Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D gebruikers, spotmeting vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 400D gebruikers, spotmeting vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Hé, nu wordt het echt interessant. Hoe zit dat dan als je in de sneeuw mensen wil fotograferen, waarmee ik dus bedoel dat je je licht op die mensen meet? Is je sneeuw dan niet ongelofelijk overbelicht en zonder enig detail?
    Hier wil ik echt wel eens meer uitleg over, want ik zit soms echt met de handen in het haar als het over belichting gaat.
    Ik onderbelicht standaard 1/3 stop om geen overbelichte delen in mijn foto's te hebben en in Camera RAW nog de nodige aanpassingen te kunnen doen.
    Ben ik dan verkeerd bezig? (ik fotografeer voornamelijk op straat).
    In dat geval schakel ik over op mijn spotmeter en mijn instelling doen op de sneeuw, met 2,5 EV overbelichting. Dan gaat de sneeuw net niet clippen....

Ik heb een artikel ter zake klaar voor BD, ik moet alleen nog wat fotokes maken...

sugar

PS : dit is typisch een geval waar de partial meter waarschijnlijk wel zou werken...
    Last edited by sugar; 20 december 2006, 22:54.
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      Maar Kevlar spreekt niet over Center weighted, maar over Partial metering, waarbij de Center Weighted meetmodule wordt gebruikt zonder de buitenzijden in te rekenen. Je krijgt dan een een grote cirkel in het midden met een oppervlak van 9 % van het frame....
      Wat mij betreft is dat geen alternatief voor spotmeting want te groot...
      Als je het écht wil bekijken als een spotmeter zou je er altijd een tele kunnen opzetten. Dan heb je in principe wél een spotmeter. Die waarde kan je dan manueel ingeven in je toestel. Je objectief swappen ét voila. Maar da's écht wel omslachtig.

O en over dat dynamisch bereik. Thx for filing me in on that! Weer iets dat ik weet. Is idd juist (ff gechecked).
      www.olivierdutre.com
      Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Comment

In dat geval schakel ik over op mijn spotmeter en mijn instelling doen op de sneeuw, met 2,5 EV overbelichting. Dan gaat de sneeuw net niet clippen....

Ik heb een artikel ter zake klaar voor BD, ik moet alleen nog wat fotokes maken...

sugar
        Ja want het mooie aan sneeuw is dat het wit is. Het is bovendien altijd wit (wel in de meeste gevallen toch of ge moet zwarte sneeuw zien ). Dus in principe ken je je perfect witpunt zonder je het weet. Dan moet je idd overbelichten met minstens 2 stops. Kan zelfs tot 3 stops zijn bij hevig zonlicht.
        Of je kan een grijskaart gebruiken (ook juist als je weet hoe je ze moet gebruiken). Of je kan spotmeten (echt spotmeten ) op de mensen hun huidskleur (blanke mens). Ligt héél dicht bij 18% grijs. En aangezien dat 18% grijs ook zo'n 'vaste waarde' is.... O en zijn het zwarte mensen, kan je nog altijd spotmeteren op je eigen hand!
        www.olivierdutre.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli4 Bekijk bericht
          Als je het écht wil bekijken als een spotmeter zou je er altijd een tele kunnen opzetten. Dan heb je in principe wél een spotmeter. Die waarde kan je dan manueel ingeven in je toestel. Je objectief swappen ét voila. Maar da's écht wel omslachtig.
          Hehe effe een 600/4.0 kopen als spotmeteraccesoire

Comment

De reden daarvoor is dat ik wil voorkomen dat ik gebieden zonder digitale informatie heb (helemaal wit zonder detail). Vooral gevaarlijk bij situaties met veel contrast, zoals fel zonlicht, sneeuw, enzovoort. Ik belicht dan op het lichtste onderdeel in mijn compositie, en zo heb ik, via mijn RAW converter, altijd een perfect goeie foto.
            Hoe zit dat dan als je in de sneeuw mensen wil fotograferen, waarmee ik dus bedoel dat je je licht op die mensen meet? Is je sneeuw dan niet ongelofelijk overbelicht en zonder enig detail? en moet je dan juist niet onderbelichten?
            Hier wil ik echt wel eens meer uitleg over, want ik zit soms echt met de handen in het haar als het over belichting gaat.

Oorspronkelijk geplaatst door Sugar
            Waar heb ik dat gezegd? Leer misschien eens lezen.
            Ik dacht de quote erbij gezet te hebben.

Oorspronkelijk geplaatst door Sugar
            Ik zou zeggen, ga eens een opleiding fotografie volgen.
            Kijk, dat is nou een tip waar ik iets aan heb! Bedankt daarvoor, ga ik zeker doen!

Comment

Hehe effe een 600/4.0 kopen als spotmeteraccesoire
              In theorie zou dit moeten lukken. ff mijn spotmetertje uithalen
              www.olivierdutre.com

Comment

[QUOTE=Leonidas;1223161]

Ik dacht de quote erbij gezet te hebben.

Citaat:
                Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                Spotmeting dient om de belichting te sturen op basis van één detail van je foto, wat er dan ook voor kan (en moet) zorgen dat de volledige foto correct belicht is.
                Grappig, alweer iemand die denkt dat het dynamisch bereik automagically door spotmeting wordt vergroot.
                Neen dat schreef ik dus niet. Er staat duidelijk dat dat KAN, dus NIET automatisch of automagisch. Het gaat hier over het sturen van de belichting, wat er moet voor zorgen de foto zo correct mogelijk te belichten. Als het dynamisch bereik van de opname te groot is, zet spotmeting ook geen zoden aan de dijk, het zorgt dan wel dat je het dynamisch bereik zo goed mogelijk gebruikt, wat voor mij neer komt op een 'correcte' belichting

sugar

Comment

Histogram = trial and error, neen bedankt
                  Jouw keuze en dat is je volste recht maar dat maakt het verschil tussen spot en partial nog steeds niet enorm. Nog zorgt dat ervoor dat een camera zonder een kleine spot niet in staat zou zijn foto's te maken die een camera met spot wel kan maken. Zelfs niet sneller.
                  Ooit gehoord van het zonesysteem van AA? In digitale fotografie laat het gebruik van die techniek toe om perfect expose to the right te verkrijgen, door op mijn camera +2,5 EV instellen op de spotmeting (en vandaar mijn gejammer dat +-2 EV compensatie te weinig is)
                  Ja ik ken het zonesystem. so what??? Of kom je zeggen dat je de zones niet kan bepalen met een partial meter? Hmmm komt weer op hetzelfde neer he hoe klein moet je spot zijn. In veel foto's gaat het niets uitmaken. En als je meer dan +- 2 ev zit dan zit je daar waar het detail weg is. Dat is toch het uitgangspunt van de zone system eigenlijk. Dus dan is +-2ev toch wel genoeg eigenlijk? Nu ja als je meer wil dat mag das weer jouw keuze. Dat doet hier niet terzake.

Als voor trial en error al dat meten tijdens je zonebelichting is mijn inziens ook trial en error alleen druk je nog niet af.

Neen dat was een gevolg van het custom focusscreen met splitscreen (niet van Canon), met sterk contrast tussen de microprisms en het splitscreen, dit stuurde mijn matrixmeting volledig in de war, spotmeting kon ik compenserern (want daar was het zuiver en alleen het gevolg van de grotere helderheid van de split-circle)
                  Ah dus zie je wel dat je een probleem had met je camera. Daarvoor verguisde je mij ook al in het verleden....

Neen maar ze was net zoals de hautaine toon in de rest van je post hier bedoeld om aan te geven dat jij je hersens gebruikt en jij weet hoe je je camera moet gebruiken
                  Wel dat is nooit mijn bedoeling en die hersens waren algemeen. Het was om duidelijk te maken dat spot of partial gebruiken niet iets is dat wat dan ook automatisch doet. Je moet er bij nadenken anders krijg je alleen slechte resultaten.

De markt heeft altijd gelijk, en op de moment heeft Canon steeds minder gelijk... Ik baseer me trouwens op twee bronnen, het gaat niet alleen over de laatste week in Japan.
                  Tja canon kondigt naar ik weet aan dat ze 50% van de DSLR markt hebben nikon zegt richting 40% te gaan de rest tja..... Als voor jou de markt dan de maatstaf is kan ik enkel concluderen dat de markt voor Canon en nikon kiest. Maar dat lijken mij slechte uitgangspunten. En ook dit doet hier niks terzake. Waarom mensen hier altijd canon en andere vgl bijhalen ???

Comment

sugar

PS : dit is typisch een geval waar de partial meter waarschijnlijk wel zou werken...
                    Ah we komen er eindelijk geef je dus toe dat beide op exact dezelfde manier werken.

Comment

Ja want het mooie aan sneeuw is dat het wit is. Het is bovendien altijd wit (wel in de meeste gevallen toch of ge moet zwarte sneeuw zien ). Dus in principe ken je je perfect witpunt zonder je het weet. Dan moet je idd overbelichten met minstens 2 stops. Kan zelfs tot 3 stops zijn bij hevig zonlicht.
                      Of je kan een grijskaart gebruiken (ook juist als je weet hoe je ze moet gebruiken). Of je kan spotmeten (echt spotmeten ) op de mensen hun huidskleur (blanke mens). Ligt héél dicht bij 18% grijs. En aangezien dat 18% grijs ook zo'n 'vaste waarde' is.... O en zijn het zwarte mensen, kan je nog altijd spotmeteren op je eigen hand!
                      Voor dat spotmeten op die mensen hun huid heb je toch echt geen spot van 3% of minder nodig dat lukt perfect met een grotere spot of anders gezegd een partial meter.

Ik heb het hier al meerdere keren gezegd een kleine spot heeft zijn nut maar het mega verschil is er niet en een wondermeting al zeker niet!

Comment

O en over dat dynamisch bereik. Thx for filing me in on that! Weer iets dat ik weet. Is idd juist (ff gechecked).
                        Yep inzoomen wordt vaak gebruikt als je spot wat te groot zou zijn. Maar digitaal kan je eigenlijk nog veel gemakkelijker zone meten.

De evaluative is immers een zone meting met voorkeur voor je onderwerp. Dan histogram bekijken en aanpassen naar wens. Das veel sneller dan een zonemeting via spot doen. En je past het net zo precies aan als je wil. Dat is 1 van de grote voordelen van digitaal. Goed meten is veel gemakkelijker geworden maar je moet natuurlijk nog altijd weten wat je doet! Dat zal wel nooit veranderen.

Comment

Neen dat schreef ik dus niet. Er staat duidelijk dat dat KAN, dus NIET automatisch of automagisch. Het gaat hier over het sturen van de belichting, wat er moet voor zorgen de foto zo correct mogelijk te belichten. Als het dynamisch bereik van de opname te groot is, zet spotmeting ook geen zoden aan de dijk, het zorgt dan wel dat je het dynamisch bereik zo goed mogelijk gebruikt, wat voor mij neer komt op een 'correcte' belichting
                          Je had het over dat bloemblaadje toch en aan de hand van dat bloemblaadje ging heel je exposure correct zijn. Das geen zonesysteem hoor.

Met partial meet je gewoon enkele bloemblaadjes en stuur je jouw belichting net zo goed als met spot. Of denk je echt dat het metingsverschil van die aard gaat zijn dat dit niet te doen zal zijn. Als de beginwaarde 1/3 stop verschilt zal het al veel zijn en dat kan je net zo goed compenseren.
                          Last edited by Kevlar; 21 december 2006, 00:17.

Comment

Vooral bij mensen die het principe niet volledige beheersen
                            Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                            @ Sugar: best je er niet te moe aan maken.Als hij het niet wil snappen (denk wel dat ie wil maar het gewoon niet kan) dan is dat zo...

Alvast m'n beste wensen...en een voorspoedige spotmeting in 2007
                            Tja, ik heb de gewoonte om iets meerdere keren te moeten uitleggen ...

sugar
                            Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                            Ik ben dat ook gewoon (ben leraar van beroep) maar met de Kevmans heb ik dat al lang opgegeven.Maar ik moet het toegeven...je kan er vaak mee lachen (maar ik denk niet dat dat eigenlijk zijn bedoeling is )
                            En kijk daar zijn we weer iets zinnigs terzake vertellen dat is te moeilijk maar omdat we door krijgen dat we verkeerd zitten proberen we het dan maar over een andere boeg te gooien. doe zo voort zou ik zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                              En kijk daar zijn we weer iets zinnigs terzake vertellen dat is te moeilijk maar omdat we door krijgen dat we verkeerd zitten proberen we het dan maar over een andere boeg te gooien. doe zo voort zou ik zeggen.

Neen, Kevlar dat is het niet. Jij probeert zoals steeds weer je grote gelijk te halen terwijl je dat niet hebt... en je blijft daar over doordrammen tot de rest stopt met discussiëren met je.

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht

Ja ik ken het zonesystem. so what??? Of kom je zeggen dat je de zones niet kan bepalen met een partial meter? Hmmm komt weer op hetzelfde neer he hoe klein moet je spot zijn. In veel foto's gaat het niets uitmaken. En als je meer dan +- 2 ev zit dan zit je daar waar het detail weg is. Dat is toch het uitgangspunt van de zone system eigenlijk. Dus dan is +-2ev toch wel genoeg eigenlijk? Nu ja als je meer wil dat mag das weer jouw keuze. Dat doet hier niet terzake.
                                Neen, ik kan tot + 2 3/4 EV gaan alvorens mijn highlights te verliezen. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik door spotmetering op een detail kan meten, terwijl je met die veel te grote partial spot ook al wat schaduwen gaat meten, en je dus moet contrastverschillen in de spot moet beginnen compenseren

Als voor trial en error al dat meten tijdens je zonebelichting is mijn inziens ook trial en error alleen druk je nog niet af.
                                Neen dat is het niet

Comment

Working...
                                X