Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hama vs B&W

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hama vs B&W

B&W wordt al te vaak naar voren geschoven als de allerbeste filters voor je lens.

Maar, ik vraag me af of dat het prijsverschil wel rechtvaardigd. Ik bedoel, als B&W 10/10 krijgt, hoeveel krijgt een HAMA filter dan ? 9/10 ? In dat geval bestel ik een Hama.
    Last edited by zebra; 17 maart 2006, 08:12.
    Canon 350D - Sigma 18-50mm F2.8 en Canon 70-300 IS

Re: Hama vs B&W

Als je lens 10 is B&W als je lens iets anders is Hama....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zebra
      Maar, ik vraag me af of dat het prijsverschil wel rechtvaardigd.
      Hoeveel bedraagt het prijsverschil? Is wel belangrijk om erbij te vermelden. Als het om 10 EUR gaat ofzo is de keuze wat mij betreft snel gemaakt.

Comment

Ik heb ooit 1 Hama filter gehad. Die was inderdaad een stuk goedkoper dan B+W, en op zich niet slecht, maar het glaasje van de Hama was zo dun dat ik vaak gedacht heb dat het zou breken als ik het probeerde schoon te maken. Het was trouwens zo'n C14 type, met 7 coatings aan elke kant.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Wel ik vond een aanbieding op ebay van 2 Hama filters (UV en circ polarisatie) samen voor slechts 45 euro.

de filters in kwestie:
          http://www.hama.co.uk/portal/article...74/action*2563
          http://www.hama.co.uk/portal/article...45/action*2563

de UV filter is de niet-HTMC versie

ik ga nog wat speurwerk doen, misschien dat ik een vergelijkende studie kan vinden...

Comment

Ik word er gek van. Het enige dat je kan vinden is wat iedereen zegt "B+W is the best" maar nergens een ondersteuning voor dat argument te vinden. Als ik het allemaal een beetje lees zijn de B+W filters het minst onderhevig aan reflecties, en zijn ze zo duur vanwege hun koperen ring. Helaas nergens een pixel-op-pixel vergelijking.

Comment

Is er verschil tussen B&W filters en Kaesemann B&W filters.
              Een website vind ik daar niet van enkel bij schneider.
              Last edited by Kelly; 22 maart 2006, 16:40.

Comment

Ik heb één HAMA C-14 77mm UV filter en ben daar zéér tevreden over !
                Voor de rest heb ik allemaal B+W mrc filters.
                Prijsverschil is duidelijk in het voordeel van de HAMA .
                Ooit lang geleden gekocht en ik weet niet of die nu nog verkrijgbaar zijn !?
                Voelen zeker even degelijk aan als de B+W !
                En optisch géén problemen zoals extra inwendige reflectie bij niet gecoate filters.
                Ik kan die best wel aanraden !

Comment

Ach voor mij persoonlijk maakt hama of b&w of cokin eigenlijk niet veel verschil. Of toch niet genoeg opdat ik het zou opmerken. Ik heb filters van alle 3 deze merken, en ik kan niet zeggen dat de ene beter is dan de andere in zijn functie. Wat ik wel weet is dat de B&W mij inderdaad steviger lijkt dan de overige. Mja, het prijsverschil zal er wel voor iets tussen zitten hé.

Soit, ik ga niet bewust kiezen voor merk x of y. Als ik naar de winkel ga voor een bepaalde filter kies ik wel uit het gamma dat daar verkocht wordt. Zo vond ik het handiger om samen met mijn 17-40 direct een filter bij te bestellen. B+W in dit geval omdat Corné die ook verdeelt, en omdat bijv fnac - om maar eentje op te noemen - meestal geen filters in voorraad hebben met diameter groter dan 72mm.

Comment

mijn lijstje:

1. beste filter is geen filter (en de goedkoopste!!!)
                    2. nikon filters
                    3. Sigh-ray en Lee

25. B&W en canon filters (MC)

50. Hoya en Heliopan (MC)

100. Hama, tiffen, etc. (MC)

1000000000000. non-brand filters

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                      1. beste filter is geen filter (en de goedkoopste!!!)
                      Inderdaad, elk stuk glas is er één te veel, maar 'k heb toch liever een kras op m'n filter dan op m'n lens!

Ik dacht dat het prijsverschil ook te maken had met de coating die zich makkelijker laat reinigen in geval van vettige vingers en weet ik veel meer...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                        Inderdaad, elk stuk glas is er één te veel, maar 'k heb toch liever een kras op m'n filter dan op m'n lens!
                        hoeveel keer heb je al een kras gehad op je filter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                          hoeveel keer heb je al een kras gehad op je filter?
                          Bij mij gaat het vooral over vastklevend vuil, bv. stof dat door condensatie vast gaat zitten, vingerafdrukken, watervlekken, zoutnevel, ... Ik wrijf liever met een doekje over het filterglas dan over het frontelement.

Dat neemt niet weg dat de toevoeging van een extra glaselement altijd risico op verlies inhoudt.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ik heb een hama 58mm uv filterke op mijn standaard kitlensje zitten en ben blij dat ik die heb gekocht. ben een paar weken terug een weekendje Zeeland gaan doen en als ge zag hoe die filter er na 1 dag uitzag was ik enorm blij dat die aanslag op de filter zat die ik onder zuiver stromend water kon zuiver maken dan op mijn lens die ik dan "droger" zou moeten kuisen.

om ontopic te blijven, ik zie persoonlijk geen verschil tussen foto's die met of zonder de filter genomen zijn
                            In mijn Lowepro Nova 4 AW neem ik mee: Canon Eos 350D + 70-200 f2.8L IS USM + 24-105 f4L IS USM + 10-22ef-s USM + grip + 580EX - Manfrotto statiefke - Canon powershot A75

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                              Bij mij gaat het vooral over vastklevend vuil, bv. stof dat door condensatie vast gaat zitten, vingerafdrukken, watervlekken, zoutnevel, ... Ik wrijf liever met een doekje over het filterglas dan over het frontelement.

Dat neemt niet weg dat de toevoeging van een extra glaselement altijd risico op verlies inhoudt.
                              coating van lenzen is veel sterker dan van filters. Die kunnen tegen veel hoor.
                              Ik gebruik enkel een beschermfilter als ik in 'gevaarlijke' omstandigheden ga werken (zoals bijv. aan zee of zo)

Comment

Working...
                              X