Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISD's versus D 70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ISD's versus D 70

Ok, de financieen zijn rond, nu de keuze. Koop ik de Pentax ISD's of de D70.
    De pentax met de 18/55 of de nikon met de 18/70 mm
    Ik neig naar de pentax vanwege vooral formaat en handzaamheid maar mijn broer heeft de nikon al met wat lenzen e.d. en de kennis om mij snel wegwijs te helpen.
    Wat zou jij doen?

leo
    Pentax K10D

Re: ISD's versus D 70

je hebt mij ook aan het twijvelen gebracht, zou ook voor een D70 gaan maar naar aanleiding van je topic ben ik gaan twijvelen,heb hem even opgezocht en het lijkt mij een behoorlijke camera die Pentax, maar als je het glaswerk al in de buurt hebt zou ik toch denken aan de D70.Niet veel geholpen mischien maar laat het mij eens weten wat je heb aangeschaft.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen
      Ok, de financieen zijn rond, nu de keuze. Koop ik de Pentax ISD's of de D70.
      De pentax met de 18/55 of de nikon met de 18/70 mm
      Ik neig naar de pentax vanwege vooral formaat en handzaamheid maar mijn broer heeft de nikon al met wat lenzen e.d. en de kennis om mij snel wegwijs te helpen.
      Wat zou jij doen?

leo

Vlug, vlug!
      Snel reageren, want ik zal hier in de minderheid zijn, denk ik...

Aan mij moet je die vraag niet stellen, denk ik.

Goed, genoeg gelachen:
      D70:

- goede beeldkwaliteit,
      - snel!
      - goede AF
      - de kitlens van Nikon schijnt fantastisch te zijn

- zoeker (klein en somber)
      - plastiek afwerking (sommige mensen blijven daarover zagen)
      - gebruikt speciale batterij

ist Ds

- goede beeldkwaliteit
      - snel (alhoewel, wsch niet zo snel als D70, but who cares?)
      - goede AWB en automatische belichting
      - zoeker, of course!
      - fantastische ergonomie
      - kleinste DSLR op de markt (als je daarvoor te vinden bent),
      - iedereen heeft ne D70, met de ist Ds ben je anders dan de anderen
      - Pentax maakt een paar fantastische lenzen
      - goedkoper dan de D70 (alhoewel?)
      - gebruikt sd-geheugenkaartjes: de toekomst!
      - gebruikt CR-3V of AA-batterijen. Met de batterijen die Pentax bij de ist Ds levert doe je al gauw 1500 opnames: geen gesleur met laders ed...

- geen IS en USM,
      - AF (maar laten we niet dramatiseren, ligt op het niveau van 300D),

Behalve de zoeker (daar heeft Nikon het echt wel laten hangen!) is er geen echt nadeel voor de D70 dat ik zie. Ik zou mijn keuze meer laten afhangen van lenzen. Jij hebt al een paar Pentax lenzen, naar ik heb begrepen, dus zou de keuze eerder naar de ist Ds kunnen doorwegen. In elk geval, als je voor de ist Ds gaat, doe dan nog een extra efforke en koop de DA 16-45 f/4 ipv. de DA 18-55 kitlens. Daar ga je geen spijt van hebben...
      Last edited by MarcFoto; 21 december 2004, 22:44.
      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ik weet dat jij een warm pleiter bent voor de Pentax Marc en dat siert je op deze site van Canonians en Nikonians. Even over die standaart lens, kan je daar wat meer over vertellen zoals b.v. lichtsterkte enz. De lenzen die ik heb zijn vooral afkomstig uit het niet AF tijdperk dus best wel gedateerd, en als je een AF camera koopt wil je natuurlijk ook AF fotograferen. Ik zou dan voor beginners willen starten met een Sigma 70/300 APO naast de kitlens.
        Pentax K10D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen
          Ik weet dat jij een warm pleiter bent voor de Pentax Marc en dat siert je op deze site van Canonians en Nikonians. Even over die standaart lens, kan je daar wat meer over vertellen zoals b.v. lichtsterkte enz. De lenzen die ik heb zijn vooral afkomstig uit het niet AF tijdperk dus best wel gedateerd, en als je een AF camera koopt wil je natuurlijk ook AF fotograferen. Ik zou dan voor beginners willen starten met een Sigma 70/300 APO naast de kitlens.
          Was nog een voordeel vergeten: het embossed logo

In alle ernst:
          de DA 16-45 f/4 is een lens die zijn gelijke niet kent in het digitaal tijdperk. Op deze site hebben ze hem volledig getest en de conclusie's zijn dat het een ronduit sublieme lens is.
          Zo ene gecombineerd met de Pentax 80-320 bvb of de Sigma 70-300 APO, en je hebt alles om te starten...

Comment

Kijk ik ga mij hier ook eens mengen puur voor de fun. Want met de *ist Ds heb ik geen eigenlijk ervaring. Heb 5 min staan spelen met dat ding en dat is dus alles tot nu toe. Maar sommige dingen die hier geargumenteerd worden zijn gaan volgens mij nu toch echt niet op. Nu ja Marc zegt het zelf ook al een echt voordeel van de ene tov de andere ziet hij ook niet. Vandaar voor de fun.

Beide zijn zeker behoorlijke camera' en een miskoop zul je er waarschijnlijk niet mee doen.

Maar hier mijn commentaar:

Bij de D70 staat er bij de negatieve punten plastieken afwerking. Ok kan als negatief gezien worden maar veel belang zou ik er niet aan hechten. Maar als je dat bij de D70 zet moet je dat zeker bij de istDs zetten want die is veel plastiekeriger dan de D70 of bijv 300D ( een andere camera waar men vaak zaagt over plastiek). Gevoelsmatig voelt de istDs veruit het meest plastiekerig aan van alle DSLR die ik al vastgehad heb (en dat zijn ze allemaal buiten de D7).Dus dat is dan een extra neg voor de istDs of 1 minder voor de D70 je mag kiezen.

Dan zijn er ook nog de batterijen. Wel wat is het probleem eigenlijk met de speciale batterijen? Toch niet dat je er niet op elke hoek van de straat 1 kan kopen zeker? Zelf werk ik veel liever met een speciale batterij dan met AA's. En ja ik heb beide nodig in mijn camera's en die speciale das veel handiger. En er is geen enkel nadeel. Je moet sowieso in beide gevallen over reserve batterijen beschikken. Dat is gewoon een verschillende keuze het ene is niet beter of slechter dan het andere. En de verschillen zijn niet van die aard om aan 1 van de 2 een voordeel of nadeel te moeten geven. ALs het dan toch moet geef ik het nadeel aan de AA's. Dus je ziet het is zelf gewoon smaak ook. En kabels en laders moet je in beide gevallen meesleuren. Want aan digitale fotografie doen met niet oplaadbare batterijen is gewoonweg dom.

Ik betwijfel dat de AWB en Auto belichting van de D70 veel slechter is dan van de istDs als deze laatste al beter is. Daar zou ik ook geen voordeel durven geven.

Tja die fantastische ergonomie..... euh dat is wat een D70 gebruiker nu ook juist zegt van zijn Nikon en een canon gebruiker van zijn canon, en een ....... Dat is veel meer gewoonte dan iets anders. Ik zou mijn back dial op mijn canon niet meer kunnen missen iemand anders zal wel hetzelfde hebben met een feature van zijn camera.

Pentax maakt een paar fantastische lenzen. Dat wil ik wel geoven hoor maar ik denk dat nikon toch ook wel een paar fantastische lenzen maakt he.

En dan de SD kaarten tja dat is wel het meest gebruikte formaat omdat de meeste kleine camera's dit gebruiken maar de CF is verre van bedreigd om de volgende jaren te verdwijnen en als het neerkomt op capaciteiten wint de CF het nog steeds met gemak. En als je het belangrijk vindt om rekening te houden met de toekomst koop dan geen van beide maar een canon want dat is veruit het meest innoverende merk waarvan je zeker mag zijn dat ze er in de toekomst nog zullen zijn. De kans is groot dat dit voor Nikon en in wat mindere mate pentax ook het geval is maar van canon ben je zeker. Dus bij toekomstgericht denken......

Allee ik vond deze opm wel plezant (ja ik weet het ik heb ne rare smaak). Maar zoals altijd koop waar je zin in hebt een slechte zit er hier toch niet tussen.

Comment

De Kev slaapt toch ook nooit he...

Deze discussie('s) zijn al eens eerder gevoerd, maar toch:
              - batterijen: ooit al eens op reis geweest? een oplader voor de camera, ene voor de mp3-speler/mediadriver, ene voor de gsm, enz. Die AA's vind ik fantastisch: beschikbaar in alles vormen die je maar wil: Alkaline (voor in noodgevallen), Lithium oplaadbaar (hoge capaciteit/lage gebruikskost), NiMH (lage kostprijs) Lithium (hoogste capaciteit/bruikbaar bij heel lage/hoge temperaturen.)
              Met de batterijen die bij de ist geleverd worden haal je gemakkelijk 1500 foto's: ideaal voor op reis; geen gesleur met laders...
              En bovenal: AA's zal je makkelijker vinden dan de rest en neem je gewoon mee naar de volgende camera...
              - wat betreft afwerking: de ist Ds gebruikt net als de ist D een frame van Mg Alloy. dat is meer dan ik kan zeggen van vele anderen. Voor de rest, ik lig daar niet wakker van: er is bij mijn weten nog geen consumer DSLR uitgebracht die als voorhamer kan dienen...
              - AWB en AB zullen bij D70 zeker heel goed zijn, maar als ik alle fora mag nagaan is Pentax met de ist D de enige die het aangedurfd heeft de belichting op 0 EV te plaatsen. Alle andere DSLR's belichten d'office een halve tot volle stop onder om uitgewassen hooglichten te vermijden. De belichtingsmeter van de Ds is gebasseerd op die van de ist D, dus ik zie niet in waarom dat anders zou zijn. Voor de rest: als je altijd in RAW werkt, heb je daar weinig of geen probleem mee...
              - en dat Nikkors fantastische dingen zijn (de meeste toch) wil ik nie ontkennen, maar er zit meestal een prijsje aan. Nu, Pentax kent af en toe ook wel zijne prijs.
              - ik heb nooit gezegd dat de dagen van CF zouden geteld zijn. Maar in de review van de 1 D Mk II (ja, ik lees af en toe ook eens reviews van dingen die ik nooit ga kopen ) selt Phil dat sd sneller is dan CF. Wat bewezen moest worden. De ist Ds is WA compatiebel (net als de D70) en dus kun je met een snelle sd-kaart de ist Ds sneler maken dan de D70. Ook hier weer: ik lig er niet wakker van als dat nu wel of niet zo is...
              - ergonomie: heb nu twee weken de ist D en iedere keer opnieuw denk ik "en zeggen dat ik, toen ik mijn EOS dagen beleefde, ik dacht dat Canon ergonomisch iok was." Niet dus...

En dan te bedenken dat ik nog twee voordelen van de ist Ds vergeten was (bij deze rechtgezet): groot en contrastrijk LCD en compatiebel met alle lenzen die Pentax ooit heeft gemaakt (goedkoop te vinden en meestal van superkwaliteit.)

Zoals ik al zei: met geen van beide ga je echt fout (de zoeker van de D70 daargelaten dan) en het zal eerder te maken hebben met in wat voor systeem je stapt. Gezien Leo al Pentax lenzen heeft (ook al zijn ze oud) en een flits is dat een niet te onderschatten argument pro ist Ds.

Comment

Lol als ze "hun" merk maar kunnen aanprijzen dan zijn ze gelukkig
                Ik hou er wel van, lach me te pletter, die pro's en contra's zijn net als een ganzenspel. Soms is het dan van die is wel beter maar dan is het van "who cares". Terug naar af dus. Of een beurt overslaan.
                Eigenlijk zou dit moeten verhuizen naar de chit-chat. Heeft met fotografie weinig te maken.
                Maar goed zal mee lachen : die ISD's heb ik vast gehad, langere tijd, daar lijken wel kettingskes en kraakstenen in te zitten. Had bij het maken van iedere foto wat schrik dat de spiegel of de sluiter of wat dan ook het zou begeven. Heb er voor de zekerheid steeds wat noppenfolie rond gedaan schrik dat ik er ergens mee zou tegen aan stoten, zo borg ik hem ook op in mijne kabas met goed wat schuimrubber er rond. Was blij dat ik hem na enige tijd kon terug geven. Gelukkig nog heel. Geef mij maar een aloude duurzame.....nee ik ga het niet zeggen, wil het plezant houden

Een raad : koop dan maar een Nikon, je broer heeft er ook ene. Erg makkelijk dat je eens lenzen kan uitwisselen. Spaart een hoop geld en de mogelijkheden worden groter. Daarenboven als je daar de lenzen weet bij te kiezen dan heb echt wel de super lenzen, toplenzen zelfs.
                Last edited by Potske; 22 december 2004, 01:52.

Comment

De Nikon zou ik zeggen. Je kunt inderdaad lenzen uitwisselen met je broer en aangezien je dan dezelfde camera hebt kunnen jullie ook ervaringen uitwisselen. Communiceert wel zo makkelijk.

Wat betreft het merk van de camera, da's heel persoonlijk. Er bestaat naar mijn mening niet zoiets als een perfecte camera voor iedereen. Iedereen heeft andere wensen en voorkeuren.
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

Comment

Om maar met een dooddoener in huis te vallen, een miskoop zal je met beide camera's niet snel hebben.

Zelf zou ik kijken naar wat JIJ wilt. Vind jij het formaat van de Pentax prettiger, dan die van de Nikon. Dan is dat in ieder geval een voordeel voor de is't D. Want JIJ bent degene die ermee gaat fotograferen.
                    En ook al heeft je broer al heel wat lenzen, ik denk dat je als snel zelf ook een lenzencollectie wilt hebben, want dat is wel zo praktisch. Je broer kan je wel snel wegwijs maken met een D70, maar ik denk dat jij zelf de mogelijkheden ook snel onder de knie krijgt. En zo niet, dan is dat een hele goede reden om eens mee te doen met een SD of om hier wat af te spreken met wat mensen van het forum.

Kortom, kijk naar wat jij belangrijk vindt en maak desnoods een lijst met de voors- en tegens van beide camera's. En kies dan degene die hier het beste op uitkomt.
                    Succes,

JLP
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                      de DA 16-45 f/4 is een lens die zijn gelijke niet kent in het digitaal tijdperk. Op deze site hebben ze hem volledig getest en de conclusie's zijn dat het een ronduit sublieme lens is.
                      Zo ene gecombineerd met de Pentax 80-320 bvb of de Sigma 70-300 APO, en je hebt alles om te starten...
                      De meerprijs voor die 16/45 is zowat net zoveel als wat de 70/300 APO kost, aangezien ik geen ezeltje in de tuin heb staan denk ik toch aan de kitlens, zo slecht kan ie toch niet zijn.

leo
                      Pentax K10D

Comment

Vlug, vlug!
                        Snel reageren, want ik zal hier in de minderheid zijn, denk ik...

Aan mij moet je die vraag niet stellen, denk ik.

Goed, genoeg gelachen:
                        D70:

- goede beeldkwaliteit,
                        - snel!
                        - goede AF
                        - de kitlens van Nikon schijnt fantastisch te zijn

- zoeker (klein en somber)
                        - plastiek afwerking (sommige mensen blijven daarover zagen)
                        - gebruikt speciale batterij

ist Ds

- goede beeldkwaliteit
                        - snel (alhoewel, wsch niet zo snel als D70, but who cares?)
                        - goede AWB en automatische belichting
                        - zoeker, of course!
                        - fantastische ergonomie
                        - kleinste DSLR op de markt (als je daarvoor te vinden bent),
                        - Pentax maakt een paar fantastische lenzen
                        - goedkoper dan de D70 (alhoewel?)
                        - gebruikt sd-geheugenkaartjes: de toekomst!
                        - gebruikt CR-3V of AA-batterijen. Met de batterijen die Pentax bij de ist Ds levert doe je al gauw 1500 opnames: geen gesleur met laders ed...

- geen IS en USM,
                        - AF (maar laten we niet dramatiseren, ligt op het niveau van 300D),

Behalve de zoeker (daar heeft Nikon het echt wel laten hangen!) is er geen echt nadeel voor de D70 dat ik zie. Ik zou mijn keuze meer laten afhangen van lenzen. Jij hebt al een paar Pentax lenzen, naar ik heb begrepen, dus zou de keuze eerder naar de ist Ds kunnen doorwegen. In elk geval, als je voor de ist Ds gaat, doe dan nog een extra efforke en koop de DA 16-45 f/4 ipv. de DA 18-55 kitlens. Daar ga je geen spijt van hebben...

De Auto WB van de D70 is prima....

En hoe is de beeldkwaliteit van ist DS?
                        Ik vraag dit maar he...het is geen plagerij hoor.

Een snelle DSLR als de D70 is toch wel gemakkelijk hoor

theokus
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

'llo Leo,

M'n eerste post op dit forum. Vermits ik een schrijnend tekort aan Pentaxonians merkte, spring ik maar direct bij...

'k Heb de *istDS zelf gekocht met de DA16-45/f4, en ik kan bevestigen wat Marc zegt, 't is een schitterende combinatie. Belangrijkste plus is de extra breedhoek @ 24mm equiv (maar wel lens in langste stand, dus geen flash te gebruiken, maar voor flashfotografie moet je toch altijd een externe flash gebruiken hoor), en de betere bouw. Ik trek veel breedhoek, dus mijn keuze was snel gemaakt.

'k Had ook de DA18-55 vast, en die was wel minder in bouw en ietsjes duisterder door de zoeker, maar daarom niet minder dan een doorsnee kitlens hoor. Voor die prijs kan je evengoed ff proberen, en als ze tgvalt kan je ze nog altijd dumpen op e-bay, daar zijn altijd wel zotten te vinden die daar monsterbedragen voor bieden.

Wat betreft lenzen delen met je broer, daar zou ik me niet teveel van aantrekken. 'k Wou dat vroeger ook doen met de Pentax FA50/f1.4 die m'n broer had. Uiteindelijk zelf maar eentje gekocht, want 't bleek verre van praktisch, dat uitwisselen van lenzen. Die 50 is overigens een heeeel goeie prime, en heel betaalbaar bovendien.

Voor de rest moet je idd beide camera's gewoon ff vastnemen, door de zoeker kijken, en een paar kiekjes nemen. Helaas gebruiken ze verschillende media, anders zou ik zeggen neem een kaartje, stop dat in beide toestellen, en vergelijk thuis rustig. Uiteindelijk helpt een DSLR natuurlijk om je mogelijkheden als fotograaf ten volle te benutten, maar toch is 't het manneke achter 't toestel die de foto maakt of mismaakt...

Veel geluk met je keuze, en veel plezier ermee achteraf!!!

Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Was nog een voordeel vergeten: het embossed logo
                            Nogmaals : de Pentax heeft GEEN embossed logo . Alleen de EOS 20D heeft dat

sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                              Nogmaals : de Pentax heeft GEEN embossed logo . Alleen de EOS 20D heeft dat

sugar
                              Toch wel in reliëf hoor.
                              Als ik met m'n ogen toe over 't logo strijk voel ik Pentax!

'k Zou er een fotootje van kunnen posten mocht ik 2 digitale camera's hebben, maar dat heb ik dus niet... Gelukkig wel een *istDS...

Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                              X