Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk CF kaarten - geschikt of niet ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergelijk CF kaarten - geschikt of niet ?

Mocht het antwoord al ergens te vinden zijn hier op dit forum, ik heb het niet gevonden. En ja, de zoekfunctie is gebruikt geweest. De bomen en het bos nietwaar.

Concreet :
    Hoe kan ik afleiden of een CF kaartje wel dan niet geschikt is voor mijn D200 ? De bijgevoegde lijst bij de gebruikershandleiding is uiteraard al voorbijgestreefd. Nu gebruik ik CF's van het type Sandisk Extreme III.

Met welke andere CF's is dit te vergelijken ? Transcend 133x / 266 x ? Kingston of Sony ? Zit er überhaupt veel verschil op die kaartjes of praten we over "peanuts" qua prestaties indien je in dezelfde snelheidsklasse blijft ?

Kan ik elke CF gebruiken ?

Ik kijk uit naar jullie - uiteraard verhelderend - antwoord.

Slu !

Tjerri

Re: Vergelijk CF kaarten - geschikt of niet ?

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
    bijgevoegde lijst bij de gebruikershandleiding is uiteraard al voorbijgestreefd. Nu gebruik ik CF's van het type Sandisk Extreme III.

Met welke andere CF's is dit te vergelijken ? Transcend 133x / 266 x ? Kingston of Sony ? Zit er überhaupt veel verschil op die kaartjes of praten we over "peanuts" qua prestaties indien je in dezelfde snelheidsklasse blijft ?
    Een Extreme III haalt tot 30MB/s. Dit is hetzelfde als 200x.
    200x is bij elk kaartje even snel, tenminste als de gegevens van de fabrikant correct zijn.
    about.me/stijnv

Comment

Rob Galbraith heeft op zijn website een mooie database met testresultaten samengesteld...

Daar vind je ongetwijfeld veel info...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Probeer ook eens de schrijfsnelhid van een D200 te vinden, want anders weet je snelheid van de kaartjes,maar niet van de combinatie.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Probeer ook eens de schrijfsnelhid van een D200 te vinden, want anders weet je snelheid van de kaartjes,maar niet van de combinatie.
          Linkje van Hans hierboven vermeld dit specifiek naar D200 toe. Indien interesse : in menuutje D300 instellen en je weet direct hoe je cam het doet met betreffende kaartjes.

@ Hans : bedankt voor de link.
          Superhandig.

Bijkomende vraag :

Is een snelheidswinst van 2 MB/sec relevant ? Indien ik pakweg 22 RAW (elk van 15 Mb) foto's neem (theoretisch maximum) dan doet mijn cam er met een Sandisk Extreme III ongeveer 15 MB x 22 / 8,4 Mb/sec = 39 seconden over om alles weg te schrijven. Theoretisch maximum want terwijl ik foto n°22 neem heeft ie al n°1 weggeschreven.
          Indien ik nu een Transcend 133X 32 GB (6.5 Mb/sec) neem dan kom ik volgens dezelfde berekening op 15 x 22 / 6,5 = 51 seconden (theoretisch). Het prijsverschil tussen de Transcend 133X en de Sandisk Extreme III reeks is enorm
          En aan de andere kant heb ik nog nooit 22 shots na mekaar genomen
          Het verschil van 12 secs lijkt me dan niet relevant
          Tenzij ... ik hier in al mijn simplisme iets over het hoofd zie

Ik leer graag bij ...

Slu !

Tjerri

Comment

Voor zover ik begrepen heb worden de foto's eerst in een interne buffer geschreven en dan naar de kaart.
            Dus de snelheid van de kaart is van ondergeschikt belang. Tenzij je foto's in burst mode trekt en dan verschillende bursts snel na elkaar wil maken. De burst worden eerst intern opgeslagen dus als je 1 burst schiet, dan een halve minuut wacht, dan de volgende,..is zo een snelle kaart nuttig.
            Voor de rest lijkt me dat marketing en overbodig, snelle kaarten.

Om toch op je vraag te antwoorden:
            Ja hebt kaarten van:
            tot 5MB/sec= de klassieke standaard = 100x
            tot 10MB/sec = Sandisk Ultra II = 133x
            tot 20MB/sec = Sandisk Extreme II = 266x

Het verschil zit in de schrijf- en leessnelhied en ja, je kan dus alle kaarten gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
              Bijkomende vraag :

Is een snelheidswinst van 2 MB/sec relevant ? Indien ik pakweg 22 RAW (elk van 15 Mb) foto's neem (theoretisch maximum) dan doet mijn cam er met een Sandisk Extreme III ongeveer 15 MB x 22 / 8,4 Mb/sec = 39 seconden over om alles weg te schrijven. Theoretisch maximum want terwijl ik foto n°22 neem heeft ie al n°1 weggeschreven.
              Indien ik nu een Transcend 133X 32 GB (6.5 Mb/sec) neem dan kom ik volgens dezelfde berekening op 15 x 22 / 6,5 = 51 seconden (theoretisch). Het prijsverschil tussen de Transcend 133X en de Sandisk Extreme III reeks is enorm
              En aan de andere kant heb ik nog nooit 22 shots na mekaar genomen
              Het verschil van 12 secs lijkt me dan niet relevant
              Tenzij ... ik hier in al mijn simplisme iets over het hoofd zie
              Je ziet hier de interne buffer van je toestel over het hoofd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
                Je ziet hier de interne buffer van je toestel over het hoofd...
                Hoezo ? Ik vermeldde toch 22 shots in RAW (elke RAW file is +/- 15 MB). Da's volgens de specs van de D200 het theoretische maximum. Of mis ik iets ?

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roel W Bekijk bericht
                  Voor zover ik begrepen heb worden de foto's eerst in een interne buffer geschreven en dan naar de kaart.
                  Dus de snelheid van de kaart is van ondergeschikt belang. Tenzij je foto's in burst mode trekt en dan verschillende bursts snel na elkaar wil maken. De burst worden eerst intern opgeslagen dus als je 1 burst schiet, dan een halve minuut wacht, dan de volgende,..is zo een snelle kaart nuttig.
                  Voor de rest lijkt me dat marketing en overbodig, snelle kaarten.

Om toch op je vraag te antwoorden:
                  Ja hebt kaarten van:
                  tot 5MB/sec= de klassieke standaard = 100x
                  tot 10MB/sec = Sandisk Ultra II = 133x
                  tot 20MB/sec = Sandisk Extreme II = 266x

Het verschil zit in de schrijf- en leessnelhied en ja, je kan dus alle kaarten gebruiken.
                  De conclusie van je betoog was me bekend maar 't is me te doen over het chocken van de kaart in combinatie met de buffer. Ivm de waarden die je aanhaalt : da's niet wat het tabelletje weergeeft van boven aangehaalde link. Where's the catch

Tjerri
                  Last edited by Tjerri; 20 januari 2009, 17:27. Reden: Rap typen = flagrante spelfouten ...

Comment

of jij de meerprijs van een Sandisk Extreme III wil betalen moet je zelf beslissen...
                    als je er echter goedkoop wil bestellen, check dan www.blahdvd.com al enkele keren met grote tevredenheid besteld.

Je berekening klopt wel ivm de seconden maar die 39seconden en 51seconden zijn de tijden die je camera nodig heeft om de buffer HELEMAAL leeg te maken zodat je weer een burst van 22 opnames kan maken.

Tenzij je sport- of actiefotografie gaat doen, denk ik niet dat je zo veel direct 22 opnames na elkaar zal gaan maken...

Hopelijk helpt dat wat...
                    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      of jij de meerprijs van een Sandisk Extreme III wil betalen moet je zelf beslissen...
                      Tegen wie zeg je het, Gisteren kreeg ik nog toevallig een factuur in handen van 6 september 2006, twee maal Sandisk CF Ultra II van 4 Gb. prijs 308€ bij Memoryshop.NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Tegen wie zeg je het, Gisteren kreeg ik nog toevallig een factuur in handen van 6 september 2006, twee maal Sandisk CF Ultra II van 4 Gb. prijs 308€ bij Memoryshop.NL
                        goeiemorgen! nu, 3 jaar later, is dat prijs gedeeld door 10 (bijna)
                        Nieuwe site

Comment

Voor alle duidelijkheid:

1x = 150 KB/s
                          Dus
                          100x = 15 MB/s
                          133x = 20 MB/s
                          200x = 30 MB/s
                          266x = 40 MB/s
                          300x = 45 MB/s

Maar op de x-snelheid zou ik niet afgaan. Bij sommige fabrikanten slaat dit enkel op de leessnelheid en is de schrijfsnelheid veel lager. Bij goedkopere kaartjes komt de aangegeven snelheid vaak nog niet in de buurt van de werkelijke snelheid.

Ook opletten met de SanDisk kaartjes. De nieuwe versies (met snelheidsaanduiding in MB/s op de kaart) zijn 50% sneller dan de oude versies.

Om boven de 20 MB/s te geraken moet het toestel UDMA ondersteunen en dat is niet het geval met de D200 dus is het een beetje onzinnig om veel geld uit te geven aan een supersnelle kaart.
                          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                            Ook opletten met de SanDisk kaartjes. De nieuwe versies (met snelheidsaanduiding in MB/s op de kaart) zijn 50% sneller dan de oude versies.
                            da's goed om weten want zo heb ik er pas 2 binnen. ik merkte het verschil in labeltje van mijn "oude" kaart en mijne nieuwe kaarten op maar wist niet dat dit effectief snelheidsverschil inhield.

Het zijn nochthans alledrie Sandisk Extreme III 4gig kaarten...
                            Nieuwe site

Comment

Working...
                            X