Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50D scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 50D scherpte

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Dat is overal ter wereld allang uitgekauwd.
    Hoe meer pixels, hoe minder scherp op 100%.

Oplossing? Koop een 10D....
    Of een 1Ds, of een 5D, ... : heerlijk op 100%
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Door de aanzienlijke hogere pixelcount, kan je toch niet een 100% crop van een 8Mpix met een 100% crop van een 15Mpix vergelijken?

zelfs al ziet de 100% crop er slechter uit, een print op dezelfde afmetingen zal nog altijd beter / scherper kunnen zijn!
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik haal uit de 50D toch een stuk meer dan uit de 400D, met fatsoenlijke maar niet speciaal superlenzen

EF-S 10-22
        EF 24-85
        EF 100-400
        Sigma 30 1.4
        EF 50 1.8
        EF 100 2.8 macro

Met al deze lenzen is er meer detail bij ISO 100 dan ISO 800, dit wil zeggen dat ze nog altijd goed genoeg zijn voor de 15 mps sensor
        (en zelfs de museumstukjes Tokina 19-35 en Canon 35-105 schuifzoom verdedigen zich goed)

Je moet eerst even bepalen wat voor een bepaalde opname het belangrijkst is en een beetje moeite doen

Ik zet in elk geval alle ruisreductie in de camera af, dan kan ik achteraf zelf beslissen hoeveel scherpte ik opoffer voor minder ruis
        Ik gebruik gewoon Canon DPP
        Chroma noisereductie tast de scherpte niet aan, luminance des te meer, zet daar maximim 2 tot 4, dit steekt soms zeer nauw

Als je daarentegen weinig ruis wil zeker bij hoge ISO (met daarentegen minder details) gebruik dan RAW1 of 2 of werk in gewoon in jpeg, de camera doet dat erg goed, Canon heeft hem nl zo gemaakt omdat de marketing had beloofd dat hij weinig ruis zou hebben
        Last edited by palombian; 14 juni 2009, 15:07. Reden: museumstukjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
          Weeral verloren moeite dus
          En foto's posten kost amper 5min. tijd, zelfs al heb je nog geen foto's online staan.
          Hendrika,

Heb de "verloren moeite" gedaan en een link hieronder vindt je naar een foto op 100% grootte.
          Heeft wel wat langer gekost dan 5 minuten, ben daar niet zo in thuis. 'k moest eerst nog ergens een account aanmaken om foto's op het net te plaatsen.

Bij deze dus de link

Maar ook nog eens vermelden, wat voor de ene scherp is, is dat voor de andere blijkbaar niet.

mvg
          Siegfried
          Last edited by Sieg; 14 juni 2009, 17:40. Reden: link werkte niet
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
            Weeral verloren moeite dus
            En foto's posten kost amper 5min. tijd, zelfs al heb je nog geen foto's online staan.

Wel Hendrika, als ik daar jouw een plezier mee kan doen.

Hierbij mijn bevinden (tot nu toe) van de EOS 50D.

Alle foto's zijn een beetje gecropt, of de horizon recht gezet en daarna opgescherpt.
            Voor het opscherpen gebruik ik de waarden 105 bovenaan; 1,5 midden en 1 onderaan!

Eerste foto op breedhoek genomen met de kitlens 17-85mm dus op 17mm en ISO 200.
            Zoals je ziet is dit een 'gestoken' scherp beeld.

Tweede foto op ISO 800 (ziet er dus nog goed uit qua ruis) en met flash!
            De foto kan 'erdoor' en is imho voldoende scherp. Wederom gefotografeerd met de 17-85mm.

Derde foto is genomen met de befaamde "Bigma" op 1/1250sec. en ISO 200.
            Hier is de scherpte OK, al is de eerste foto toch een stuk scherper.

Vierde foto is tevens met de Bigma en net hetzelfde als zijn voorganger op 1/1250sec. en ISO 200.
            Hier moet je toegeven dat de scherpte minder is, en zo heb ik er veel. Al zullen er wel kenners zijn die weten waaraan dat ligt.

Ik blijf dit draadje volgen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Hendrika,

Heb de "verloren moeite" gedaan en een link hieronder vindt je naar een foto op 100% grootte.
              Heeft wel wat langer gekost dan 5 minuten, ben daar niet zo in thuis. 'k moest eerst nog ergens een account aanmaken om foto's op het net te plaatsen.

Bij deze dus de link

Maar ook nog eens vermelden, wat voor de ene scherp is, is dat voor de andere blijkbaar niet.

mvg
              Siegfried
              Ik vond het verloren moeite omdat ik reeds aangaf dat mijn foto's met een 50D gemaakt zijn dus kon je gewoon eens kijken maar nadien vraag je of er mensen zijn die ook foto's kunnen tonen die scherp zijn en gemaakt met de 50D

Heb de foto bekeken en moest ik van u zijn zou ik eens proberen met tenminste een f/8 ipv f/2.8 en dan eens kijken.
              Groetjes Hendrika

Comment

Hallo Hendrika,

Ben eens gaan zien naar uw foto's, ik moet zeggen die zijn inderdaad scherper !
                Maar ik zie ook eerlijk gezegd weinig verschil tussen degene die gemaakt zijn met de 400D of de 50D op die grootte.
                De scherpste foto vind ik die van de wesp, die vind ik echt

Ik moest infeite nog in mijn vorige post bijzeggen dat deze foto recht uit de camera komt, dus niks verscherpt of verandert.

Je zegt ook dat ik op f8 dezefde foto zou moeten nemen, oké dan zal er inderdaad een groter gedeelte scherper zijn, maar op 2,8 zou er toch iets scherp moeten zijn, of niet ?
                Nadeel op kleiner diafragma is dan de sluitertijd die langer wordt (bewegingsonscherpte) of de iso gaat omhoog (meer ruis) en dat probeer ik toch te vermijden, flitsen is natuurlijk ook een optie.

In ieder geval al bedankt voor de reacties, zal proberen om nog een paar foto's te posten maar zoals reeds gezegd ben ik daar niet zo goed in.

mvg
                Siegfried

ps. Heb jij ook alle ruisonderdrukkingen uitgezet ?
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Nee, geen ruisonderdrukking uitgezet.
                  ISO 100 zag ik bij uw foto....mag toch wel wat omhoog hoor. Op statief mag die sluitertijd toch langer worden tenzij er wind is natuurlijk.
                  En anders zoals ik reeds zei even terug naar de winkel en het probleem uitleggen, zou daar toch niet te lang mee wachten.
                  Groetjes Hendrika

Comment

Working...
                  X