Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad bij aankoop nieuwe compacte camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• raad bij aankoop nieuwe compacte camera

Ik ben op zoek naar een nieuwe compacte digitale camera voor gewoon gebruik. De foto’s worden af en toe afgeprint in het normale fotoformaat. De meeste foto’s worden gewoon op de pc bekeken.
    Momenteel heb ik een oude Sony van 5 jaar oud of zo. Ik wil een nieuwe kopen omdat hij traag opent en sluit, geheugenkaart is beperkt en batterij is vlug leeg.

Vereiste: degelijk merk, minstens 4 megapixels, minstens 512 MB geheugenkaart, goede batterij, compact, grote display en vooral gebruiksvriendelijk.

Momenteel zijn er zo veel merken met zo veel mogelijkheden dat ik echt niet weet wat kopen. Kan er iemand mij iets aanraden? Kan men de camera goedkoper kopen in het buitenland via internet?

Bedankt, Tim

Re: raad bij aankoop nieuwe compacte camera

Ik was ook aan het uitkijken naar een compactje om kadoo te doen.
    Na enig selectiewerk hield ik nog de Fuji F30 (F31 al verschenen maar nog niet te krijgen) en de canon ixus 60/65 over met lichte voorkeur voor de F30.
    F30 is via konijn te krijgen voor ongeveer 300€, in lokale mediamarkt staat ie 440€ geprijsd ( ).

Smt.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

Ik ben ook van plan naast mijn 'grote' compacttoestel een 'kleine' compact toestel zoals IXUS 850 IS (of Fine F30) te kopen. Omdat ik toch over een maand naar Australie ga met tussenstop in Singapore, denk ik erover om het toestel te kopen op het vliegveld van Singapore daar het daar goedkoper is dan in Nederland (en hoeveel goedkoper?). Weet iemand dat?

Comment

Alvast bedankt voor de info. Is Konijn een website of is dat een winkel??
        Wat denken jullie van Sony Cybershot DSC-T30?

Comment

konijn is een van de 'huisleveranciers', je vindt de links van online winkels onder ... links. Vaak hebben ze ook een 'echte' winkel naast de online verkoop.
          konijn: http://www.fotokonijnenberg.nl/
          veel vernoemd zijn ook corné, geheugenkaart, ...

Smt.
          Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

Als je hier op DSC-S600 zoekt, vind je mijn commentaar daarover waarschijnlijk wel terug. Samengevat: heel tevreden ervan en het benodigde budget is tegenwoordig heel beperkt .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Over de Fuji Finepix F30 en Canon Ixus 65 & 800 IS vind ik genoeg reviews op het forum en het net.
              Heeft iemand advies over de Sony DSC-T30 & T50? Sony is wel een stuk duurder dan die anderen maar is het design en ultracompactheid de oorzaak hiervan? Ik begin echt te twijfelen tussen deze 3 merken.

Comment

ik raad je graag de panasonic lumix TZ1 aan.

- 10x zoom Leica lens
                - ISO 80 tot 400 bruikbaar voor vergroting, iso 800-1600 voor web of 10x15 bruikbaar.
                - beeldstabilisatie, dus minder snel hogere iso waarden bij stills nodig.
                - ingebouwde flitser, met mooi en vrij verre belichting.
                - geen zoeker, maar 2,5 inch scherm met hoge resolutie
                - allerhande scene modi (macro, portret, strand, vliegtuig-venster...)
                - pure point en shoot, maar wel: witbalans, iso, AF methodes en aantal scherptselpunten instelbaar.

Tegenwoordig tss de 350-400€ verkrijgbaar in de belgische winkels en uiteraard goedkoper via internet te bestellen waar je maar wilt. Neemt ook filmpjes op en gebruikt goedkoop SD geheugen.

Comment

Ik raad met ongelooflijke zekerheid de Fujifilm F30 aan.

Pluspunten:
                  * grotere sensor dan concurrenten (1/1.7" tov 1/1.8" of 1/2.5") wat resulteert in véél mooiere foto's (vangt meer licht op, zie ruis)
                  * snelle AF
                  * mooie filmpjes
                  * manuele mogelijkheden (A- en S- priority)
                  * enkele goeie scene-mogelijkheden
                  * knap LCD schermpje
                  * zéér goeie foto's, zelfs tot ISO1600 met belachelijk weinig ruis. beeldkwaliteit is bijna te vergelijken met een (goedkope) DSLR

Minpunten:
                  * dure (en beperkt qua grootte) Xd kaartjes
                  * slechts 3x optische zoom
                  * geen 28mm (maar klassieke 35mm zoals op de meeste compacts)
                  * batterij enkel te laden IN de camera (en niet met aparte lader)
                  * geen 'echte' stabilisatie (enkel ISO verhogen)

Ik ben een tijdje geleden ook op zoek geweest naar een compacte digicam om mijn 20D te vervoegen en twijfelde op dat moment vooral tussen de Ixus 65, de Ixus 800IS en de F30. Heb toch de F30 genomen op basis van de zeer goeie ruisverhoudingen. Ik kan je in elk geval verzekeren dat je véél meer zal hebben aan goeie ruis dan aan stabilisatie.

Brochure: http://www.fujifilm.com/products/dig...images/f30.pdf
                  Site met info: http://www.fujifilm.com/products/dig...f30/index.html
                  Last edited by lapino; 10 oktober 2006, 14:39.
                  Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rookie_tim Bekijk bericht
                    Over de Fuji Finepix F30 en Canon Ixus 65 & 800 IS vind ik genoeg reviews op het forum en het net.
                    Heeft iemand advies over de Sony DSC-T30 & T50? Sony is wel een stuk duurder dan die anderen maar is het design en ultracompactheid de oorzaak hiervan? Ik begin echt te twijfelen tussen deze 3 merken.
                    Ik heb de SONY T30, echt wel een prachtig ding hoor, prima foto's, lekker snel voor een niet- dslr en een ongelofelijke macrofunctie, en niet te vergeten beeldstabilisatie. Je steekt hem inderdaad zo weg in je bovenzak van je hemd. Een heel groot scherm achteraan en het enige nadeel van het toestelletje is of zijn beter gezegd de vingerafdrukken op het grote scherm achteraan als je het toestel willekeurig vastpakt, scherm is bijna zo groot als het toestel zelf.
                    Ik ben van omgeving Herentals, je bent vrij om eens komen te testen
                    Aangezien ik nu bijna altijd mijn DSLR gebruik heb ik zelfs over nagedacht hem te verkopen want ondertussen ligt dit toestel al enkele weken "werkloos" in de doos . . . misschien kan je dus een koopje doen . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Alvast bedankt voor al de eerlijke reacties.
                      De Canon is al uitgesloten. Moest er mij iemand het verschil kunnen geven tussen de Sony DSC-T30 en Fuji F30, dat zou fantastisch zijn.

P.S. 21kine hoe oud is die T30, hoeveel geheugen en wat vraag je eventueel ervoor?

Comment

Verschillen zitten hem vooral in de sensor, die is bij de Fuji groter waardoor je minder ruis krijgt bij foto's. De Sony's claimen dan wel tot ISO1000 maar die foto's worden dan wel héél korrelig. Je mag ISO800 op de fuji vergelijken met ISO200 op de Sony.

Hier zie je ze mooi naast elkaar:
                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rookie_tim Bekijk bericht
                          P.S. 21kine hoe oud is die T30, hoeveel geheugen en wat vraag je eventueel ervoor?
                          Toestel is van begin Augustus dit jaar, bij nieuwe aankoop zit er standaard geen memorystick bij, die moet je apart bijkopen, wat de prijs betreft heb ik je een PM gstuurd.

mvg,

Francis
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

ik wil ook graag een nieuwe digitale compactcamera aankopen, mijn eerste.
                            Maar ik vind het kiezen vreselijk moeilijk.
                            Het toestel moet compact zijn zodat ik het in een broekzak kan steken.
                            Maar ik wil wel graag dat het toestel voorzien is van zoveel mogelijk mogelijkheden, want ik wil me verdiepen in de fotografie en wat experimenteren, dus meer dan doorsnee vakantiekiekjes maken.
                            Het toestel mag 400 euro kosten.
                            Mijn oog was in eerste instantie gevallen op de Ixus 850IS.
                            Maar na verder wat speurwerk op het net kom ik tot de conclusie dat er wel heel erg veel keus is, en dat er misschien wel toestellen zijn die beter zijn dan de Ixus.
                            In deze topic zijn dus al de volgende toestellen al aangeraden:
                            Fuji Finepix F30
                            panasonic lumix TZ1
                            SONY T30
                            Maar wat van de Samsung NV 7 of 10?
                            De Kodak V570 610 of 705?
                            Of andere toestellen uit de hogere regionen bij andere merken?

Alvast heel erg bedankt!

Comment

Eigenlijk is de keuze (volgens mij) heel simpel:

wil je breedhoek-lens en goeie foto's : Canon Ixus 850IS
                              wil je zeer goeie foto's kunnen maken zonder al te veel licht (binnen, feestjes enz) : Fuji F30
                              wil je zeer compact toestel : Sony T30

Qua beeldkwaliteit mag je ze zo rangschikken:
                              F30>IXUS850>T30

Comment

Working...
                              X