Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Box cam Zeiss Ikon - welke film?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Box cam Zeiss Ikon - welke film?

Deze week de camera van ons overgrootvader teruggevonden.
    Een Zeiss Ikon Tengor 54/15, één van de allereerste modellen met 2 diafragma settings en dus niet 3 zoals de latere versies.
    Dit is een box cam van rond de jaren '30, in beperkte oplage gemaakt.
    Langs de binnenkant staat dat er een Zeiss Film in moet van 6,5x11.
    Iemand die weet welke film ik hiervoor nog kan gebruiken en waar ik die eventueel kan vinden aub?
    Ik lees hier en daar film 116, mr is dit correct?
    Alvast bedankt!
    Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
    Fuji : Fuji X10

Re: Box cam Zeiss Ikon - welke film?

Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
    Deze week de camera van ons overgrootvader teruggevonden.
    Een Zeiss Ikon Tengor 54/15, één van de allereerste modellen met 2 diafragma settings en dus niet 3 zoals de latere versies.
    Dit is een box cam van rond de jaren '30, in beperkte oplage gemaakt.
    Langs de binnenkant staat dat er een Zeiss Film in moet van 6,5x11.
    Iemand die weet welke film ik hiervoor nog kan gebruiken en waar ik die eventueel kan vinden aub?
    Ik lees hier en daar film 116, mr is dit correct?
    Alvast bedankt!
    camerapedia is uw vriend.
    Box Tengor is a series of medium format film box cameras made by Zeiss Ikon and produced between 1926-1956. It is a continuation model of Goerz Box Tengor that produced by Goerz before the merger to form the Zeiss Ikon. There are many types of the camera during its long production period for 127VP, 120, 116/616, and 129 film sizes. Types and info are as to McKeown's pp. 1037-39 1933-1939 This format does not have a suffix Film: 120 roll, frame size 4.5x6cm Lens: Goerz Frontar Achromat two elemen

Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

leuk, is het deze:

grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Sorry mr het is geen van beiden.
        Het is de laatste die op deze site staat (54/15 van 1928)

http://www.pacificrimcamera.com/pp/zeiss/tengor/54.htm
        Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
        Fuji : Fuji X10

Comment

Formaat 116 bestaal allang niet meer. In de US zijn er misschien nog die het beperkt inspoelen ($$$$) , maar ik betwijfel het. Misschien een 120 film zou kunnen lukken (maar die is iets smaller (60mm vs 65mm)). Gewoon proberen dus.
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Formaat 116 bestaal allang niet meer. In de US zijn er misschien nog die het beperkt inspoelen ($$$$) , maar ik betwijfel het. Misschien een 120 film zou kunnen lukken (maar die is iets smaller (60mm vs 65mm)). Gewoon proberen dus.
            Formaat 116 film bestaat nog wél. Er bestaat nog zoveel, je moet het gewoon laten shippen van overal ter wereld.
            Net zoals die 25 iso zwart-wit filmpjes (35mm) van Adox ook nog te koop zijn, moet je ze gewoon weten te importeren uit Nederland.

Hier kan je er onder andere kopen:

Het enige probleem is om ze nog ergens te kunnen ontwikkelen of een labo vinden die dat wil doen. Ofwel ze zelf ontwikkelen.

Enfin, zoals de anderen reeds aanhaalden, je kan het eerst eens proberen met een 120 rolletje.

Comment

Working...
            X