Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 of ... ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80 of ... ?

Hallo,

Ik ben op dit moment in het bezit van een Fuji S9500 maar al geruime tijd aan het uitkijken naar een DSLR.

Ik ben op dit moment aan het twijfelen tussen een 2e hands D80 of een nieuwe Nikon D5000 ofwel een Canon 500D.
    Aangezien ik erg graag sport (en vooral motorsport) fotografeer weet ik niet welk toestel hiervoor het best geschikt zou zijn.
    Is het zo dat de D5000 zijn meerdere moet erkennen in de D80 of is deze achterhaald?

Enkele fullsize voorbeelden

Ben niet onmiddelijk van plan om een klein fortuin uit te geven aan lenzen en denk dan bv aan een tamron of sigma 70-300.
    Ik ga ervanuit dat ik met alle drie de toestellen in combinatie met een van deze lenzen een beter resultaten kan behalen dan dat ik nu doe of is dit een illusie?

Alvast bedankt voor jullie meningen en adviezen.
    Last edited by racefan; 10 december 2009, 05:39.
    Nikon D90, Batterijgrip MB-D80, Nikkor 18-70, Nikkor 70-300VR

Re: D80 of ... ?

Ff offtopic: heb jij die foto's met je fujifilm gemaakt?

En waarom niet voor de D90 gaan? Verder kan ik je niet helpen ik ben ook al weken aan het uitzoeken welke voor mij de beste is. Momenteel twijfel ik tss de nikon D90 en de canon 500D.. Succes!

Comment

Foto's zijn met de fuji gemaakt ja maar zou graag beter willen doen.

D80<>D90 om de eenvoudige reden dat een 2e hands D80 een kleine 300€ minder kost dan een D90 en dat geld dan zou kunnen investeren in een andere (betere) lens en toebehoren.

Comment

moest ik van u zijn zou ik zeker die d90 overwegen, heb hem zelf en ben er zeer tevreden van.
        heeft betere technologie aan bord dan de oudere d80 en heeft ook wa meer mp (2 dacht ik)
        op hogere iso waarden gaat die het zeker beter doen.

de canon 500D zal natuurlijk ook voldoen denk ik maar jah van canon ken ik niet al te veel.
        dus ga ik ook geen uitspraken doen, waar ik niet zeker van ben.

qua lenzen zou ik zeggen start mss bij nikon met een 16-85 en 70-300 combinatie.
        beiden wel van nikon, het gaat u wa kosten, maar de kwaliteit zal je ook zien in uw foto's!
        klik

verder nog 2 kaartjes van 4 of 8 GB en tas en je bent vertrokken voor een heel eind.
        een 2de batterij kan handig zijn, maar als je 's avond een goed uur kan laden ben je terug weg voor een 1000 foto's.

mvg david

btw, foto's zien er niet slecht uit, wil zeker wel foto's zien die je maakt met een dslr
        nikon stuff

Comment

Het grootste voordeel van de D80 is dat deze de "oudere" AF-D lenzen ook nog AF kan aansturen.
          Het grootste voordeel van de D5000 is de nieuwere sensor (hogere ISO, minder ruis)
          Het grootste voordeel van de D90 is de combinatie

Ikzelf heb de D80 en hoewel de ruis vanaf ISO800 vrij duidelijk is, vind ik het persoonlijk niet storend om tot ISO1600 te gaan, op voorwaarde dat de belichting dan "juist" is. Je hebt niet veel ruimte in post-processing.

Je moet jezelf afvragen of je ooit AF-D lenzen zal kopen, want dan wordt de D80 een optie. Als je toch voornamelijk AF-S lenzen zal kopen, dan zou ik persoonlijk de D5000 kiezen vanwege de prijs.

Om je keuze toch niet TE gemakkelijk te maken: ik weet niet of een D90 sneller kan focussen met een AF-S lens dan de D5000 met dezelfde lens. Ik heb het gevoel dat de D90 echt wel bliksemsnel was. Als de body effectief verschil maakt, zou dat voor sportfotografie wel eens van doorslaggevend belang kunnen zijn.

veel plezier met window-shopping
          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
          Flickr album Homepage

Comment

En waarom niet een 2e hands D200 ? Die vindt je tegenwoordig rond de 500 € MET grip

Enkel, deze heeft niet langer de auto-stand
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Hier staat een interessant stukske over tweedehands camera bodies:

Of je ook mooiere foto's zult maken? 't Zijn al erg knappe foto's, met goede kleuren en je hebt een heel vaste hand!

'k Heb even gegoogled, maar ik kon het antwoord niet vinden: heeft die camera al image stabilization? Indien nee, dan ga jij heel veel plezier hebben van IS of VR: het zal je toelaten nog veel langere sluitertijden te gebruiken!

Op foto's ziet die Fuji er heel volwassen uit, met massa's knopjes voor exposure/focus lock en weet-ik-veel. Als je die veel gebruikt, zou een "beginners" model als de D5000 misschien wat te weinig knopjes kunnen bevatten, al is de menu tamelijk goed doordacht.

Verder zal het enige (in de foto) zichtbare resultaat van een nieuw toestel zijn dat je foto's minder ruis bevatten, IMHO. Is dat het waard?
              Last edited by bahu; 10 december 2009, 22:27.
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
              Flickr album Homepage

Comment

Ik ben een jaar geleden van de Fuji S9500 overgegaan op de D90.
                Als je heel bedreven bent met je Fuji dan denk ik dat je die overstap toch moet overwegen, want dan zou je een D5000 al snel te min kunnen vinden.
                (Waarmee ik niet wil zeggen dat dat een minder toestel is maar het hangt ervan af hoever je staat in je fotografie.)

An
                Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
                Voorheen Fuji Finepix S9500.
                Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

Comment

Ik heb een aantal weken gebruik mogen maken van een Alpha350 van een kennis voor het fotograferen van ons pasgeboren spruit.
                  Ik vond dit direct een heel andere ervaring en foto's maken werd hierdoor nog plezanter...
                  Vooral het focussen ivm de fuji is toch een wereld van verschil.
                  Ik heb echter nog heel veel te leren en denk daarom eerder in de richting van de (oudere) D80 of de D5000 en het verschil in prijs mee in een lens te investeren als de sigma 70-200 (vooral) voor de motorsport foto's of zie ik dit verkeerd.

Comment

Vermoedelijk zoek je niet een D80 noch D90, maar wel een (ouwe, 2nd hand) D300! Die voorziet extra doorloop-focusvelden voor sportfotografie...

Veel succes.
                    F.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                      Vermoedelijk zoek je niet een D80 noch D90, maar wel een (ouwe, 2nd hand) D300! Die voorziet extra doorloop-focusvelden voor sportfotografie...

Veel succes.
                      F.
                      De D80 en D90 hebben die ook, maar over minder scherpstelpunten.
                      Het verschil tussen die camera's zit hem voornamelijk in de snelheid, het aantal foto's per seconde. Ik heb en een D80 en een D90 en hoewel deze laatste nog geen supersnelle camera is, is het verschil met de D80 toch enorm.

Ik heb echter nog heel veel te leren en denk daarom eerder in de richting van de (oudere) D80 of de D5000 en het verschil in prijs mee in een lens te investeren als de sigma 70-200 (vooral) voor de motorsport foto's of zie ik dit verkeerd.
                      Wel... ik denk dat je al heel veel gelezen hebt, en dat je eigenlijk goed denkt.
                      Stel je een budget voorop, en blijkbaar weet je al dat niet alleen de snelheid van het toestel belangrijk is, maar ook de snelheid van de lens.
                      Weet bovendien dat een lens een investering is, terwijl een toestel al snel zijn waarde kwijt is.
                      Als ik zie welke resultaten je haalt met een bridgecamera, ben ik er zeker van dat je 't ook prima zal doen met een spiegelreflex.

Het verschil in prijs tussen een D5000 en D90 gaat echter veel kleiner zijn, dan het verschil tussen een D5000 en een tweedehands D80.

Mvg

Chris

Comment

Ik werk op dit moment ook met de D80.
                        Voordeel idd is dat je met een tweedehands D80, nog budget vrij hebt dat je dan kan spenderen aan een goede lens: 70-200mm, 300 mm of 150-500 mm al afhankelijk hoe kort je bij je onderwerp kan komen.
                        Heb je een ruim budget kan een nieuwe D90, maar nog beter is dan een D300 (s) (mits enige technische kennis)
                        Racing Pics
                        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Et voila, de kogel is door de kerk....
                          De D90 is het geworden met de 18-70 lens.

Bedankt aan iedereen voor de goede raad!

Comment

Working...
                          X