Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale camera voor beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitale camera voor beginner

Ik ben helemaal nieuw in dit soort dingen, daarom dat ik aan jullie wil vragen wat de beste soort camera is voor een beginner.
    Ik heb wel een digitaal fototoestel, maar dat is al enkele jaren oud, van mijn ouders en niet echt professioneel. Het fototoestel komt van de Aldi en heeft zo'n 100 euro gekost (een paar jaar terug).
    Nu ik niet weet waar ik op moet letten bij het kopen van een fototoestel wil ik het aan jullie vragen.
    bvb ISO, hoe belangrijk is dit? Is het het beste dat dit zo hoog mogelijk is? En zijn de zoom en de megapixels enzovoort van belang?
    Mijn budget is zo'n 200-350 euro. Kan ik hier iets degelijks voor kopen? Het is niet mijn bedoeling om hier zeer professioneel in te gaan, enkel hobby. Ik heb al wat opgezocht in mijn prijsklasse en dit lijkt me wel iets: http://www.pixmania.be/be/nl/3418312...z38-zwart.html Zou dit een goede keuze zijn of toch niet?

Sorry als ik niet concreet genoeg ben.

Bedankt voor jullie hulp
    Last edited by xNatje; 5 mei 2010, 14:51.

Re: Digitale camera voor beginner (panasonic lumix dmc fz38 ?)

Laat me hiermee starten: je keuze die je toont is voor jou inderdaad de beste optie!
    Met een bridge kan je al heel veel doen, veel leren en je ziet onmiddellijk op je scherm wat je wijzigingen zullen doen (grosso modo) VOOR je de foto neemt. Bij een reflex kijk je door de lens en zie je dit pas na het nemen van de foto dus.

ISO is belangrijk als je binnen wil fotograferen, of bij weinig licht, zonder flits. Dan moet deze behoorlijk hoog kunnen gaan. Hoe hoger je ISO staat voor een foto, hoe meer ruis je wel krijgt. De meeste camera's hebben daarom wel wat ruisonderdrukking aan boord.

Van zoom telt de optische zoom! Dit is de mate waarin je kan zoomen met de lens, zonder dat je kwaliteit verliest op je foto. Bij een reflex wordt dit in mm uitgedrukt (brandpunt), bijvoorbeeld 70-200. Bij compact in Bridge in een vergrotingsfactor (bv. x5). Je kan dit berekenen door de grootste mm's te delen door de kleinste, dus bv 200/7. Bij een bridge start je normaal bij breedbeeld, tot een behoorlijke zoom.

Megapixels zijn van belang, maar niet zo erg als wordt gezegd soms. Als je er hebt, kan je er mee bewerken en kan je wat uitsnijden in je foto en nog een behoorlijk formaat overhouden. Heb je dit niet... pech! Maar dit is tegenwoordig geen issue meer! Compacts, bridges en reflexcamera's hebben voldoende mexapixels!

Comment

Re: Digitale camera voor beginner

Bedankt Threesa voor je uitleg.
      Ik heb nog een laatste (dom) vraagje: ga ik het verschil enorm merken tussen mijn oud fototoesten en dat nieuwe dan? Onze oude neemt wel mooie foto's, alleen in het donker foto's nemen is een ramp. alles is altijd bewogen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xNatje Bekijk bericht
        Bedankt Threesa voor je uitleg.
        Ik heb nog een laatste (dom) vraagje: ga ik het verschil enorm merken tussen mijn oud fototoesten en dat nieuwe dan? Onze oude neemt wel mooie foto's, alleen in het donker foto's nemen is een ramp. alles is altijd bewogen.
        Dat is een moeilijke vraag, ondermeer omdat ik niet weet wat voor kwaliteit je huidig toestel biedt, maar normaal zal je toch een betere kwaliteit in de foto's merken, snellere verwerkingen (en correcter), betere zoom, betere lens en vooral: veel meer instelmogelijkheden.

Het is net door die instelmogelijkheden te verkennen en gebruiken dat je betere foto's zal starten maken. In plaats van alle beslissingen aan het toestel over te laten, begin je zelf te bepalen wat je wel: sluiterstijd van x seconden, scherptediepte van y, etc.

Foto's in het donker zijn moeilijk, maar met een bridge kan je wel kijken wat hij geeft op automatische stand en dan kijken van: wat wil ik meer? Moet er minder beweging ==> kortere sluiterstijd en bijflitsen. Meer licht? ISO wat omhoog of sterker flitsen etc.

Comment

sluitertijd kan ik denkik niet met mijn toestel. En van scherptediepte heb ik nog nooit gehoord. Dat kent mijn toestel zeker niet.
          Ik heb wel enkele functies, zoals kleuren die je kan kiezen (vb zwartwit, sepia, paars, geel enzovoort), de witbalans (zowat het nuttigste wat er osptaat, want die kan ook handmatig), meting (maar daar snap ik nogaltijd de functie niet van), en scenemodus (zoals sneeuw, portret heer of dame, nachtscene,...) mijn max iso is 400
          Ik denk dat de optische zoom 3x is en het aantal megapixels is 7.0
          het is een Traveler super slim XS7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xNatje Bekijk bericht
            En van scherptediepte heb ik nog nooit gehoord. Dat kent mijn toestel zeker niet.
            Iedere lens+camera heeft scherptediepte.
            Met een compact merk je er niet veel van......
            Last edited by LesC; 5 mei 2010, 22:34. Reden: Quote verbeterd

Comment

Ah daarmee, dat zou kunnen.
              Ik heb enkele willekeurige foto's samengeraapt en eventjes (onbewerkt) op een webpagina gezet. misschien dat je hier iets meer mee weet over de kwaliteit van mijn camera.

Comment

ik denk dat er veel verschil gaat zijn moest je die panasonic kopen, en in een goede zin dan wel. de foto's denk ik wel dat op alle vlakken beter eruit zullen komen.

greetz
                Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                500px site: https://500px.com/crazy_b

Comment

Met die Panasonic zal er inderdaad een wereld van verschil en mogelijkheden voor u opengaan!!! Ik zou zeggen: doen!!!

En scherptediepte is: hoeveel van uw foto maak je scherp. Enkel je onderwerp en de rest onscherp, ofwel heel de foto scherp. Daar kan je zelf mee spelen, indien er licht genoeg is.

Comment

Working...
                  X