Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prosumer of Spiegelreflex ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prosumer of Spiegelreflex ?

Hi,

kunnen jullie mij raad geven ivm nieuwe camera, twijfel nog tussen low-end spiegelreflex of een goede prosumer, gebruik voor een aantal specifieke zaken:

- ga regelmatig naar karting, dus zou graag vrij goede foto's willen nemen van "objecten" in beweging
    - fotograferen van partituren, grootste probleem hiermee is, dat je niet altijd een flits mag gebruiken in diverse archieven en bibliotheken, dus zou vrij goede foto's willen nemen met over `t algemeen niet heel veel licht.
    - nemen van wat standaard vakantiefoto's
    - ben zelf nog maar beginner, dus ben niet van plan om er meteen veel geld aan te spenderen, gewoon een goede beginnerscamera waar ik toch een aantal jaartjes mee zoet ben vooraleer de mogelijkheden zijn uitgeput, heb zelf dan ook nog heel wat te leren over fotografie...

voorlopig gaat `m voorkeur uit naar volgende toestellen:

- Nikon D40 - is standaard kitlens voldoende ?

- Canon EOS350D - al wat ouder toestel, maar lijkt me zeer kwalitatief voor de huidige prijs - wat met standaard kitlens ? Op letsgodigital.nl las ik ook: "En er is zowel AdobeRGB als sRGB beschikbaar, het eerste is een must als je voor drukwerk fotografeert" Dus zou in mijn geval zeer handig zijn om partituren te fotograferen.

- Fuji S9600
    - Canon S3IS

Of eventueel nog een ander toestel binnen de bovenstaande (prijs)categorie - tot 600euro ? Ik wil dus geen "supertoestel", maar gewoon het beste toestel voor de bovenstaande functies in deze prijsklasse...

Wat raden jullie aan ?

thanks !

Re: Prosumer of Spiegelreflex ?

Betreft fotograferen van partituren : ik heb eens een volledig boek 'gecopieerd' met een 4mp camera, ging best zonder flash, maar wel met statief. Best is misschien om de partituren op de grond te leggen en de camera op een tafel met een klein statiefje als tegengewicht, lens naar de grond gericht, da's een ideale afstand... Zo kun je een vaste focus instellen, en heb je altijd een goede opname (zonder beweging). Alle camera's zijn er wel voor geschikt denk ik.
    Ik heb wat rondgezien, en mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de Fuji 9600. De Fuji S6500FD die ook niet mis is heeft zelfs een speciale tekst mode voor optimaal fotograferen van tekst en dus ook partituren. Ook hoge iso, en goede lens.

Greetz
    Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
    Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

Comment

thanks de_rocca, het enige wat mij momenteel wat tegenhoud van die Fuji's, is dat ze geen optische stabilisatie hebben, wat blijkbaar in veel reviews naar boven komt als een gemis. Nu heb ik dan ook weer een aantal foto's vergeleken, en zie niet meteen een groot verschil tussen de Fuji's en de andere met beeldstabilisatie, ben natuurlijk geen expert...

wat denken jullie van die beeldstabilisatie ? Is dit echt een groot gemis ?

Momenteel lijkt m'n voorkeur meer uit te gaan naar die EOS350D...

Comment

voor bewegende onderwerpen is beelstabilisatie totaal niet nuttig
        bij veel sporttakken wordt deze zelfs uitgezet omdat die het focussen vertraagd

Comment

Bij gebruik op een statief is beeldstabilisatie eerder slecht dan goed.

Voor karting (is toch een snelle sport) zou ik eerder een SLR adviseren dan een prosumer. De kitlens is een goede start, maar je zal snel hunkeren naar meer.

Kjk vooral eens in de aangeboden sectie. Waarschijnljk vind je daar SLRtoestellen en lenzen die passen binnen je budget.

Comment

Ik heb zelf een Canon S2, en als het snel moet gaan, komt de autofocus toch wel wat te kort.

Sommige reflexen blijken een "dynamische" autofocus te hebben, die zijn onderwerp vasthoudt. Dat zal jou misschien wel kunnen bekoren, met snelle wagentjes...

Comment

Je behoefte is nogal verschillend. Ik zou zeggen neem een goede 2e handse D50 met een paar aanvaardbare lenzen; het hangt een beetje van je budget af.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jobar Bekijk bericht
                - Canon EOS350D - al wat ouder toestel, maar lijkt me zeer kwalitatief voor de huidige prijs - wat met standaard kitlens ? Op letsgodigital.nl las ik ook: "En er is zowel AdobeRGB als sRGB beschikbaar, het eerste is een must als je voor drukwerk fotografeert" Dus zou in mijn geval zeer handig zijn om partituren te fotograferen.

thanks !
                Wat je hierboven aanhaalt is niet wat jij wil doen (denk ik toch niet). Men bedoelt hier dat AdobeRGB een formaat is dat veel gebruikt wordt in de drukkerij-wereld, als je dus foto's trekt die gaan gepubliceerd worden in magazines en boeken.
                Zoals reeds aangehaald, partituren fotograferen kan met elk toestel, best te doen vanaf statief, de tijd is dan onbelangrijk, die dingen lopen toch niet weg
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

een half jaartje geleden heb ik de overstap van prosumer (sony H1) naar SLR gemaakt, en dit is wat ik vind:
                  - met een prosumer heb je je basiskost, en verder niks (tenzij je begint met voorzetlenzen of zo, maar dan ga je al beter over naar SLR).
                  - met een prosumer heb je je basismogelijkheden, en dan zit je vast.
                  - Er zijn prosumers met ingebouwde vibratiereductie, dat werkt vrij goed.
                  - Je hebt live preview, je ziet dus al hoe je foto er gaat uitzien vooraleer je 'm trekt. (Op bepaalde SLR's komt dat ook.) Minder interessant voor sport, wel leuk voor landschappen. Nadeel: door het feit dat op een prosumer de LCD continu aan staat verbruik je wel snel je batterijen. Ter vergelijking: op mijn H1 verbruik ik op een dagje landschapjes trekken 3 paar herlaadbare AA's, met mijn D70 doe ik gemakkelijk 2 dagen met één batterij.

- met een SLR heb je altijd zin in nog die of die lens, en 't kost allemaal geld. Beginnen met kitlens, telelensje bijkopen, lichtsterke lens kopen om één van beiden te vervangen, portret- of macrolensje, super-tele of nog een lichtsterke lens of een andere macro, externe flitser, rugzak om alles in te krijgen, statief, daarna een beter statief... je blijft bezig, dat kan je leuk vinden,of juist niet...
                  - met een SLR kan je je toestel altijd aanpassen naar je noden. Sport, concerten? Lichtsterke tele. Vakantiefoto's: kitlens, of 18-200 o.i.d... (maar dan heb je niet zó enorm veel voordeel tov een prosumer denk ik)... Maar dus: €€€€
                  - In raw zijn foto's beter te bewerken. Nadeel: je moèt je foto's ook nabewerken, dus niet meer zomaar jpegs op de computer zetten en klaar. Je kàn met een SLR ook in jpeg schieten, maar dan schiet je er natuurlijk weer een voordeel bij in.
                  - Je sleurt met een SLR altijd een heel pak gewicht mee. 't Voelt wel leuk aan, maar als je 'm een dag rond je nek hangen hebt voel je 't wel!
                  - Persoonlijk zou ik niet meer zonder externe flitser kunnen; gewoon niet te vergelijken met die ingebouwde flitsjes.

Samengevat:
                  - gebruiksgemak, beperkte kosten, goeie resultaten: prosumer
                  - de beste resulaten: SLR met méér dan het standaard-glaswerk.

Of nog:
                  - gewoon goeie foto's: prosumer
                  - fotoplezier, hobby (= kost geld & tijd), het "serieuze" fotowerk: SLR

Ik hoop dat dit een idee geeft van wat je kan doen.
                  Wat ik je zou aanraden als je SLR wil: tweedehandsmateriaal.

Bvb: D70(s) met kitlens of 18-200, occasie tussen de 400 en 700€ denk ik
                  Voor sport: 80-200/2.8, rond de 600€. Dan nog een SB600 erbij, vind je niet zo gauw tweedehands, een 300€ tegenwoordig geloof ik - als je dat tenminste nodig acht. Voor binnenfoto's (feestje, foto's in een toonzaal of zo) onontbeerlijk vind ik.

Hou er ook rekening mee dat je met een SLR meer moet leren werken dan met een prosumer of compact. Ik vond dat ik me goed uit de slag trok met mijn H1, toen ik die D70 kocht besefte ik pas dat ik nog helemaal nergens stond.

----

Dit klinkt misschien alsof ik veel ervaring heb, maar zoals gezegd: ik ben nog maar een half jaar bezig met SLR, en daarvoor was ik nog maar een half jaar bezig met die prosumer. Dus neem dit niet voor evangelie...

Comment

Dat is een mooie samenvatting vanslycken.

Een prosumer is zo aanlokkelijk: niet te duur, een 10x zoom lens, handig om overal mee te nemen. Maar na een tijdje kriebelt het en wil je meer.
                    Eigenlijk doe je dan een dubbele kost als je over daat naar DSLR.

Als je niet zeker bent welk toestel je wil (ook om budget redenen) maar je will fotografie als hobby dan is een tweedehands DSLR een goed alternatief.
                    De beste periode om die te kopen is soms als er een nieuw model uitkomt van een groot merk. Dan gaan die "oude" modellen aan lagere prijzen.

Groetjes

Skitch
                    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                    Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

bedankt voor de zeer interessante reacties ! Zoals jullie zelf ook aangeven, met een prosumer zit je iets sneller vast. Dus daarom het idee van meteen naar DSLR te gaan, ik zit ook met heel wat verbouwingskosten, dus ik kan me vrij moeilijk permiteren om over 6 maand weer eens andere aankoop te doen, en wil daarom meteen een goede aankoop doen...
                      Heb vandaag nog andere reviews van EOS350 en D40 gelezen, en met al die functies, denk ik dat ik wel vrij lang ga bezig zijn om het meeste uit zo'n camera te halen, dat geeft ook meer plezier natuurlijk !

Comment

Vind hier op het forum niet zoveel terug over de Pentax K100D, dit lijkt me ook een zeer goed toestel, Nikon D40 (of D50, indien vindbaar) ofwel de K100D, wat denken jullie van de K100D ?
                        Heb al wel gelezen dat voor beginners de D40 interessanter is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jobar Bekijk bericht
                          Vind hier op het forum niet zoveel terug over de Pentax K100D, dit lijkt me ook een zeer goed toestel, Nikon D40 (of D50, indien vindbaar) ofwel de K100D, wat denken jullie van de K100D ?
                          Heb al wel gelezen dat voor beginners de D40 interessanter is...
                          De K100D is zeker een aanrader. IS werkt perfect en hiermee kan je enkele stops winnen. Lenzen in overvloed en voor ieders budget. Bij de D40 onbreekt de focusmotor, dus enkel duurdere AF-S lenzen ondersteunen AF. Een nadeel.

Nikon heeft wat grafisch tools in de D40 gestoken zodat fotografie een lage instapdrempel krijgt.
                          Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Comment

IS is enkel om de camerashake te verminderen, niet om het object dat je wil trekken te stabiliseren... De Fuji 9600 is bvb op zich al wat zwaarder wat de stabiliteit wat meer in de hand werkt... Een prosumer canon weegt aanzienlijk minder. Misschien hebben ze de beeldstabilisatie nodig om dit 'lichtgewicht' een stuk te compenseren...

Bij de fuji heb je bijna dezelfde mogelijkheden als een spiegelreflex, en je kan er ook raw mee trekken (raw-soft meegeleverd !)
                            Ik dacht ook eerst aan een Nikon D40, maar weet wel dat je een AF lens nodig hebt (met gemotoriseerde focus in de lens, die dus duurder is). De duurdere SLR's kunnen gewone lenzen gebruiken, daar deze zelf de autofocus aansturen... (als ik het goed begrepen heb) de lenzen zouden dan weer goedkoper zijn...

Ik denk dat je met een DSLR steeds op het dubbele van de prijs uitkomt als je iets vergelijkbaars wil als de Fuji (of elke andere soortgenoot van het prosumer ras)...
                            Ik bekijk het op langere duur (kost per foto). Ik had voordien ook een fuji 4800 zoom , gekocht in 2002, 6000 foto's mee genomen, prijs : 300 euro... : 0,05 cent per getrokken foto... Doe ditzelfde met de fuji (431 euro), dan kom je op 0,07 cent per foto, een dslr (+/- 900 euro) komt al gauw op 0,15 cent per foto : 3-voudig
                            Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
                            Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

Comment

Ik heb net bij de makro zo'n 9600 in mijn handen gehad ,en ik moet zeggen dat voelt toch een stuk minder qua kwaliteit al een V-lux of een FZ 50
                              Zo'n uitschuif lensje dat ook nog geen eens erg soepel uitschuift

Comment

Working...
                              X