Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

Aan allen hier alvast bedankt voor je toelichtingen

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
    Moris,

Hier ook de ervaringen van iemand die beide systemen naast elkaar gebruikt ...

Ik was een Canon Full Frame gebruiker met L-glas (5DmKII).
    Vorig jaar maakte ik de overstap naar Fuji - na een grondige studie van het gamma systeemcamera's. Ik verkocht al mijn Canon materiaal.

Een body is één, lenzen is een ander paar mouwen.
    Uiteindelijk belandde ik bij Fuji - meer specifiek de X-T1 en een aantal lenzen waarvan de meest gebruikte mijn allround 18-135mm is en de 35mm f1.4.
    Ook de Samyang 10mm f2.8 gebruik ik geregeld.

Voor de vakanties kocht is er een Fuji X-E2 bij. Compact en nog kleiner als de X-T1 (met batterijgrip). De combinatie X-E2 + Fuji 18-135 werd dé vakantiecombinatie bij uitstek.

Na iets meer dan een jaar bleken een aantal opdrachten/reeksen toch moeilijk(er) uit te voeren met de Fuji's.
    Denk hierbij aan actiefotografie en opdrachten/reeksen waar je redelijk wat tele nodig hebt.

En dus kocht ik - ook weer na lang studeerwerk - er een Nikon D7200 bij met Nikon 18-140mm en Tamron 70-300mm VR.
    Geen FF meer dus, maar een DX (cropcamera) van Nikon.

Er ging voor mij een nieuwe wereld open - die van Nikon ...
    Oerdegelijk, snel, schitterend van beeldkwaliteit ...

Onlangs verkocht ik mijn Fuji X-E2 en schafte als vervanger een Nikon D5200 met Nikon 18-105mm aan. Een ietsje groter dan de Fuji maar ook nog erg compact in vergelijking met de D7200 met baterijgrip.

En wat is nu mijn conclusie?
    Qua beeldkwaliteit is de Fuji schitterend. Als ik "moeilijke" foto's moet maken, met hoge ISO of erg contrastrijk, dan is de X-T1 van Fuji de onbetwistbare topper.
    Na de update van de firmware naar versie 4.0 is ook de autofocus op een zeer aanvaardbaar niveau gekomen - wat daarvoor wel eens te wensen overliet.
    Het batterijverbruik van een systeemcamera ligt vele malen hoger dat van een DSLR. Dus, 5 reservebatterijen voor de X-T1 is geen overbodige luxe (ongeveer 300 foto's per batterij)

De Nikon D7200 maakt ongeveer 1800 foto's met 1 batterij, de Nikon D5200 een ietsje minder denk ik, maar ik heb nog steeds geen lege batterij gehad tot nu toe ...

Mijn werkpaard voor alle dagen en nog wat is nu de Nikon D5200 geworden - meestal met de Nikon 18-140mm lens die voor mij een optimaal bereik heeft.

Systeemcamera's zijn schitterende camera's tegenwoordig met schitterende beeldkwaliteit en dito gebruiksgemak.
    Ook het arsenaal lenzen is zeer uitgebreid.
    Doen dus, als je denkt dat dat het juiste is ...

Maar den Nikon D5200 (of vergelijkbare Canon) is niet veel groter dan een systeemcamera ...

Succes met je keuze ...
    Hier staan héél veel Fuji-foto's:
    https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

Jaja
    Wauw, bedankt voor je uitgebreide ervaringen hier even neer te zetten

Als ik het even korts samenvat, mag ik concluderen dat de Fuji X-T1 een toppertje is en misschien wel aan mijn verwachtingen kan voldoen.
    Mits ik met het hoge stroomverbruik kan leven, gelukkig schiet ik gemiddeld niet meer dan 500 foto's per dag wat met 2 accu's voldoende zou kunnen zijn

Citaat:
    Na iets meer dan een jaar bleken een aantal opdrachten/reeksen toch moeilijk(er) uit te voeren met de Fuji's.
    Denk hierbij aan actiefotografie en opdrachten/reeksen waar je redelijk wat tele nodig hebt.

Mag ik hieruit verstaan dat de Fuji X-T1 bij snelle opnamen in burst wat te kort komt en er geen deftige tele is voor jou doeleinden?

Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
    The recente Nikon D5500 is nog kleiner en lichter dan de D5200.
    Rudi
    Helaas heeft een kleine body met mijn huidige lenzen geen zin, de rugtas blijft immers even groot/zwaar.

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ik doe geen afbreuk aan de Fuji X-T1.
    Moest ik de TS zijn, ik deed zeker mijn DSLR niet weg, toch niet nadat ik een paar maanden met een compact heb rondgelopen en vergeleken. Heb ik ook niet gedaan en zal ik voorlopig niet doen. EN ik behoud bedie systemen, zeker weten.
    Bedoeling is uiteraard om het compact alternatief uiteraard eerst enkele maanden te testen, en mocht dit alternatief me echt bevallen gaat de huidige set buiten
    Aangezien een compact en goed alternatief in prijs ook niet mals is voor mijn portemonnee, wil ik de juiste keuze met jullie advies hierin goed afwegen.

Een camera zoals een Sony RX100mk3 is voor me alvast geen keuze, ook niet als 2de camera.
    Mijn 2de camera is gewoon mijn smartphone voor de minder belangrijke opnamen en iets wat ik altijd bij de hand heb voor het geval "beter een slechte als geen foto, hé

Mijn huidige bagage is als volgt.
    Zeer compact (geen hoge eisen) : snapshots met de smartphone.
    Compact op uitstap en wens goede opnamen: Canon 7D + f2.8 17-55
    Niet compact (wens goede en diverse opnamen): De volledige uitrusting

Toekomstig en mogelijk alternatief
    Zeer compact (geen hoge eisen) : snapshots met de smartphone.
    Compact op uitstap en wens goede en diverse opnamen: Compact alternatief in volledige beknopte uitrusting.
    Last edited by Moris; 20 juli 2015, 10:53.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Comment

Ik ben een paar maand geleden van Canon 7D met 17-55 2.8 overgestapt op olympus omd5,omwille van dezelfde reden.
      Wou compacter gaan voor trips met de kids en gewicht...maar heb de olympus na 3-4maand terug verkocht omdat ik de fotokwaliteit echt niet dat was,en de menu niet echt logisch was.
      Nu heb ik de Lumix LX-100 gekocht voor die korte trips,en ik moet zeggen dat deze voor mij persoonlijk aan alle wensen voldoet,deze heeft evengoed nadelen zoals alle andere natuurlijk.
      Compact,goede fotokwaliteit en makkelijk in gebruik,diafragma en sluitertijd snel en makkelijk instellen door draaiknoppen.
      Er zullen ongetwijfelt meer alternatieven zijn (sony rx-100 reeks) maar die heb ik overgeslagen,deze was iets te compact en lag niet zo goed in mijn hand,en toen ik deze wou testen in de winkel (rx-100 mkIII) wilde deze langs geen kanten werken en moesten ze hem al terug sturen naar de leverancier,dus dat wekte niet echt veel vertrouwen op
      Dus als je (redelijk) compact zoekt met degelijke kwaliteit zou ik de lx-100 toch overwegen waard...

Comment

Deze video is al meer dan 'n jaar oud ivm de firmware update van de Fuji.
        Wat extra info ivm de AF tussen MILC en D4S.
        TheCameraStoreTV released this very timely video yesterday in which they putting the autofocus systems of four separate mirrorless cameras -- the Fuji

Zo slecht is het MILC nu ook weer niet.
        Zelf ben ik meer als tevreden over de Fuji. Snel is die, voor mijn doeleinden, genoeg.
        De batterij, tja dat is niet zoals bij mijn Nikon, maar dat mag toch geen deal-breaker zijn.
        Het MFT (GM5) systeem ben ik ook zeer tevreden van.
        Ik heb ooit tegen iemand gezegd dat ik de winnaar van de video zou kopen...en dan heb ik het glas al

Terug met een FF van 2.5kg rondlopen, dacht van niet.
        Maar iemand die pro behoeften heeft, met alle respect, heb ik alle begrip voor.
        Last edited by w00ha; 20 juli 2015, 20:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
          Aan allen hier alvast bedankt voor je toelichtingen

Wauw, bedankt voor je uitgebreide ervaringen hier even neer te zetten

Als ik het even korts samenvat, mag ik concluderen dat de Fuji X-T1 een toppertje is en misschien wel aan mijn verwachtingen kan voldoen.
          Mits ik met het hoge stroomverbruik kan leven, gelukkig schiet ik gemiddeld niet meer dan 500 foto's per dag wat met 2 accu's voldoende zou kunnen zijn
          Het aantal foto's dat je kan nemen met een accu is niet correct te berekenen. Ik heb dagen waar ik amper 400 foto's neem en 5 accu's verbruik en dit in verschillende tempo's...
          Ik melde het al en doe dit nu nog eens. Het aantal opnames dat je met je toestel en 1 accu kan doen hangt af van:
          1) type lens
          2) Ingestelde vibratiereductie ...
          3)Manier van fotograferen ... Bekijk je de opname ? Bekijk je de informatie bij die foto ?
          4) Laat je de foto automatisch tonen op het display en indien ja, hoe lang ....
          5) Werk je met de display of de electronische zoeker (Fuji X-T1) ? Laat je ze automatisch swappen indien je door de zoeker kijkt ?
          6) Werk je in het donker ? Werk je volledig manueel of automatisch ? Ik ben precies de voeling dat bij manueel gebruik de batterijen sneller uitgeput zijn dan bij automatisch ...
          7) ....

Zo zie je maar. En inderdaad, die accu mag niet de spelbreker zijn, maar een verwittigd man is er twee waard. Als je op wandel gaat voor een gehele dag, neem dan maar een setje van 4 accu's mee. Je wil niet mee maken dat je nog een half uur prachtige beelden ziet, maar dat je accu's leeg zijn. Trouwens dit geldt voor alle digitaaltjes. EN ik spreek uit ervaring indien ik zeg dat men sneller vast stelt dat accu's leeg zijn in volle werk. Ook ik heb ooit dit blauwtje gelopen (Nikon D70 en D4s), en vermoedelijk bijna iedereen indien men eerlijk wil zijn.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Ik ben tevreden over de Sony RX10, mijn Nikon D300 met lenzen heeft zijn C4 gekregen en komt niet meer buiten.
            RX10 een bridge camera; met een prachtige lens 24 -200 f2,8 over gans het bereik; is redelijk uniek.
            Veel instellingen manueel mogelijk en niet ingewikkeld via LCD

Als je sport wil gaan fotografen is hij niet ideaal en een paar batterijen zijn welkom.

Misschien toch verder bekijken?
            Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jboy Bekijk bericht
              Ik ben een paar maand geleden van Canon 7D met 17-55 2.8 overgestapt op olympus omd5,omwille van dezelfde reden.
              Wou compacter gaan voor trips met de kids en gewicht...maar heb de olympus na 3-4maand terug verkocht omdat ik de fotokwaliteit echt niet dat was,en de menu niet echt logisch was.
              Nu heb ik de Lumix LX-100 gekocht voor die korte trips,en ik moet zeggen dat deze voor mij persoonlijk aan alle wensen voldoet,deze heeft evengoed nadelen zoals alle andere natuurlijk.
              Compact,goede fotokwaliteit en makkelijk in gebruik,diafragma en sluitertijd snel en makkelijk instellen door draaiknoppen.
              Er zullen ongetwijfelt meer alternatieven zijn (sony rx-100 reeks) maar die heb ik overgeslagen,deze was iets te compact en lag niet zo goed in mijn hand,en toen ik deze wou testen in de winkel (rx-100 mkIII) wilde deze langs geen kanten werken en moesten ze hem al terug sturen naar de leverancier,dus dat wekte niet echt veel vertrouwen op
              Dus als je (redelijk) compact zoekt met degelijke kwaliteit zou ik de lx-100 toch overwegen waard...
              De OMD EM5 heeft een betere beeld foto kwaliteit dan de LX100.
              De OMD EM5 is zelfs iets beter dan de Panasonic Body's ... LX beter ? waar je dit haalt is mij een raadsel.
              Als video belangrijk is dan ben je beter af met een Panasonic body die heer en meester zijn in Video (wat systeemcamera's betreft)

Wat de RX100 betreft... dat je er geen vertrouwen meer in hebt omdat er een fout in het toestel zat lijkt me nogal bizar.
              Ik heb bij het uitkomen van de LX100 3 toestellen geprobeerd waar telkens de diopetrie regeling van de zoeker niet werkte. (Bij Mediamarkt St. Agatha Berchem... U mag dit natrekken bij de verkoper Foto afdeling)
              Ik kan dus net hetzelfde zeggen over de LX100.
              Fabricagefouten gebeuren op alle toestellen.
              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

ben altijd bij Canon gebleven, echter toch een paar jaar geleden in de M4/3 boot gestapt, alle lenzen zo een beetje doorgewandeld, van de dure 12 mm van Olympus naar de Pana Leica, naar nu de 12-40 Pro zoom van Olympus, daarnaast een Panasonic GM1 nu erbij, maar moet eerlijk bekennen sinds kort weer een 1D teruggekocht, kan maar niet wennen aan het ietwat vlakkere beeld wat uit M4/3 komt rollen, heb afgelopen weken wat oude foto's terug bekeken en kwam elke keer weer bij de beelden van de Canon terug, net even ietsje meer 3D, de M4/3 sensor maakt er een iets vlakker beeld van (vind ik persoonlijk....), dus als ik een advies mag geven, hou de Canon erbij aan en probeer eens de systeemkamera uit, met name M4/3 heeft erg mooie lenzen, klein waardoor het allemaal erg kompact blijft.

Wat wel absoluut topr is zijn de lenzen van Olympus en Panasonic, ik heb nu de Pro serie van Olympus en deze zijn ongelooflijk snel, scherp en prachtig van kleurweergave, tevens scherp van hoek tot hoek en ook nog eens vol open, nadeel zijn vrij prijzig, maar in vergelijking met de 24-70 van Canon een koopje (kost tegenwoordig het dubbele)
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Echter de AF kwaliteiten van z'n AF bleven achter bij een spiegelreflex
                  Momenteel is de AF van een DSLR ten opzichte van een MILC sterker (ik verwacht dit zelfs met the Sony A7R II). Het is echter niet essentieel in alle fotografie, architectuur en lanschap fotografen hebben geen AF nodig en ook voor studio protretten is dit niet nodig. Als je de overstap will nemen moet je je afvragen of je activiteit zo belangrijk is dat je niet zonder AF kan. Persoonlijk vind ik manuele focus aanvaardbaar voor veel, ik heb minder in focus fotos dan anderen, maar misschien is de hoeveelheid niet het meest belangrijke in fotografie.

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Ooit bruikbare plaatjes gemaakt op ISO 12.800...???
                  Ik ben duidelijk een fan van de D750, maar qua ISO zit dit niet in de top 10 (Senscore.org) bv: Canon 5D mkIII kan ongeveer hetzelfde.
                  Daarbij is hoge ISO goed (gemakkelijk) als het niet anders kan, maar misshien is flash fotographie niet zo dom als er te weinig ander licht is.

Mijn conclusie: Canon en Nikon willen dat je grote/dure toestellen en lensen koopt om de top te hebben. Fuji, Samsung, Sony proberen nu kleinere en goedkopere alternativen te bieden. Beide hebben hun voordelen en nadelen, het hangt van je eigen voorkeur van werken af welk systeem voor jou is. Leica is successvol met een heel andere aanpak, waarom niet?
                  Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    De OMD EM5 heeft een betere beeld foto kwaliteit dan de LX100.
                    De OMD EM5 is zelfs iets beter dan de Panasonic Body's ... LX beter ? waar je dit haalt is mij een raadsel.

Wat de RX100 betreft... dat je er geen vertrouwen meer in hebt omdat er een fout in het toestel zat lijkt me nogal bizar.
                    Ik heb bij het uitkomen van de LX100 3 toestellen geprobeerd waar telkens de diopetrie regeling van de zoeker niet werkte. (Bij Mediamarkt St. Agatha Berchem... U mag dit natrekken bij de verkoper Foto afdeling)
                    Ik kan dus net hetzelfde zeggen over de LX100.
                    Fabricagefouten gebeuren op alle toestellen.
                    Tja,ik had maar de kitlens 12-50 en ik zie dat u ongetwijfeld andere en duurdere lensen heeft dan ik,en ikzelf had geen zin om om weer €1000 uit te geven aan een lens,ik verwachte dat de kitlens zou voldoen (na comments hier) maar die fotokwaliteit was voor mij niet voldoende.
                    Ik had ook de 45mm 1.8 deze was wel goed van beeld maar ik wou ni meer investeren in deze body,omdat ik er weinig logica in vond in de menu...

Fabricagefouten gebeuren nu eenmaal...maar dat er een fout in het toestel zat lijkt u bizar??
                    En dat ze in MM al 3 toestellen in vooraad hadden dat is bizar en daar word veel gespeeld/misbruik gedaan
                    Aan toestellen door kinderen en volwassen die geen respect hebben voor het materiaal dat er staat,dit mag uiteraard geen
                    Excuus zijn maar wel eerder een verklaring.

en mijne collega heeft 3 tal weken geleden bij de konijnenberg de rx-100 mkIII gaan kopen,hij kan nu al terug omdat hij niets meer wil doen...
                    Tja..ge zult maar pech hebben met fabricagefouten,hoe bizar ook...
                    En trouwens Funky zoals je als eens hebt aangehaald,nog niet zo lang geleden als ik mij vergis,er is geen reden om de RX-100 mk III te verkiezen boven de pana LX-100...
                    Last edited by Jboy; 22 juli 2015, 12:14.

Comment

[QUOTE=Jboy;4340997]
                      Tja,ik had maar de kitlens 12-50 en ik zie dat u ongetwijfeld andere en duurdere lensen heeft dan ik,en ikzelf had geen zin om om weer €1000 uit te geven aan een lens,ik verwachte dat de kitlens zou voldoen (na comments hier) maar die fotokwaliteit was voor mij niet voldoende.
                      Ik had ook de 45mm 1.8 deze was wel goed van beeld maar ik wou ni meer investeren in deze body,omdat ik er weinig logica in vond in de menu...
                      In post 32 beweert u dat de beeldkwaliteit van de OMD niet goed vond...over een 12-50 lens heeft u geen woord gerept.
                      Omdat u de 12-50 niet goed vindt dan zegt u gewoon dat de fotokwaliteit van de OMD niet goed is
                      Dan begint u opeens dat u geen zin heeft om 1000 euro uit te geven aan een lens ......er zijn bij OLY en Pana minder dure lenzen die ook zeer goed zijn.. geloof me
                      Die genoemde 12-50 is trouwens niet zo slecht dan u laat overkomen... integendeel.. is vergelijkbaar met de 24-105 van Canon (maar trager in f stops)
                      De menustructuur is moeilijk van Olympus...maar dat hoeft geen struikelpunt te zijn.
                      Eenmaal je instellingen gedaan hoef je niet telkens terug in het menu te gaan..want je kan genoeg functies aan knoppen toedienen.
                      Bovendien is er ook nog het snel-controle panel ... en dat werk heel goed.
                      Dus geen reden om hier over te klagen.

Fabricagefouten gebeuren nu eenmaal...maar dat er een fout in het toestel zat lijkt u bizar??
                      En dat ze in MM al 3 toestellen in vooraad hadden dat is bizar en daar word veel gespeeld/misbruik gedaan
                      Aan toestellen door kinderen en volwassen die geen respect hebben voor het materiaal dat er staat,dit mag uiteraard geen
                      Excuus zijn maar wel eerder een verklaring.
                      U interpreteert mijn zin verkeerd... ik citeer "dat je er geen vertrouwen meer in hebt omdat er een fout in het toestel zat lijkt me nogal bizar"
                      Dus daarmee bedoel ik dus dat je jij geen vertrouwen meer in een toestel hebt omdat er een fout in het toestel zit.
                      Uw woorden "wilde deze langs geen kanten werken en moesten ze hem al terug sturen naar de leverancier, dus dat wekte niet echt veel vertrouwen op "
                      En daarop zeg ik dus dat het bizar is dat u daarom geen vertrouwen meer hebt in de RX100... en dus niet zoals u het stelt dat ik het bizar vind dat er een fout in het toestel zat.
                      En idd .. in Mediamarkt hadden ze drie toestellen... van de LX100 .. ze hebben daar wel meerdere modellen in voorraad in grotere aantallen... dat is niet zo verwonderlijk.
                      U vindt dat bizar ? Dan verklaart u mij dus een leugenaar of alleszins een poging tot.
                      Ik heb in post 36 geschreven dat u dit mag natrekken in MM in ST A.Berchem. Er zijn daar twee verkopers op de hoogte van...3 toestellen (LX100) met dioptrie problemen.
                      Dat in Mediamarkt veel gespeeld wordt enz.. door oa kinderen, dat klopt .. maar irrelevant in deze discussie...maar om er toch iets aan toe te voegen... de LX toestellen zitten achter het glas en verpakt in doos. Geen mens dat daar aan geprutst heeft.
                      Vele toestellen kan je uitproberen bij MM... die waar de kinderen aan zitten idd en jan en alleman. Meestal worden die toestellen niet direct verkocht..tenzij vermeld dat het om het demo model gaat... dus u zet MM in een verkeerd daglicht.
                      Ik koop al jaren allerlei dingen bij MM en ik ben daar een zeer tevreden klant door de goede service die ze daar bieden.
                      Mijn fotogerief koop ik meestal bij A&C en KE en Coolblue ... maar de LX hadden ze in MM als eerste in voorraad vandaar dat ik deze wou proberen.

en mijne collega heeft 3 tal weken geleden bij de konijnenberg de rx-100 mkIII gaan kopen,hij kan nu al terug omdat hij niets meer wil doen...
                      Tja..ge zult maar pech hebben met fabricagefouten,hoe bizar ook...
                      En trouwens Funky zoals je als eens hebt aangehaald,nog niet zo lang geleden als ik mij vergis,er is geen reden om de RX-100 mk III te verkiezen boven de pana LX-100...
                      Dat is idd pech... want hier zitten genoeg gebruikers die zelden pech hebben met de RX100.
                      En idd... er is geen reden om een RX100 te verkiezen boven een LX100... maar ik heb ook gezegd dat op voorwaarde dat je niet de compactste wil... en in dat geval is de RX100 wel de koploper.
                      De LX 100 is de compact met de beste DOF controle .. en dat is ook de reden waarom ik voor de LX zou gaan.
                      Compactheid die in je broekzak past en goede beeldkwaliteit ... dan is de RX100 de beste keuze.

Ik zie dan ook geen reden niet voor een RX100 te gaan door het feit dat er een defect toestel tussen zit.. in dat geval neem ik gewoon een ander.
                      En dat geldt voor alle camera's. Nogal Bizar niet
                      Last edited by Funcky; 22 juli 2015, 19:55.
                      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Ik heb sedert een drietal maanden de Sony RX100 III waarover ik erg tevreden ben... Zo erg dat ik bij mijn laatste reizen en uitstappen de tas met de Nikon 7100 + lenzen thuis gelaten heb. Ik blijf me elke dag verbazen over het ongelooflijke resultaat dat ik met dit wondere kleine ding behaal... En ja, 's avonds laad ik hem iedere keer op om geen onaangename verrassingen te hebben. Uiteindelijk maak ik zelden meer dan 100 à 150 foto's per dag.
                        groetjes,
                        nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
                        fotosite: www.nolfinarium.be

Comment

Zelf ben ik tegenwoordig vooral met Nex-6 + 35/1.8 (en/of 10-18/4) onderweg, ofwel met RX100-II.
                          De full-frame set komt nog maar weinig buiten.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Na net een fijne vakantie achter de rug en lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk toch maar besloten om mijn reflexcamera met bijbehorende lenzen van de hand te doen en ga hierbij dus definitief voor een set die compacter en lichter is dan de huidige onderstaande set.

Canon 7D (body)
                            Canon lens F2.8 17-55
                            Canon lens f1,4 50mm
                            Canon lens F4.0 70-200
                            Canon Lens macro/portret 100mm.
                            Canon SpeedLite 580EXII

Dankzij de vele tips hier en mogelijke alternatieven dacht ik aan Fuji X-T1.
                            De Fuji X-T1 heb ik vandaag in de winkel dan maar eens langdurig onder de loep genomen en kortom deze bevalt me enorm goed om puur als fotocamera in te zetten. Even dacht ik nog aan de X-10, helaas ligt me deze als hoofdcamera net iets te klein.

Verder heb ik de onderstaande camera’s ook in overweging genomen ….. de zeer mooie Olympus OMD EM5 valt vanwege de hoge ruis af. De Sony A7 valt vanwege de FF, dus grotere en duurdere lenzen jammer genoeg af.

De enige vragen waar ik bij Fuji XT-1 nog wel even mee zit zijn vragen rondom de lenzen, maar om het hier voor iedereen makkelijk te maken heb ik getracht mijn huiswerk voor te bereiden
                            en zouden de volgende Fuji-lenzen mijn huidige Canon lenzen perfect als waardig alternatief kunnen vervangen?

Als vervanger voor de Canon lens F2.8 17-55
                            —————————————————————
                            Fuji XF 18-55mm F2.8-4 R

Als vervanger voor de Canon lens F4.0 70-200
                            —————————————————————
                            Fuji XF 55-200mm F/3.5-4.8 R LM OiS (zeer mooie lens)
                            Fuji XF 50-140mm F/2.8 R LM OIS WR (veel sneller, duurder, groter, zwaarder …. maar voor een f2,8 lens gelukkig even compact als mijn Canon f4 70-200.

Als vervanger voor de Canon lens F2.8 17-55 + F4.0 70-200
                            ———————————————————————————
                            Fuji XF 18-135mm: helaas is deze allround-lens bijna zo groot en zwaar als een DSLR-lens.

Als vervanger voor de Canon lens macro/portret f2,8 100mm.
                            ————————————————————————————
                            Fuji XF 60mm f2,4 R Macro.

Als vervanger voor de Canon SpeedLite 580EXII
                            ——————————————————————-
                            - Fuji Flash EF-42 of ander alternatief????

En uiteraard een setjes extra batterijen
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caprinz Bekijk bericht
                              Hello Moris,

een compact alternatief van spiegelreflex is µFT Olympus/Panasonic.Grote selectie van cameras en lenzen.
                              Maar zeer betrekkelijk, zou gauw het beweegt verliest een MFT het en bij smalle DOF zowie so van nature of er moet een 2 stoppen lichtsterkere lens komen.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Maar zeer betrekkelijk, zou gauw het beweegt verliest een MFT het en bij smalle DOF zowie so van nature of er moet een 2 stoppen lichtsterkere lens komen.
                                Sorry,ik heb met deze discussie DSLR vs µFT genug gedaan in duitse forums.Daarnaast heb ik hier geen zin meer.
                                De beslissing van de TO is al gevallen.
                                Greets Carsten
                                It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                                (Duke Ellington)

Comment

Working...
                                X