Re: 400D gebruikers, spotmeting vraagje
10% en 3 % is een wereld van verschil. En ook al is het principe van meting hetzelfde, je kan die partial vaak niet aanwenden voor het typisch gebruik van spotmeting
Ik ben volledig akkoord met jou dat je preciezer kan sturen met een kleinere spot als je verschillende delen van een foto wil gaan controleren. Maar in zo een situatie is snelheid van geen belang want dit duurt sowieso lang. Wel dan heb ik iets beters voor jou. Gebruik je histogram dan heb je ineens alle data en kan je zo precies sturen als je wil. En wil je nog meer controle gebruik RAW. De combinatie van deze 2 geeft je veel meer preciesie dan er vroeger ooit voor mogelijk werd gehouden je hebt zelfs nog controle achteraf.
Ik heb een idee om een op het histogram gebaseerde lichtmeting te realiseren doorgestuurd naar Canon (Chuck Westfall). Het idee is overgemaakt aan R&D (heb een persoonlijke antwoord ontvangen), ongeveer 9 maand geleden.
Principe eerst een preshot gebaseerd op matrixmeting, histogram verschijnt op LCD en dat verandert dynamisch door aanpassen diafragma, sluitertijd en ISO... zou super zijn voor 'nachtwerk'.
Als het meten op een onderwerp is dat je belangrijk vindt dan moet je mij eens zeggen hoeveel foto's je al getrokken hebt waar het onderwerp maar 3% van je frame is ? Zo een foto is gewoonweg oninteressant want dat onderwerp is veel te klein in je foto.
Tja, ik gebruik geregeld spotmeting, verschillende foto's van de shoot dit week-end waren met spotmeting. Hoe kleiner de spot, hoe zekerder ik ben me te baseren op een bepaald deel van het onderwerp, soms vloek ik dat de spot te groot is
Er zijn wel degelijk mensen die hiervoor echt heel gespecialiseerd te werk willen gaan. En ongelijk kan ik ze niet geven maar hoeveel van deze mensen zouden de spotmeter van hun camera daarvoor gebruiken? Geen die gebruiken gewoon een echte spotmeter.
Ik doe dat, met mijn camera. De 3% cirkel vind ik nog steeds redelijk groot in sommige gevallen, zoals al gezegd
In de praktijk is er tussen partial en spot bijna geen verschil en als er al 1 is dan valt dat zo te corrigeren in RAW. Waarschijnlijk zelfs in jpeg.
Je mag zoveel over procentjes praten als je wil hoor en als definitie heb je zeker gelijk.... in de praktijk daarentegen spreek je over situaties die eigenlijk zo goed als nooit een verschil gaan maken.
10% = een rechthoek gebaseerd op +- 1/3 van het beeld, zowel horizontaal als verticaal = erg groot
Voor 3% is dat reeds de helft kleiner in beide richtingen (1/6 van het frame). Bij 1% spreken we over 1/10 van het frame in beide richtingen, zelfs dat is nog redelijk groot...
Ik wil niet corrigeren in RAW, en zeker niet alle foto's 1-2 stops onderbelichten om de belichting goed te hebben. Noem mij ouderwets, maar ik wil dat goed doen ter plaatse
Ik zie het eerder omgekeerd hier wordt gedaan over spot alsof dat de enige manier van deftig meten en creatief te werk gaan is. Ze kunnen volgens jouw vgl dus gerust Av, Tv, P ook maar van de camera halen want dat maakt het leven gemakkelijker en enkel M laat je echt creatief zijn he.
Het is de enige mogelijkheid om zonder trial en error een goede belichting te krijgen in de camera. Ik tracht PS zoveel mogelijk te beperken, ik heb 20 jaar zonder gedaan (van mijn 12 tot mijn 32)
Neen, M is niet de enige mogelijkheid om creatief te zijn, is even creatief als Av, Tv, want M is nog steeds automatisch zolang je je baseert op dezelfde meting
M is vooral leuk om zelf alle beslissingen te nemen (net zoals MF). je hebt achteraf de idee de foto zelf gemaakt te hebben, niet de camera. Het vertraagt je ook, wat de kwantiteit van foto's verminderd en de kwaliteit van de foto's verhoogd, in overeenkomst met mijn handtekening : meer mogelijkheden reduceert je plezier (en vaak ook de kwaliteit van je compositie). Let wel , dit geldt niet voor elke foto
100% niet akkoord, zoals hierboven reeds uitvoerig aangegeven (zowel met eerste als tweede deel)
Spot is niet zalig makend, ik gebruik het ook met mate. Partial gebruik ik NOOIT. Ofwel spotmeting en volledige controle, ofwel matrixmeting, en de intelligentie van de camera zoveel mogelijk uitbuiten
sugar
Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
Bekijk bericht
Ik ben volledig akkoord met jou dat je preciezer kan sturen met een kleinere spot als je verschillende delen van een foto wil gaan controleren. Maar in zo een situatie is snelheid van geen belang want dit duurt sowieso lang. Wel dan heb ik iets beters voor jou. Gebruik je histogram dan heb je ineens alle data en kan je zo precies sturen als je wil. En wil je nog meer controle gebruik RAW. De combinatie van deze 2 geeft je veel meer preciesie dan er vroeger ooit voor mogelijk werd gehouden je hebt zelfs nog controle achteraf.
Principe eerst een preshot gebaseerd op matrixmeting, histogram verschijnt op LCD en dat verandert dynamisch door aanpassen diafragma, sluitertijd en ISO... zou super zijn voor 'nachtwerk'.
Als het meten op een onderwerp is dat je belangrijk vindt dan moet je mij eens zeggen hoeveel foto's je al getrokken hebt waar het onderwerp maar 3% van je frame is ? Zo een foto is gewoonweg oninteressant want dat onderwerp is veel te klein in je foto.
Er zijn wel degelijk mensen die hiervoor echt heel gespecialiseerd te werk willen gaan. En ongelijk kan ik ze niet geven maar hoeveel van deze mensen zouden de spotmeter van hun camera daarvoor gebruiken? Geen die gebruiken gewoon een echte spotmeter.
In de praktijk is er tussen partial en spot bijna geen verschil en als er al 1 is dan valt dat zo te corrigeren in RAW. Waarschijnlijk zelfs in jpeg.
Je mag zoveel over procentjes praten als je wil hoor en als definitie heb je zeker gelijk.... in de praktijk daarentegen spreek je over situaties die eigenlijk zo goed als nooit een verschil gaan maken.
Voor 3% is dat reeds de helft kleiner in beide richtingen (1/6 van het frame). Bij 1% spreken we over 1/10 van het frame in beide richtingen, zelfs dat is nog redelijk groot...
Ik wil niet corrigeren in RAW, en zeker niet alle foto's 1-2 stops onderbelichten om de belichting goed te hebben. Noem mij ouderwets, maar ik wil dat goed doen ter plaatse
Ik zie het eerder omgekeerd hier wordt gedaan over spot alsof dat de enige manier van deftig meten en creatief te werk gaan is. Ze kunnen volgens jouw vgl dus gerust Av, Tv, P ook maar van de camera halen want dat maakt het leven gemakkelijker en enkel M laat je echt creatief zijn he.
Neen, M is niet de enige mogelijkheid om creatief te zijn, is even creatief als Av, Tv, want M is nog steeds automatisch zolang je je baseert op dezelfde meting
M is vooral leuk om zelf alle beslissingen te nemen (net zoals MF). je hebt achteraf de idee de foto zelf gemaakt te hebben, niet de camera. Het vertraagt je ook, wat de kwantiteit van foto's verminderd en de kwaliteit van de foto's verhoogd, in overeenkomst met mijn handtekening : meer mogelijkheden reduceert je plezier (en vaak ook de kwaliteit van je compositie). Let wel , dit geldt niet voor elke foto
Ik ben helemaal niet tegen een spotmeter of zo. Het is een tool die zijn nut heeft maar het belang ervan in vgl met partial is toch zo klein en nu we digitaal zijn is het zo klein geworden dat het eigenlijk onbestaande is.
En als men mij ooit voor de keuze stelt spot of partial neem ik partial want voor de dans die ik fotografeer heb ik partial nodig, spot zou ook lukken hoor maar ik zou met meer "problematische" metingen zitten want die dansers blijven niet stilstaan he en je meting zal er dus veel vaker naast zitten.
En ik heb mij eigenlijk al wel eens vergist en weet je wat ik zat op evaluative en eigenlijk was het verschil in meting ook al verwaarloosbaar.
En ik heb mij eigenlijk al wel eens vergist en weet je wat ik zat op evaluative en eigenlijk was het verschil in meting ook al verwaarloosbaar.
sugar
Comment