Ik vraag me het volgende af. Veel mensen kijken altijd naar het aantal megapixels om te bepalen hoe groot je een foto kunt afprinten. En dan redeneren ze vaak een 3 megapixel is maximum A4 formaat, voor een goeie A3 heb je een 5 megapixel nodig.
Maar speelt het aantal DPI ook niet mee ?
Ik dacht voor een goeie print dat je minstens nog een 160dpi nodig had. In photoshop kun je (als je de optie "resample image" uitzet) gemakkelijk zien dat als je de foto vergroot dat het aantal dpi's daalt.
als je dan bv een foto hebt van
1024x768 met 300DPI = 8.67cm op 6.5 cm
en (zonder de optie resample image) de dpi laat zakken tot 160
dan bekom je een foto van 16.26cm op 12.19cm
dus stel ik heb een camera met beperkt aantal megapixels maar hoge dpi waarde en een andere camera met hoger aantal megapixels maar lagere dpi waarde. Is het dan wel logisch te zeggen dat je met de meer megapixels een grotere foto haalt ?
Om een voorbeeld uit de praktijk te nemen
nikon coolpix 5700 ... 5MP maar 300 DPI
canon 10D ............ 6,3MP maar slechts 180DPI
2e vraagje, is die "resample image" eigenlijk ongeveer hetzelfde wat zo'n fuje camera doet met zijn interpolatie om van een 6megabyte resolutie een 12 megabyte resolutie van te maken ?
Maar speelt het aantal DPI ook niet mee ?
Ik dacht voor een goeie print dat je minstens nog een 160dpi nodig had. In photoshop kun je (als je de optie "resample image" uitzet) gemakkelijk zien dat als je de foto vergroot dat het aantal dpi's daalt.
als je dan bv een foto hebt van
1024x768 met 300DPI = 8.67cm op 6.5 cm
en (zonder de optie resample image) de dpi laat zakken tot 160
dan bekom je een foto van 16.26cm op 12.19cm
dus stel ik heb een camera met beperkt aantal megapixels maar hoge dpi waarde en een andere camera met hoger aantal megapixels maar lagere dpi waarde. Is het dan wel logisch te zeggen dat je met de meer megapixels een grotere foto haalt ?
Om een voorbeeld uit de praktijk te nemen
nikon coolpix 5700 ... 5MP maar 300 DPI
canon 10D ............ 6,3MP maar slechts 180DPI
2e vraagje, is die "resample image" eigenlijk ongeveer hetzelfde wat zo'n fuje camera doet met zijn interpolatie om van een 6megabyte resolutie een 12 megabyte resolutie van te maken ?
Comment