Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad van ervaren personen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• raad van ervaren personen.

Hallo,
    Ik heb mijn fototoestel nu bijna een jaar en wil eens iets nieuw bijkopen.
    Ik heb een Canon EOS 500D met een 18-135mm lens 1.5ft met zonnekap en statief.
    Graag had ik jullie mening eens gehoord wat jullie zouden kopen die veel gebruikt kan worden.Is een externe flitser of 2de lens erg nuttig? Ik ga veel naar de ardennen en ieder jaar 1 keer naar de oostkantons en natuurlijk is mijn fototoestel ieder keer mee.
    Wat zouden jullie mij aanraden?
    Alle reacties zijn welkom!

Groetjes Stef

Re: raad van ervaren personen.

dag Stef,
    beetje vreemde instelling, ... ik wil graag eens iets nieuws kopen ...
    meestal heb ik een hele rij dingen op het verlanglijstje staan, maar ontbreekt het me aan centen om dat helemaal te realiseren.

Ik zou me in jouw geval vooral de vraag stellen, "wat is er dat ik mis, voor de foto's die ik wil maken?" Als je niks mist, dan heb je wellicht niks extra nodig. Misschien heb je al de wens gevoeld om reeën te gaan fotograferen, en dan kan een tweede lens, een tele, een goeie investering zijn, of vlinders, kijk dan eerder naar makro-objectieven, ...

Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
      dag Stef,
      Ik zou me in jouw geval vooral de vraag stellen, "wat is er dat ik mis, voor de foto's die ik wil maken?" Als je niks mist, dan heb je wellicht niks extra nodig. Misschien heb je al de wens gevoeld om reeën te gaan fotograferen, en dan kan een tweede lens, een tele, een goeie investering zijn, of vlinders, kijk dan eerder naar makro-objectieven, ...

Ch.
      Lijkt mij ook de slimste zet.
      Grt, Amaat
      The fun begins where the road ends
      BD Lidnummer : BD2057BE

Comment

Wat zouden jullie mij dan kunnen aanraden voor een 2de lens om landschappen en alles die met de natuur te maken heeft?
        Of bij wat zou een externe flitser nuttig zijn?

Gr.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steffers Bekijk bericht
          Wat zouden jullie mij dan kunnen aanraden voor een 2de lens om landschappen en alles die met de natuur te maken heeft?
          je hebt al goeie spullen, ga daar eens mee aan de gang.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ben het met mijn voorgangers eens.
            Wat kom je tekort?
            Wil je breder dan die 18mm, denk dan eens aan een UWA (ultrawide angle) zoals de EF-s 10-22 (al zijn er ook van Sigma en Tamron, als ik me niet vergis).
            Wil je nog dichterbij dan 135mm, denk dan aan een tele. De EF-s 55-250 IS is een leuke instapper, maar later wil je ofwel beter en begin je te lonken naar de EF 70-200 reeks, of wil je nog verder, en beland je misschien wel bij de 100-400.
            Een statief heb je al, zeg je. Ook een uitstekend attribuut voor landschapsfotografie! Een draadontspanner heb je voor een paar tientallen euro's.

Hoewel ik ook graag aan natuur/landschapsfotografie doe, was mijn eerste 'move' het vervangen van de originele kitlens door een EF-s 17-55 f/2.8. Een dure aanschaf die ik mij nog geen minuut beklaagd heb. Omdat ik daarmee binnen nog niet genoeg licht had, was dan mijn volgende aanschaf een externe flitser. Die gebruik ik eigenlijk niet zoveel, da's meer voor feestjes, familiebijeenkomsten, en dergelijke.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Er zijn zeer veel mogelijkheden, maar allen komen ze met een prijs. Als je geen specifiek probleem of beperking ervaart waarvoor je extra geld wil uitgeven, kan je best verder doen met je huidig materiaal. Dat wil niet zeggen dat je momenteel geen goeie foto's maakt, maar het wijst er enkel op dat je een lens hebt die jou behoeften invult.

Ga je bvb meer foto's beginnen maken bij nacht, met snelle bewegingen, een portret of close-up, dan ga je misschien wel de beperkingen van je huidige materiaal ervaren.Ik zou echter als leidraad meegeven om het eerst te proberen en te leren uit de moeilijkheden. Te veel mensen hebben lenzen liggen die ze te weinig gebruiken.

Wil je daarna toch een kwaliteitsvolle investering doen zonder veel geld uit te geven, ga dan bvb voor een lichtsterke lens met vast brandpunt (f1.8-f2.8). Even in je archief kijken welk brandpunt je bij voorkeur gebruikt en neem dan een maatje kleiner. Je kan achteraf nog steeds croppen of een 1.4x extender (verlies 1 stop en een heel weinig scherpte) aanschaffen als je toch een groter beeld wil.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Bedankt voor jullie reacties.
                Ben er nu wijzer bij geworden
                Heb je daar verschillen in in zo'n afstandbediening? Dit lijkt me handig als ik met mijn sluitertijd wel werken en geen trillingen veroorzaken.

Gr.

Comment

...
                  Heb je daar verschillen in in zo'n afstandbediening? Dit lijkt me handig als ik met mijn sluitertijd wel werken en geen trillingen veroorzaken.

Gr.
                  Klopt, en zoals cojon het voor jou zegt: je gaat zelf merken waar je huidige combo en accessoires tekort schieten.
                  Een afstandsbediening (ik heb zowel een draadloze of -die ik nu verkies- een draadontspanner) is nuttig voor landschapsfotografie en zeker voor nachtfotografie. Beide uiteraard van statief.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Inderdaad en nachtfotografie zal ik ook willen uit proberen.
                    Je hebt daar duurdere en minder duurdere afstandbedieningen in... zit daar een verschil in?

Comment

........
                      Je hebt daar duurdere en minder duurdere afstandbedieningen in... zit daar een verschil in?
                      nee denk het niet!
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Misschien betrouwbaarder?
                        Ik had (van een cadeaubon) destijds een Hama gekocht, met een zendertje en een ontvanger. Toch is die niet 100% betrouwbaar, en gaat dus niet altijd af als je drukt. Voordeel is dat je je toestel kunt verlaten (bijvoorbeeld voor een groepsfoto waar de fotograaf zelf bij op wil staan).
                        Mijn draadontspanner (ook niet van Canon) daarentegen is 100% betrouwbaar. Voordeel is dat je bij je toestel kunt blijven om eventueel nog parameters te wijzigen.

Comment

bedankt voor de tips!

Gr.

Comment

Hallo,
                            Ik heb mijn fototoestel nu bijna een jaar en wil eens iets nieuw bijkopen.
                            Ik heb een Canon EOS 500D met een 18-135mm lens 1.5ft met zonnekap en statief.
                            Graag had ik jullie mening eens gehoord wat jullie zouden kopen die veel gebruikt kan worden.Is een externe flitser of 2de lens erg nuttig? Ik ga veel naar de ardennen en ieder jaar 1 keer naar de oostkantons en natuurlijk is mijn fototoestel ieder keer mee.
                            Wat zouden jullie mij aanraden?
                            Alle reacties zijn welkom!

Groetjes Stef
                            Ik zou je aanraden van je te verdiepen in de fotografie, zodat je op den duur zelf weet wat je nog nodig hebt, en dat dan niet meer aan anderen moet gaan vragen.

MVG, Jeff C.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                            X