Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop PC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop PC

Hoi,

Een maand geleden kocht ik mijn Canon S50, maar wat ik vreesde is waarheid. Mijn "oude" PC van 5 jaar oud kan écht niet meer mee.
    Het is een processie van Echternach om iets in te lezen.
    Nu wil ik een nieuwe PC kopen. Naast de klassiekers (Word, Excel, ..), wil ik hem vooral gebruiken voor mijn digitale foto's.
    Wat wil ik doen ?
    Snel inlezen, proper opslaan en bewerken (heel beperkt, want ik ken nog niets van Photoshop of iets dergelijks,), branden op DVD, fotos bekijken op mijn PC, foto's doorsturen naar Belgiumdigital, ... enz...
    Bijkomend: mijn oude PC staat met een Telenet aansluiting boven in een kamer, maar de nieuwe wil beneden in de warme woonkamer. men sprak mij van een draadloze ..... en een ... in te bouwen in mijn PC;

Waar moet ik nu op letten ?
    Waar kan ik degelijke kwaliteit vinden voor een goeie prijs ?
    Durven jullie aankoop via internet aanbevelen of is de service achteraf bij deze toestellen niet te versmaden ?

Bijkomend: koop ik een groot traditioneel scherm, of eerder een kleiner flatscreen ?

Een hele boel vragen dus.

bedankt op voorhand !

Peter
    Peter D.

Canon AE1 in de kast...
    Canon S50 sedert 2004
    Nu mijn Nikon D50 en nog veel te leren ....
    http://peter312.fotopic.net

Hi,

Voor hetgeen waarvoor jij je pc gaat gebruiken zij de meeste huidige modellen overkill qua processor en hd.
    Je doet er dus best aan een zelf-samengestelde pc te kopen. Dit is nog altijd het handigste bij de pc-boer.
    Van case vraag je een Chieftec, ook de voeding wil je van chieftec, hij staat in de living, je wilt dus geen fluitende voeding hebben na een jaar ofzo.
    Moederbord van een deftig merk (eender welk deftig is goed: Asus, MSI, etc). Zorg gewoon dat je eentje hebt met geluidskaart erop (dan hoef je die niet meer bij te kopen) maar zonder beeldkaart (want je gaat foto's bekijken dus je wilt goed beeld hebben.
    Processor van AMD of Intel maakt al niet uit, vraag naar een zo goedkoop mogelijke processor, maar wel van AMD of intel, iets van een 2,4 Ghz gaat prima zijn voor jouw doeleinden.
    Een harde schijf is in jouw geval ook minder belangrijk, een 120 gig van een goed merk (Quantum, IBM, Maxtor, Seagate) ga je prima meer rond komen.
    RAM ga je ook willen, het merk maakt hier niet zoveel verschil, 512mb is een goed gemiddelde om goed te kunnen werken.
    Een cd-schrijver is ook handig zodat je je fotootjes op cd kunt zetten. LG en plextor hebben goede cd-writers. Laat je geen dvd-schrijver aanpraten tenzij je denkt dat dat echt nodig is. De meeste mensen schrijven geen dvd's vol met foto's. Je moet dan echt al wel heeeel veel foto's nemen eerdat je dat eruit haalt. Als je illegaal filmpjes wilt gaan copiëren is een DVD-schrijver dan weer wel handig. Maar om dat fatsoenlijk te kunnen doen heb je ook liever een grotere harde schijf en een snellere processor.
    Daarnaast is een kaartlezer ook handig zodat je je kaartje gewoon uit je foto-toestel kunt halen en in je pc kunt steken.
    Een draadloos netwerk zou ik je persoonlijk enkel aanraden als de kamer boven niet ver van de living is en als je geen mogelijheid hebt om een kabel te trekken. Een kabel is nu eenmaal nog altijd sneller dan draadloos en betrouwbaarder ook. Voor mijn laptop gebruik ik draadloos, gewoon omdat dat handig is voor een laptop. voor een gewone pc is het vrij zinloos want daar ga je toch niet mee wandelen.

Nu komen we bij de belangrijkere stukken: Videokaart & Scherm
    Hierop mag je zeker geen geld besparen. Beiden zijn al uitvoerig besproken in andere topics hier op belgiumdigital, dus als je een beetje zoekt ga je zeker vinden wat je nodig hebt.

succes met je aankoop,

K.

Comment

Hoi,

bedankt voor de info.
      dat ga ik eens uitprinten en meenemen naar eel lokale PC boer om een voorstel te laten maken.

Bedankt !

Peter
      Peter D.

Canon AE1 in de kast...
      Canon S50 sedert 2004

Comment

Wat ik je zou aanraden:

- videokaart: als je geen games gaat spelen, hoef je daar je geld absoluut niet in te steken, alles is goed. Persoonlijk zou ik iets op basis van een Radeon 9x00 kiezen (9000,9200). Als je toch van plan bent om af en toe wat te gamen (of kinderen hebt ) een Radeon 9600
        - scherm, muis, toetsenbord: hier werk je mee en kijk je op, géén geld besparen dus!!! Een tft scherm werkt in ieder geval véél aangenamer (hoewel de puristen zullen zeggen dat de kleurweergave nog niet erg goed is, en idd, de goeie oude crt's zijn daar nog steeds beter)
        - processor: amd is goedkoper, een athlon xp 2500+ bijvoorbeeld
        - geheugen: 512 Mb ram
        - moederbord: op basis van een VIA chipset, ofwel een Nvidia Nforce 2, liefst van Asus (hét merk voor moederborden)
        - harde schijf: persoonlijk zou ik daar voor een Western Digital 7200 toeren 8 Mb cache versie gaan (niet speciaal voor het cache, vooral voor de drie jaar garantie, het enige merk+model dat dat nog geeft!). Grootte: 80/120 Gb, schijven zijn bijlange zo duur niet meer!
        - geluid: gebruik je vanop je moederbord
        - dvd/cd writer: tja, een dvd writer kost tegenwoordig zo weinig, dat ik toch geen cd writer meer zou kopen! Voor 120 euro zou je er eentje van Liteon moeten kunnen hebben (Makro in reclame: 99 euro!!)

Mijn huisadres voor computerstuff: www.tones.be
        En eventueel ook www.loveno.be

Comment

Oh ja: draadloos: als je wil, is dat in principe mogelijk (ook voor vaste pc's!), ik gebruik het voor mijn portable, aan te raden is Linksys (ook al US Robotics gezet, maar minder positieve ervaringen mee...).

Comment

JK,
            Ook enorm bedankt voor de info.
            Veel info, ùmaar evenzeer nog veel vragen...
            Als ik foto's wil bewaren op een schijfje, om mijn harde schijf te ontlasten, moet dit dan geen DVD writer zijn ?
            kan dit evengoed via CD writers ? Kan ik die afspelen op een DVD speler ?
            Wat kun je meer met een DVD writer ?
            En www.tones.be: is dit enkel online verkopen of kun je daar ook binnenlopen en info vragen ?
            wat bij herstellingen of problemen bij installatie ?
            Die videokaart specifiek voor Games, wat is juist het verschil met een gewone ?

Als je zin hebt om hierop te antwoorden, bij voorbaat dank !
            Peter D.

Canon AE1 in de kast...
            Canon S50 sedert 2004

Comment

Hi Peter,

Tones zal meestal wel op je mails antwoorden, bellen gaat ook vrij vlot, maar als je naar Tones zelf gaat, zorg dan dat je om 13.45 reeds voor de deur staat. Ze gaan open stipt om 14.00 en om 14.15 kan er al best 15 man in de winkel staan.
              Scherpe prijzen en vrij goede service.
              Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Originally posted by Peter39
                JK,
                Ook enorm bedankt voor de info.
                Veel info, ùmaar evenzeer nog veel vragen...
                Als ik foto's wil bewaren op een schijfje, om mijn harde schijf te ontlasten, moet dit dan geen DVD writer zijn ?
                kan dit evengoed via CD writers ? Kan ik die afspelen op een DVD speler ?
                Wat kun je meer met een DVD writer ?
                En www.tones.be: is dit enkel online verkopen of kun je daar ook binnenlopen en info vragen ?
                wat bij herstellingen of problemen bij installatie ?
                Die videokaart specifiek voor Games, wat is juist het verschil met een gewone ?

Als je zin hebt om hierop te antwoorden, bij voorbaat dank !
                Om je schijf te ontlasten, kan foto's opslaan evengoed op een cd als op een dvd: alleen zul je op een cd een geheugenkaartje van 512 Mb en nog een kletske op krijgen, op een dvd krijg je der zo'n 8 ineens op... . Het is zeker zo dat cd's normaal zullen volstaan, maar je kan met een dvd writer ook nog gerust cd's schrijven... . Sommige dvd-spelers kunnen speciale video cd's afspelen (vcd) maar niet allemaal. Met een dvd writer kan je dus dvd schrijven hé, en de meeste dvd spelers zullen die wel afspelen.
                Bij Tones beantwoorden ze normaal vrij vlot je vragen, ze steken de pc voor je in elkaar en testen hem (dat kun je best niet zelf doen als je dat nog nooit gedaan hebt!!!).
                De videokaart voor games: eigenlijk simpel: die maakt vooral dat spelletjes (en dan vooral de nieuwste die nu uitkomen en in de nabije toekomst) vlot draaien! Met de radeon 9000 of 9200 zul je nu en zeker niet over een jaar niet meer het nieuwste spel kunnen spelen met alle detail-opties aan... .

Comment

Als ik eerlijk mag zijn, kocht ik in uw plaats een laptop. Ik had vroeger altijd een desktop, maar sinds ik een laptop heb...
                  Het grote voordeel is dat je je foto's ter plaatse kan bekijken en eventueel al bewerken. Je kan ze al wegschrijven op CD of DVD als je een writer hebt in je laptop, kortom niets dan voordelen.
                  Ik heb persoonlijk een Dell inspiron 8600 en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. (Waarschijnlijk volgen nu een hele hoop posts die Dell afraden, maar ja....)
                  Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                  Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Heb ook enkele laptops hier, maar als je wil uitbreiden kost het je steeds stukken van mensen + de dingen zijn dan NOG minder performant dan van een desktop-systeem.

Denk maar aan RAM, je zit vast aan 1 bepaalde grafische kaart, enz....

Ik zie een laptop eerder als een aanvulling van een desktop-systeem, niet als een vervanging.

BTW - ik heb ook een Delleke ! ( Lattitude )
                    Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Welke video kaart zou dan een n°1 zijn ongeacht zijn prijsklasse?

Comment

@Ronny: ongeacht zijn prijsklasse?
                        Eén van de "betere" videokaarten voor professioneel 2D-gebruik is ongetwijfeld de Matrox Parhelia HR256, prijs ongeveer 2200 euro exclusief BTW. Is in staat om probleemloos een weergave van 9 mega pixels te ondersteunen.
                        Voor "gewoon" grafisch gebruik zijn de overige kaarten van Matrox uit de Parhelia en Millenium reeks eveneens uitermate geschikt, en iets beter betaalbaar.
                        http://shopmatrox.com/europe/home.asp?currencyid=2&cid=21

Met vriendelijke groeten,
                        Bart

Comment

Working...
                        X