Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scanner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scanner

Zit met mooie dia's van enkele decennia geleden die ik digitaal zou willen omzetten en eventueel bewerken.
    Heb vruchteloos gezocht naar de ideale negatief / dia scanner, zowel op dit forum als op Google. Prijzen varieren van 29 tot zo'n slordige 1000 euro voor niet-professionele modellen.
    Is er nu iemand die mij de perfecte scanner kan aanwijzen die afzonderlijke dia's ( zonder raampje ) en negatieven aankan ? Men spreekt zelfs over een "fluid-copy" waarbij het negatiefje nat wordt gemaakt om niet te krullen, moet men zo ver gaan ?
    Dikwijls is de technische info nog van vorige eeuw
    Zijn Minolta, Canon, Nikon, Epson, Reflecta ..... aanraders ?
    Thxs bij voorbaat.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Re: Scanner

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
    Zit met mooie dia's van enkele decennia geleden die ik digitaal zou willen omzetten en eventueel bewerken.
    Heb vruchteloos gezocht naar de ideale negatief / dia scanner, zowel op dit forum als op Google. Prijzen varieren van 29 tot zo'n slordige 1000 euro voor niet-professionele modellen.
    Is er nu iemand die mij de perfecte scanner kan aanwijzen die afzonderlijke dia's ( zonder raampje ) en negatieven aankan ? Men spreekt zelfs over een "fluid-copy" waarbij het negatiefje nat wordt gemaakt om niet te krullen, moet men zo ver gaan ?
    Dikwijls is de technische info nog van vorige eeuw
    Zijn Minolta, Canon, Nikon, Epson, Reflecta ..... aanraders ?
    Thxs bij voorbaat.
    Hangt er vanaf van wat je wil, als je zelf niet wil zeggen wat je er voor over hebt kan ik je echt niet helpen.
    Ik ga niet zover om te zeggen dat Minolta, Canon, Epson, Reflecta en andere ......aanraders ? niet deugen maar mijn Nikon 5000ED heeft die "fluid copy" echt niet nodig. Kost wel iets meer dan 29 €.

Comment

Ik werd opgevoed met het idee vaan " Goede koop is ( meestal ) slechte koop ", maar wil niet onnodig te veel uitgeven.
      Het is niet de moeite om dia's te digitaliseren als je niet tevreden bent van het resultaat.
      De Nikon komt dus op een slordige 1000 euro, ik zal dus in die prijsklasse moeten rondkijken denk ik.
      Andere pro's en contra's ?
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Ik werd opgevoed met het idee vaan " Goede koop is ( meestal ) slechte koop ", maar wil niet onnodig te veel uitgeven.
        Het is niet de moeite om dia's te digitaliseren als je niet tevreden bent van het resultaat.
        De Nikon komt dus op een slordige 1000 euro, ik zal dus in die prijsklasse moeten rondkijken denk ik.
        Ik heb er ook nog altijd een paar duizend die liggen te wachten op digitaliseren maar zit met het zelfde probleem als U. Stond vorig weekend weer met zo'n apparaatje (60 euro denk ik) in de Aldi, maar ik heb het wijselijk (weeral) laten liggen. Die komen wel elk jaar met zo iets op de proppen, maar ik heb er nog maar zelden iets positiefs over gelezen.
        Mij werd hier ooit aangeraden iets degelijks te huren, maar ik vrees dat ik dan voor weken bezig ben. Bij weinig toestellen (zelfs bij de dure, degelijke) wordt aangegeven hoeveel tijd het in beslag neemt voor het deftig scannen van één dia, . Naar het schijnt kan dit minuten per dia duren..... en als je er duizenden te scannen hebt.... reken dan maar uit.
        Groetjes

Comment

Ik heb enkele weken geleden een 100-tal dia's gedigitaliseerd.

Ik heb dit gedaan op dezelfde manier dan dat je vroeger een dia copieerde.
          Met een balg, macrolens en diaduplcator.

De resultaten waren goed.
          Ik wil niet beweren dat dit de beste methode is, maar wel de snelste.
          Scannen is een zeer tijdrovende zaak.

Comment

Raar, niet ?
            Vroeger zei men dat men best de dia's achter glas monteerde om beschadigingen tegen te gaan. Dus nog lieftst duur glas om reflecties te voorkomen .... en met kadertje met een witte en een zwarte kant tegen verhitting en tegen lichtweerkaatsing.
            Nu is dit weer uit den boze, daar er schimmels kunnen ontstaan en we nu de dia's zonder glas moeten kopiëren. dat werk komt er ook nog bij.

Maar het zijn - bij mij - enkel de besten die ik wil kopiëren, enfin toch te veel om een toestel te huren.
            En, ja met een balg is het ook mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
              Ik heb enkele weken geleden een 100-tal dia's gedigitaliseerd.

Ik heb dit gedaan op dezelfde manier dan dat je vroeger een dia copieerde.
              Met een balg, macrolens en diaduplcator.

De resultaten waren goed.
              Ik wil niet beweren dat dit de beste methode is, maar wel de snelste.
              Scannen is een zeer tijdrovende zaak.
              Kan me best voorstellen dat dit een goede oplossing is, maar...... ik heb geen balg, ik heb geen macrolens en ik heb geen diaduplicator..... Tegen dat ik deze drie zaken gekocht heb.... heb ik meer uitgegeven dan voor een keigoede diascanner vrees ik.
              Groetjes

Comment

Zie dat je zelf een macro bezit...... En met een beetje handigheid?
                EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                debruri.be

Comment

Hartelijk dank voor de diverse reacties.
                  B.t.w. zo'n toestel ineensteken vergt vakmanschap en geen beetje handigheid.
                  Congrats !

Comment

Als je kiest voor de Nikon en je wil niet werken aan een halve euro per uur dan ga je er best de SF21 feeder bijnemen. En die is ook niet goedkoop. Je moet dan wel iedere dia uit de lader nemen en in de feeder plaatsen omwille van de bijzonder kleine toleranties. Je kan zo ook geen verschillende raampjesdiktes door elkaar scannen en bij de minste kromgetrokken dia loopt de scanner vast, die moet je dan handmatig doen.
                    Een reflecta pakt de lader in een keer en kost een stuk minder, ik heb een kennis die er zo een heeft en er tevreden over is. Ik heb hem al meerdere keren uitgedaagd tot een vergelijk met de 5000ED maar er is telkens wel een reden... :-)
                    Een andere optie is om ze te laten scannen of om een scanner te huren, als ik me niet vergis was er hier een jaar geleden iemand die reflecta's verhuurde, een laatste mogelijkheid is kopen en na scannen weer verkopen. De allerlaatste mogelijkheid is een foto te nemen met balg en macro en de allerallerlaatste een foto te nemen van het diascherm. Ik heb alle stadia doorlopen en niet dat er daar iets mis mee is, dat hangt van je eigen kwaliteitseisen af.
                    En dan is er nog mijn eigen frustratie van mensen die zelf enerzijds te lui zijn om te selecteren en hier dan afkomen met 2500 dia's waarvan de helft het kwalitatief niet waard is om te scannen en anderen die hier met 20 negatiefstroken afkomen waarvan er dan telkens per strook maar twee moeten gescand worden.
                    Maar er is over dit onderwerp ongetwijfeld veel te vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik heb er ook nog altijd een paar duizend die liggen te wachten op digitaliseren maar zit met het zelfde probleem als U. Stond vorig weekend weer met zo'n apparaatje (60 euro denk ik) in de Aldi, maar ik heb het wijselijk (weeral) laten liggen. Die komen wel elk jaar met zo iets op de proppen, maar ik heb er nog maar zelden iets positiefs over gelezen.
                      Mij werd hier ooit aangeraden iets degelijks te huren, maar ik vrees dat ik dan voor weken bezig ben. Bij weinig toestellen (zelfs bij de dure, degelijke) wordt aangegeven hoeveel tijd het in beslag neemt voor het deftig scannen van één dia, . Naar het schijnt kan dit minuten per dia duren..... en als je er duizenden te scannen hebt.... reken dan maar uit.
                      Groetjes
                      De scantijd hangt af van de gewilde resolutie (wat is deftig ?) en met dat prulding van de Aldi te laten liggen heb je jezelf alvast voor 60 € ergernis en tijd bespaard.
                      Het heeft m.i. ook weinig zin om een goede scanner te huren en om er dan de beeldjes in laagste resolutie door te jagen.
                      Nogmaals : voor mij moet de eerste stap zijn om een zeer strenge selectie door te voeren in de dia's, alles wat onscherp is bewogen onderbelicht overbelicht : eruit.
                      Met uitzondering natuurlijk van deze die onvervangbaar zijn zoals van overleden ouders, kinderen, je huis voor de verbouwingen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        De scantijd hangt af van de gewilde resolutie (wat is deftig ?) en met dat prulding van de Aldi te laten liggen heb je jezelf alvast voor 60 € ergernis en tijd bespaard.
                        Het heeft m.i. ook weinig zin om een goede scanner te huren en om er dan de beeldjes in laagste resolutie door te jagen.
                        Nogmaals : voor mij moet de eerste stap zijn om een zeer strenge selectie door te voeren in de dia's, alles wat onscherp is bewogen onderbelicht overbelicht : eruit.
                        Met uitzondering natuurlijk van deze die onvervangbaar zijn zoals van overleden ouders, kinderen, je huis voor de verbouwingen....
                        Heb me een macrolens aangeschaft, en ga die 'truuk' met de diaprojector staan eens proberen. Heb natuurlijk nog een projector staan, enkel ander lampje en mat glasje kopen, en die macrolens kan ik achteraf behouden en/of terug verkopen als m'n dia's 'gefotografeerd' zijn.
                        Qua snelheid is het natuurlijk een relatief rappe methode, qua kwaliteit moet ik natuurlijk afwachten.
                        Ik ge ze meteen allemaal fotograferen en bij het bewerken achteraf de schifting doorvoeren. Ik hou jullie op te hoogte....... tot binnen...euh enkele maanden misschien .
                        Groetjes

Comment

en ?... heb je er nu al wat MET resultaat bij ?...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simm Bekijk bericht
                            en ?... heb je er nu al wat MET resultaat bij ?...
                            Tegen wie heb je het ??????

Groetjes

Comment

Working...
                            X