Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 2 objectieven voor Canon 30D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke 2 objectieven voor Canon 30D

Ik heb een Canon 30D body gekregen (verjaardagskado) en weet als beginnende "fotograaf" eigenlijk niet welke Canon objectieven ik het beste erbij moet kopen. Ik laat me uiteraard ook voorlichten door de speciaalzaak, maar hoor ook graag jullie mening.

Ik heb max. € 2000,- te besteden voor objectieven, met welke twee van Canon kan ik (bijna) alle kanten op?

Kees.

Re: Welke 2 objectieven voor Canon 30D

Voor die som zou ik (maar hangt af voor wat je je toestel gaat gebruiken) volgende doen:

Canon 24-105 F4L en Canon 70-200F4L en met overblijvende geld nog een mooi breedhoekje, een sigma 10-20.

Andere mogelijkheden volop, maar dan zouden we eerst moeten weten of je vooral binnen of buiten gaat fotograferen, actie/geen actie, ... .
    ...Canon EOS D...
    .:Mijn website in opbouw:.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
      Voor die som zou ik (maar hangt af voor wat je je toestel gaat gebruiken) volgende doen:

Canon 24-105 F4L en Canon 70-200F4L en met overblijvende geld nog een mooi breedhoekje, een sigma 10-20.

Andere mogelijkheden volop, maar dan zouden we eerst moeten weten of je vooral binnen of buiten gaat fotograferen, actie/geen actie, ... .
      Ik ga vooral mijn twee jonge (en snelle) kinderen binnen en buiten fotograferen, en landschappen/gebouwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kees_Dis
        Ik ga vooral mijn twee jonge (en snelle) kinderen binnen en buiten fotograferen, en landschappen/gebouwen.
        Misschien heb je dan die 70-200 niet nodig. Ik gebruik zelf heel zelden veel tele, dus denk eerst na eer je zo'n budget spendeert. Misschien ga je veel groothoek gebruiken, dan zou ik eerder uitkijken naar de 17-55 2.8 maar voor dat geld zou ik eerder kiezen voor de 24-105. Dan kan je later nog zien als je veel tele nodig hebt om een tele bij te kopen of als je veel groothoek nodig hebt om een groothoek te kopen.

Misschien ook aan een flits denken, als je portretjes van de kinderen maakt enz, invulflits, beweging bevriezen, .. enz enz..

Comment

Ik zou om te beginnen al zeker voor de 17-55 f2.8 IS gaan. De andere lenzen met bijv 24mm als startpunt zijn gewoonweg niet breed genoeg. De f2.8 gaat heel welkom zijn eenmaal je binnen bent.

En dan naargelang je wensen eventueel een 70-200 F4 met 1.4 TC en dan blijf je binnen je budget. of de 70-300 IS of de 70-300 DO IS( alhoewel je dan wel iets boven budget zit).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            Ik zou om te beginnen al zeker voor de 17-55 f2.8 IS gaan. De andere lenzen met bijv 24mm als startpunt zijn gewoonweg niet breed genoeg. De f2.8 gaat heel welkom zijn eenmaal je binnen bent.

En dan naargelang je wensen eventueel een 70-200 F4 met 1.4 TC en dan blijf je binnen je budget. of de 70-300 IS of de 70-300 DO IS( alhoewel je dan wel iets boven budget zit).
            Een startpunt van 24 is voor groothoek inderdaad niet breed genoeg, maar dan kan je ook zeggen dat 55 niet genoeg tele is. Voor iemand die toekomt met 105mm tele en weinig grootoek gebruikt is het wel gemakkelijker om een 24-105 te kiezen, als je later bijvoorbeeld een Tokina 12-24 of een Sigma 10-20 wil bijkopen komt het goedkoper uit dan een tele bij te kopen omdat de 55 te kort is. Ik ben er vast van overtuigd dat die 17-55 een goeie lens is, maar 17mm wordt ook weer bijna 28 wat wel groothoek is, maar ook weer niet megawijd hé. Evengoed kan je zeggen dat 105mm tele is, maar ook geen supertele.

Beetje wikken en wegen hé, persoonlijk zou mijn keuze gaan naar de 24-105, voor portret en kinderen heb je vast die groothoek al niet nodig en dan is die tele zeker mooi meegenomen. Met F4 kom je ook gemakkelijk toe, 2.8 is altijd mooi meegenomen, maar als je snel moet zijn en ook nog zo naukeurig scherpstellen is het al moeilijker hé. Ik denk dat je toch vaker op iets hogere F waarde zit. Op F4 zal de 24-105 ook niet onderdoen voor de 17-55 denk ik.
            Voor die gebouwen en landschappen is er altijd nog de mogenlijkheid om een Tokina 12-24 aan te schaffen, en dan zit je ongeveer aan 1400€, dan is er nog geld over voor een goei flitsbakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
              Een startpunt van 24 is voor groothoek inderdaad niet breed genoeg, maar dan kan je ook zeggen dat 55 niet genoeg tele is. Voor iemand die toekomt met 105mm tele en weinig grootoek gebruikt is het wel gemakkelijker om een 24-105 te kiezen, als je later bijvoorbeeld een Tokina 12-24 of een Sigma 10-20 wil bijkopen komt het goedkoper uit dan een tele bij te kopen omdat de 55 te kort is. Ik ben er vast van overtuigd dat die 17-55 een goeie lens is, maar 17mm wordt ook weer bijna 28 wat wel groothoek is, maar ook weer niet megawijd hé. Evengoed kan je zeggen dat 105mm tele is, maar ook geen supertele.

Beetje wikken en wegen hé, persoonlijk zou mijn keuze gaan naar de 24-105, voor portret en kinderen heb je vast die groothoek al niet nodig en dan is die tele zeker mooi meegenomen. Met F4 kom je ook gemakkelijk toe, 2.8 is altijd mooi meegenomen, maar als je snel moet zijn en ook nog zo naukeurig scherpstellen is het al moeilijker hé. Ik denk dat je toch vaker op iets hogere F waarde zit. Op F4 zal de 24-105 ook niet onderdoen voor de 17-55 denk ik.
              Voor die gebouwen en landschappen is er altijd nog de mogenlijkheid om een Tokina 12-24 aan te schaffen, en dan zit je ongeveer aan 1400€, dan is er nog geld over voor een goei flitsbakske
              Ieder zijn keuze natuurlijk maar vergeet niet je kan altijd een foto nog croppen maar als je alles er niet op krijgt krijg je alles er niet op. Soms kan je proberen door pano's beginnen te maken maar vaak zal dat toch geen optie zijn. 55 is zeker geen tele maar je krijgt alles er wel mee op alleen niet dichtbij genoeg als je tele wil. De meeste tele's beginnen op 70mm combineert dus prachtig met die 55 alhoewel ik zeker niks tegen overlap heb. Maar met 24mm ga je de familie binnenkamers er gewoonweg vaak niet allemaal opkrijgen of je moet het beginnen ensceneren. En die f2.8 gaat er voor zorgen dat de kans dat die actieve kinderen er binnen ook nog scherp opstaan een pak doen stijgen want je gaat al snel op f2.8 zitten vrees ik.

Voor mij is die 24-105L vooral ideaal in combinatie met 5D.

Comment

Canon EF 35 f/2
                Canon EF 85 f/1.8

Meer heb je niet nodig. Of eigenlijk een 15 mm. Dan krijg je er zoveel beeld gratis bij, dan zie je tenminste wat...

BeBa

Comment

Twee opties:

A
                  17-55 IS
                  85/1.8 => portretlens
                  70-200/4.0

B
                  10-22
                  Sigma 18-50/2.8
                  85/1.8
                  70-200/4.0
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                  X