Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-500 voor sport?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 50-500 voor sport?

Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
    Was ook aan de Bigma aan het denken.
    Plus nog twee andere, nl:

Sigma 80-400 f4.5-5.6 EX OS APO
    Canon 100-400 f4.5-5.6 IS USM
    Bedenk eerst het volgende: de Sigma 80-400 heeft géén HSM en focust dus bijlange niet zo snel als de Bigma. Bovendien is het algemeen bekend dat een optisch gestabiliseerde lens steeds een kleine "shutter-vertraging" induceert na het afdrukken.

Ik werk voor ruim 90% met de Sigma 50-500 (natuurfotografie). Deze lens is zeer universeel inzetbaar, maar heeft idd. licht nodig. Anderzijds is het zo dat bij slecht licht, opnamen met lichtsterkere lenzen doorgaans toch ook nooit zo sprankelend zijn...

De HSM werkt bijzonder snel en de zoomring werkt zeer vlotjes. Bij vliegtuigspotten bvb. heb ik ervaren dat zoomen en afdrukken perfect simultaan mogelijk zijn...
    De massa van de Bigma draagt in grote mate bij tot de stabiliteit bij vrijhandige opnamen.

Het is hier al meermaals geschreven: met de Bigma moet men kunnen/leren werken. Sommigen zijn er direct mee weg, anderen zullen het nooit leren en breken dan de lens af... meestal omdat ze "te zwaar" is. Laat u dus zeker niet leiden door uitspraken van mensen die er niet mee uit de voeten kunnen.

Tenslotte de beste raad: ga naar een winkel en probeer ze zelf eerst eens uit met uw toestel... Niemand kan zeggen of deze lens al dan niet voor u geschikt is. Je zal het zélf in de praktijk moeten ondervinden...

Comment

Is er dan geen andere oplossing om toch een tele van 400 te hebben om vogels, etc te trekken?
      Volgens andere topics is 400 mm toch het minimum.

Er zijn zeker andere oplossingen. Maar als prijs kwaliteit vergelijk maakt ga je niet veel beter vinden dan een 50-500.
      Eén van de andere oplossingen die er zijn heb ik me recent aangeschaft, maar door het rotweer van de laatste dagen is ze wat in de kast blijven liggen.
      Heb me een Sigma 300mm F2.8 aangeschaft en gebruik deze met de 1.4 EX converter op 420mm en met de 2.0 op 600mm. Uitstekende kwaliteit maar ruim 2,5 x de prijs van de 50-500.
      fotosite

Comment

LucD & Elsan, bedankt voor jullie uitleg

Ik weet genoeg nu en zal de Bigma eerst eens proberen.
        Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Comment

U zal merken dat u met de Bigma vaak aan lichtsterkte te kort komt.
          In volle zon gaat het: in een bos of bij donker weer moet u de iso zo hoog zetten dat er weinig aan scherpte overblijft.
          Advies: spaar door voor een prime: Nikon of Sigma 300mm f1:2.8 die blijven ook in hun grootste opening aanvaartbare scherpte behouden. Bij voldoende licht kunt u dan ook nog een 2x extender toepassen.
          Last edited by Binnenuit; 28 februari 2007, 12:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door actiefotografie Bekijk bericht
            Ik fotografeer veel korfbal, en binnen doe ik dat met een 5D en een 70-200 2.8 objectief van Canon.

Buiten fotografeer ik met de wat oudere 35-350 van Canon. Op zich ben ik heel tevreden over die lens, maar met de 5D (geen cropfactor) zou ik nog iets meer zoom willen hebben. Zonder flexibiliteit te verliezen, dus een extender op mijn 70-200 of een lens met een vast brandpunt vind ik voor korfbal geen optie.

Ik overweeg het om over te stappen op de Sigma 50-500. Zijn er mensen die ervaring hebben met sportfotografie, buiten, gewoon overdag ? Voor schemer-omstandigheden of donker weer kan ik altijd switchen naar de 70-200 2.8.

Alvast dank voor uw tijd.
            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            U zal merken dat u met de Bigma vaak aan lichtsterkte te kort komt.
            In volle zon gaat het: in een bos of bij donker weer moet u de iso zo hoog zetten dat er weinig aan scherpte overblijft.
            Advies: spaar door voor een prime: Nikon of Sigma 300mm f1:2.8 die blijven ook in hun grootste opening aanvaartbare scherpte behouden. Bij voldoende licht kunt u dan ook nog een 2x extender toepassen.
            Binnenuit :

Prime en flexibiliteit ?
            Nikon 300 f/2,8 op een Canon kamera ?
            Korfbal in het bos ?

In se is uw advies niet verkeerd, alleen niet echt bruikbaar voor TS dacht ik zo.

Mvg,
            TravelToy.
            Last edited by TravelToy; 28 februari 2007, 13:42.
            www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
              Binnenuit :

Prime en flexibiliteit ?
              Nikon 300 f/2,8 op een Canon kamera ?
              Korfbal in het bos ?

In se is uw advies niet verkeerd, alleen niet echt bruikbaar voor TS dacht ik zo.

Mvg,
              TravelToy.
              lol,sorry maar vond het een grapige reactie

Comment

Working...
              X