Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sumiere test D2HS - Fuji S5 Pro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sumiere test D2HS - Fuji S5 Pro

Weinig tijd om dingen uit te proberen maar vanavond tussen de soep en de patatjes toch gauw even iets getest . . .wel een sumiere test hoor. Zowel de D2HS als de Fuji S5 Pro beiden op 1600 en 3200 ISO. De D2XS kon ik niet testen aangezien deze weg is voor reparatie van de flitsschoen.
    Alle instellingen standaard, ook de witbalans automatisch ingesteld, alle foto's gemaakt met de Nikkor 17-55 f/2.8 Diafragma steeds op 2.8
    Foto's binnen gemaakt met enkel een paar gloeilampen als verlichting in de achtergrond . . . ik heb echt voor slechte lichtomstandigheden gekozen.
    Eerlijk gezegd, alle mogelijke testen op het net met uitvergrotingen op het computerscherm zeggen me weinig of niets, voor mij telt alleen het eindresultaat, ik ben dus geen pixelpeeper

D2HS 1600 ISO
    D2HS 3200 ISO

Fuji S5 Pro 1600 ISO
    Fuji S5 Pro 3200 ISO
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Re: Sumiere test D2HS - Fuji S5 Pro

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    ik ben dus geen pixelpeeper
    En hierin heb je meer dan gelijk!

De kleuren van de Fuji zijn in ieder geval een stuk beter lijkt mij.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Weinig tijd om dingen uit te proberen maar vanavond tussen de soep en de patatjes toch gauw even iets getest . . .wel een sumiere test hoor. Zowel de D2HS als de Fuji S5 Pro beiden op 1600 en 3200 ISO. De D2XS kon ik niet testen aangezien deze weg is voor reparatie van de flitsschoen.
      Alle instellingen standaard, ook de witbalans automatisch ingesteld, alle foto's gemaakt met de Nikkor 17-55 f/2.8 Diafragma steeds op 2.8
      Foto's binnen gemaakt met enkel een paar gloeilampen als verlichting in de achtergrond . . . ik heb echt voor slechte lichtomstandigheden gekozen.
      Eerlijk gezegd, alle mogelijke testen op het net met uitvergrotingen op het computerscherm zeggen me weinig of niets, voor mij telt alleen het eindresultaat, ik ben dus geen pixelpeeper

D2HS 1600 ISO
      D2HS 3200 ISO

Fuji S5 Pro 1600 ISO
      Fuji S5 Pro 3200 ISO
      Als alles op f2.8 genomen werd, zijn de sluitertijden dan aangepast tussen de 1600 en de 3200 foto's?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
        Als alles op f2.8 genomen werd, zijn de sluitertijden dan aangepast tussen de 1600 en de 3200 foto's?
        De sluitertijd was voor beide toestellen dezelfde op 1600 iso en op 3200 iso, tussen beide iso waarden was er natuurlijk een verschil, voor 1600 was dat 1/30, voor 3200 was het 1/50
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Hallo Francis,

Op iso 1600 vindt ik de S5 meer dan behoorlijk schoren. En op 3200 nog stukken beter dan de D2HS.
          Maar qua witbalans, welke is dan in overeenstemming met de voor handen zijnde belichting de meest natuurgetrouwe weergave ?
          De D2HS toont mijns inziens werkelijk de kleur van spotlicht, terwijl de S5 dat niet doet. Kan je hier iets over zeggen ?

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Geef mij maar de Fuji hoor Francis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Hallo Francis,

Op iso 1600 vindt ik de S5 meer dan behoorlijk schoren. En op 3200 nog stukken beter dan de D2HS.
              Maar qua witbalans, welke is dan in overeenstemming met de voor handen zijnde belichting de meest natuurgetrouwe weergave ?
              De D2HS toont mijns inziens werkelijk de kleur van spotlicht, terwijl de S5 dat niet doet. Kan je hier iets over zeggen ?

Groetjes,
              Pol.
              Pol, 't was zeker geen spotlight, gewoon een ballonneke van een luster, als je de witbalans bij kunstlicht op automatisch zet krijg je regelmatig verschillende resultaten, maar niets echt standvastig vind ik, vandaar dat ik in zo'n omstandigheden meestal in RAW trek. ik vind wel dat de automatische regeling van de witbalans bij de D2HS iets beter is dan die van de S5. De nikon D2HS kleuren zijn ook wel bij de beste van alle Nikon DSLR's.

Comment

Ben ik blij dat ik met een Canon schiet
                BD0808BE

Comment

Hierbij mijn gedachten bij het beoordelen van deze test, waarvoor dank Francis
                  Ik gebruik eventjes 100%-cropjes uit je posts, die illustreren mijn ideeën duidelijker. Maar als je dit niet wil, geef maar 'n gil - ik verwijder ze probleemloos en zo vlug mogelijk...

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Vergis ik mij als ik zeg dat het instellen van de witbalans juist dient om het licht altijd als wit weer te geven ? Daglicht -> wit, gloeilampen -> wit. Dus niet het licht weergeven als de natuurgetrouwe weergave ???
                  Als mijn stelling de juiste is, dan heeft de witbalans van de FUJI veel beter gewerkt, want het wit (van bv het dasje) is veel witter dan het gele wit van de D2HS.
                  Dat verwondert mij trouwens niet, de automatische witbalans van de FUJI S2 is ook een van de betere van zijn leeftijdsgenoten !

Het ruisgehalte

D2HS - 3200 ISO

FUJI S5 - 3200 ISO

Het voorbeeld pleit voor de FUJI S5. Merkelijk minder ruis, de scherpte blijft behouden, lijkt me. Voor de rest lijkt me dit een theoretische vergelijking, in werkelijkheid zie ik me niet veel op 3200 ISO werken

Het bereik

D2HS - 1600 ISO

FUJI S5 - 1600 ISO

Het groter bereik in de hoge tonen is hier werkelijk opvallend. Daar waard de DH2S een beetje de mist in gaat (uitgebrand) geeft de FUJI nog mooie doortekening. De FUJI-CCD houdt zijn belofte ???

De scherpte

D2HS - 1600 ISO

FUJI S5 - 1600 ISO

De scherpte van de S5 gaat hier duidelijk de mist in - zie de knopen
                  Maar omdat het verschil zo frappant is en omdat de scherpte van de FUJI in de 3200-reeks zeker even goed of zelfs beter is, durf ik vermoeden dat bij deze opname de scherpte eventjes de mist is ingegaan...

Mijn bevindingen mogen tegengesproken worden
                  Leerzame test, toch

Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                  Ben ik blij dat ik met een Canon schiet
                  Ik ben ook blij dat je met een Canon schiet - is dan al één probleem minder

Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Bedankt Francis voor de vergelijking

Heb je dezelfde test ook eens rechtstreeks in JPEG gedaan? Vooral in JPEG zou de D2Hs nog betere resultaten moeten opleveren. Van de S5 weet ik het uiteraard niet

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Bedankt Francis voor de vergelijking

Heb je dezelfde test ook eens rechtstreeks in JPEG gedaan? Vooral in JPEG zou de D2Hs nog betere resultaten moeten opleveren. Van de S5 weet ik het uiteraard niet

MVG,
                      Frank, ik moet eens nakijken of ik beide jpg-files heb bijgehouden maar ik twijfel er aan . . . misschien even vermelden dat de omzetting van RAW naar jpg met de S5 enkel gaat met het programma SilkyPix, 't is straf maar de Hyper-Utility waar je normaal de RAW bestanden van de Fuji toestellen moet mee openen, is pas vanaf half maart beschikbaar, ook photoshop heeft nog geen converter voor de S5 bestanden.

Comment

Voor wat ik hier kan zien geeft de S5 de resultaten die ervan verwacht werden :
                        natuurgetrouwe kleuren, goede prestaties op hoge ISO's en een uitstekend bereik, ook als het kritisch wordt. De scherpte op de knopen lijkt zo frappant te missen dat het m.i. idd eerder aan de opname schijnt te liggen.
                        Het blijft voor mij een camera met heel grote mogelijkheden voor natuurfotografie.
                        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          natuurgetrouwe kleuren, goede prestaties op hoge ISO's en een uitstekend bereik, ook als het kritisch wordt. De scherpte op de knopen lijkt zo frappant te missen dat het m.i. idd eerder aan de opname schijnt te liggen.
                          Het blijft voor mij een camera met heel grote mogelijkheden voor natuurfotografie.
                          Elsan, ik zal proberen dit weekend iets gerichter te werk te gaan want wat jij zegt over de scherpte is goed mogelijk, ik had wel een perfecte steun om de foto's te maken maar het toestel stond inderdaad niet op een statief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Dat denk ik ook - daarom hou ik Francis de laatste tijd zo goed in de gaten

Een puntje van twijfel toch - het aantal pixels van de sensor. Ik weet wel dat 6MP ruim voldoende is om degelijke foto's af te leveren als de kwaliteit van de pixels goed is. Maar het lijkt mij toch een bijkomend voordeel om ruim te kunnen croppen - vooral eigenlijk in de natuurfotografie waar je altijd mm's te kort lijkt te komen (vooral als je geen 300-800 in huis kan halen )...
                            Hoe verhouden zich de 12 MP's van de FUJI tot de 10 MP's van bijvoorbeeld de D200 ???

Greetz, KAriboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                              Dat denk ik ook - daarom hou ik Francis de laatste tijd zo goed in de gaten

Een puntje van twijfel toch - het aantal pixels van de sensor. Ik weet wel dat 6MP ruim voldoende is om degelijke foto's af te leveren als de kwaliteit van de pixels goed is. Maar het lijkt mij toch een bijkomend voordeel om ruim te kunnen croppen - vooral eigenlijk in de natuurfotografie waar je altijd mm's te kort lijkt te komen (vooral als je geen 300-800 in huis kan halen )...
                              Hoe verhouden zich de 12 MP's van de FUJI tot de 10 MP's van bijvoorbeeld de D200 ???

Greetz, KAriboe
                              Maximum resolutie van zowel de D2XS als de Fuji S5 Pro blijkt toch dezelfde : 4288 x 2848
                              Dus croppen zou geen probleem mogen geven, niet?

Comment

Working...
                              X