Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar te beginnen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waar te beginnen?

Hallo,

Ik ben zeer geïnteresseerd in fotografie en wil nu toch echt eens werk maken van mijn interesse. Nu is het zo dat ik geen enkel verstand heb van fototoestellen, technieken en fotograferen.

Ik wil daarom graag wat tips over hoe te beginnen: welk fototoestel is raadzaam (natuurlijk niet een al te duur toestel, al zal digitale spiegelreflex natuurlijk het mooist zijn, maar wat is de optie daarna?), welke cursussen kan ik volgen? Etc.

Ik hoop wat nuttige tips te mogen ontvangen!
    Sander

Re: Waar te beginnen?

Eerst lezen, dan vragen!
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Beste Sandur,Allereerst welkom.Welk toestel is moeilijk te zeggen.Stel je eerst de vraag"Wat wil ik met fotografie gaan doen,welke richting,wat verwacht ik van de resultaten enz"Dan kan je eens gaan rondneuzen bij de onderwerpen van zoeken.Dan ga je toch al een heel stuk verder zijn en gerichtere vragen kunnen stellen.Hier vind je alvast een schat aan info.'k Wens U veel sucses
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

zie hier boven:
        wat mij wel intrigeert is; hoe kom je aan de interesse als je geen verstand hebt van fototoestellen/technieken/fotograferen????.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mensen, mensen, mensen,

Dit is toch wel frapant, hoe men soms mensen die hun eerste stappen zetten in (digitale) fotografie, afblaft en/of afschrikt.

Misschien is het best om de club in 2 te splitsen:
          - BelgiumDSLR, voor mensen met een DSLR die enkel iets willen zeggen tegen ander jarenlange DSLR eigenaars.
          - BelgiumREST, voor de rest waarin beginners dan niet direct hun neus op kwijt geraken

En dit voor een forum dat een erkenning van Clicks heeft gekregen. Doe zo voort en de erkenning zal dan wel snel terug verdwijnen.

Ik weet ook dat hier een schat aan info te vinden is via "zoeken" maar niet iedereen is zomaar direct in staat om 'gefilterd' te zoeken en als je dan de massa berichten ziet die er bij een niet gerichtte zoekactie te voorschijn komen, kan ik begrijpen dat een leek het bos tussen de bomen niet ziet.
          Een vriendelijk woordje om iemand op gang te zetten zou hier beter op zijn plaats zijn. Niet iedereen is geboren met een woordenboek over fotografie in de hersenen. Iedereen heeft moeten leren en BD zou een prachtig tool kunnen zijn om zulke dingen te leren.

Sorry als ik een aantal hierdoor op de tenen trap maar dit moest me van het hart.

Met deze Sandur, welkom op BD en moge dit je niet afschrikken om hier te posten.
          De vragen die Marcoshopper je stelt, moeten je sneller een resultaat geven.

Groetjes
          Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            Mensen, mensen, mensen,

Dit is toch wel frapant, hoe men soms mensen die hun eerste stappen zetten in (digitale) fotografie, afblaft en/of afschrikt.
            Ik kan niet anders dan je gelijk geven hierin! Niet iedereen kan direkt al alles afweten van fotografie of eender welke hobby. Ik ben ook 'uit het niets' begonnen, enkel door boeken en foto's te maken met een compactje was mijn interesse gewekt, ik wist niets over diafragma-instellingen of sluitertijden. Naar mate je interesse groeit ga je toch meer en meer lezen en opzoekingen doen, al doende leert men en dat kan enkel NADAT je een toestel hebt gekocht dacht ik zo Dus je moet ergens beginnen, en waarom niet op dit forum?

Welkom, Sandur, om te beginnen kan je je misschien een wat goedkoper digitaal toestel aanschaffen (als je twijfelt aan het merk, er zijn sites zoals Testaankoop of tijdschriften waar ze die toestellen testen), en wat boeken lezen (John Freeman's 'Fotografie' is een aanrader) Zo kan je beginnen met leren hoe je 'goeie, interessante' foto's maakt. Maar je zal merken dat je steeds meer en beter materiaal zal willen als je eenmaal gebeten bent door de microbe
            KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

Comment

Niet teveel spel van maken. Kies een paar (standaard)toestelletjes uit volgens grootte en prijs en verkrijgbaarheid, kijk eens op dpreview of vraag hier of het geen te slechte zijn en maak je keuze. Neem jouw nieuwe toestel niet te groot en zeker niet duur en wel daarom: wordt je géén fotoliefhebber, dan ben je niet veel geld kwijt en kun je er af en toe nog eens een kiekje mee nemen, wordt je wél liefhebber, dan zal je toch na 1 of max 2 jaar een nieuw toestel willen, en dan kan je het 'kleintje' als tweede toestel gebruiken of kado geven aan lief of vrouwtje of kindjes ....
              Groetjes,
              Patric.

Oorspronkelijk geplaatst door Sandur
              Hallo,

Ik ben zeer geïnteresseerd in fotografie en wil nu toch echt eens werk maken van mijn interesse. Nu is het zo dat ik geen enkel verstand heb van fototoestellen, technieken en fotograferen.

Ik wil daarom graag wat tips over hoe te beginnen: welk fototoestel is raadzaam (natuurlijk niet een al te duur toestel, al zal digitale spiegelreflex natuurlijk het mooist zijn, maar wat is de optie daarna?), welke cursussen kan ik volgen? Etc.

Ik hoop wat nuttige tips te mogen ontvangen!
              http://users.telenet.be/patric/

Comment

Mensen, mensen, mensen,

- BelgiumDSLR, voor mensen met een DSLR die enkel iets willen zeggen tegen ander jarenlange DSLR eigenaars.
                - BelgiumREST, voor de rest waarin beginners dan niet direct hun neus op kwijt geraken

En dit voor een forum dat een erkenning van Clicks heeft gekregen. Doe zo voort en de erkenning zal dan wel snel terug verdwijnen.

Ik weet ook dat hier een schat aan info te vinden is via "zoeken" maar niet iedereen is zomaar direct in staat om 'gefilterd' te zoeken en als je dan de massa berichten ziet die er bij een niet gerichtte zoekactie te voorschijn komen, kan ik begrijpen dat een leek het bos tussen de bomen niet ziet.
                Een vriendelijk woordje om iemand op gang te zetten zou hier beter op zijn plaats zijn. Niet iedereen is geboren met een woordenboek over fotografie in de hersenen. Iedereen heeft moeten leren en BD zou een prachtig tool kunnen zijn om zulke dingen te leren.

Sorry als ik een aantal hierdoor op de tenen trap maar dit moest me van het hart.

Met deze Sandur, welkom op BD en moge dit je niet afschrikken om hier te posten.

Groetjes
                Hubert
                "In all things, the supreme excellence is in simplicity."

Comment

Hub,

Ik zit hier zelf nog niet zo lang op het forum, maar zit sinds het begin met hetzelfde gevoel. Ik begon al te denken dat er iets met mij scheelde, maar blijkbaar zijn er toch nog die er zo over denken

De reacties van de anciens en soms ook mods ten opzichte van nieuwelingen vind ik vaak brutaal soms op het aggressieve af. Ik zit op verschillende fora maar heb zoiets nog nooit meegemaakt. Mensen worden niet eens meer verwelkomd maar onmiddellijk afgesnauwd. De meest frequente reacties zijn:
                  - dat is hier al gepost
                  - gebruik de zoekfunctie
                  - dat moet hier niet staan

Threads worden zonder boe of ba verplaatst. Soms zijn de reacties met "verwijten" langer dan een eventueel antwoord op de gestelde vraag.

Als er dan toch zoveel postings verkeerd staan, zegt dit misschien meer over de onduidelijke structuur van het forum dan van de onwil van de mensen. Hier komen zeer vele thema's aan bod en nieuwe mensen hebben niet op één twee drie de structuur van het forum door. Dus aanvaard dat er al eens een bericht of een foto verkeerd wordt geplaatst en probeer de mensen er op een vriendelijke manier op te wijzen.

Laat ons eerlijk zijn: de sterkte van BD is het forum. Wat naast het forum wordt aangeboden is op vele andere plaatsen op het net veel uitgebreider terug te vinden. En met de mentaliteit op het forum zit het, wat mij betreft, verkeerd. Hopelijk verandert dit snel of het zou met de groeicijfers wel eens snel blijven gaan, maar dan in de andere richting. En dan staan er gegarandeerd andere altenatieven klaar.

Sandur, in elk geval van harte welkom. Ik zou zeggen laat je niet te snel afschrikken door de reacties hier.

Armani

Comment

Iedereen heeft natuurlijk wel ergens gelijk en de waarheid zal wel als gewoonlijk in de midden liggen, maar intussen zijn we wel Sandur's post aan het inpikken en weet de persoon in kwestie nog altijd evenveel als toen hij zijn eerste berichtje postte
                    Sandur, wees eens wat concreter in je vraagstelling en je zal zien dat je veel behoorlijker antwoorden krijgt. Geef eens aan hoeveel je wil besteden aan je materiaal, of je liefst portretten zou maken of liever landschappen. Of vogeltjes.
                    Of je neigt naar een toestel met een vaste lens of naar toestellen met verwisselbare lenzen. Of je inzit met gewicht en volume van je uitrusting. Of je eventueel ook actiefotografie wil doen ? Welke sport je interesseert en eventueel zou willen fotograferen ?
                    Je begrijpt dat op een vraag als "ik wil alles fotograferen maar ik weet niet met wat" geen mens een zinnig antwoord kan geven in pakweg 15 lijntjes.
                    fotosite

Comment

Den deze is o.a. zo een mod die herhaaldelijk mensen WEG-wijst op onze zoekfunctie die barstens-vol met up-date info zit en regelmatig verzoekt/smeekt op zijn 2 kniekens om deze a.u.b. te gebruiken...

Velen onder ons en ook ik dus, vragen dat een minimale inspanning van oude/nieuwe leden kan worden gevraagd bij het stellen van veel voorkomende en voor de hand liggende vragen. m.a.w. doe zelf eerst wat opzoekwerk zodat de (uw) basis reeds gelegd is.

De vraag die u steld is volgens mij hier al honderden keren aan bod geweest en idd. al honderden keren ook graag en liefdevol beantwoord geweest en om een antwoord te geven op uw topic-vraag "Waar te beginnen?".. is mijn antwoord, 'doe eerst eens een search'.

Afblaffen kan natuurlijk niet(gebeurd gelukkig ook zéér zelden), maar is dat nu echt te veel gevraagd om zelf een kleine inspanning te doen, temeer je met de antwoorden van uw search zeker SUPPER-snel (lees BLIKSEM-snel) een gedegen antwoord zal krijgen + uren leesplezier en verworven kennis.

Zit je dan nog met vragen, dan zal men u graag verder helpen!

BD is een groooote famillie, wat orde en structuur/dicepline zijn van (forum)levensbelang en ik dank de leden die daar ook aan mee werken/helpen.

Welkom! dus en je zal vlug merken dat het hier leerzaam en gezellig vertoeven is .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                        Iedereen heeft natuurlijk wel ergens gelijk en de waarheid zal wel als gewoonlijk in de midden liggen, maar intussen zijn we wel Sandur's post aan het inpikken en weet de persoon in kwestie nog altijd evenveel als toen hij zijn eerste berichtje postte
                        Sandur, wees eens wat concreter in je vraagstelling en je zal zien dat je veel behoorlijker antwoorden krijgt. Geef eens aan hoeveel je wil besteden aan je materiaal, of je liefst portretten zou maken of liever landschappen. Of vogeltjes.
                        Of je neigt naar een toestel met een vaste lens of naar toestellen met verwisselbare lenzen. Of je inzit met gewicht en volume van je uitrusting. Of je eventueel ook actiefotografie wil doen ? Welke sport je interesseert en eventueel zou willen fotograferen ?
                        Je begrijpt dat op een vraag als "ik wil alles fotograferen maar ik weet niet met wat" geen mens een zinnig antwoord kan geven in pakweg 15 lijntjes.
                        Hallo,
                        Welkom op BD.
                        De bovenstaande vragen zijn belangrijk voor de keuze van je toestel.
                        Eens je de interesse afgebakend hebt, moet je waarschijnlijk nog een aantal fotografische begrippen onder de knie krijgen.
                        Het allereerste stapke is naar een bibliotheek gaan van enige omvang. Daar vind je al heel wat boeken met de basisprincipes in.
                        Lees dat eens rustig zodat je een stuk theorie kent.
                        Indien je een toestel hebt, kan je een aantal zaken ook proefondervindelijk nabootsen van wat je gelezen hebt. Soms organiseren ook fotoclubs of vormingscentra voor volwassenen een cyclus fotografie. Of het nu analoog of digitaal is, basisprincipes van diafragma's, stoppen, compositie, lichtsterkte, DOF e.d. worden daar allemaal uitgelegd.
                        Kijk ook eens rond in je buurt of er geen BD-er woont.
                        Neem contact en maak een afspraakje.
                        Gebruik ook de search-knop hier op BD als je bepaalde info wilt over sleutelwoorden. Vb. diafragma.
                        .... en het voornaamste: fotografeer veel en je zal merken dat je leert uit je ervaring. Vergelijk je eerste foto en eentje van een jaar later. Je zal verschieten.

Succes.
                        Patrick
                        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Ik denk dat je wsl het beste bent met een van de opvolgers van mijn Canon A60, het GROTE voordeel van die toestellen is dat je zelf alles kan instellen en eigenlijk vrijwel dezelfde instellingen hebt als op een eventueel latere DSLR van canon (ik heb tenminste nauwelijks nog het boekje moeten gebruiken na de overstap)

Je kunt hierop o.a. sluitertijd instellen en de rest doet de camera, ofwel juist het diafragma en dit is erg belangrijk om veel van bij te leren zo zie je wat welke instelling voor verschil geeft.

Laat je daarom niet verleiden om een toestel in de Aldi ofzo te kopen, maar ga resoluut voor een merk, en vraag om een toestel waarbij je toch minstens deze zaken handmatig kan instellen, want anders zal het mss best mooie beelden geven, maar zul je er niet echt 'verder' mee geraken en ik veronderstel toch dat dit eventueel de bedoeling is, anders zou je hier wsl niet verzeild zijn geraakt

Ik moet toegeven dat ik niet weet wat de laatste nieuwe in deze reeks is, maar ik vrees dat die niet meer met hetzelfde geheugenkaartje werken als de DSLR's (Compact Flash), dus als je mss een 2de hands A95 zou kunnen vinden ben je daar nog het beste mee mss, of anders de nieuwe A6xx ofzo, ga je geen spijt van krijgen, ik werk zelf soms nog best graag met mij 2 megapixel A60 en nu ga ik wsl mensen kwaad maken, maar volgens mij geeft deze mooiere beelden dan bvb een vrij nieuwe, supercmpacte Nikon S2 van 5 megapixel (ik ken iemand die hem heeft en heb daar al veel foto's van gezien)

Groeten,
                          Koen
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Welkom op BD Sandur!

Het is lastig om zo een antwoord op je vraag te geven, omdat de vraag iets te algemeen is. Dat is geen verwijt (mijn eerste vraag op dit forum was ook heel erg algemeen). Om een gerichter antwoord te kunnen geven hebben wij meer informatie nodig, zoals elsan en patrickl al hebben opgemerkt.
                            Informatie zoals:
                            - Je budget
                            - wat je graag wilt fotograferen
                            Ik denk zelf dat je het beste nog geen spiegelreflex kunt kopen, omdat de kennis daarvoor nog niet aanwezig is. Ook dit is helemaal niet erg, ook met een consumer of prosumer camera kun je hele mooie foto's maken. Desnoods koop je een tweedehans consumer, zodat je uiteindelijk wat voordeliger uit bent als je de overstap naar een DSLR zou willen gaan maken. Het gaat tenslotte om de fotograaf ACHTER de camera en niet zozeer om de camera zelf.

De zoekfunctie is ook wel handig om te gebruiken, al is het maar om de technische specificaties te kunnen opzoeken. Bijvoorbeeld vragen zoals "wat is ISO?" of "wat is het verschil tussen SD en CF geheugenkaarten?"

/offtopic algemeen
                            Het is wel waar dat op algemene vragen je vaak het antwoord krijgt van "gebruik de zoekfunctie" en ik kan dat ook best wel begrijpen. Sommige vragen komen zo vaak voorbij, dat de lust om de vraag te beantwoorden mij soms ook vergaat. Ik antwoord dan niet, maar daar is de topicstarter ook niet mee geholpen. De zoekfunctie waarnaar dan wordt verwezen is inderdaad een hele mooie functie. Vaak kom je al een heel eind door gebruik te maken van de zoekfunctie of door Google te gebruiken. En als je dat hebt gebruikt, en je weet het antwoord dan nog niet, dan kom je voor veel forumleden al veel serieuzer en minder gemakzuchtig over. En dit heeft dan tot resultaat dat men veel meer bereid is om je te helpen.
                            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                            --------

Comment

Mensen, mensen, mensen,

Groetjes
                              Hubert
                              er word zelfs op andere forum,s gesproken over de negative opstelling van dit forum.
                              Dan bedoel ik de benadering naar andere gebruikers toe.

Comment

Working...
                              X