Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha A350 vs Nikon D60

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony Alpha A350 vs Nikon D60

Hallo iedereen,

ik volg al een tijdje dit forum als "gast" en heb hier al héél veel kunnen bijleren!

Nu ben ik van plan een digitale reflexcamera te kopen, maar helaas twijfel ik keihard tussen 2 modellen... de Sony Alpha A350 (met DT 18-70mm lens) en de Nikon D60 (met AF-S DX VR 18-55mm).

Beide modellen hebben z'n voordelen en nadelen:

Sony
    + live view & horizontaal draaibaar scherm
    + super steady shot in de body
    + met het merk "Sony" heb ik steeds goede ervaringen gehad
    + Sony bouwt verder op de ervaring van Minolta
    + 14,2 megapixels
    + tot ISO 3200
    - digitale reflexcamera's van Sony worden iets minder verkocht (waarom?)
    - mindere beschikbaarheid qua lenzen
    - beperktere 2dehands markt van Sony producten (lenzen, flitsers,...)

Nikon
    + goed merk in wereld van digitale reflexcamera's
    + grote beschikbaarheid qua lenzen
    + grotere 2dehands markt (lenzen, flitsers,...)
    + trekt sneller dan de Sony (3 bps bij de Nikon, 2,5 bps bij de Sony)
    + hogere flits & extra assistent lampje
    - minder megapixels dan de Sony (4 megapixels minder)
    - mindere ISO dan de Sony (1600 bij de Nikon, 3200 bij de Sony)
    - heb er persoonlijk geen ervaring met Nikon
    - geen VR in de body maar in de lenzen (zijn de lenzen hierdoor duurder?)

Een ander duidelijk verschil tussen de 2 camera's is de prijs. De Sony wordt verkocht bij "Foto Rubens" aan 669 euro met kitlens, de Nikon wordt verkocht bij "Top camera" aan 599 euro met kitlens + 8 gig geheugenkaart + fles wijn. Er ligt een "Top Camera" filiaal 4 km van mijn deur terwijl "Foto Rubens" niet bij de deur ligt (ik woon 10 km ten westen van Gent).

Ook heb ik beide camera's al in men handen gehad en vind ze beide even prettig aanvoelen.

Zoals je merkt zijn de beide toestellen aan mekaar gelijk. De prijs van de Sony is iets duurder, het 1ne toestel heeft goede eigenschappen terwijl het andere andere goede eigenschappen heeft. Persoonlijk denk ik dat de Sony handig is met het draaibare scherm terwijl de Nikon een beter toestel is een mooie verzameling mee uit te bouwen. Ook denk ik dat de kitlens van Nikon iets beter is dan die van de Sony, of heb ik het hier fout?

Ik ben zoiezo van plan te beginnen met een kitlens en later een extra lens bij te kopen (indien in voor de Sony zou kiezen koop ik de Sony 75-300mm F:4.5-5.6 lens aan 209 euro & indien ik voor de Nikon zou kiezen heb ik nog geen idee welke goede 75-300mm lens ik zou kopen).

Nu, wat zijn jullie meningen hierover? Zijn er hier mensen die voor het zelfde dilemma hebben gestaan? Waarom heb je uiteindelijk voor de Sony of Nikon gekozen?

Please help me, de keuze is niet gemakkelijk !

Alvast bedankt!

Re: Sony Alpha A350 vs Nikon D60

Hallo Pietermann,

zoals je zegt, de keuze is inderdaad niet gemakkelijk. Ikzelf heb niet zo lang geleden voor dezelfde keuze gestaan. Winkel in winkel uit, Internet van a tot z bekeken. In de winkels vertelden ze me van de Sony's en ik was hier in eerste instantie wel erg enthousiast over. Toch verder kijken en meer in de war raken.

Ik weet trouwens niet of beide camera's wel zo goed vergelijkbaar zijn. Wil je echt vergelijken, dan ga je denk ik beter kijken naar de A300. Zelfde aantal Mp (ruim voldoende, die 10 Mp) en dan kom je op dezelfde snelheid uit van 3 fps. Ook hierbij geldt, dat is meer dan voldoende, voor mij dan toch.

Zeker heeft de Sony zijn voordelen in de SSS in de body, bovendien is hier een (redelijke) lens met een groter bereik. De lens van de Nikon schijnt beter te zijn dan die van Sony en heeft weliswaar VR, maar of dat nodig is op een klein bereik? Misschien beter een iets lichtsterkere lens kopen, maar dan moet je weer een AF-S hebben...

Kortom, voor- en nadelen zullen er altijd zijn, met beide camera's doe je geen miskoop. Nogmaals denk ik dat je beter voor de A300 dan de A350 kunt gaan als je voor Sony kiest. Kies je voor Nikon, wellicht kijken naar een goede 2e hands lens 18-70 3.5-4.5. Deze heb ik zelf gekocht en VR is hierbij niet nodig. Zal niet mijn laatste lens zijn, maar als starter is deze heel goed. Dus misschien een 2e hands lens en een losse body?

Of je veel wijzer geworden bent van mijn antwoord weet ik niet , ik heb mijn keuze gemaakt, het is een D80 geworden. Toch vanwege de betere groeimogelijkheden dan met de D60. Bovendien vanwege de moglijkheid om een lens over te nemen van een vriend van me en vanwege de goede testresultaten.

Je kunt natuurlijk ook nog kijken bij Canon, Pentax, Olympus et cetera...

Succes met je keuze!!
    Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Volgens de test van dpreview ( http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra350/ ) zou de Sony A350 niet zo snel reageren als DSLR's van de andere merken.
      Als je een snelle camera wil voor bijvoorbeeld sportfotografie, dan hou je daar best rekening mee.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik ga morgen eens naar "Art en Craft" gaan en daar eens wat extra inwinnen!
        Ook ga ik eens informeren voor een Alpha A300 (ipv A350), volgens mij is 10,2 megapixels ook wel meer dan voldoende voor een amateur, niet?

Handig is ook dat er bij elke Alpha een kabel is bijgeleverd voor de camera aan te sluiten op de tv, terwijl dat niet is bij een D60...

Een voordeel van de D60 is dan wel weer het "goed aanvoelende" draaiwiel...

Argghhh

Comment

Hoi Pieterman,

Let wel op dat bij de D60, als je hier een andere lens voor gaat aanschaffen dat het dan wel lenzen zijn waar de autofocus ook in wordt aangestuurd.
          Want als je bijvoorbeeld een 50mm 1.8 AF van Nikon aanschaft, werkt hij alleen manueel en niet autofocus op een D60 body.
          Groeten JanS
          Canon G1X, G7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pietermann Bekijk bericht
            IHandig is ook dat er bij elke Alpha een kabel is bijgeleverd voor de camera aan te sluiten op de tv, terwijl dat niet is bij een D60...
            Dat zou me ten zeerste verbazen. Bij iedere Nikon die ik heb gehad zat zo een kabeltje bij. Zie hier ook op Nikon.be onder het puntje Interface(Video-uitvoer).
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

De a300 is inderdaad sneller dan de a350... maar als je niet echt sport-/actiefotografie doet, is 2.5 fps ook genoeg (voor mij althans).
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Kijk misschien hier ook eens naar :

over Mp's
                a350 review
                which Sony Alpha - review

Hoe dan ook, welk toestel van welk merk je ook kiest, een slechte keuze kan je nooit maken. Dat moet toch een hele geruststelling zijn ;-)
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

de a300 en a350 hebben live-view , de d60 niet
                  als live-view niet belangrijk is voor jou kun je ook de a200 kiezen welke geen live-view heeft maar verder indentiek is aan de a300.

nikon toestellen gebruiken ook de sony sensors, en wat lenzen betreft heb je voldoende keus bij de 2 merken.

Comment

Even een rap vraagje: zijn er voldoende lenzen voor de D60 te verkrijgen? Een verkoper zei dat er maar enkele modellen zijn (DX) die er op passen... Juist of niet?

Nog een extra vraagje: hoeveel foto's kan je ongeveer schieten met een 2 gig kaartje met een Sony A350?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pietermann Bekijk bericht
                      Even een rap vraagje: zijn er voldoende lenzen voor de D60 te verkrijgen? Een verkoper zei dat er maar enkele modellen zijn (DX) die er op passen... Juist of niet?

Nog een extra vraagje: hoeveel foto's kan je ongeveer schieten met een 2 gig kaartje met een Sony A350?
                      1. De 60 heeft geen scherpstelmotor in de body, dus daar is hij afhankelijk van de lens. Er zijn inderdaad mooie (oudere) lenzen zonder scherpstelmotor. Deze kun je wel gebruiken, maar de auto-focus zal niet werken.

2. Dat ligt eraan welke instelling je gebruikt. JPEG normal/fine of RAW. In ieder geval meer dan voldoende
                      Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Hoi hoi,

kwil jullie allemaal even laten weten dat ik deze middag een Sony DSLR A350K heb gekocht . Daarnet men eerste foto'tjes getrokken en kvind persoonlijk dat ze vrij deftig zijn .

Thanks y'all !

Comment

Veel succes ermee, en geniet ervan hé

Comment

Proficiat met uw keuze, ikzelf heb mij over 2 maanden een Sony A350K aangeschaft en moet zeggen dat het mij nog niet gespijt heeft.
                            Sony A350 met de lenzen 3.5-5.6/18-70 en 4.5-5.6/75-300

Comment

gefeliciteerd met je aankoop! Geniet ervan.
                              Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Working...
                              X