Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera..twijfels...gebrek aan kennis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: camera..twijfels...gebrek aan kennis

Ik heb hem sinds begin juni jl. Zeer goed toestel. Iets minder compact dan de 420 maar toch nog steeds 'compact'. Neem hem maar eens vast en je zal merken dat ie goed in de hand ligt en echt niet (te) groot is.

Comment

fotorubens is ook niet slecht (antwerpen), dat is misschien wat dichter.

Als je echt IS EN allround lens op een canon wilt is de 1000D (375€) met de Sigma 18-125 DC OS HSM (300€) misschien iets voor u, maar dan zit je weer flink duurder.

- de grootte: is inderdaad een verschil. als je één of twee foto's maakt op een wandeling misschien beter compact meenemen. Als je meerdere foto's maakt is het de moeite. Is inderdaad wel wat groter, maar er zijn dan ook goeie tassen om het draagcomfort te verhogen.

- de wissel van lenzen: met 18-125mm OS heb je eigenlijk al redelijk wat. (= ong 28-200 kleinb.)

- de snelle evolutie: Dat moet je je absoluut niet aantrekken!!!! Lenzen houden heel goed in waarde, en een goeie body gaat lang mee. Ik heb wel een 40D (iets sterker) maar die is al overal meegeweest (warm, vochtig, koud, VEEEEL foto's...) en nog als nieuw, mits je er zorg voor draagt. En ja er komen betere body's uit, maar daarvoor "verminderen" de functies en kwaliteiten van een oudere body niet!

- "is een dslr echt zo veel meer de moeite?" Een vraag die ik mij constant stel.
      Voor veel discussie vatbaar. Als je er wat mee wil leren werken zeker. Op automatische stand zijn de foto's misschien net iets beter als die van een compact, maar je zal niet veel verschil merken. Als je hem leert gebruiken ga je er plezier aan beleven...

- als ik twee weken op een camping zit zonder elektriciteit, zal de batterij dan voldoende lang meegaan of zal ik ook nog een "dure" batterij moeten kopen?
      Op ebay voor 10à15€ een extra patterij, die MINSTENS 250 à 350 foto's meegaat... Ga je meer dan 500/800 foto's nemen in twee weken? gaat nooit iemand allemaal bekijken

- vraag een dslr zoveel onderhoud?
      nope. Heel af en toe eens uitblazen met een blaaspeertje... Op 30sec gedaan!

ook hele boterham hé Misschien al wat zaken gezegd, maar hoop dat je er iets aan hebt

Nog een kleine opmerking, houd rekening met accessiores. Bij rubens zit er gratis een tas en SD kaart bij, maar dat is niet overal...

Greetz,
      www.fotopie.be
      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

bedankt voor de reacties. De canon eos 1000d met sigma 18-125 OS is inderdaad een optie. Maar wel duur, 675 euro en ik denk niet dat je er een fototas bij krijgt (enkel sd kaart en reinigsset).

Voordeel:
        • canon, merk met uitstekende reputatie
        • zonder van lens te wisselen, kan je zeer breed fotograferen
        • ligt goed in de hand

Nadeel:
        • prijs
        • beeldstabilisatie in de lenzen (duur)

De combi olympus e-520 met twee lenzen voor 488 euro bij konijnenberg is echt onklopbaar als ik andere winkels vergelijk. Vooral het "actionpak" is zeer interessant: camera, twee lenzen, fototas, extra batterij, geheugenkaart 4 gb en twee uv filters voor 558 euro.

Voordeel:
        • veel voor weinig geld
        • olympus is zeker niet slecht
        • beeldstabilisatie in de body

Nadeel:
        • wisselen van lenzen
        • minder tweedehands te vinden dan canon of nikon

Amaai, het wordt er niet makkelijker op...

Comment

Niet gemakkelijker, maar toch...
          120 euro verschil is een eerste verschil....

Olympus heeft altijd fototoestellen gemaakt (en niet van de slechtste) dus ik zou dat ook meetellen. Zoals je zegt: een complete set met alles erop en eraan voor iets meer dan 550 euro is wel aantrekkelijk. En voor wat betreft dat tweedehandsmateriaal:

je start reeds met 2 objectieven: ik veronderstel een basiszoom en een telezoom. Dus daar kun je reeds volop mee experimenteren. Mijn ervaring is dat bij het tweedehandsmateriaal het net die lens is die je wou kopen die er niet bij staat of die reeds juist verkocht is, zodat je toch nog een nieuwe koopt

Ben zo al lang op zoek naar een breedhoekzoom (tokina 12-24 of 11-16 of canon 10-22) en een canon 100-400, maar die komen niet vaak aan bod. Zodus van gebrek aan occasiemateriaal moet je niet bang zijn.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Volgende filmpjes al bekeken over de e-520? Ik denk dat dat hij puur wil afbreken (de foto's op zijn site trekken ook op niet veel), maar toch:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ral Bekijk bericht
              Inderdaad zeer interessant. Ben jij er tevreden van? Is die even compact als de 420?

Ik las hier trouwens ergens op het forum dat de zoeker niet zo goed zou zijn (voor mensen met een bril)

Waarom ligt Konijnenberg zo ver?
              Niet goed is veel gezegd , iets aan de kleine kant , dat wel. Maar ikzelf draag ook een bril en heb er geen last van.
              De body heeft volgens mij een beter grip dan een 420
              Dig , e520 met 2 kitlenzen en een Metz 48 erbij
              Analoog , om1 , om2 , om10, F3 , een 10tal lenzen erbij
              Middenformaat Kiev +75mm+120mm

Comment

Net die filmpjes even bekeken. Flauwe kul is dat. De kitlenzen zijn uitstekend, beter dan bij vele andere merken. Voor een objectieve review kan je terecht bij dpreview.com of steves-digicams.com. Daar krijgt de E-520 uitstekende scores! (In elke ernstige review trouwens).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee Bekijk bericht
                  Net die filmpjes even bekeken. Flauwe kul is dat. De kitlenzen zijn uitstekend, beter dan bij vele andere merken. Voor een objectieve review kan je terecht bij dpreview.com of steves-digicams.com. Daar krijgt de E-520 uitstekende scores! (In elke ernstige review trouwens).
                  juist ook die filmkes bekeken.
                  Natuurlijk heb je een verschil als je een kitlens vergelijkt met een pro lens.
                  EZ 12-60mm SWD is gewoon top kwaliteit , maar de prijs mag er ook zijn

Comment

dus dat van die trage geheugenkaart en dat slotje van de geheugenkaarten die telkens open gaat is larie?

Comment

ik zat een jaar geleden ongeveer in hetzelfde schuitje, ik had een compact (ixus 860) waarmee ik op een jaar 18.000 foto's en filmpjes had genomen, en had nood aan meer; toen heb ik een 40d met 18-200 sigma lens gekocht, het is ff investeren ja, maar je haalt het er ook weer terug uit vind ik, sinds november heb ik die reflex, en ik ga net de kaap van 20.000 clicks bereiken, het is dan ook een passie!

op sommige momenten (feestjes bvb) neem ik die reflex niet graag mee, dus heb ik vorigfe maand opnieuw een compact gekocht (sx200IS v canon: 12x opt zoom en zelf instelbare sluiter en diafragma), wat op zich een goed toestel is, maar je kan het echt niet vergelijken met een reflex!! bvb:

- bij hogere ISO's (die je sowieso gaat instellen bij minder licht) krijg je afschuwelijk veel sneller ruis
                      - stel je wil zoomen op een momentopname: met die compact moet de lens eerst uitschuiven via het hendeltje, en dat duurt een pak langer dan manueel een draai aan je lens te geven bij die reflex!
                      -bij een reflex zitten alle knoppen die je nodig hebt apart op het toestel, en niet via een menuutje in je digitale compact, wat ook weer tijd scheelt, en waarbij je dus een goed moment kan missen...
                      - vooral de DOF sprak me aan, die mooie onscherpe achtergronden! en dat krijg je niet snel bij een compact!
                      - als je weer wat geld bijeen hebt gespaard kan je weer wat geld steken in een nieuwe lens , en zo richting breedhoek of tele gaan, en hop , er gaat weer een nieuwe fotowereld voor je open!
                      - nadeel is idd de prijs, maar zoals eerder gezegd: lenzen behouden hun waarde goed, je kan volgens mij zelfs een lens 2e hands kopen, en die nadien voor bijna dezelfde prijs doorverkopen, toch zeker voor de duurdere lenzen., het is idd een stap, die hogere prijzen in de reflexwereld; maar op de duur pas je je wel aan, een compact kost idd minder, maar het is 1 toestel, lens en body in 1, en eens dat stuk zou zijn, is het voor weg te gooien zeg maar; een reflex is veel robuuster!
                      - bij donkerder situaties moet een compactje dikwijls "lang nadenken", en je moet al geluk hebben dat hij op zo'n moeilijke momenten nog juist scherpstelt ook, en indien weinig instellingen, kiest de camera zelf alles, en bvb op een feestje eindig je dan met een foto met witte flashgezichtjes en een zwarte achtergrond; wanneer je de sluiter dan weer zelf kan instellen en de iso nog wat verhoogt, eindig je met veel sfeervollere foto"s, waarbij niet enkel het flashlicht de bovenhand krijgt...
                      -kortom, als je meer uit je foto's wil halen,en je voelt de beperkingen van een compact, koop dan een reflex, je kan zelf alles instellen en je zult nog veel blijer zijn met je foto's!

je moet natuurlijk voor jezelf afwegen of je eht de moeite waard vindt om je geld er in te steken, ik wist v mezelf dat ik er geen spijt van zou hebben, en dat heb ik idd nog steeds niet!
                      Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ral Bekijk bericht
                        dus dat van die trage geheugenkaart en dat slotje van de geheugenkaarten die telkens open gaat is larie?
                        Heb hem nu al een 2 maand en in totaal een 1800 fotos gemaakt. dat klepje is nog geen enkele maal uit zichzelf open gegaan .
                        Kon dit weekend zonder probleem in raw 6 foto's maken zonder dat ik vertraging ondervond.
                        hangt volgens mij af van je geheugen kaart ,de ene is een sandisk ultra II van 4 gig en het andere is een olympus xd kaartje m+ van 2 gig

Comment

- als ik twee weken op een camping zit zonder elektriciteit, zal de batterij dan voldoende lang meegaan of zal ik ook nog een "dure" batterij moeten kopen?

Op een camping zijn stopcontacten in het sanitair. Een batterij is opgeladen op een uur tijd. Dus terwijl je even op het sanitair bent is de batterij gedeeltelijk opgeladen en kan je weer een tijdje verder. En anders kan je in een cafe ook wel ergens een stopcontact vinden.

Comment

Ok. bedankt! Ik denk dat het richting olympus zal neigen. De prijs en beeldstabilisator in de body zijn grote voordelen. En voor een amateur die net iets meer wil dan de gewone kiekjes, waarschijnlijk een ideaal compromis tussen degelijkheid en prijs. De tas die in het actionpack zit van konijnenberg lijkt me wel wat groot...

Comment

nog een paar extra gegevens
                              op een 4 gig kaartje
                              raw +-236 fotos
                              LF 746 fotos
                              raw +lf 179 fotos
                              als je er dus een 16gig kaartje in steekt kan je al een gans eind weg ermee.

Het volgend op mijn verlanglijstje is
                              flitser fl36r
                              Olympus EZ 12-60mm SWD F/2.8-4.0

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
                                Wat betreft de prijs zou ik zeggen koop u een 2dehands toestel. Bevalt het je niet kan je t ongetwijfeld enkele maanden later nog voor dezelfde prijs verkopen! Een bridge toestel kost ook al snel 400 euro trouwens.

Wat betreft de grootte, als het is om wat snapshots te maken op wandeltochten blijf je in mijn ogen beter je compact gebruiken. Dat is zoveel handiger! Nu ja ik ben gewoon niet iemand die op een fietstocht of iets in die aard een dslr meesleurt. Die gebruik ik, zo goed als enkel wanneer ik in opdracht iets kan gaan fotograferen.

Tegenwoordig loopt iedereen met een dslr in de stad rond en waarschijnlijk gebruikt 70% het toestel op automatische stand.. dan ga je niet veel voordeel halen. Enkel wat extra gewicht meesleuren

Wat betreft batterij: reken op ongeveer een 400-500 foto's per batterij wanneer je je interne flash niet gebruikt! en je met ook niet constant live view gebruiken want dan zal het aanzienlijk dalen.

(TIP: koop geen originele extra batterij, die kosten namelijk 7 keer meer dan een kloon batterij)

de shutter lag bij een compact camera wordt aanzienlijk verminderd wanner hij in manuele stand gebruik wordt trouwens.

Het voordeel van een DSLR is voor mij de shallow DOF en het gebruiksgemak om het toestel handmatig te gebruiken. in tegenstelling tot een compact. Ook het feit dat een je de meeste details ziet wanneer een foto 100% ingezoomd wordt, er kan dus serieus gecropped worden zonder kwaliteitsverlies. (bij ideale omstandigheden)

PS u moet gewoon doen waar u zin in hebt, voor u kan het juist prettig zijn zo'n bak mee te sleuren voor anderen een hel
                                Dit snap ik niet...

Men betaalt met plezier voor een toestel van ettelijke honderden (duizenden) euro's en dan gaat men besparen op een onderdeel die 40€ kost, maar die als ze kapot gaat wel heel je camera om zeep kan helpen en je zodus je garantie vaarwel kunt zeggen.
                                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Working...
                                X