Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus probleem Canon 40D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focus probleem Canon 40D

Ik worstel al een tijdje met een probleem met mijn 40D. Als ik foto`s trek op 2.8 zit mijn focus er soms (50% van de gevallen) naast. Nu ben ik steeds van het principe dat het over een user-error gaat maar van deze weet ik echt niet wat ik moet denken.

Allereerst heb ik de lens (Tamron 17-50 2.8) eens getest met de focustest en zoals je op de foto hieronder kan zien lijkt mij die in orde te zijn. Geen front of back focus lijkt me:

De foto werd genomen op statief via canon remote shooting en met een geo driehoek werd het statief op 45 graden gezet (verkleind om forum reglement te respecteren).

Ik heb ook de test gedaan op een EOS 450 van een vriend en die geeft hetzelfde resultaat dus ik vermoed dat het niet de lens is.

Echter bij het fotograferen krijg ik vaak foto`s zoals deze hieronder (zo heb ik er ondertussen 10-tallen):

Scherp gesteld op de ogen. (AF "one shot" of "Server" maakt niet uit) en het truitje achteraan blijkt scherper te zijn dan de ogen. Op 1/200ste getrokken dus beweginsonscherpte van mij lijkt me ook niet van toepassing. Ik heb er op gelet dat de dochter stil zat en ik kan eventueel ook foto`s laten zien met stilstaande onderwerpen.

Met mijn Canon 50mm 1.8 krijg ik ongeveer dezelfde resultaten dus ik vermoed eerder een camara of user-error maar ik ben er niet zeker van.

Nu was ik ook al met de theorie aan het spelen dat het middelste focuspunt gevoeliger is bij 2.8 en dat lijkt iets beter te werken maar toch ook niet altijd. De focustest heb ik dus ook eens op een ander focuspunt gedaan zoals hieronder al weet ik niet of je die test zo mag uitvoeren.

Dat lijkt er ook ongeveer goed uit te zien dus ik ben zo een beetje "out of inspiration". Als ik het toestel binnen breng voor reparatie ben ik het al minimaal 5 weken kwijt evenals dat ik het dan wel perfect moet kunnen aantonen.

Het vervelende is dat het soms heel goed is en soms dat het toestel(user?) er echt naast zit. Concreet durf ik eigenlijk weinig foto`s trekken op 2.8 maar waar heb je dan die lens voor? Iemand een idee of ik hier nog een fout maak of het toch de camera is?

Alvast bedankt voor de commentaren.
    Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

Re: Focus probleem Canon 40D

Uit je testen met de chart kan ik uitmaken dat je last hebt van back-focus.
    De achterste 20mm is scherper dan die ervoor. En dit met beide testen.

Waarom dan 2.8 was je vraag, wel een objectief op F/2.8 heeft meer lichtinval om scherper te stellen, en daarom dus sneller te noemen.

Wat dit kan zijn op je foto is wel degelijk bewegingonscherpte. Door de F/2.8 en het redelijk kortbij-focussen geeft een dergelijk klein scherptediepte dat de minste beweging in welke richting ook dit resultaat geeft. Maak deze foto eens op F/5.6 en als deze nog dit resultaat geeft, dan zou ik me pas zorgen maken.

Comment

Bedankt voor de reactie.

Dezelfde foto`s op 5.6 geven geen probleem maar dan heb je natuurlijk niet zo`n leuke DOF. Nu leek het mij nogal raar dat de focustest op het middelste punt wel perfect in het midden lijkt te liggen en op het andere focuspunt niet en dat vond ik eigenaardig. Als een lens/toestel backfocus zou hebben moet dat toch op alle focuspunten zijn. Niet? Maar nogmaals. Ik hou niet zo van die theoretische metingen ik ben het gewoon maar gaan doen omdat ik er in de praktijk last van heb.

De bewegingsonscherpte weet ik niet echt. Ik heb hier nog foto`s (indien gewenst post ik ze wel) waar ik een stilstaand object fotografeer en hetzelfde resultaat heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
        Bedankt voor de reactie.

Dezelfde foto`s op 5.6 geven geen probleem maar dan heb je natuurlijk niet zo`n leuke DOF. Nu leek het mij nogal raar dat de focustest op het middelste punt wel perfect in het midden lijkt te liggen en op het andere focuspunt niet en dat vond ik eigenaardig. Als een lens/toestel backfocus zou hebben moet dat toch op alle focuspunten zijn. Niet? Maar nogmaals. Ik hou niet zo van die theoretische metingen ik ben het gewoon maar gaan doen omdat ik er in de praktijk last van heb.

De bewegingsonscherpte weet ik niet echt. Ik heb hier nog foto`s (indien gewenst post ik ze wel) waar ik een stilstaand object fotografeer en hetzelfde resultaat heb.
        • zet je toestel eens op statief
        • stel dan scherp op je gewenste onderwerp
        • zet live view aan
        • 10x inzoomen op liveview en kijken of je het nog scherper kan krijgen dmv manueel scherpstellen
        • zoja, dan heb je een probleem met de AF van je camera/lens
        • zoniet, dan is hoogstwaarschijnlijk je AF te traag voor de te snel bewegende onderwerpen waarvan je foto's mislukt zijn
        5DmkIII en wat glas

Comment

Allemaal heel hard bedankt voor de reactie. ik heb ondertussen nog meer testen gedaan met o.a. een 450D en 500D en de resultaten lijken overal hetzelfde te zijn. Mijn 40D presteert even goed dan die andere dus dat is een hele opluchting. Het zal dus toch het verhaal van user-error zijn ipv camera-error.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            [*]zet je toestel eens op statief[*]stel dan scherp op je gewenste onderwerp[*]zet live view aan[*]10x inzoomen op liveview en kijken of je het nog scherper kan krijgen dmv manueel scherpstellen[*]zoja, dan heb je een probleem met de AF van je camera/lens
            Je gaat zowieso altijd een beter resultaat hebben op deze manier (soms miniem)

Met dit soort foto's heb je regelmatig problemen omdat de AF niet voldoende contrast vindt (alhoewel, op de ogen...)
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              Uit je testen met de chart kan ik uitmaken dat je last hebt van back-focus.
              De achterste 20mm is scherper dan die ervoor. En dit met beide testen.

snip.
              huh ?? tenzij ik kompleet scheel zie zijn die focus afstanden krek hetzelfde .. zoals gezegd denk ik aan user-focus-error .. aan die camera scheelt hoegenaamd niets voor zover ik kan zien ..

Comment

Working...
              X