Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 vs. Canon EOS 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D60 vs. Canon EOS 450D

Mijn Nikon D70 heeft het begeven en dus ben ik op zoek naar een nieuw toestel. Ik heb wat informatie opgezocht en de Nikon D60 komt het dichtst in de buurt met wat ik zoek (prijs/kwaliteit verhouding). Maar ook de Canon eos 450D lijkt me ook interessant (heeft over heel de lijn iets betere specificaties).

Welk van deze twee toestellen zou je aanraden?

mvg
    Tim

ps: ik heb een Nikon AF-S 18-70 (kit)lens en een Nikon AF 70-300 lens (die ik met de D60 niet kan gebruiken, tenzij ik manueel zou scherpstellen)

Re: Nikon D60 vs. Canon EOS 450D

Beide zijn goeie camera's.

Ik zou voor de Nikon D60 neigen omdat:
    - je uw 18-70 lens erop kan gebruiken (toch geen slechte lens en beter dan de kit lens 18-55 die bij de Canon 450D zit)
    - je bent Nikon gewoon
    - Active D-Lighting in de D60 is geen slechte feature
    - Auto ISO tot 3200 ipv tot 400 (Canon)

Belangrijkste nadelen van de D60:
    - heeft geen autofocus motor (maar dat weet je)
    - geen bracketing

Maar het belangrijkst: probeer ze beiden eens uit en neem deze die je het best ligt.
    Last edited by timefreezer; 1 augustus 2008, 13:32.

Comment

overweeg iets meer uit te geven en koop een body D80 dan heb je de voordelen van de D60 en ook niet de nadelen ervan (moter/bracketing/....)
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        overweeg iets meer uit te geven en koop een body D80 dan heb je de voordelen van de D60 en ook niet de nadelen ervan (moter/bracketing/....)
        inderdaad geen slecht voorstel maar weet dat de opvolger van de D80 er nu toch stilaan zou moeten aankomen (roddels maar de D80 is 2 jaar op de markt) en dan zal de D80 weer zakken in prijs of wil je misschien de opvolger?
        Je D70 is stuk dus kan je waarschijnlijk niet wachten en dan is de D80 een prima keuze!
        't Is alleen maar dat je het weet hé?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          inderdaad geen slecht voorstel maar weet dat de opvolger van de D80 er nu toch stilaan zou moeten aankomen (roddels maar de D80 is 2 jaar op de markt) en dan zal de D80 weer zakken in prijs of wil je misschien de opvolger?
          Je D70 is stuk dus kan je waarschijnlijk niet wachten en dan is de D80 een prima keuze!
          't Is alleen maar dat je het weet hé?
          enkele weken geleden nog op een beurs aan de vertegenwoordigers van nikon gevraagd hoever het stond met de opvolger van de D80. Deze zou zeker nog niet gepland zijn voor dit jaar en men wist zelf niet of die D90 zou heten.
          Last edited by devid; 1 augustus 2008, 14:04.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            enkele weken geleden nog op een beurs aan de vertegenwoordigers van nikon gevraagd hoever het stond met de opvolger van de D80. Deze zou zeker nog niet gepland zijn voor dit jaar en men wist zelf niet of die D90 zou heten.
            D80 kan een update wel goed gebruiken imho. 't Is het oudste toestel in de line-up van nikon dat nog verkocht wordt, en is ondertussen toch al +/- 2 jaar op de markt, wat lang is voor een dSLR van nikon. Ik zou teleurgesteld zijn moest er dit jaar geen aankondiging meer zijn.

@TS: Ik zou voor een D80 gaan, als je budget het toelaat. Anders D60, 70-300 van de hand doen en evt de sigma versie met HSM kopen of de nieuwe 70-300 VR van nikon.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Is het ook niet zo dat de kwaliteitsverschil tussen de D60 en de D80 niet zo groot is. De D60 is immers nieuwer en heeft beter ontwikkelde technieken, vb. die processor die ook in de D300/D3 zit/active D-lighting,.... Ben ik dan niet beter af met een D60 omdat het kwaliteitsverschil met de D80 niet zo groot is, maar wel de prijs?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door imtay Bekijk bericht
                Is het ook niet zo dat de kwaliteitsverschil tussen de D60 en de D80 niet zo groot is. De D60 is immers nieuwer en heeft beter ontwikkelde technieken, vb. die processor die ook in de D300/D3 zit/active D-lighting,.... Ben ik dan niet beter af met een D60 omdat het kwaliteitsverschil met de D80 niet zo groot is, maar wel de prijs?
                Ik zou de D80 verkiezen omdat ik de ergonomie stukken beter vind dan deze van de kleinere D60 (en ook Canon 450D) maar dat moet je zelf ondervinden.
                Verder heeft de D80 het schermpje bovenaan en 2 instelwieltjes (ipv 1) die niet te missen zijn als je wat meer manueel gaat werken.
                Verder heeft deze een ingebouwde motor zodat je wat vrijer bent in de keuze van lenzen. D60 heeft ook geen DOF preview.
                De viewfinder van de D80 is vele beter (groter en helderder).
                Als deze argumenten voor jou niet opgaan dan kies je beter de D60.

Niettegenstaande de D80 2 jaar oud is, denk ik niet dat je aan de kwaliteit moet twijfelen. De autofocus is bv beter dan deze van de D60.
                Hij mist Active D-lighting maar verder is de beeldkwaliteit niet te onderscheiden van de D60.
                De D60 is een evolutie en geen revolutionaire van de D40/D40x. D40 en D80 zijn beide van 2006.

Comment

misschien al oud nieuws maar vandaag kwam ik op deze site met enorm degelijke tests van deze 2 toestellen :

de reviews lijken mij nog wat grondiger dan dpreview

Conclusies samengevat :

Nikon d60 :

Voor :

zeer goede beeldkwaliteit, vooral scherp
                  zeer goede prestaties bij hoge ISO-waarden (amper ruis)
                  zeer goede kitlens (met stab, en moter), was vroeger minder bij Nikon

Tegen :

slechts 3 scherpstelpunten (zo iets trager zijn bij bijv sportopnames)
                  redelijk klein voor grote handen
                  geen live-view (is bijna de norm, bij instap-reflexen
                  Iso te regelen via menu, heeft geen eigen toets op toestel

samenvatting was : heeft niet zoveel toeters en bellen maar ijzersterke foto-kwaliteiten

Canon (rebel Xsi) :

Voor :

Live-view, veel scherpstelpunten
                  groter schermpje

Nadelen :

zeer plastiekerige body en (te) klein
                  de kitlenzen zijn pover, je moet investeren in betere
                  stuk duurder dan de Nikon d60, Olympus e520
                  Ruis durft de kop opsteken bij hogere Iso-waarden

Wie weet ben je hier iets mee.
                  Ikzelf heb een Olympus en de recentste e520 wordt absoluut afgeraden ... Heeft wel veel toeters en bellen maar uiteindelijk valt de foto-kwaliteit tegen (nog steeds veel ruis)

greetz

R
                  Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Hmmm jij hebt precies toch niet echt dezelfde test gelezen als diegene waar je naar verwijst. De voor en contra's van de body's blijken er toch ietwat anders uit te zien als je kijkt naar die bij hun conclusie.

Comment

Het is tevens ook de enigste reviewer die concludeert dat de 450D meer ruis vertoont dan de D60.

Maar los daarvan is overstappen van merk ook niet direct de meest logische keuze. Je moet al je voorgaande investeringen opgeven. Je kan uiteraard nog enkele dingen 2de hands verkopen.

Maar zet de vollige afschatting eens op papier:
                      - Wat kan ik nog verkopen aan welke realistische prijs
                      - Wat kost het nieuwe systeem om hetzelfde te kunnen (liefst kan je meer anders was de overstap ook niets waard).
                      - Dan heb je het volledige kostenplaatje.

- En kijk dan eens terug binnen eigen merk. Wat kan ik met dat budget in mijn huidig merk doen? Heb ik dan nog zoveel nadeel tegenover de concurrentie?
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Nikon D60 – The D60 and E-520 have the same starting price point, but the E-520 offers a wider array of features. The D60 doesn’t offer Live View, and image stabilization and auto focus are lens- rather than camera-based. In terms of raw performance, the E-520 handily outperforms the Nikon in color and speed tests. Conversely, the Nikon outdistances the Olympus on low light shooting, ISO noise tests and dynamic range. If you’re going to be shooting in well lit conditions most of the time, the additional features and
                        functional Live View mode make the E-520 a better choice.

Dat is de vergelijking tussen de D60 en de E-520 die men daar maakt.
                        Waar staat daar dat de E-520 absoluut wordt afgeraden ?
                        Ik heb een E-500, en het klopt dat dynamisch bereik en ruis 2 problemen zijn bij Olympus. Maar als je dat weet dan hou je daar rekening mee.
                        Zaken als beeldstabilisatie (op alle lenzen) en in mindere mate de live-view kunnen toch interessant zijn.

Die matige auto-witbalans kan je makkelijk oplossen : gewoon de auto niet gebruiken, en ze zelf kiezen (daar dient een DSLR toch voor : je instellingen zelf doen).

Volgend foto'ke is met een E-500 gemaakt (met kitlens (de tele versie : 40-150)) op ISO 200, en behalve verkleind is het niet bewerkt. Zo'n ramp is dat toch niet...

Stellen dat de kit-lenzen van Canon ronduit pover zijn lijkt me toch ook overdreven. De vroegere versies waren niet al te fameus, maar de nieuwe (met IS) zouden toch een pak beter zijn.

Zoals gewoonlijk is het dus afhankelijk van wat je gaat doen met je camera. Slechte body's zijn er niet meer. Maar inderdaad : ga je veel in het donker, zonder statief fotograferen, neem dan geen Olympus. In alle andere gevallen is Olympus zeker niet slecht (net als Nikon, Canon, Sony, Pentax, Panasonic,...)

Nog veel zoekgenot ;-).
                        Last edited by polleke_cgc; 4 augustus 2008, 16:46.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oesje : dubbele post
                          Groeten,

Polleke

Comment

Als je tevreden was van je D70, dan lijkt het me logisch dat je iets zoekt dat daar bij aansluit en dan kom je bij de d80. Als je het gevoel hebt dat je d70 overkill was, dan kan je aan een d60 gaan denken.
                            Ik kan me bv. niet inbeelden van geen twee instelwielen meer te hebben.

Comment

aan de D60 eigenaars ..

Zitten er zonnekappen bij de lenzen ? (ik zie niet onmiddellijk de vermelding op technische gegevens van Nikon)

Alvast dank

RD
                              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Working...
                              X