Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusseren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Focusseren

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Over Sony moeten ze tegen mij niet meer praten, een ezel valt geen drie keer over dezelfde steen, ik wel twee keer.
    Ik weet niet hoe het nu zit, (wil het ook niet meer weten) maar gans hun flitssysteem trok in ieder geval op geen bal, en hoge iso was ook niet
    om over naar huis te schrijven, hier komt die .... vast nooit meer binnen.
    Let wel, wij gebruiken nu eenmaal de A7R sensor hé, in onze D800. Over hun flitssysteem spreek ik me niet uit, en de handling en de menu van die A7R zijn volgens D.Preview nog wel voor verbetering vatbaar. Maar ik zie het toch nog gebeuren dat een high end spiegelloze Nikon komt opdoemen hoor. En ik zou daar niet rouwig om zijn, je kunt daar héél precies mee scherpstellen, ook al wegens die focus peaking, je kunt daar de beschikbare scherptediepte mee zien zonder dat je beeld veel te donker wordt, en je kunt in sommige opzichten comfortabeler werken door de live view op een kantelbaar lcd scherm.

Walter
    D850

Comment

Alhoewel al vele malen herhaald, .. bij gebruik van alle focuspunten volgt uw camera de logica van "closest focus point" voor scherpstelling ... maar dat wisten jullie al omdat dit in de literatuur al uitvoerig beschreven is.

Comment

Focussen met een snelle lens bij open diafragma van bvb model (lichte beweging) is vrij moeilijk met klassieke AF systemen.
        Zelfs recompositie dmv centraal AF punt is niet voldoende nauwkeurig. Is allemaal veel eenvoudiger geworden door  EVF.
        Focus-peaking moet je wel wat gewoon worden en leren mee werken, maar bij voldoende contrast een zeer handig hulpmiddel wat je in staat stelt redelijk vlug te focussen.
        Ook het inschatten van DOF bij landschapfotografie wordt hierdoor poepsimpel en je kunt onmiddellijk na de opname in de zoeker scherpte verifiëren.
        Object tracking en face-detection zijn ook zeer handige hulpmiddelen. Vergroting van geselecteerd focus gebied in zoeker is ook zeer handig bij MF  fuji xt  gebruikt hiervoor sublieme split image functie.
        Een nieuwe trend wordt ook ingezet door de sony A6000, heeft 179 phase detection punten verspreidt over volledig sensor gebied wat niet alleen snelle AF mogelijk maakt maar ook tracking  en dit bij 11fps .( 600 a 650€ !)
        Ook tijdens video blijft snelle AF en tracking behouden, natuurlijk heb je de mogelijkheid vd AF te dempen tijdens video en dit om de kijkers hoofdpijn te besparen.
        Focussen met DLSR (groot diafragma) tijdens video is uitzonderlijk moeilijk zonder externe hulpmiddelen, is ook veel eenvoudiger geworden met EVF.

Comment

Working...
        X