Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"hot" pixels.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "hot" pixels.

Was net een foto buiten gaan nemen op 30sec

zag dat er een paar rode / blauwe / groene stippen op zaten.

Nu foto genomen met lenskap erop en zie 6 felle pixels en dan nog een paar mindere.

Is dit genoeg voor hem in garantie te doen ? of gewoon mee verderleven ? Vrees wel dat het gaat storen bij langere sluiterstijden ?

Re: "hot" pixels.

Als je er maar 6 hebt op 30 sec zou ik er zeker niet van wakker liggen. Ik denk dat de doorsnee DSLR-gebruiker je heel hard benijdt
    Bovendien ga je daar zeker geen garantie voor krijgen. Hot pixels horen nu eenmaal bij langere belichtingstijden. Als je deze zou hebben op b.v. 1/20 zou het iets anders zijn.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Ik had bij mijn KM7D een grote rode hot pixel gevonden net in het midden van het beeld (bij 30s belichting met lenskap erop). Bij normale opnames nooit iets van gemerkt. Toestel binnengeleverd voor pixel remapping.
      Na 3 weken teruggekregen met een nieuwe CCD. Gratis service van Konica-Minolta. (toestel was 1 maand uit garantie).
      Opnieuw een hot/dead pixeltest gedaan. Resultaat : zero hotpixels en 7 dead pixels. Ik ken nu wel de coördinaten van die dead pixels (moeten zich ergens onderaan rechts bevinden) maar kan ze op het beeld niet terugvinden.
      Last edited by notex; 11 februari 2006, 21:13.

Comment

test gedaan bij 1/20ste en kan op eerste zicht niets zien,

ben ook niet van plan om te gaan pixel"n**ken".

Viel mij gewoon erg op, de rode en blauwe puntjes stonden echt bovenop de foto die ik genomen had.

Comment

Voor mij ligt de grens als volgt:
          ISO400, 1sec zouden 0 hotpixels moeten opleveren, overigens zitten ze meestal in clusters, en dan wordt het echt irritant, zeker als ze rood zijn
          .
          In garantie gelijk terug naar service, ze mappen ze eruit met speciale software, buiten garantie: kost je 160 euro ofzo, dus laten zitten.

Overigens kunnen hotpixels er zo invallen, ik heb er nu zelf 0, maar dat kan zomaar veranderen weet ik uit ervaring

Comment

effe searchen hé....

Dit had ik nog onlangs in elkaar gestoken...

Lange sluitertijdruisreductie???

Bij het activeren van de C.Fn-02 Lange sluitertijdruisred. is de tijdsduur van het nemen van de foto hetzelfde, alleen de tijd erna (met melding “buSY” op lcd) duurt “evenlang” dan de belichtingstijd. Tijdens de melding “buSY” kan je geen fotos verder nemen. Je mag zelfs je toestel uitzetten, deze blijft verderwerken totdat de ruisreductieverking gedaan is.

Wat doet deze eigenlijk?
            -Je toestel neemt de foto. (vb BULB@3min)
            -Daarna neemt je toestel nog eens de foto maar met geloten gordijn/sluiter en met zelfde belichtingstijd.(3 min)
            -Nu zal deze de pixels die gevormd zijn in de 2e foto uit de 1e foto halen en vervangen door zwarte of door rondliggende pixels. (zéér snel)

Deze funtie verwijderd eigenlijk hot/dead-pixels. Ruis zelf zal deze niet verwijderen!

In de afbeelding hieronder kan je zien wat de verschillen zijn JPEG tov RAW en met ruisred aan of uit.

1e kolom, originele JPEG zonder noise reductie actief. Hier zijn de hotpixels zéér duidelijk.
            2e kolom, RAW zonder noise reductie actief en converted met Phase One C1, std instellingen. Zelfs als je de ruisred optie op “0” zet, haalt deze nog de hotpixels eruit.
            3e kolom, RAW zonder noise reductie actief en converted met PhotoShop CS, instellingen op “0”.
            4e kolom, RAW zonder noise reductie actief en converted met RAWShooter 2005, std instellingen.
            5e kolom, JPEG met noise reductie actief. Hier zie je zwarte pixels in de plaats van de hotpixels of samengestelde pixels van omringende pixels.
            6e kolom, RAW met noise reductie actief en converted met Phase One C1, std instellingen. Hier zijn de zwarte pixels minder opvallend (bij jpeg erger door interne camera verscherping) en hier heeft C1 ook de pixel bij bovenste foto, rechts onder mooi weggewerkt.

De instellingen die gebruikt zijn bij de RAW convertors is std of zodanig dat alles op het nulpunt staat en niet op automatisch. Allemaal zelfde belichting etc...

Conclusie;
            Werk je met JPEG, zet dan deze functie zeker aan!!
            Werk je met RAW, zet deze functie uit als je een goede RAW convertor gebruikt...
            Werk je met hogere ISO waarden, dan zal er gewoon meer ruis zijn als anders. Alleen de hotpixels zullen (bijna allemaal) weg zijn als ruis red aan staat.

EXIF info;
            F/9, 305s, ISO100, 23mm, Manual with 20D, fw2.0.3

Hopelijk is het duidelijk voor iedereen.

Groeten,
            Lesley
            en hele thread hier... http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=94831
            -=- Light is the key...

Comment

Werk je met RAW, zet deze functie uit als je een goede RAW convertor gebruikt...
              Ben ik het toch niet mee eens. De in-camera "ruis"reductie voor lange sluitertijden voert een echte backgroundcorrectie uit voor thermische ruis in de sensor onder de omstandigheden waar de foto werd genomen (tenminste bij nikon is dit zo). Software kan alleen maar interpoleren, met gevolgen voor de kwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST
                Was net een foto buiten gaan nemen op 30sec

zag dat er een paar rode / blauwe / groene stippen op zaten.

Nu foto genomen met lenskap erop en zie 6 felle pixels en dan nog een paar mindere.

Is dit genoeg voor hem in garantie te doen ? of gewoon mee verderleven ? Vrees wel dat het gaat storen bij langere sluiterstijden ?
                Is geen ramp hoor
                Je kan gelijk eens een dead pixel-test via deze http://www.foto-freeware.de/deadpixeltest.php
                proberen.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                  Ben ik het toch niet mee eens. De in-camera "ruis"reductie voor lange sluitertijden voert een echte backgroundcorrectie uit voor thermische ruis in de sensor onder de omstandigheden waar de foto werd genomen (tenminste bij nikon is dit zo). Software kan alleen maar interpoleren, met gevolgen voor de kwaliteit.
                  met gevolge van de kwaliteit?? we spreken maar over enkele pixels hé... Als je sensor vol zit met meer dan 500 slechte pixels... ja dan is interpolatie slecht....En zoals in men voorbeeld te zien... Zie jij dat het slechter is waar er een slechte pixel was die gecorigeerd is met een "goede" rawconvertor.

En heb jij zin als jij 20 foto's moet maken met sluitertijd 10min. om telkens ook nog eens 10min te moeten wachten??? Dus 20min voor 1 foto....Tel maar uit hé...
                  Hangt ook van situaties af hé...
                  -=- Light is the key...

Comment

Working...
                  X