Over enkele dagen ga ik me een Nikkor 500mm f4 aanschaffen. Welke van de twee bovengenoemde bodies past er het beste bij? Zou er een (merkbaar) verschil in autofocussnelheid en autofocusprecisie zijn tussen de twee. Aantal frames per second lijkt me voldoende bij de D90 (4,5). D90 is ook 220g lichter en de helft goedkoper. Voor alle duidelijkheid : ik zou voor de D90 gaan maar zou het heel jammer vinden moest later blijken dat de D300s een aantal zaken heeft die merkbaar betere foto's opleveren.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon D300s vs D90
Collapse
X
-
-
Re: Nikon D300s vs D90
Hihi, 7500 € uitgeven aan een lens en vervolgens je budget beperken bij de aanschaf van een body
Niettegenstaande de D90 nagenoeg gelijkaardig presteert, zou ik gezien de kanjer van een lens die je voorstelt opteren voor de D300s; Stevigere body is de hoofdredenNikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex
BD1614BE
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk berichtHihi, 7500 € uitgeven aan een lens en vervolgens je budget beperken bij de aanschaf van een body
Niettegenstaande de D90 nagenoeg gelijkaardig presteert, zou ik gezien de kanjer van een lens die je voorstelt opteren voor de D300s; Stevigere body is de hoofdredenmijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog
IMac/IPad/Mac Air
D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm
Comment
-
Het is wel een tweedehandstoestel, de Nikkor 500mm f4 AF-S II die "slechts" 3,4 kg weegt, toch een halve kilogram minder dan de gelijkaardige VR of IS lenzen. Vandaar dat ik ook de lichtere body zou kiezen om het geheel zo licht mogelijk te houden.Maar weet niet of ik er later spijt zou van krijgen en daardoor het potentieel van de lens niet volledig zou kunnen benutten. Een lens van 3,9 kg is voor mij echt te zwaar (heb regelmatig rug-, nek-, arm- en schouderpijn). Een lens van 3 kg is nog doenbaar (de Canon 300mm f2.8 + 2x converter) maar die presteert dan weer minder.
Comment
-
De D90 is wel nog een instapmodel waarbij de D300s een professionele body is...
Mijn keuze ging ook tussen de D90 en D300s na een D60 en ik ben blij dat ik de D90 niet gekocht hebt.
Mensen moeten niet altijd kijken naar het aantal MP's, wel naar de ISO instellingen, naar de lenzen die er gebruikt kunnen worden (AF-D lenzen kunnen gebruikt worden op een D300s en niet op een D90 als het aankomt op AF), het focussen gaat sneller dan bij een D300s... Mijn keuze was snel gemaakt in jouw geval, je kan op dit moment nog genieten van een korting dus...
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door D4VY Bekijk berichtDe D90 is wel nog een instapmodel waarbij de D300s een professionele body is...
Mijn keuze ging ook tussen de D90 en D300s na een D60 en ik ben blij dat ik de D90 niet gekocht hebt.
Mensen moeten niet altijd kijken naar het aantal MP's, wel naar de ISO instellingen, naar de lenzen die er gebruikt kunnen worden (AF-D lenzen kunnen gebruikt worden op een D300s en niet op een D90 als het aankomt op AF), het focussen gaat sneller dan bij een D300s... Mijn keuze was snel gemaakt in jouw geval, je kan op dit moment nog genieten van een korting dus...
En ook op de D90 werken de AFD lensjes hun AF hoor
alle bovenstaande mindere argumenten klopen niet heel denk ik
het zijn 2 Super toestellen met de D300 toch wel als meest alround door zijn meer mogelijkheden, maar uit een stapel fotos kan je ze niet onderscheiden welke waaruitkomt, het is meer wat je wil uitgeven en waarvoor het moet dienenNikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100
Comment
-
Hallo
De meeste mensen die een D300(s) gekocht hebben, zullen je deze aanbevelen. Waarom ? Omdat de voordelen die hen overhaald hebben om voor de higher-end versie te kiezen het verschil in prijs en gewicht rechtvaardigen in hun situatie. Je zal zelf moeten kiezen vanuit jouw situatie of je zal je laten verleiden door een D300s...
Ze beiden 'hands-on' testen is zeker aan te bevelen. Voor mij is het vooral de 'feel' die mij destijds heeft overhaald om geen Canon EOS 350D, maar een Nikon D60 te kopen, en later de keuze in zekere mate mee bepaald heeft om voor een D300 te gaan en niet voor de D90.
Als je zo'n lens koopt denk ik: je gaat op dieren jagen buiten... Buiten impliceert sub-optimale klimatologische omstandigheden en meer risico op defecten. De D300 is een body die gemaakt is om buiten mee te gaan, altijd... De D90 kan enkel buiten op zonnige dagen of mits erg zorgvuldig gebruik in de 'drizzle.' Dit staat los van de erg vergelijkbare beeldkwaliteit, maar is ook een factor die de keuze voor een D300(s) zou moeten sturen.
Qua autofocus heeft de D300 zeker een voordeel boven de D90, maar daar zal je vooral bij bewegende dingen voordeel uit halen. Als je vliegtuigen of vogels in de vlucht wil schieten is het voor mij waard. Ga je voor stilstaande objecten is het volgens mij, op dit vlak, de meerprijs niet waard.
Het is erg duidelijk: de D300(s) is technisch een beter toestel. Het heeft alles van de D90 behalve het lichtere gewicht en voegt daar enkele toeters aan toe. Jij moet beslissen of die toeters de dubbele prijs waard zijn...
Succes en heel veel plezier met je nieuw speelgoed!
Comment
Comment