Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dia's fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dia's fotograferen

Zo'n ding om op uw toestel (of voor uw objectief) te plaatsen, waar je een dia in plaatst om die dan te fotograferen, bestaat dat nog?

Heeft iemand daar meer info over?

Dave
    pixelpusher

Re: dia's fotograferen

GroovBird,

Waarschijnlijk bedoel je dit:
    Novoflex Diakopiervorsatz f. Balg. 24x36
    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...alg_24x36.html

De website van Novoflex:
    http://www.novoflex.com/en/products/...y-attachments/

Maar ik denk dat er tegenwoordig betere oplossingen zijn, zeker als je veel dia's te fotograferen hebt. Een film- of diascanner zoals:
    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...f_scanner.html
    of
    http://www.fotokonijnenberg.be/produ...lmscanner.html
    of

JJF
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

of nu blijkbaar in de aanbieden bij aldi voor een 50 euro
      en de kwaliteit gaat waarschijnlijk nog beter zijn ook
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

De discussie fotograferen versus inscannen is een uitgebreide. Ik heb de verschillende scanners bekeken, en heb ook persoonlijke ervaring met de Nikon Coolscan V. Ik zie drie mogelijkheden:

1. Scannen met een goedkope Reflecta X2 of X3. Gaat snel (1s per dia) maar de resolutie (5mpix) en de kleurdiepte (8-bit/kleur) en dynamisch bereik (Dmax = 3.0) laten te wensen over. De X3 gaat naar 10-bit, maar da's volgens mij verwaarloosbaar. In feite zijn dit ook maar een fotosensor zoals uit een compactje met de nodige optiek om er een dia mee te trekken. Heeft ook geen DigitalICE. Batchwerken is bijna onbestaande, vereist veel handwerk, maar het gaat nog wat vooruit.
        2. Scannen met een duurdere "filmscanner", zoals de Nikon Coolscan V, 5000, 9000 of Reflecta DigitDia 5000: Traag, zeker met DigitalICE er nog eens bij (>1min per dia). Batchwerken is beperkt, je verliest er veel tijd aan. Bitdiepte: 16-bit.
        3. Foto's maken met een DSLR (bvb. een 5D mkII) en zo'n adapter: 100% frame coverage. Als je handen snel genoeg zijn doe je 4 dia's per seconde, en je hebt een resolutie en dynamisch bereik die fel in de buurt van de duurdere scanners komen. Je hebt een goede macrolens nodig (bvb een 100 F/2.8) en het vergt wat opzetwerk, maar met een goeie opstelling kan je heel productief zijn.

En 't is met dat laatste dat ik wat wil experimenteren. Er zijn zelfs ideëen om een oude diaprojector te slopen om het nog wat te automatiseren.

Dave
        pixelpusher

Comment

ik heb zo een 'opzetstuk om dia's te fotograferen' van Hama. Had het indertijd gekocht om de 2dehandsbeurs in Antwerpen.En wat mij betreft zijn de resultaten erg bedroevend, om niet te zeggen 'niet om aan te zien'. Daarbij ondervond ik nogal wat problemen om de juiste lichtbron te vinden.
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Zo'n ding om op uw toestel (of voor uw objectief) te plaatsen, waar je een dia in plaatst om die dan te fotograferen, bestaat dat nog?

Heeft iemand daar meer info over?

Dave
            Ik heb er nog een liggen (met zoomfunctie). Helaas is het inzoomfunctie waarmee je op breedhoek het 24/36 formaat hebt en dus randen verliest op de meeste digitale formaten. Als lichtbron gebruikte ik destijds een groot matglas met een flitser er voor.
            De resultaten waren aanvaardbaar maar de kleuren vrij hard.
            Het stomste van al was het feit dat iedereen tijdens een willekeurige reeks liever de kopies zag dan de originelen, waarschijnlijk omwille van hun hoog "postkaartgehalte"
            Na veel prutsen heb ik nu een Coolscan 5000 met SF-21 feeder en het "traag"-argument speelt dus niet langer een rol. Ondertussen heb ik toch al een kleine 10.000 scans, voor mijzelf en voor anderen, tot eenieders grote tevredenheid. Vooral de ICE-functie (stofverwijdering) is ongelofelijk efficiënt.
            Een kennis heeft een Reflecta waar de laders ingaan maar laatst hoorde ik hem klagen over de vele tijd die er nodig is om het toestel af te stemmen op iedere diasoort/film specifiek. Wat de kwaliteit betreft : ik moet de eerste scans nog zien.

Buiten de prijs en het feit dat ik de dias zelf in de SF-feeder moet steken kan ik geen enkel nadeel noemen van mijn Coolscan.

PaulM

Comment

Ach, ik heb zo'n spotgoedkoop reflecta x2 scannertje gekocht. We zien wel, mijn zoektocht naar kwaliteit moet even plaatsmaken voor gemakzucht en voor mijn vriendin die de foto's van de kindjes wil hebben.

Als het mij niet bekoort dan verkoop ik hem weer.

Dave
              pixelpusher

Comment

Working...
              X