Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in snelheid zelfde sd-kaartjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil in snelheid zelfde sd-kaartjes

Ik heb 2 sd kaartjes (SanDisk Ultra 15MB/s, 16 GB, class 4).
    Nu is het vreemde dat als ik in burst mode (Nikon D90) foto's maak. De buffer veel sneller vol is bij het ene kaartje dan bij het andere kaartje. Bij het ene kaartje kan ik maar 6 sec. full speed schieten terwijl met het andere kaartje het veel langer duurt voor de camera merkbaar minder beelden per seconde schiet.

Ik gebruik dus precies dezelfde instellingen (M, 1/300, F4, ISO 200, Manueel scherpgesteld). Het enige wat veranderd is het kaartje. Terwijl ik die tegelijkertijd gekocht heb (zijn uiterlijk exact hetzelfde).

Weet iemand hoe het komt dat het verschil zo groot is in snelheid?
    Nikon D90's en wat glas...

Re: Verschil in snelheid zelfde sd-kaartjes

Het hangt ook af van de grootte van de foto's. Heb je die al eens vergeleken?
    Het is niet omdat uw instellingen hetzelfde zijn dat de informatie die op uw kaartje geschreven wordt telkens even groot is.

Ook geheugen verschilt. Uiterlijk ziet een geheugenkaartje er hetzelfde uit, maar binnenin kan de chip verschillen.
    Sommige geheugenfabrikanten gebruiken geheugen van verschillende leveranciers.
    Je zou het geheugen met één of ander programma moeten testen op snelheid. Indien het niet voldoet zal SanDisk wel een nieuw geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stiaanke Bekijk bericht
      Het hangt ook af van de grootte van de foto's. Heb je die al eens vergeleken?
      Het is niet omdat uw instellingen hetzelfde zijn dat de informatie die op uw kaartje geschreven wordt telkens even groot is.

Ook geheugen verschilt. Uiterlijk ziet een geheugenkaartje er hetzelfde uit, maar binnenin kan de chip verschillen.
      Sommige geheugenfabrikanten gebruiken geheugen van verschillende leveranciers.
      Je zou het geheugen met één of ander programma moeten testen op snelheid. Indien het niet voldoet zal SanDisk wel een nieuw geven.
      Foto's zijn even groot en maak ze van hetzelfde onderwerp... ik haal verwissel alleen de kaartjes even.

Goede tip, ik ga ze even via de PC testen en als er dan nog verschil inzit even mailen naar SD / Winkel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnoudlievense Bekijk bericht
        Foto's zijn even groot en maak ze van hetzelfde onderwerp... ik haal verwissel alleen de kaartjes even.

Goede tip, ik ga ze even via de PC testen en als er dan nog verschil inzit even mailen naar SD / Winkel.
        Zolang ze binnen de specs vallen is het prima en hoeft sandisk ze niet om te wisselen ofzo. Sandisk zal wellicht zeggen dat het snellere kaartje te snel is ofzo. Zolang de geadverteerde snelheden gehaald worden is het prima. Heb je meer, mag je daar blij om zijn.

Comment

De foto's moeten op het kaartje gezet worden en soms zijn ze erg groot en daar kunnen ze niet heletijd mee door gaan om het te kunnen verwerken..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Zolang ze binnen de specs vallen is het prima en hoeft sandisk ze niet om te wisselen ofzo. Sandisk zal wellicht zeggen dat het snellere kaartje te snel is ofzo. Zolang de geadverteerde snelheden gehaald worden is het prima. Heb je meer, mag je daar blij om zijn.
            Daar heb je gelijk in, want volgens mij betekend 'Class 4' dat ze minimaal 4 MB/s schrijven... nou dat doen ze allebei wel.

Misschien dan toch maar upgraden naar snellere (duurdere) kaarten?

Comment

Ze garanderen inderdaad geen vaste snelheid.
              Heb dus net maar even een 8GB Extreme III kaartje besteld.
              Kosten: 14 euro (incl. btw en verzening - Nederland)

Comment

Working...
              X