Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D gebruikers, spotmeting vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 400D gebruikers, spotmeting vraagje

man, man, man, wordt er hier wat afgezeverd om te bewijzen dat partial-metering al dan niet zo goed is als spotmetering omdat CANON (ik denk voorzover ik weet nog den enigste) in zijn low-end toestellen geen spotmetering aanbiedt.

Heeft iemand zich al agevraagd waarom de 5D spotmetering heeft als het toch maar hetzelfde is als partial.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      man, man, man, wordt er hier wat afgezeverd om te bewijzen dat partial-metering al dan niet zo goed is als spotmetering omdat CANON (ik denk voorzover ik weet nog den enigste) in zijn low-end toestellen geen spotmetering aanbiedt.

Heeft iemand zich al agevraagd waarom de 5D spotmetering heeft als het toch maar hetzelfde is als partial.
      Voila,zo moeilijk/makkelijk is dat

Ik gebruik m'n spotmetering zoals reeds gezegd vaak bij met tegenlichtfotografie.Ik meet licht op een tussenwaarde (niet het donkerste noch lichste deel),hou de instellingen vast via m'n AE-L/AF-L knopke en herkadreer dan om vervolgens de foto te nemen.Lijkt misschien omslachtig maar dat is het zeker niet.Ik compenseer de spotmetering dus meestal niet door over of onder te belichten (fotografeer steeds in RAW en meestal op -0,3).Zeg niet dat het de perfekte methode is maar voor mij werkt het prima en snel.Wel goed kijken waar je je licht meet want anders moet je inderdaad gaan compenseren.
      Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
        Neen, Kevlar dat is het niet. Jij probeert zoals steeds weer je grote gelijk te halen terwijl je dat niet hebt... en je blijft daar over doordrammen tot de rest stopt met discussiëren met je.

sugar
        Sugar, doe geen moeite, er is geen kruid tegen opgewassen, wij hebben het al opgegeven. Hij zal toch altijd weer het laatste woord willen. Niks aan te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Sugar, doe geen moeite, er is geen kruid tegen opgewassen, wij hebben het al opgegeven. Hij zal toch altijd weer het laatste woord willen. Niks aan te doen.
          hey Sugar en Rudy
          hierbij een raad van tante Kaat of is het van Nonkel Jeff

Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.

Comment

nu gaat dus even de mod mode on ..
            Niet op de man spelen. Proberen we niet allemaal ons gelijk te halen? Doe dit dan met overtuigende argumenten en niet door mensen die er een andere mening op na houden aan te vallen of denigrerende opmerkingen te maken. Xarder

Mod mode off ...
            en off topic ...
            Hm nooit geweten dan de Canon 20D een low-end camera was ...

on topic ...
            Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
            <knip>Ik compenseer de spotmetering dus meestal niet door over of onder te belichten (fotografeer steeds in RAW en meestal op -0,3).<knip>
            Wat bedoel je dan met -0,3, volgens mij is dat onderbelichten t.o.v. de lichtmeting?

Gr. X.

Comment

Neen, Kevlar dat is het niet. Jij probeert zoals steeds weer je grote gelijk te halen terwijl je dat niet hebt... en je blijft daar over doordrammen tot de rest stopt met discussiëren met je.

sugar
              Das juist het punt er is geen groot gelijk. Al de meterings methodes zijn tools en met al die tools kan je perfect je meting regelen zoals jij wil. Spot is absoluut geen noodzakelijkheid. In tegenstelling tot wat beweert wordt. Ik ben hier nog steeds geen situatie tegengekomen die niet te belichten zou zijn als je geen spot meter had.

En is het dan echt niet dat? Wat is het volgende dan wel? Ze hebben gewoon geen zinnige commentaar. Het zijn ook altijd dezelfde die met dergelijke fabeltjes komen.

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              hey Sugar en Rudy
              hierbij een raad van tante Kaat of is het van Nonkel Jeff

Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience.
              Doe zo voort jongens
              Last edited by Kevlar; 21 december 2006, 08:28.

Comment

Neen, ik kan tot + 2 3/4 EV gaan alvorens mijn highlights te verliezen. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik door spotmetering op een detail kan meten, terwijl je met die veel te grote partial spot ook al wat schaduwen gaat meten, en je dus moet contrastverschillen in de spot moet beginnen compenseren
                Of ik ook schaduwen meet valt nog af te wachten he. Dat kan je onmogelijk komen beweren zonder de situatie te kennen. En dan kom ik weer met mijn vraag van hoe vaak?

Kijk Sugar ik zal het nog maar eens proberen uit te leggen. Ik zeg nergens dat spot totaal geen nut heeft maar dat het absollut geen noodzakelijkheid is en dat dit eigenlijk zelfs een tool is die nu we digitaal zijn wat achterhaald is. En dat sowieso de verschillen in de praktijk heel klein gaan zijn. En als iemand een voorkeur voor een kleine spot heeft hij doet maar dat is zijn volste recht. Maar die spot is echt geen wondermeting integendeel.
                Neen dat is het niet
                Ah nochtans meet je eerst hier dan daar, dan daar, en daar en daar enz..... Uiteindelijk moet je dan nog gaan bepalen waar je de compromissen zet. Kwestie van interpretatie natuurlijk maar dat is trial , trial, trial, trial, trial, trial, trial en trial om die scene uit te meten. En vermits je niet afdrukt staat daar dus geen error tegenover. Histogram is trial error en dan beslissne waar je de compromissen zet en dan eventueel nog eens nakijken of alles wel goed zit en eventueel nog bijpassen.
                Wat je gebruikt is een kwestie van smaak natuurlijk maar spot beter vergeet het maar. Complexer en veel meer error prone zeker!

Comment

Partial is een canon ding niemand anders heeft dit ooit gehad.

En waarom een 5D spot en partial heeft. Omdat de ene een kleine spot is en de andere een grote. Dat maakt die kleine spot nog steeds geen noodzakelijkheid. Er zouden wat meer merken partial moeten hebben is immers verdomd handig want werkt in veel gevallen sneller dan een kleine spot. En is ook veel vergevingsgezinder.

Comment

En hoe doe je die overbelichting dan? Door volledig manueel te werken en je diafragma aan te passen? Op mijn toestel heb ik een instelling waar ik dat standaard kan instellen, maar dat werkt natuurlijk niet gemakkelijk aangezien dat via een menu moet gebeuren, en bovendien gaat die maar 2 stops naar boven en naar beneden.

Kan er iemand nu eens een beknopt overzicht geven in welk geval je welke meetmethode gebruikt, en of je dan moet overbelichten of onderbelichten? Als je ergens een link weet, is me dat ook goed.

In welk geval moet je eigenlijk onderbelichten? Is het beter als ik bij grote contrasten meet op het lichtste deel in mijn kader en dan een stukje overbelicht?

't Is allemaal veel moeilijker dan ik dacht...

O ja, ik ben vooral geïnteresseerd in een antwoord van Sugar. Zal wel persoonlijk zijn, maar ik vind dat daar de meest steekhoudende uitleg vandaan komt. Sorry voor de anderen hé.
                    Last edited by Vue.photo; 21 december 2006, 08:36.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                      Ik gebruik m'n spotmetering zoals reeds gezegd vaak bij met tegenlichtfotografie.Ik meet licht op een tussenwaarde (niet het donkerste noch lichste deel),hou de instellingen vast via m'n AE-L/AF-L knopke en herkadreer dan om vervolgens de foto te nemen.Lijkt misschien omslachtig maar dat is het zeker niet.Ik compenseer de spotmetering dus meestal niet door over of onder te belichten (fotografeer steeds in RAW en meestal op -0,3).Zeg niet dat het de perfekte methode is maar voor mij werkt het prima en snel.Wel goed kijken waar je je licht meet want anders moet je inderdaad gaan compenseren.
                      Hmmm kun je nu ook eens zeggen waarom dat niet zou lukken met partial? Wat jij hier beschrijft doe ik immers ook vaak met partial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                        Voila,zo moeilijk/makkelijk is dat

Kijk, zo doe ik het ook, maar ik meet op het lichtste gedeelte, waardoor de donkere delen wel onderbelicht zijn, maar dat pas ik achteraf aan. Is dat okay, of kan het nog beter?
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                          nu gaat dus even de mod mode on ..
                          Niet op de man spelen. Proberen we niet allemaal ons gelijk te halen? Doe dit dan met overtuigende argumenten en niet door mensen die er een andere mening op na houden aan te vallen of denigrerende opmerkingen te maken. Xarder

Mod mode off ...
                          en off topic ...
                          Hm nooit geweten dan de Canon 20D een low-end camera was ...

on topic ...

Wat bedoel je dan met -0,3, volgens mij is dat onderbelichten t.o.v. de lichtmeting?

Gr. X.
                          inderdaad ben verkeerd
                          vervang "low-end" door " low-end en mid-end"

inderdaad haalt iedereen graag zijn gelijk den ene wat meer dan den andere, bij toeval weet ik heel veel over spotmeting (ben er mee grootgebracht) maar als ik dan zie wat voor onzin hier allemaal uitgekraamt wordt om toch maar zijn gelijk te krijgen dan ben je volgens mij wel degelijk verkeerd bezig.
                          Als dat eenmaal gebeurt "no problem" maar als dat herhaaldelijk in meerdere topics zo is denk ik dat het nodig is om te reageren . Iedereen zal wel een reden hebben om voor een bepaalt merk te kiezen en die beslissing te verdedigen maar het mag zeker niet leiden tot fanatisme.
                          Er zijn hier mensen die een camera wensen te kopen wat toch een niet onbelangrijke uitgave is en dan vind ik dat ze recht hebben op correcte informatie, of niet soms ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            En hoe doe je die overbelichting dan? Door volledig manueel te werken en je diafragma aan te passen? Op mijn toestel heb ik een instelling waar ik dat standaard kan instellen, maar dat werkt natuurlijk niet gemakkelijk aangezien dat via een menu moet gebeuren, en bovendien gaat die maar 2 stops naar boven en naar beneden.

Kan er iemand nu eens een beknopt overzicht geven in welk geval je welke meetmethode gebruikt, en of je dan moet overbelichten of onderbelichten? Als je ergens een link weet, is me dat ook goed.

In welk geval moet je eigenlijk onderbelichten? Is het beter als ik bij grote contrasten meet op het lichtste deel in mijn kader en dan een stukje overbelicht?

't Is allemaal veel moeilijker dan ik dacht...
                            Voor dat over of onderbelichten is er niet 1 methode dat kan op veschillende manieren. Maar ev aanpassen of manueel zijn natuurlijk de meest gebruikelijke.

Ook een algemene regel van welke meetmethode je best gebruikt voor welke situatie is er niet.

Als dit je nog niet allemaal duidelijk is zou ik aanraden je camera initieel op evaluative te zetten. Deze gaat al een goeie belichting geven. Maar ook deze zal soms moeten aangepast moeten worden aan jouw smaak want een algemeen correcte belichting bestaat ook niet.

Met wat ervaring weet je al snel hoe je die belichting op voorhand moet compenseren.

Als het een canon is die je gebruikt is het belangrijk om te weten dat deze rekening houdt met je focuspunten.
                            Dat zone systeem waarvan sprake is eigenlijk ongeveer wat evaluative ook doet. Het verdeelt de foto in 35 zones en elke zone waar een actief focuspunt zit (dat zijn de focuspunten die oplichten) wel met die zone(s) wordt meer rekening gehouden in de algemene belichting.
                            Waarom is dit belangrijk : wel heb je een situatie met bijv een fel licht. Als het focuspunt oplicht op dat fel licht dan gaat het daar dus rekening mee houden en de rest van de foto kan daar meer onderbelicht van worden. Heb je daarentegen een focuspunt op een donker gedeelte dan gaan de lichte gedeeltes overbelichten.

Test het maar eens uit op een brandende lamp. Zet eerst 1 focuspunt op de lamp en dan eens op een donkerder gedeelte. En je zal zien dat de belichting gaat veranderen alhoewel je framing hetzelfde blijft.

Comment

inderdaad ben verkeerd
                              vervang "low-end" door " low-end en mid-end"

inderdaad haalt iedereen graag zijn gelijk den ene wat meer dan den andere, bij toeval weet ik heel veel over spotmeting (ben er mee grootgebracht) maar als ik dan zie wat voor onzin hier allemaal uitgekraamt wordt om toch maar zijn gelijk te krijgen dan ben je volgens mij wel degelijk verkeerd bezig.
                              Als dat eenmaal gebeurt "no problem" maar als dat herhaaldelijk in meerdere topics zo is denk ik dat het nodig is om te reageren . Iedereen zal wel een reden hebben om voor een bepaalt merk te kiezen en die beslissing te verdedigen maar het mag zeker niet leiden tot fanatisme.
                              Er zijn hier mensen die een camera wensen te kopen wat toch een niet onbelangrijke uitgave is en dan vind ik dat ze recht hebben op correcte informatie, of niet soms ??
                              Kan je mij dan eens zeggen waar er hier onzin staat. Het enige dat ik jou al heb horen zeggen hier is dat spot niet hetzelfde is als center weighted. En daar is iedereen hier over akkoord. Alleen denk je zo te zien nog altijd dat partial gelijk is aan Center weighted. En dat is nu pas onzin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                                Kijk, zo doe ik het ook, maar ik meet op het lichtste gedeelte, waardoor de donkere delen wel onderbelicht zijn, maar dat pas ik achteraf aan. Is dat okay, of kan het nog beter?
                                Eigenlijk als je een goede algemene belichting wilt pas je beter de manier van roadrunner toe.

Maar ok natuurlijk is het ok. Wat ok is in belichting is immers jouw smaak.

Nu is het bij jou meestal niet zo een probleem omdat je met partial(een grote spot) hier meestal beter mee wegkomt dan met een kleine spot.

Comment

Working...
                                X