Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filters!

Hallo.

Ik overweeg eindelijk eens de aanschaf van filters.

- Polarisatie filter..... heeft iemand tips merk bvb.
    - Grijs filter bvb 10 stops, of juist niet?
    - Verloop grijs filter, welke is het handigst?

Graag hoor ik jullie ervaring!
    www.richardroodfotografie.nl

Re: Filters!

Mijn ervaring staat hier:
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

- Polarisatie filter..... heeft iemand tips merk bvb. hangt van je lens af, wide angle - thin filter altijd kijken dat het een circulaire is. (ik denk niet dat je makkelijk een lineare vind )
      - Grijs filter bvb 10 stops, of juist niet? wat wil je ermee bereiken? een "wattige" zee bij volle zon? gewoon een langere of HEEL lange sluitertijd
      - Verloop grijs filter, welke is het handigst? Altijd degene die je niet (bij je) hebt is het handigst. Ook hier, wat je ermee bereiken? voor landschap is het wel handig, behalve als er een kerktoren een heel stuk boven de horizon uitsteekt. En wanneer ga je het gebruiken? ochtend/avond met de zon mee? dan niet veel grijs... de's middag's of tegen de zon in? dan meer grijs
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Wat is je budget ?

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar een betaalbare Cokin set of naar de duurdere Lee filters kijken. Zelf heb ik gekozen om een set samen te stellen van Lee. Deze zijn kwalitatief toch een stuk beter als je ze gaat stappelen.

ND filter gebruik ik de Big stopper (10 stops) en een 3 stops ND. Afhankelijk van gewenste resultaat gebruik ik één van deze filters.

ND Grads gebruik ik de hard en soft van de volgende gradaties 0.3 (1 stop) 0.6 (2 stops) en 0.9 (3 stops)
        Zelf zou ik als eerste kijken naar de 0.6 en 0.9 hard (eventueel de soft erbij)

licht omstandigheden zijn een belangrijke factor in het gebruik van filters. De keuze van een filter (combinatie) hangt hier dan ook van af en natuurlijk van het gewenste resultaat.

Polarisatie filter gebruik ik een Lee 105mm die voor op de filter set gemonteerd word. Heb de ring gemonteerd op een filterhouder waar ik ruimte heb voor één (G)ND filter. Verder nog een filterhouder waar ik twee filters in kan plaatsen. (eventueel drie)

Om een filter houder te kunnen monteren heb je een filter adapter nodig. Deze dien je dan ook weer los te kopen.

Comment

Dank voor de info...niet echt veel makkelijker geworden
          Polarisatie filter zou ik gebruiken midden op de dag bij veel zonlicht, en om reflexen tegen te gaan.
          Een grijs filter voor het tegenhouden van licht.
          Als een verloop filter alleen maar werkt bij een egale horizon zou ik die niet veel gebruiken denk ik.
          www.richardroodfotografie.nl

Comment

Grijs verloop filter is ook te gebruiken als de horizon niet egaal is of recht. Afhankelijk van de situatie kun je gebruik maken van een Hard of Soft gradfilter.

Lee filters heeft twee boekjes uitgebracht die de nodige mogelijkheden laten zien met filters. Tevens hebben ze PDF gepubliceerd met voorbeelden/uitleg.

Zelf combineer ik de filters veel. Bijvoorbeeld; CPL samen met een ND of Grad ND filter etc.

Comment

Dag Rico,

Ik ga hier min of meer hetzelfde zeggen als wat ik 2 weken geleden in een ander item geschreven heb : http://forum.belgiumdigital.com/f35/...at-447741.html

Nadat ik de vergelijkende CPLtest van lenstip ontdekt had : http://www.lenstip.com/115.1-article...ters_test.html, heb ik besloten om me een Marumi DHG te kopen omdat die betaalbaar was en goede punten kreeg.

De Marumi DHG is een slim filter met schroefdraad vooraan waar een gewone lenskap op past.
              Mocht je de Marumi niet vinden, de Fujiyama versie is dezelfde.
              Verschil tussen de DHG en SUPER DHG is dat de SUPER-versie een extra coating heeft die hem beter beschermt tegen schade.

PS : nog een interessant kleinigheidje dat ik mij gekocht heb voor als ik mijn filter niet van de lens krijg(en het werkt zeer goed) :http://www.benl.ebay.be/itm/Flexible...ts_Accessories
              Gewoon de mat op een plat oppervlak leggen, de filter erin duwen en aan de lens draaien en na korte tijd komt de filter los.

Sven
              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Het zou, als je bovengenoemde goedbedoelde reacties leest, dus wel handig zijn als je erbij zou zeggen op welk objectief/objectieven en body.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Ik heb zelf een Pola filter erop van Hoya (Digital SLIM Circular Polarizer), keuze voor een slim filter is vanwege de 15mm op mijn 15-85mm lens.

Je zou overigens eens kunnen kijken op www.maxsaver.net voor een filter, deze shop heeft scherpe prijzen en ik heb er goede ervaringen mee (verzending uit Hong Kong dus duurt wel wat langer).

Comment

Nadeel van een opschroef cpl filter in combinatie met een ND grad filter systeem. Je moet eerst cpl instellen dan filter houder er op klikken. En het wil nog wel eens gebeuren dat filter verdraait. Dan mag je hem weer op nieuw instellen. Tevens is het na de hand ook nog even lastig corrigeren.

Wil je filters gaan combineren dan zijn opschroef filters niet altijd de beste keuze. Zelf zou ik dan eens kijken naar een Systeem als Cokin of Lee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                      Nadeel van een opschroef cpl filter in combinatie met een ND grad filter systeem......
                      tjoh.. das nogal wat.
                      in wat voor situatie gebruik je die combinatie..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Vandaag mij een 67mm B+W slim UV filter aangeschaft. Kom ik thuis en blijkt de lensdop er niet meer op te passen. Op m'n andere UV filters zat wel nog schroefdraad waar de lensdop er nog perfect oppast. Hoe verhelpen jullie dat? Ik wil niet met enkel een filter op de camera opbergen, dit om krassen te vermijden in de filter dan ook... Er zit daar een rubber beschermingkap bij is dat dan de vervanging van de lensdop misschien?
                        Last edited by david_deman; 16 juli 2013, 18:05.
                        mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

Comment

Bij een slim (= dun, smal, slank) filter is de rand smaller, en dan is er geen plaats meer voor de schroefdraad waar je normaalgezien de lensdop in klikt.
                          Er zijn eigenlijk niet zoveel lenzen waar je een slim filter op moet gebruiken, maar ik denk dat de verkopers liever die uitvoering verkopen omdat die wat duurder is (brengt dus iets meer op).
                          Het rubber beschermkapje zal waarschijnlijk dienen in plaats van een gewone lensdop.

Je zou de lens en de camera mee naar de winkel moeten nemen om te testen of je werkelijk zo'n slim filter nodig hebt (je ziet het wel in de zoeker dat de hoeken donkerder worden als de rand van een filter te ver uitsteekt).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Heb hem op een 35mm gedraaid dus daar was het dan idd wss niet nodig. Nuja baadt het niet dan schaadt het niet zeker? Heb alleszins geen last van vignetting. Bedankt voor de info!
                            mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
                              Vandaag mij een 67mm B+W slim UV ..... knip .....Op m'n andere UV filters zat wel nog schroefdraad waar de lensdop er nog perfect oppast. Hoe verhelpen jullie dat? ..... knip .....
                              Bij Konijn kan je toch een lensdop kopen voor op je slim filter: klik

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X