Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D gebruikers, spotmeting vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: 400D gebruikers, spotmeting vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    sorry was vergeten te zeggen dat je ook had mogen antwoorden met
    IK WEET HET NIET in het geval dat je het niet wist natuurlijk zoals uiteindelijk
    toch blijkt uit uw antwoord
    Misschien kan U het eens simpel uitleggen dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Eigenlijk als je een goede algemene belichting wilt pas je beter de manier van roadrunner toe.

Maar ok natuurlijk is het ok. Wat ok is in belichting is immers jouw smaak.

Nu is het bij jou meestal niet zo een probleem omdat je met partial(een grote spot) hier meestal beter mee wegkomt dan met een kleine spot.
      Is er dan toch een verschil????Een grote spot en een kleine spot. Als je zelf erg precies wil bepalen waar je wil meten zou het dan niet kunnen dat een kleine spot handiger is dan een grote en dit vooral bij bepaalde soorten fotografie?Toch niet zo moeilijk om te snappen hé.Daarom gebruikt oa Nikon dit al jaren op z'n camera's.Het is een extra mogelijkheid die je in bepaalde situaties kan benutten

@ Xarder: camera staat altijd op -0,3.Is natuurlijk een vorm van compensatie maar die gebruik ik zowel bij matrix,centre als bij spotmeting dus...
      Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
        Is er dan toch een verschil????Een grote spot en een kleine spot. Als je zelf erg precies wil bepalen waar je wil meten zou het dan niet kunnen dat een kleine spot handiger is dan een grote en dit vooral bij bepaalde soorten fotografie?Toch niet zo moeilijk om te snappen hé.Daarom gebruikt oa Nikon dit al jaren op z'n camera's.Het is een extra mogelijkheid die je in bepaalde situaties kan benutten
        Dat er een verschil is ontken ik toch nergens? En ja in sommige gevallen is een kleinere spot een voordeel in andere is een grotere spot een voordeel. Maar in de praktijk is het verschil meestal verwaarloosbaar. Gewoonweg omdat het meestal(dat is dus niet altijd) niet nodig is om exact te kunnen meten op zo een kleine oppervlakte. En nu we digitaal zijn en de beschikking hebben over een histogram en/of Raw zijn de verschillen helemaal verwaarloosbaar geworden.

Dus die spot is absoluut geen noodzakelijkheid. Misschien heeft ie jouw voorkeur en dat is je volste recht maar dat is toch geen reden om te verklaren dat een spot totaal iets anders is als partial en te doen alsof je echt mogelijkheden gaat missen als je geen spot maar partial hebt.

Das nu toch ook niet allemaal zo moeilijk om te snappen zou ik denken.

Comment

En ondertussen krijg ik maar geen antwoord op mijn vragen meer. Mooi is dat.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            En ondertussen krijg ik maar geen antwoord op mijn vragen meer. Mooi is dat.
            De laatste vraag heb ik toch beantwoord dacht ik? zie hier

Comment

Zjust, bedankt daarvoor. Het is wat moeilijk te vinden tussen het heen-en-weergetrek.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Zjust, bedankt daarvoor. Het is wat moeilijk te vinden tussen het heen-en-weergetrek.
                Dat gebeurt wel vaker wanneer discutanten het niet met elkaar eens zijn maar dat is iet erg zolang er maar gediscussiëerd wordt en een ieder kan daar zijn of haar voordeel uit halen.

Gr. X.

Comment

Ik heb nog een vraagje ivm belichten op bijvoorbeeld sneeuw en dan overbelichten, zoals Sugar doet. Ligt het ook niet aan je camera en/of lens of je daarmee wegkomt of niet?
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Ik heb nog een vraagje ivm belichten op bijvoorbeeld sneeuw en dan overbelichten, zoals Sugar doet. Ligt het ook niet aan je camera en/of lens of je daarmee wegkomt of niet?
                    Nee dat maakt niet uit. Alle(de meeste alvast toch) metering methodes gaan uit van 18% grijs. Gevolg is dat meten op iets wit volgens de camera dus 18% grijs zou moeten zijn. En de camera belicht dan om dit 18% grijs te maken. Gevolg jouw sneeuw ziet er niet wit maar grijs uit. Door te gaan overbelichten wordt je sneeuw terug wit.

Hier nog een pagina met extra uitleg: http://www.luminous-landscape.com/tu...ing_snow.shtml

Comment

Bedankt. Heel nuttig voor mij.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Dat er een verschil is ontken ik toch nergens? En ja in sommige gevallen is een kleinere spot een voordeel in andere is een grotere spot een voordeel. Maar in de praktijk is het verschil meestal verwaarloosbaar. Gewoonweg omdat het meestal(dat is dus niet altijd) niet nodig is om exact te kunnen meten op zo een kleine oppervlakte. En nu we digitaal zijn en de beschikking hebben over een histogram en/of Raw zijn de verschillen helemaal verwaarloosbaar geworden.

Dus die spot is absoluut geen noodzakelijkheid. Misschien heeft ie jouw voorkeur en dat is je volste recht maar dat is toch geen reden om te verklaren dat een spot totaal iets anders is als partial en te doen alsof je echt mogelijkheden gaat missen als je geen spot maar partial hebt.

Das nu toch ook niet allemaal zo moeilijk om te snappen zou ik denken.
                        spotmeting is absoluut niet noodzakelijk maar een mooie feature voor hen die het weten te gebruiken. Histogram, RAW en spot ik zie daar geen verband tussen. Wat je met spot doet zie je niet noodzakelijk in je histogram en een filmnegatief heeft een veel grotere speelruimte qua onder/overbelichting dan een digitaal beeld (raw).
                        Spotmetering is nauwkeuriger maar ook moeilijker te beheersen dan partial en de meethoek bij spot is 1 a 5 graden met standaard lens (ben niet zeker maar dacht rond de 10 a 13 graden bij partial). Camera's met spotmetering hebben normaal een spotframe anders zou het niet nauwkeurig te gebruiken zijn.
                        Bij tele verkleint het voordeel van spot toz van centraal omdat de meethoek verkleint.

KORT:
                        SPOTMETERING kan zeer handig zijn als je het weet te gebruiken, partial
                        kan een vervanging zijn tenmiste als er ook een spotframe aanwezig is maar blijft minder nauwkeurig alhoewel bij tele de verschillen kleiner worden.

Verder is het aan iedereen die zich wilt verdiepen in spotmeting aan te raden een goed boek ter hand te nemen ivm zone systeem en spotmetering. (meestal is dit vervat 1 een boek maar heel saaie materie)
                        Boeiender is het zelf uit te proberen en zo je skills op te bouwen digitaal is dit wel te doen.

salutos
                        over and out

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          spotmeting is absoluut niet noodzakelijk maar een mooie feature voor hen die het weten te gebruiken. Histogram, RAW en spot ik zie daar geen verband tussen. Wat je met spot doet zie je niet noodzakelijk in je histogram en een filmnegatief heeft een veel grotere speelruimte qua onder/overbelichting dan een digitaal beeld (raw).
                          Spotmetering is nauwkeuriger maar ook moeilijker te beheersen dan partial en de meethoek bij spot is 1 a 5 graden met standaard lens (ben niet zeker maar dacht rond de 10 a 13 graden bij partial). Camera's met spotmetering hebben normaal een spotframe anders zou het niet nauwkeurig te gebruiken zijn.
                          Bij tele verkleint het voordeel van spot toz van centraal omdat de meethoek verkleint.
                          Leuk ik herken het artikel waaruit je deze info gaan halen bent. Je hebt dus zeker ondertussen door dat het verschil niet zo groot is he.

Ivm relatie spot histogram RAW. Wel spot is een tool om de expositie te gaan bepalen, de histogram geeft weer hoe die expositie er nu uitziet en waar overbelichting is. En Raw geeft je dan nog de mogelijkheid om correcties uit te voeren op die expositie. Of deze naargelang je smaak bij te sturen.
                          KORT:
                          SPOTMETERING kan zeer handig zijn als je het weet te gebruiken, partial
                          kan een vervanging zijn tenmiste als er ook een spotframe aanwezig is maar blijft minder nauwkeurig alhoewel bij tele de verschillen kleiner worden.

Verder is het aan iedereen die zich wilt verdiepen in spotmeting aan te raden een goed boek ter hand te nemen ivm zone systeem en spotmetering. (meestal is dit vervat 1 een boek maar heel saaie materie)
                          Boeiender is het zelf uit te proberen en zo je skills op te bouwen digitaal is dit wel te doen.
                          kijk nu eens je bent helemaal akkoord met mij en ik dus met jou

Comment

Bedankt. Heel nuttig voor mij.
                            Als het natuurlijk ooit nog sneeuwt!

En deze discussie is écht wel belachelijk grappig aan het worden hoor. Zijn we er nu uit dat spot niet gelijkt is aan centerweighted?

O maar ik heb nog een vraagje. Heb dit nl nog niet opgezocht in de manual van mijn 350D (ja ik moet da es doen). Als je je scherpstelpunt verandert. Verandert dan bij average en center weighted meting ook je meetpunt? Of blijven die centraal staan?
                            www.olivierdutre.com
                            Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli4 Bekijk bericht
                              Als het natuurlijk ooit nog sneeuwt!

En deze discussie is écht wel belachelijk grappig aan het worden hoor. Zijn we er nu uit dat spot niet gelijkt is aan centerweighted?

O maar ik heb nog een vraagje. Heb dit nl nog niet opgezocht in de manual van mijn 350D (ja ik moet da es doen). Als je je scherpstelpunt verandert. Verandert dan bij average en center weighted meting ook je meetpunt? Of blijven die centraal staan?
                              Bij partial en center weighted blijven die in het midden. Bij evaluative verandert dit mee met je scherpstelpunten.

En sneeuw in belgie kan dat dan

Comment

Dus neem nu dat ik iemand wil fotograferen in een grot, waar een beetje licht op 't gezicht valt, en die persoon staat niet in het midden van mijn frame. Voor een mooie belichting van 't gezicht moet ik dan mijn scherpstelpunt veranderen? Of kan ik ook gewoon belichten op het gezicht en opnieuw mijn compositie maken?
                                ______
                                www.vue.photo

Comment

Working...
                                X