Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omnibounce voorbeelden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Omnibounce voorbeelden?

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
    Volgens mij vertelt de camera niet hoeveel de flits moet flitsen, maar vertelt de camera dat de flitser moet flitsen. De camera bepaalt wanneer het genoeg is, en sluit de sluiter op het juiste moment.
    Dit klopt niet. Uw flits geeft op een korte tijd een bepaalde hoeveeldheid licht. Deze hoeveelheid word door de camera (door de lens DDL) gemeten, dus met een ominbounci zal je de camera zelf moeten zeggen dat hij wat moet overbelichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
      Dit klopt niet. Uw flits geeft op een korte tijd een bepaalde hoeveeldheid licht. Deze hoeveelheid word door de camera (door de lens DDL) gemeten, dus met een ominbounci zal je de camera zelf moeten zeggen dat hij wat moet overbelichten.
      Quote uit artikel in de link genoemd:
      6) I’ve put a diffuser or reflector on my flash. Do I have to compensate for this somehow?

Diffusers of any kind obviously reduce the amount of light that your flash unit produces. You’ll find a similar effect if you bounce the light from your flash unit off a wall or into a photographic umbrella.

However, so long as you’re using automated (TTL, A-TTL or E-TTL) metering then the camera will compensate automatically. There is no need to adjust anything.

You’ll have decreased range, but you shouldn’t have any exposure problems unless you’re too far away from the subject and the decreased range now means you’re out of range. Diffusers can easily cost you at least half your flash range, depending on the type.
      Gaarne uitleg
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Ziehier eentje met omnibounce :

Exif:
        2004:09:11 21:06:23
        18-70mm @ 18mm
        1/60 sec, f/6.3
        Mode: Manual
        Metering: Center-weighted average
        Exp comp: +2/3
        ISO: 200
        AF mode: AF-C
        White balance: AUTO
        Flash: NORMAL
        File size: 6,613KB
        Image size: 3008 x 2000
        Sharpness: AUTO
        Contrast: AUTO
        Color profile: Nikon sRGB 4.0.0.3001

en eentje zonder :

Exif :
        2004:09:11 21:07:08
        18-70mm @ 18mm
        1/60 sec, f/6.3
        Mode: Manual
        Metering: Center-weighted average
        Exp comp: +2/3
        ISO: 200
        AF mode: AF-C
        White balance: AUTO
        Flash: NORMAL
        File size: 5,679KB
        Image size: 3008 x 2000
        Sharpness: AUTO
        Contrast: AUTO
        Color profile: Nikon sRGB 4.0.0.3001

Sedertdien zal ik waar mogelijk altijd flitsen met omnibounce en bouncen.

Groetjes,
        Pol.
        Last edited by enero; 31 januari 2005, 21:01.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
          idd: dus ik leg men gat in men cultuur even bloot
          om wat plastisch te doen:
          camera: 'kijkt' door de lens en ziet dat het vrij donker is
          camera zet flits op
          camera stuurt door naar de flits hoeveel hij moet flitsen
          camera maakt foto en flits flitst

nu met omni:
          camera zet flits op
          echter de gebruiker heeft plastic ( ) voor de flits gezet!
          dit kan de camera natuurlijk onmogelijk weten (zoals: ik zet de printer voor't scherm maar men pc ziet em niet!)

heeft een moderne flits dan een lichtmeting in de flitskop ingebakken (waar ik niemand hoor over spreken?)

je vergeet in je redenering 1 belangrijke regel...wat ook van toepassing is in, zonder omni...

nu met omni:
          camera zet flits op

de TTL lichtmeting gaat de camera desnoods naar full power sturen om toch de juiste belichting te krijgen bij gebruik van OB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
            je vergeet in je redenering 1 belangrijke regel...wat ook van toepassing is in, zonder omni...

nu met omni:
            camera zet flits op

de TTL lichtmeting gaat de camera desnoods naar full power sturen om toch de juiste belichting te krijgen bij gebruik van OB
            Volgens mij volledig juist, kijk eens naar de beide exifs bij de fotos hierboven van Pol Callens, zelfde sluitertijd/diafragma.
            Grtz Fatje

- EOS + EF -

Comment

ben toch nog niet tevreden, ik open iets in het die hard technisch gezever forum!
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik heb zelf maar een eenvoudig flitske (toch extern) op mijn S7000 die ik manueel moet instellen (geen TTL namelijk). Ik stel de ISO in, de focuslengte en de daarbijhorende afstand en hup. De flits weet nu dat hij een bepaalde hoeveelheid licht moet zien, ja zien, want hij meet de belichting via een sensor voorin. Wanneer ik een omnibounce plaats gaat hij gewoon harder flitsen tot hij genoeg licht ziet.
                Dit gaat natuurlijk maar tot maximum capaciteit.

Groetjes
                Lionheart

Fujifilm finepix S7000, Metz Mecablitz 36-C2, 1x RIDATA CF 1Gb 80x, 2x CF 128 Mb PQI 40x, Vanguard Millenium 3 statief, Shutter release cable, Lowepro Nova 1 AW.

Comment

De flits weet wanneer er een omnibounce opstaat want ze gaat dan ook IPV 24 MM minimum naar 14 mm of 17 mm dus weet de flits ook als ze bij een bepaald diafragma of sluitertijd meer licht moet geven dan wat de camera aangeeft.

Greetz DEN BERE
                  Coolpix 4600/Nikon D70s + Nikkor 18-70 + Nikkor 70-300 + Sigma 24 MM Ultra Wide II + SB-800 Flitser

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                    Quote uit artikel in de link genoemd:
                    [snip]
                    However, so long as you’re using automated (TTL, A-TTL or E-TTL) metering then the camera will compensate automatically. There is no need to adjust anything.
                    [snip]

Gaarne uitleg
                    De uitleg staat hierboven: de camera compenseert als je TTL flitst. Het principe is namelijk dat de flash net voor de eigenlijke belichting een aantal pre-flashes uitstuurt. De TTL meting voor de benodigde flitskracht wordt op basis van die pre-flashes bepaald. Aangezien die pre-flashes worden uitgestuurd met de deflector of bouncer op de flitser gemonteerd, kan de camera de flits correct aansturen en is geen (extra) belichtingscompensatie nodig.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      idd: dus ik leg men gat in men cultuur even bloot
                      om wat plastisch te doen:
                      camera zet flits op

nu met omni:
                      camera zet flits op
                      dit kan de camera natuurlijk onmogelijk weten (zoals: ik zet de printer voor't scherm maar men pc ziet em niet!)

heeft een moderne flits dan een lichtmeting in de flitskop ingebakken (waar ik niemand hoor over spreken?)
                      Probleem kan je heel simpel oplossen met een preflits. Dan weet de camera exact welk licht hij kan binnen krijgen en is er een vergrendeling van de flitsintensiteit.
                      MVG, Peter Kleynen
                      Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
                      http://www.kleynen.be

Comment

Mijn bescheiden mening,

Een flitser flitst altijd even hard. Alleen de duur van de flits bepaalt de intensiteit.
                        De camera stuurt de flitser en meet het licht door de lens.
                        Als er dus geflitst wordt start de camera de flitser en meet het licht tot dat er voldoende belicht is en stopt dan de flitser.
                        Met omnibounse doet doet de flitser er dus langer over.
                        Als er dus veel licht nodig is ( lees een lange flits) en de flitser zou het zonder omnibounse net redden. Dan gaat hij met met de omnibounse over de maximale flitstijd heen en de camera krijgt niet voldoende licht.

Groeten,
                        Chris.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door christaan5
                          Mijn bescheiden mening,

Een flitser flitst altijd even hard. Alleen de duur van de flits bepaalt de intensiteit.
                          De camera stuurt de flitser en meet het licht door de lens.
                          Als er dus geflitst wordt start de camera de flitser en meet het licht tot dat er voldoende belicht is en stopt dan de flitser.
                          Met omnibounse doet doet de flitser er dus langer over.
                          Als er dus veel licht nodig is ( lees een lange flits) en de flitser zou het zonder omnibounse net redden. Dan gaat hij met met de omnibounse over de maximale flitstijd heen en de camera krijgt niet voldoende licht.

Groeten,
                          Chris.
                          Nee hoor! Een flits flitst niet altijd even hard. Mijn SB-24 stuurt afhankelijk van het totale omgevingslicht een sterkere of zwakkere puls, waardoor de "lamp" zwakker of heviger licht geeft. Dit in combinatie met de duurtijd van die flits maakt dat je heel veel mogelijkheden hebt.
                          Het maakt ook een verschil wie de meting doet : de camera of de flitser.
                          De camera probeert te compenseren door diafragma/sluiter aan te passen, de flitser door de sterkte van de puls te regelen.
                          Al die verschillende combinaties maakt goed flitsen een ingewikkelde bezigheid.
                          De omnibounce gebruik je om harde slagschaduwen te vermijden en felle lichtvlekken op bijvoorbeeld gelaat te beperken.
                          Het hangt dus van de situatie af wanneer je de omnibounce gebruikt. Soms is het beter hem niet te gebruiken, soms moet je hem gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Traveler
                            Nee hoor! Een flits flitst niet altijd even hard. Mijn SB-24 stuurt afhankelijk van het totale omgevingslicht een sterkere of zwakkere puls, waardoor de "lamp" zwakker of heviger licht geeft. Dit in combinatie met de duurtijd van die flits maakt dat je heel veel mogelijkheden hebt.
                            Het maakt ook een verschil wie de meting doet : de camera of de flitser.
                            De camera probeert te compenseren door diafragma/sluiter aan te passen, de flitser door de sterkte van de puls te regelen.
                            Al die verschillende combinaties maakt goed flitsen een ingewikkelde bezigheid.
                            De omnibounce gebruik je om harde slagschaduwen te vermijden en felle lichtvlekken op bijvoorbeeld gelaat te beperken.
                            Het hangt dus van de situatie af wanneer je de omnibounce gebruikt. Soms is het beter hem niet te gebruiken, soms moet je hem gebruiken.
                            Bij mijn weten, is de flits altijd even sterk (onsteekspanning van de Xenon buis), en de duurtijd van de flits bepaald dan de hoeveelheid flitslicht. Je kan dit misschien met het oog waarnemen als zijnde sterk of zwak flitsen, maar in principe zijn onze ogen veel te traag om dit waar te nemen.
                            Dan de regeling: gebeurt bij dedicated ttl flitssystemen door de camera en de flits, de meting zelf zit in de camera, en deze zal in principe ook de flits het commando geven om te stoppen met flitsen.
                            Dan de sluitertijd, voor een normaal belichte flitsfoto, zal er altijd een snelheid gelijk of lager dan de synchronisatienselhied van de camera gekozen moeten worden. typisch rond de 1/125 of 1/250 ste. De reden hiervoor is dat het gordijn open en toe moet gaan buiten het ogenblik dat de eigenlijke flits onsteekt.
                            Als je nu weet dat de flistduur maar 1/1000 is bij volle kracht, zie je dat de sluitersnelheid geen verder belang heeft op de flitsopbrengst. Wel natuurlijk voor het ambient light, maar dat is weer een ander verhaal.

Comment

Op de Nikon SB-800 zit er een voelertje zodat die weet wanneer de (bijgeleverde) omnibounce er op zit.
                              Met eigen bouwsels lukt dat natuurlijk niet.

seppuku.

Comment

Working...
                              X