Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ext. hardeschijf van Windows naar Mac.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ext. hardeschijf van Windows naar Mac.

Hallo,
    Ik heb een 1,5 TB externe hardeschijf van La Cie waarop alleen mijn foto's staan. Deze gebruik ik met mijn Mac. Nu wil ik een andere externe hardescijf,ook een 1,5 TB van La Cie, gebruiken om de eerste te "back uppen" . Het probleem is : de 2e schijf is een Windows versie. Kan iemand mij helpen om deze 2e schijf in te stellen zodanig dat ik deze op mijn Mac kan gebruiken.
    Wat ik reeds gedaan heb : alle bruikbare mappen op mijn Windows geplaatst en van de hardeschijf gewist. Daarna de schijf geformateerd. Daarna de schijf aan mijn Mac aangesloten,maar deze herkent de schijf niet.

Wat kan ik nu doen??

P.s. Na aankoop van de schijf en de eerste maal in gebruik,moet je kiezen : voor Mac of Windows gebruik. Voor deze schijf koos ik n.l. voor Windows.

Alvast bedankt voor julie hulp,

Re: Ext. hardeschijf van Windows naar Mac.

Je moet de schijf formatteren met je Apple. Dit doe je door bij hulpprogramma's het schijfhulpprogramma te openen. Je selecteert je externe schijf, kiest voor het tabblad wissen en dan kan je kiezen hoe je de schijf formatteert. De mijne zijn geformatteerd volgens "Mac OS uitgebreid (journaled).
    Dan zou de schijf perfect moeten werken
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
      Je moet de schijf formatteren met je Apple. Dit doe je door bij hulpprogramma's het schijfhulpprogramma te openen. Je selecteert je externe schijf, kiest voor het tabblad wissen en dan kan je kiezen hoe je de schijf formatteert. De mijne zijn geformatteerd volgens "Mac OS uitgebreid (journaled).
      Dan zou de schijf perfect moeten werken
      THX,ga uw raad opvolgen.
      Grtjs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josr Bekijk bericht
        THX,ga uw raad opvolgen.
        Grtjs
        Dat is,ondertussen,zonder problemen verlopen.

Grtjs en nogmaals dank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josr Bekijk bericht
          Dat is,ondertussen,zonder problemen verlopen.

Grtjs en nogmaals dank
          blij dat het gelukt is
          Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Ik kan er niet direct opkomen maar er bestaat een klein programmaatje waardoor een mac een windows geformateerde schijf kan lezen en beschrijven. Windows kan de harde schijf ook verder lezen en bewerken maar kan niet aan de mac-bestanden terwijl mac dan wel de windowsbestanden kan lezen en bewerken.
            Eigenlijk hoefde je dus helemaal geen bestanden of gegevens te wissen tenzij je de volledige harde schijf enkel voor mac wil verder gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dabbertjedab Bekijk bericht
              Ik kan er niet direct opkomen maar er bestaat een klein programmaatje waardoor een mac een windows geformateerde schijf kan lezen en beschrijven. Windows kan de harde schijf ook verder lezen en bewerken maar kan niet aan de mac-bestanden terwijl mac dan wel de windowsbestanden kan lezen en bewerken.
              Eigenlijk hoefde je dus helemaal geen bestanden of gegevens te wissen tenzij je de volledige harde schijf enkel voor mac wil verder gebruiken.
              Bedankt voor uw reactie.

De bewuste schijf zal alleen maar gebruikt worden als back up voor mijn Mac.

Moest je je dat programma herinneren,mag je het hier posten.daar ik met Windows en Mac werk lijkhet t me een intressant programma.

Grtjs

Comment

Ik gebruik Tuxera NTFS om mijn WIN schijven te kunnen lezen en beschrijven op MAC!
                Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
                Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
                  Ik gebruik Tuxera NTFS om mijn WIN schijven te kunnen lezen en beschrijven op MAC!

Domien,

Zijn de schijven dan compatible met Windows?

Grtjs

Comment

aan de schijf veranderd niets hé.
                    Tuxera zorgt ervoor dat de WIN schijven kunnen gebruikt worden op MAC.

is echt een super tool, je hoeft het enkel te installeren en je kan je schijven gebruiken.
                    Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
                    Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

Comment

Tuxera, dit was het! Je hebt ook nog NTFS for Mac, deze is iets goedkoper en werkt ook vrij goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dabbertjedab Bekijk bericht
                        Tuxera, dit was het! Je hebt ook nog NTFS for Mac, deze is iets goedkoper en werkt ook vrij goed.
                        Goedemorgen,

Nu brengen julie me in de war. Is Tyxera een programma (aan te kopen) en kan ik mijn schijven zowel op mijn Mac als Windows gebruiken?
                        Is het dan ook eender op welk van mijn p.c.'s ik het programma plaats en zo op de 2 schijven?

Grtjs

Comment

mijn windows schijven (extern) werken perfect op mijn imac zonder hulpmiddeltjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                            mijn windows schijven (extern) werken perfect op mijn imac zonder hulpmiddeltjes.
                            Mijn Windows externe harde schijven werden zelfs niet herkend door mijn Mac. Dat was dan ook de reden waarom ik hier de vraag stelde.
                            Na een "aangepast" formateren draaien ze probleemloos op Mac

Grtjs

Comment

Het probleem zit hem in de manier van format die de schijf gebruikt.

Ik heb verschillende Lacie schijven en een enkele Maxtor, en allemaal worden ze door mijn MacBook Pro herkent ... alleen als de schijf in NTFS geformateerd werd dan kan ik alleen lezen met de Mac en niet schrijven, dan heb je twee mogelijkheden : ofwel de schijf op de Mac formateren ofwel een tool installeren die Read/Write op NTFS toelaat.

Nu als je geen bestanden hebt die groter dan 4gb zijn kan je eventueel opteren om de schijven in FAT32 te formateren, dan kan zowel PC als Mac er zonder problemen op schrijven ... maar hou rekening met een max bestandsgrootte van pakweg 4gb.

Wat ik altijd grappig vind als ik een schijf op de Mac gebruik en hem dan terug op de PC aansluit is dat er een hele reeks 'hidden' files opstaan, dezelfde bestandsnaam als de foto's, maar met een '_' voor de naam ... dat is omdat de full HFS niet op deze schijven kan gebruikt worden, en dan zet de Mac deze info in een 'verborgen' bestand
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                              X