Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Kan iemand mij eens het verschil laten zien tussen een foto gemaakt met flits+omnibounce en een gewone flits-foto Is er een duidelijk verschil of maakt het niet zoveel uit? Dank bij voorbaat voor de moeite.
Op de site van Sto-fen staan wat voorbeelden: http://www.stofen.com/Info/infoWithWithOut.htm De site is nogal wanstaltelijk en de foto's zijn niet van de beste kwaliteit, maar 't geeft een idee. Ik zal vanavond even wat in elkaar flansen - ben toch net met een omnibus bezig waar ik soortgelijke foto's voor aan 't maken ben
Edit: overigens zie ik nu dat de voorbeelden op Sto-fen's site een wat vertekend beeld geven; de ene foto is direct geflasht, de andere met omnibounce indirect. Have patience!
Bij mijn gloednieuwe flits (sigma 500 super) is er een Omnibounce bijgeleverd en aangezien ik ook eens duidelijkheid wou over het verschil heb ik in de rapte 2 foto's genomen in volautomatische stand.
Ik had er gisteren aan moeten denken tijdens het feestje dan was de test misschien beter tot zijn recht gekomen.
Wat wel opvalt bij de foto MET bounce is dat er een gele zweem (de muren zijn geel) over de foto hangt wat bewijst dat het flitslicht wel degelijk verspreid is.
Of het nu beter of mooier is ...
hoe kunnen je fotos in godsnaam lukken met zon ding? zorgen jullie voor wat overbelichting ofzo?
je neemt toch lichtsterkte weg van je flits...en ik neem aan dat die flits niet kan ruiken dat je dit gaat doen
Mits je camera dit ondersteunt, en dat is in de meeste gevallen wel zo, compenseert de camera de belichting. Als je handmatig wilt belichten zul je inderdaad wat meer moeten belichten.
ja maar momenteel geraakt dat echt niet in men kopke: ge schuift plastic voor u flits...en u flits meet het licht door de lens
mss dat het slecht is hierover te piekeren tijdens blokpauzes :-/
Effe een bakkie thee misschien
De camera bepaalt hoeveel licht er wordt toegelaten, niet de flits ! De camera stuurt de flits aan. Dus volgens mij compenseert de camera voor verminderd licht.
idd: dus ik leg men gat in men cultuur even bloot
om wat plastisch te doen:
camera: 'kijkt' door de lens en ziet dat het vrij donker is
camera zet flits op
camera stuurt door naar de flits hoeveel hij moet flitsen
camera maakt foto en flits flitst
nu met omni:
camera zet flits op
echter de gebruiker heeft plastic ( ) voor de flits gezet!
dit kan de camera natuurlijk onmogelijk weten (zoals: ik zet de printer voor't scherm maar men pc ziet em niet!)
heeft een moderne flits dan een lichtmeting in de flitskop ingebakken (waar ik niemand hoor over spreken?)
idd: dus ik leg men gat in men cultuur even bloot
om wat plastisch te doen:
camera zet flits op
nu met omni:
camera zet flits op
echter de gebruiker heeft plastic ( ) voor de flits gezet!
dit kan de camera natuurlijk onmogelijk weten (zoals: ik zet de printer voor't scherm maar men pc ziet em niet!)
heeft een moderne flits dan een lichtmeting in de flitskop ingebakken (waar ik niemand hoor over spreken?)
Volgens mij vertelt de camera niet hoeveel de flits moet flitsen, maar vertelt de camera dat de flitser moet flitsen. De camera bepaalt wanneer het genoeg is, en sluit de sluiter op het juiste moment.
Ben wel met je eens dat je licht verliest en in bepaalde omstandigheden tekort kunt gaan komen. Zeker als je gaat bouncen.
P.s. bovenstaande is hoe ik het heb begrepen, maar verder dan full auto ben ik ook nog niet gekomen met flitsen
Comment