Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldscherm PC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beeldscherm PC

<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
    Hello,

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het best mijn PC-beeldscherm (15 inch/TFT) instel. Wat is volgens jullie het beste : 640 bij 480 Pixels - 800 bij 600 Pix of 1024 bij 768 Pix.
    Ware kleuren (32 bits) of Hoge kleuren (16 bits).
    groetjes,

Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

15 inch/TFT moet op 1024x768
    kleuren op 32bits

Christian D.

Comment

Een tft is speciaal gemaakt voor één bepaalde resolutie. 15 inch tft's kunnen alleen 1024x768 op een mooie manier weergeven, 17 en 19 inch in het algemeen alleen maar 1280x1024. De andere resolutie's die je op zulke schermen kan kiezen, zorgen voor een verminderde beeldkwaliteit.
      :: http://www.dpix.be ::

Comment

<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
        Alvast reeds bedankt Frederik en Christian voor de tussenkomst.

Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Originally posted by Pol Callens
          Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het best mijn PC-beeldscherm (15 inch/TFT) instel. Wat is volgens jullie het beste : 640 bij 480 Pixels - 800 bij 600 Pix of 1024 bij 768 Pix.
          Antwoord is simpel : neem de resolutie van het TFT-scherm zelf. Elke andere resolutie zal immers tot lelijke beelden lijken omdat TFT-schermen nu eenmaal letterlijk pixels hebben (dat is niet zo met CRTs) en als je daarop dus een andere beeldresolutie plakt dan moet die resolutie nagemaakt worden met de fysieke resolutie van je TFT-scherm.
          Je kan trouwens niet missen eigenlijk, probeer gewoon elke resolutie eens uit, en de juiste (i.e. die die overeenkomt met de fysische resolutie van je TFT) zal eruit springen in scherpte en beeldkwaliteit. Maar je kan natuurlijk gewoon in het boekje van je TFT-scherm kijken om te zien hoeveel pixels je scherm heeft.

Henk

Comment

Originally posted by henkvw
            Antwoord is simpel : neem de resolutie van het TFT-scherm zelf. Elke andere resolutie zal immers tot lelijke beelden lijken omdat TFT-schermen nu eenmaal letterlijk pixels hebben (dat is niet zo met CRTs) en als je daarop dus een andere beeldresolutie plakt dan moet die resolutie nagemaakt worden met de fysieke resolutie van je TFT-scherm.
            Je kan trouwens niet missen eigenlijk, probeer gewoon elke resolutie eens uit, en de juiste (i.e. die die overeenkomt met de fysische resolutie van je TFT) zal eruit springen in scherpte en beeldkwaliteit. Maar je kan natuurlijk gewoon in het boekje van je TFT-scherm kijken om te zien hoeveel pixels je scherm heeft.

Henk
            @ Henk, of eventueel iemand anders :
            Resolutie beeldscherm TFT, met eigen pixels, resolutie 1280 x 1024 is een verhouding van 4:5.
            Foto's normaal getrokken in verhouding 4:3 of 3:2.
            Wat gebeurt er dan met die pixels van je foto's, op zo'n scherm, w. rechthoekige ?
            Moeilijke of belachelijke vraag ?

Comment

Originally posted by henkvw

Henk

Bedankt voor de uitleg Henk.

Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Originally posted by Sonyke
                @ Henk, of eventueel iemand anders :
                Resolutie beeldscherm TFT, met eigen pixels, resolutie 1280 x 1024 is een verhouding van 4:5.
                Foto's normaal getrokken in verhouding 4:3 of 3:2.
                Wat gebeurt er dan met die pixels van je foto's, op zo'n scherm, w. rechthoekige ?
                Moeilijke of belachelijke vraag ?
                2 dingen :

a) de vorm/grootte van het scherm doet helemaal niet terzake. Belangrijk is gewoon dat je je foto's altijd in breedte en hoogte tegelijk vergroot/verkleind. Zelfs met een vierkant scherm gaan je foto's er nog altijd goed uitzien want je zal je foto gewoon nooit scherm-vullend weergeven, maar altijd met bovenaan en onderaan een zwarte balk. Alleen wanneer de schermverhouding hetzelfde is als de fotoverhouding, kun je een foto schermvullend tonen, maar dan nog is het alleen van toepassing voor horizontale/landscape foto's en niet voor vertikale/portrait foto's. Bvb. een 1600x1200 foto kun je beeldvullend displayen op een 1024x768 scherm omdat beide resoluties dezelfde verhouding hebben. Een 1200x1600 foto daarentegen ga je laten zien als een 576x768 foto op je 1024x768 scherm, met links en rechts (of alleen rechts of alleen links) een dikke zwarte band. Trouwens, in de praktijk, als je bvb in Photoshop aan het werk bent, verlies je nog wat schermruimte door de kaders van je windows en dergelijke...

b) wat wél belangrijk is, is of de pixels op je scherm vierkant zijn. Een foto is immers opgesteld uit vierkante pixels. Als de pixels op je scherm rechthoekig zijn, zal je 3:2 foto niet perfect 3:2 zijn. Dit is echter alleen belangrijk bij CRTs waar je de volle vrijheid hebt qua resolutie (en je bvb gerust 1280x512 zou kunnen kiezen met dus lange smalle ipv vierkante pixels). Bij een TFT zou ik denken/hopen dat de fysieke pixels van het scherm effectief perfect vierkant zijn, anders heb je een groot probleem. Je kan het gemakkelijk narekenen : zoek de fysische resolutie van je TFT op (bvb 1280x1024) en meet met een meetlat de fysische dimensies van je TFT. Als die verhouding hetzelfde is, zijn de pixels mooi vierkant.

En als je twijfelt, neem je gewoon makkelijk zelf de test : wanneer je een foto op het scherm ziet, meet je gewoon met een lat de lengte en hoogte. Als die verhouding niet 3:2 of 4:3 is (formaat afhankelijk van fototoestel), dan heb je een probleem, anders niet.

Henk

Comment

Working...
                X