Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reinigen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sensor reinigen

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
    Ik heb ook al gelezen van eerst het meeste stof wegblazen, en nadien met hoogwaardige oorstaafjes eventuele vlekjes wegwerken.
    Nog mensen die dit systeem gebruiken, en voldoet dit?
    Tenzij ik in uw negeerlijst sta kan je dit lezen op de laatste post van vorige pagina.
    Daar vermeld ik duidelijk dat ik zo de sensor echt volledig zuiver gekregen heb

Comment

Gebruik je isopropanol dan in combinatie met swabs of gebruik je iets anders?
      Hoeveel druppels gebruik je dan per keer?
      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

Comment

Hallo Zippatje
        Werken met een pinsetje , eerst plooi je een stukje reinigings doekje zo op dat het een kokertje vormd plooi dit dubbel en steek in de uiteinde het pinsetje , nu zal het pinsetje nooit de sensor kunnen raken
        Daarna één druppel vloeistof is voldoene

Bij de grote winkels komt wel eens een gratis reiniging dag van NIKON ( hier kun je zien hoe zij het doen , en mischien geven ze wel wat uitleg , zijn toffe mensen

Tape ,,, Groen doosje 3M --- Scotch 810 Magic tape 19mm/33meter Made in France

Bedenking met oorstaafjes , geeft deze geen pluisjes ????? ( wel merk wordt hier aangehaald ? )

Tot later

Comment

Even postje ophalen voor een aanvulling op de Scotch handleiding van Spanjaart:
          Ondanks ik met succes zelf ook de groene Scotch tape gebruik, is er een iets minder plakkerige versie beschikbaar en dat is de blauwe Scotch tape (nr 811). Het is dezelfde als de groene maar de kleefstof is iets minder sterk, en zal aldus ook minder kleefresidu achter laten op de sensor (ondanks je al met die groene tape moet stunten om plak op de sensor achter te laten). Het doosje vermeldt trouwens "removable". Uiteraard is dat marketing maar ipv de algemeen gebruikte groene tape kan ik dus de blauwe wel als een verbeterd produkt tot het verwijderen van stof op sensoren aanraden.

Veel plakgenot!!
          F.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
            Ik gebruik momenteel mijn MP-E65mm weer, en als je een foto neemt met een vergroting van 5:1 en je dat resultaat 100% inzoomt dan zie je pas of je sensor proper is of niet
            Zou dat niet zo zijn met een andere lens?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb de test gedaan en de vlekjes die duidelijk en vrij scherp afgetekend te zien waren dmv de MP-E65 waren zwakker (tot soms zelf niet meer) zichtbaar op een foto met de 100mm macro.
              Ik heb het voordien mss een beetje verkeerd uitgelegd: je moet dan bij die foto met de 100mm al naar 100% grootte gaan om de vlekjes goed te zien terwijl je ze met de MP-E65mm bij een serieuzere vergrotingsfactor al ziet als de foto gewoon wordt weergegeven.
              Maar dan spreken we echt over vlekjes en niet over stofdeeltjes die je er met middelen zoals tape kan afkrijgen.

Om het met de woorden van Natuurfreak te zeggen: "Bij een vergroting van 5x zie je zelfs de adem van God op je sensor."
              En dan zie je ook dat het bijna onbegonnen werk is om elk klein vlekje eraf te krijgen zonder dat er op een andere plaats iets terug bij komt. Indien het dan maar een paar kleine vlekjes betreft verwijder ik ze liever snel achteraf met de spot healing tool.

Grtz,
              Kurt

Comment

Kijk ook eens naar deze uitleg het tweede deel bedoel ik.
                Het antwoord van eshi onderaan.

Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                  Even postje ophalen voor een aanvulling op de Scotch handleiding van Spanjaart:
                  Ondanks ik met succes zelf ook de groene Scotch tape gebruik, is er een iets minder plakkerige versie beschikbaar en dat is de blauwe Scotch tape (nr 811). Het is dezelfde als de groene maar de kleefstof is iets minder sterk, en zal aldus ook minder kleefresidu achter laten op de sensor (ondanks je al met die groene tape moet stunten om plak op de sensor achter te laten). Het doosje vermeldt trouwens "removable". Uiteraard is dat marketing maar ipv de algemeen gebruikte groene tape kan ik dus de blauwe wel als een verbeterd produkt tot het verwijderen van stof op sensoren aanraden.

Veel plakgenot!!
                  F.
                  Ten tijde van mijn 'handleiding' bestond dat blauwe doosje ook al maar werd door verschillende gebruikers gewaarschuwd dat juist de blauwe vaker residue achter zou laten. Zelf heb ik het nooit geprobeerd. Misschien hebben er meer mensen intussen ervaring mee?
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Working...
                  X