Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probs met 10D/D100 met niet-merklenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probs met 10D/D100 met niet-merklenzen?

Ja,de titel van de topic is misschien niet duidelijk
    Bij mijn speurtocht naar de ideale lenzen voor een 10D kom ik soms problemen tegen (focus...) die veroorzaakt worden doordat men Tamron-,Tokina-,Sigmalenzen gebruikt op een Canontoestel (10D in dit geval)Blijkbaar is de 10D daar gevoelig aan en kan je best Canonlenzen kopen om dit te vermijden.

Ik zeg niet dat dit altijd zal zijn.Er zijn hier genoeg tevreden 10D-gebruikers met lenzen van andere fabrikanten dan Canon.Maar toch valt het me op en op de forums heb ik gisterenavond vele postings gelezen met betrekking hierop.

Heeft de D100 dit eventuele "probleem" ook of is het Nikontoestel hier minder gevoelig aan?

Danny's Photosite

Geen enkel probleem gehad met Tokina's op 10D.

Gr.
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Comment

Ik heb een EOS 10D in bestelling, en mijn dealer vertelde me dat dit toestel wel eens problemen zou kunnen geven met de oudere niet Canon lenzen. ik voermoed lenzen die al meer dan 5 jaar op de markt zijn.

Jammer dat ik deze site geen maand eerder heb ontdekt, dan had ik mijn camera in Duitsland kunnen bestellen i.p.v. hier in Belgie... (is goedkoper, en in stock, ik wacht nu al 4 weken... )

groetjes
      David Goovaerts
      Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

Comment

Het is geen enkel probleem om andere merken lenzen dan Canon op de 10D te gebruiken. Alleen wat oudere lenzen kunnen problemen geven op de 10D. Dit zal je per lens even moeten navragen bij de fabrikant.
        http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Heb twee lenzen Sigma 28 f1.8 geprobeerd op mijn 10D.
          Geen enkele focuste goed.

Heb nu een canon 35 f2 in de plaats.
          Deze werkt echt fijn.

Groeten,

Comment

De meeste lenzen zullen wel focussen, maar na het nemen/maken van de foto krijg je een Error 99 en moet je het toestel af en aanzetten.
            Is mij al bij meerdere tests met de 10D opgevallen.
            De D30 en de D60 hebben deze problemen naar mijn weten niet.

Comment

Het zal dus afhangen van de ene lens tegenover de andere.Ik stel deze vraag maar daar ik gisteren op het forum van DPrevieuw aan het rondkijken was en het me opviel hoeveel mensen er problemen hadden.Maar ja,waarschijnlijk kan je stellen dat de meesten (= zij die geen problemen hebben) er niks over posten als alles prima werkt.
              Danny's Photosite

Comment

In principe moet alle Canon EF lenzen werken met alle Canon EOS camera's. Ook de D30, D60, 10D en 300D. Dat wordt ook gegarandeerd door Canon zelf.
                Groetjes, Blord

Canon 7D en wat lenzen.

Comment

Originally posted by Blord
                  In principe moet alle Canon EF lenzen met alle Canon EOS camera's. Ook de D30, D60, 10D en 300D. Dat wordt ook gegarandeerd door Canon zelf.
                  De probs waarover ik las was eigenlijk met niet-Canonlenzen en ben er daarom nu van overtuigd dat je best Canonlenzen gebruikt op een Canontoestel als je zo goed als zeker wil zijn dat de lens compatibel is met het toestel.
                  Danny's Photosite

Comment

Toen ik een tijd geleden steeds vaker error99 op de 10D kreeg met de Sigma 28-300 ben ik ook eens gaan zoeken op het net. De eerste dingen die je leest zijn ofwel vuile contacten ofwel de lens moet gerechipped. Contacten uiteraard als eerste schoongemaakt, hielp niet. Rechippen lijkt me ook sterk, ik had immers al probleemloos enkele honderden foto's met die lens gemaakt.

Typ in Google eens de zoektermen 'Canon 10D error 99' in en je zult zien dat de problemen echt niet alleen met sigmalenzen voorkomen. Zo ben ik meerdere meldingen tegengekomen (en allemaal verschillende, niet alleen 'defecte' lenzen maar ook lenzen die gewoon op een D60 of D30 wèl foutloos werkten). Van het rijtje Canon-lenzen met error99 op 10D bv de volgende: Canon 50mm 1.8, 50mm 1.4, 20-70, 70-200 F4 L, 16-35 L, 20-200 2.8 L en 300mm F4 L. Zoals je ziet óók Canonlenzen en zelfs L-versies... (probleem is dat error 99 eigenlijk alle andere errors dan 1-5 betekent.... grrrr )

Ik kwam ook ergens een reactie tegen van een Canontechnicus. Deze beweerde (en dat geloof ik direct) dat ze de communicatieprotocollen van nieuwe camera's niet doorgeven aan derden. Dus Sigma bv moet zelf maar uitzoeken of er ergens een bitje anders wordt gezet (en hun oudere lenzen dus op bv een D60, maar op een 10D niet werken). Op zich kan ik die strategie van Canon nog wel begrijpen. Toch grappig om daarna verhalen te lezen over L-lenzen die op een D60/30 perfect werken en op een 10D niet... Maar de problemen zijn er dus echt niet alleen met de niet-Canon lenzen.

(Overigens: Ik ben ook meerdere keren tegengekomen dat indien rechippen van een Sigmalens nodig is, dit kostenloos gebeurt. Bij Tokina VS kost dit $110)

ps: Toen ik de zoekwoorden zojuist nog eens doorliep, merkte ik dat error99 problemen met de nieuwe 300D en de meegeleverde 18-55 ook al gesignaleerd zijn. Uiteraard kan deze lens niet op een d60/30 worden getest, dus die problemen zijn dan waarschijnlijk 'echte' defecten. En sommige berichten kon ik niet direct meer terugvinden, omdat ze inmiddels alweer enkele weken oud zijn. Sommigen ervan zijn echter nog te achterhalen door de gecachte link van Google te gebruiken.

Comment

Bedankt voor de info.Stond op het punt me een 10D te bestellen (en twee Canonlenzen die jij hierboven opgeeft waarmee je deze error kan krijgen nl de 50mm F1.8 II en de 70-200mm F4.0)maar nu slaat de twijfel verdikke weer toe.

Heeft de Nikon D100 zulke mogelijke problemen?
                      Danny's Photosite

Comment

nog nooit van gehoord dus ik vronderstel van niet
                        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Originally posted by fredericrom
                          nog nooit van gehoord dus ik vronderstel van niet
                          Bedankt Frederik en dank voor je uitleg daarstraks in je mail. Nu ben ik weer terug naar vakje "Start"
                          Dan kruip ik maar in mijn bed (en heb nachtmerries over errors )
                          Danny's Photosite

Comment

Hoi Roadrunner, mijn reactie was vnl gericht op de reactie rondom 'niet-Canon-lenzen'. Dat wil niet zeggen dat elke 10D met elke 50mm 1.8 bv problemen oplevert. Ofwel: Ik heb ook honderden foto's met een 50mm 1.8 gemaakt zonder één keer een error99 te krijgen. Dus dat iemand problemen had met die 50mm 1.8 betekent niet dat iedereen ze heeft. Dat zou wel het geval kunnen zijn bij bv een oude sigma of tamron-lens die gewoon niet compatibel is met de 10D (vanwege het feit dat daar tov de D60 ergens een bitje anders is). Dan zou iedereen direct dezelfde problemen hebben.

Ik heb daarom ook eerder op een vraag over een Zenitar fisheye reageerd met de opmerking die lens eerst op de eigen 10D te testen. Dat die lens het prima doet op bv een D60 zegt niet zoveel. Gewoon uitproberen dus.

Ik denk ook niet dat er wat dat betreft erg veel verschil is tussen Nikon of Canon (of andere gerenommeerde merken). Ik denk wel dat aangezien Canon die 10D had uitgebracht (met blijkbaar ergens een communicatiewijziging tov bv de D60) dat het beestje een naam heeft (yep, die onduidelijke error 99). Bij Nikon zullen er denk ik ongeveer evenveel 'problemen' zijn met de kwaliteit. Hiermee doel ik niet op een voor- of afkeur voor Canon of Nikon: Ik heb zelf zowel een Canon als een Nikon-camera en het merk interesseert me eigenlijk niet zoveel; ik koop een camera die me bevalt, géén merk.

Comment

Originally posted by roadrunner
                              Bedankt voor de info.Stond op het punt me een 10D te bestellen (en twee Canonlenzen die jij hierboven opgeeft waarmee je deze error kan krijgen nl de 50mm F1.8 II en de 70-200mm F4.0)maar nu slaat de twijfel verdikke weer toe.
                              9988 foto's en nog geen een errormelding gehad (behalve als de cfcard en nog niet in zat, hihihi). Nikonlenzen, en 1 sigmalens.

Comment

Working...
                              X