Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale waterpas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitale waterpas

Gisteren kreeg ik een Nieuwsbrief met daarin de vermelding:

Digitale waterpas.

Ik had die dingen nog nooit gezien.
    mvg
    Antoine

Re: Digitale waterpas

Hi,

Die dingen bestaan al heel lang. Mag niet meer dan 10 euro kosten.
    Dit schijnt een elektronische versie te zijn. Vraag eens hoe je dit model moet gebruiken
    als je een portret-formaat foto neemt. :-)

Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Hi,

Die dingen bestaan al heel lang. Mag niet meer dan 10 euro kosten.
      Dit schijnt een elektronische versie te zijn. Vraag eens hoe je dit model moet gebruiken als je een portret-formaat foto neemt.

Dpaul.
      Ik dacht dat digitaal altijd elektronisch is.

Für Hoch- und Querformataufnahmen: vertaling: voor Lanschap en portretformaat

Waar zijn die voor 10 euro te vinden?
      mvg
      Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
        Ik dacht dat digitaal altijd elektronisch is.

Für Hoch- und Querformataufnahmen: vertaling: voor Lanschap en portretformaat

Waar zijn die voor 10 euro te vinden?
        mvg
        Antoine
        10 Euro voor die ouwe met een luchtbel ?

Comment

Ik hou het bij de 'oude' luchtbel versies, die zijn zowel in landschape als portrait mode te gerbuiken en nemen geen stroom af.
          Die zit bijna standaard op m'n hot-shoe ter bescherming ook.
          Zullen ook goedkoper zijn dan de elechtronische varianten (en mogelijks ook preciezer)
          Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Bij een test in WDC kwam als grootste nadeel eruit dat het ding maar één as heeft en voor een paar € heb je er één met 2 libels/libellen. Conclusie was leuk gadget.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hi,

De luchtbel versie is natuurlijk nauwkeuriger, goedkoper en behoeft geen stroom.
              Ik heb er verschillende. de goedkoopste is uit de DIY en kostte 1 euro.

Voor 2 euro koop je de beste:

Ik gebruik dat voortdurend. Is ook geschikt voor panorama foto's.

Paul.
              DPaul - A.FIAP

Comment

Hier kan je deze digitale waterpas zien in een video.

http://www.photoanswers.co.uk/Video-...s/?&R=EPI-1911.

Je blijkt een voordeel hebben tov een waterpas met luchtbel als je uit de hand fotografeerd , door je viewfinder kijkt en toch de horizon vlak wil houden........of het ook effectief zo goed werkt is natuurlijk een ander verhaal. Het is volgens mij een kwestie van tijd voordat men ook standaard zo'n systeempje inbouwt in de camera via het lcd of dat je het in de kijker zelf kunt terugvinden.(zoals je nu alle andere informatie reeds kunt zien).

Alle systemen die je nu via de hot-shoe gebruikt zijn net zo nauwkeurig als de plaatsing van deze hot-shoe tov de beeldsensor. Als beide niet 100% evenwijdig tov elkaar liggen zullen ze slechts waterpas benaderen doch nooit tot in de perfectie echt waterpas liggen.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 10 augustus 2008, 19:43.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Een zelfnivelerende kop zoals de landmeters gebruiken zou handiger zijn voor panorama opnamen!ik gebruik 4 waterpassen en niet altijd is het panorama foutloos!
                  Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                    Een zelfnivelerende kop zoals de landmeters gebruiken zou handiger zijn voor panorama opnamen!ik gebruik 4 waterpassen en niet altijd is het panorama foutloos!
                    Mvg
                    Het is misschien of topic om het over panorama's te hebben....maar waarom 4waterpassen
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Het is volgens mij een kwestie van tijd voordat men ook standaard zo'n systeempje inbouwt in de camera via het lcd of dat je het in de kijker zelf kunt terugvinden.
                      Neen hoor, het zit al in sommige camera's.
                      De D3 en nu ook de D700 hebben de functie virtuele horizon al ingebouwd.
                      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Het is misschien of topic om het over panorama's te hebben....maar waarom 4waterpassen
                        om ook de 3de en 4de dimensie te kunnen waterpassen.......
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          om ook de 3de en 4de dimensie te kunnen waterpassen.......

Comment

Je blijkt een voordeel hebben tov een waterpas met luchtbel als je uit de hand fotografeerd , door je viewfinder kijkt en toch de horizon vlak wil houden........of het ook effectief zo goed werkt is natuurlijk een ander verhaal. Het is volgens mij een kwestie van tijd voordat men ook standaard zo'n systeempje inbouwt in de camera via het lcd of dat je het in de kijker zelf kunt terugvinden.
                            Hi,

Ik mis maar 1 ding, en dat is dat ingebouwde (ROT) grid in mijn minolta A100.
                            Zo kon je meteen zowel vertikaal als horizontaal in-cam aligneren.

De bubble waterpas heeft nog een voordeel tov de elektronische als je flash op de hotshoe staat. Dan kan je met de bubble nog altijd iets doen op een horizontaal/vertikaal stuk camera.

Paul;
                            DPaul - A.FIAP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                              Neen hoor, het zit al in sommige camera's.
                              De D3 en nu ook de D700 hebben de functie virtuele horizon al ingebouwd.
                              Klopt, en je kan een functietoets op het toestel instellen dat de virtuele horizon functie activeert, heel handig, want zolang je die toets ingedrukt houdt functioneert de lichtmeter in de zoeker als een waterpas.

Comment

Working...
                              X