Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens filters voor men nieuwe lens!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens filters voor men nieuwe lens!!

hallo , sinds vorige week ben ik (mede dankzij de goede raad hier op het forum) de trotse bezitter van de nikon D7000! wat een beest is dit , nu zou ik graag een uv-filter of polarisatie (en eventueel andere filters) bestellen , ten eerste de UV of polarisatie-filter om ook mijn lens te beschermen
    welke zijn volgens jullie een goede keuze? mijn lens is de 18-105 met een diameter van 67MM wat is volgens jullie een goede optie?
    en wat zou ik nemen? UV of polarisatie?
    alvast bedankt!
    Last edited by cameraken; 9 september 2011, 19:37.

Re: lens filters voor men nieuwe lens!!

Gebruik maken van de zonnekap!! ,
    als je geen foto's maakt van motorcross of veel op het strand vertoefd en dergelijke.
    Maar ja,over het gebruik van Wel of Geen filter is toch persoolijk geloof ik ,want je zult zien er is hier genoeg over te vinden.
    En een polarfilter biedt ook bescherming, maar heeft een heel ander effect op de foto.
    Groetjes Dennis..
    Last edited by Dennis K; 10 september 2011, 09:07.
    Groetjes Dennis.
    D90 met wat Nikon glas.

Comment

uhu alvast bedankt , ik zou er graag een filter opzetten voor de zekerheid aangezien ik voor school van vanalles en nogwat fotos moet nemen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cameraken Bekijk bericht
        uhu alvast bedankt , ik zou er graag een filter opzetten voor de zekerheid aangezien ik voor school van vanalles en nogwat fotos moet nemen
        ik gebruik het meegeleverde beschermkapje.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Gebruik van de zonnekap is de belangrijkste bescherming.
          Als je een filter gebruikt zet je er best een goeie op.

Een UV-filter zou ik er niet opzetten omdat dit niet nodig is op een digitaal toestel en omdat de meeste (alle?) UV-filters een lichte verkleuring geven.

Als het alleen voor de bescherming van uw lens is, gebruik je best een "clear" filter. Als je een goeie koopt (bv. de Nikon NC filter) geeft die geen verkleuring en geen zichtbare nadelen. Ik heb enkele tests gedaan met zeer goeie lenzen in verschillende omstandigheden en ik zie geen verschil met of zonder de Nikon NC filter. Bij mij zit deze er meestal op want die is makkelijker te reinigen dan de lens zelf en als er iets zou mislopen bij het reinigen is de kost kleiner.
          Als je tijdens het fotograferen vuil of water op uw lens krijgt kan je snel de filter verwijderen, hopen dat het niet meer gebeurt en snel verder werken. Je reinigt de filter dan later in alle rust.
          Voor een deel is het waarschijnlijk ook psychologisch...

Een 18-105 kost ongeveer 250 euro. Een goeie beschermingsfilter zoals de Nikon NC filter kost ongeveer 70 euro voor die lens (67mm)...

Een polarisatiefilter is een zeer slecht idee als beschermingsfilter. Deze filter gebruik je in zonlicht voor speciale effecten (reduceren van reflecties). De filter verandert het beeld ingrijpend en je past het effect aan door aan de filter te draaien. Het is een "donkere" filter: je verliest gemiddeld tot 2 stops aan licht, m.a.w. uw beeld wordt donker. Bij weinig of geen zon of binnenshuis kan je die niet gebruiken. Je gebruikt die dus in zeer specifieke situaties en zodra je die niet nodig hebt moet die van de lens.

Comment

ok enorm bedankt voor je nuttige reactie

Comment

Een UV filter is net zo'n onzin als een vrouwelijke fototas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                mee eens hoor, fotograferen is tenslotte een mannensport)(.
                grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  mee eens hoor, fotograferen is tenslotte een mannensport)(.
                  grt,bouk.
                  Nee hoor, niet zolang ze een vrouwelijke camera met een vrouwelijk uv-filter gebruiken.

Comment

Een "vrouwelijk UV-fliter"? Filters zijn toch onzijdig?

Filtergebruik heeft zijn prijs, meestal in de vorm van ongewenste reflecties. De fotograaf moet de grenzen van zijn spulletjes kennen, opdat de foto niet mislukt.

Kijk hier eens voor testresultaten van UV filters, en mogelijke effecten:
                    Originally posted 2007-09-21 on Optyczne.pl When we buy a brand new camera we usually get very excited. We take pictures of everything: objects in motion, contemplative still shots, the tiniest of objects and the largest of objects, from far away and close-up ...

While preparing our polarizing filters test supplement we decided to update also our ...

En deze vond ik op YouTube:
                    HARDENED GLASSHardened optical glass that has 4 times the breaking strength in ANSI standardized testing (ANSI Z80.3 : 2001) where a steel balls of varying s...

Comment

Nee hoor, niet zolang ze een vrouwelijke camera met een vrouwelijk uv-filter gebruiken.
                      vrouwen horen voor.... en mannen achter de camera)(.
                      grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cameraken Bekijk bericht
                        mijn lens is de 18-105 met een diameter van 67MM wat is volgens jullie een goede optie?
                        en wat zou ik nemen? UV of polarisatie?
                        alvast bedankt!
                        ik dacht nog dat een polarisatiefilter op een groothoeklens uit de boze was gezien verschil in filtereffect.
                        EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                        www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
                          ik dacht nog dat een polarisatiefilter op een groothoeklens uit de boze was gezien verschil in filtereffect.
                          Pola filter op een groothoek geeft verschil in filtereffect, en waarschijnlijk vignettering.

Afgezien van de technische haalbaarheid kan niemand stellen dat dit "uit den boze" is, net zomin als iemand mag zeggen dat je fotografische regels niet aan je laars zou mogen lappen. Het wijkt af van (plat)getreden paden, dus de kans op een misbaksel is groter.

De uitdaging aan de fotograaf is om daar creatief gebruik van te maken.

Groet Hans.

Comment

mwa...ben ik het dus echt niet mee eens. Ik heb een B&W UV filter voor de bescherming, zeker omdat ik een 17-55 canon lens heb is bescherming inclusief zonnekap nuttig. De kwaliteit van de foto's met die filter is nihil en niet zichtbaar, tenzij je mischien op een 100% crop kijkt.

Ik heb meerdere testen gedaan wat het verschil is met en zonder...niet zichtbaar.

Comment

Working...
                            X