Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel condens achter lens, onderwatercamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

Ik denk dat je die camera misschien beter altijd met het batterijvakje open weglegt op een plaats met lage luchtvochtigheid.
    Op die manier kan het vocht dat er eventueel is ingeraakt er terug uit.
    Een goed afsluitbare plastieken doos met silicagel zakjes is nog beter omdat de luchtvochtigheid dan heel laag is (zolang de silicagel niet verzadigd is, want dan helpt die ook niet meer).

Gebruik geen losse silicagel korreltjes, want als die in de camera terechtkomen, dan kunnen die ook voor problemen zorgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Dan moet het vocht dat er al in zit er nog eerst uit, anders blijft het probleem hetzelfde.
      Als de camera helemaal afgedicht is, dan kan er geen vocht in, maar het vocht dat er al in zit kan er ook niet meer terug uit.
      Klopt, vandaar dat ik schreef "niet telkens opnieuw", dat impliceert dat je het wel minstens één keer moet doen
      De camera telkens bewaren met open deurtjes in een goed afgesloten doos met korrels lijkt me wel een goed idee, mss toch eens een tupperwareavond bijwonen
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        mss toch eens een tupperwareavond bijwonen
        Als Tupperware misschien wat te duur is, dan moet je eens bij Action gaan kijken, je zal daar ook wel een bruikbare plastieken box met deksel vinden.
        En ik denk dat ze daar ook een soort "pakketje" hebben dat vocht in de auto opslorpt, dat ding kan je zelf terug drogen door het in een oven te steken (ik heb het daar ooit zien liggen bij de autospullen).
        Steek dat bij de camera in zo'n goedkoop doosje, en de vochtproblemen zouden opgelost moeten zijn.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
          Goede avond, naast mijn canon eos 7D
          hebben wij ook een nikon s33 (onderwater camera)

hij maakt heel mooie foto's. en is natuurlijk super handig op vakantie

maar, als we in de zee zijn gegaan en soms boven de zee foto's maken of als we even het strand op gaan. hebben wij vaak redelijk veel condens achter de lens. en hebben wij natuurlijk wazige foto's. wat natuurlijk heel spijtig is.

en ik snap dat dit door het temperatuurs verschil komt. Maar het blijft er toch een hele tijd achter. en trekt dit heel traag weg. zijn er manieren hoe ik dit kan vermijden of toch dat de condens allesinds sneller weg trekt.

alvast bedankt
          mvg
          jeroen
          De handleiding lezen ;-)
          Daarin staat eigenlijk zowat hetzelfde als men hier aanhaalt.
          Het gebruik van rijst of silica gel staat er niet in vermeld, maar is wel een goede tip.

uit de handleiding:

• Omgevingscondities, zoals temperatuur en luchtvochtigheid,
          kunnen tot het beslaan (door condensvorming) van de binnenkant van de monitor, het objectief of het flitservenster leiden.
          Dit is geen camerastoring of defect.

Omgevingsfactoren die condensvorming in de camera kunnen veroorzaken.
          De binnenkant van de monitor, het objectief of het flitservenster kan in de volgende situaties beslaan (door condensvorming) bij scherpe temperatuurschommelingen of een hoge luchtvochtigheid.
          • De camera wordt plotseling ondergedompeld in water van lage temperatuur vanaf een locatie met hoge temperatuur op land zoals het strand of plaatsen met direct zonlicht.
          • De camera wordt vanaf een koude plek overgebracht naar een warme plek, bijvoorbeeld binnen in een gebouw.
          • Het deksel van het batterijvak/de geheugenkaartsleuf wordt geopend of gesloten in een omgeving met een hoge luchtvochtigheid.

Condens verwijderen
          • Open het deksel van het batterijvak/de kaartsleuf nadat de camera is uitgezet op een plaats waar de omgevingstemperatuur stabiel is (vermijd plaatsen met een hoge temperatuur/hoge luchtvochtigheid, zand of stof).
          Verwijder de batterij en de geheugenkaart en laat het deksel van het batterijvak/de kaartsleuf van de camera openstaan, zodat de condens kan wegtrekken doordat de camera zich aanpast aan de omgevingstemperatuur.
          • Als de condens niet verdwijnt, moet u contact opnemen met uw dealer of een door Nikon erkende servicedienst.

Vermijd plotselinge temperatuurverschillen
          Plotselinge temperatuurverschillen, die bijvoorbeeld kunnen optreden als je op een koude dag een verwarmd gebouw binnengaat of verlaat, kunnen condensatie in de camera veroorzaken. Je voorkomt condensatie door de camera in de cameratas of in een plastic tas te doen voordat je het toestel aan plotselinge temperatuurverschillen
          blootstelt.

Comment

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, die is hierboven al genoeg beantwoord, maar toch nog één tip... Na een duikje in zoutwater, ALTIJD en zeer grondig je camera (of behuizing voor degenen een iets geavanceerder systeem gebruiken) afspoelen met leidingwater. Zoutkristalen vormen zich namelijk zeer snel en gemakkelijk en zijn een ramp voor je behuizing en dan vooral voor O-ringen die de waterdichtheid moeten garanderen. Dus, spoelen, spoelen, spoelen en terwijl je spoelt alle knopjes enkele keren volledig indrukken.

En allé kom, had gezegd één tip, maar hier toch een tweede... Als het niet nodig is om dingen aan je camera (of behuizing dus) te openen, doe het niet! Elke keer je iets opent, stel je de O-ring bloot en verslijt hij rapper. Dat je, als je eens iets moet openen, dat pas doet als je camera volledig droog is, is zelfs geen tip meer (maar geloof me, heb al gasten gezien die direct als ze van hun duikfles verlost zijn, hun behuizing al openprutsen om op het klein schermpke het resultaat van de duik te zien ).

Voor de rest, jij specifiek bent er minder mee geholpen, maar die zakjes werken perfect, ik steek er sowieso altijd eentje in mijn behuizing tijdens het duiken.

Comment

@Black B@ndit en @oermens
              In de meeste gevallen doen we dat ook, nadat wij hem hebben gebruikt.
              Maar die bolletjes in de plastieken doos gaan we zeer zeker toepassen. En inderdaad los, ga ik niet gaan riskeren.

Een doosje hebben wij hier wel liggen, dat is dus geen probleem. Dat pakketje voor vocht in de auto ga ik ook eens gaan bekijken.

@mlap,
              De handleiding heb ik gelezen hoor. Ik heb ook nikon gecontacteerd en zij hebben mij dit toen ook doorgestuurd, en bijgeschreven als we het niet vertrouwen, contact konden opnemen met een verkooppunt.

De camera zit ook altijd in een tas. Maar als het buiten 35 graden is, en we gaan de zee in. Of omgekeerd, we zitten in de zee en gaan dan in temperatuur van 35 graden, dan helpt dit niet.

Daarmee ga ik dus iedere avond die bolletjes toepassen.

@Wimbollein,
              Dat doen we ook altijd, zo komt het ook iedere keer vermeld op de camera als we hem opstarten dat we dit moeten doen. Dus als er een kraantje is doen we dat gelijk als we de zee uit komen, en savonds zowizo ook op de kamer, hem er even laten in liggen en op alle knopjes duwen.

En we zorgen er ook altijd voor als we een nieuwe batterij of geheugenkaart moeten steken dat hij zowizo droog is. Maar kan me perfect inbeelden dat er mensen dit zouden doen :/ . Zonde

Het voordeel bij jou is dat je een zakje in je behuizing kunt steken, dat kunnen wij helaas niet met deze camera.

Comment

Working...
              X