermen. Dat mag. Maar je moet hem er wel afhalen als je gaat fotograferen.

Meer lezen: http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogus/filters.pdf
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                          Ja, de zonnekap is voldoende. Eigenlijk is die verplicht.
                          Een filter wordt door velen gebruikt om het objectief te beschermen. Dat mag. Maar je moet hem er wel afhalen als je gaat fotograferen.

Meer lezen: http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogus/filters.pdf
                          Bedankt, die link had ik ook al gevonden

Maar ik wil een filter die ik er op kan laten, anders is het lensdopje voldoende natuurlijk

Zal een kijken naar de B+W en Hoya's

Comment

Working...
                          X