Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speedlite 580EX en groothoek vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Speedlite 580EX en groothoek vraag

De Canon speedlite 580 EX flitser past de reflectoren automatisch aan tussen 24 en 105 mm.
    Voor groothoekgebruik (14 mm) dient de groothoekreflector uitgeschoven en naar beneden geklapt te worden.

Met een 18-50 lens kom je dus in beide gebieden, 18-24 en 24-50.
    In het 18-24 mm gebied dient de reflector dus uitgeklapt te zijn.
    In het gebied 24-50 mm dient deze dus ingeklapt te zijn.

Maar het is ondoenlijk om bij iedere foto te kijken op de lens of de brandpunts afstand hoger of lager is dan 24 mm en dan evt de reflector uit of in te klappen.

Vraagje aan de mensen die ook deze flitser bezitten:

Hoe gaan jullie te werk tijdens het fotograferen?

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: Speedlite 580EX en groothoek vraag

groothoekreflector is niet echt nodig. Want je 18mm -> crop! = 28mm

doe maar eens wat testjes met/zonder die reflector... zelfs met zonnekap (op 17mm) heb ik de reflector ook niet nodig!

Lesley.
    -=- Light is the key...

Comment

Is het niet zo dat de brandpuntaanduiding gebasseerd is op kleinbeeldformaten? Dat betekent bij een 1,6 cropsensor dat je ongestraft tot (24mm / 1,6 =) 15mm kunt gaan. Met mijn 17mm merkt ik er namelijk weinig van (de zeldzame keer dat ik frontaal flits... )

Als ik het mis heb hoor ikhet wel.
      meer over mijn fotografie is te vinden op
      http://www.nandoonline.com

Comment

Volgens mij heeft het eigenlijk niets met de groothoek te maken, wel met het feit dat wanneer je foto's maakt van objecten die dichtbij staan (tussen 30 en 50cm), de flits sommige stukken onvoldoende kan belichten. Een oplossing is hier het reflectorschermpje uittrekken ofwel een ringflits of een off-camera flits gebruiken.
        Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
          Volgens mij heeft het eigenlijk niets met de groothoek te maken, wel met het feit dat wanneer je foto's maakt van objecten die dichtbij staan (tussen 30 en 50cm), de flits sommige stukken onvoldoende kan belichten. Een oplossing is hier het reflectorschermpje uittrekken ofwel een ringflits of een off-camera flits gebruiken.
          Het heeft daadwerkelijk wel iets met groothoek te maken. Door de diffusor ervoor te klappen vergroot je de hoek waar de flits effectief is. Zonder krijg je dan flinke vignetering.
          Feit blijft wel dat je de diffusor ook kunt gebruiken om het flitslicht meer te verstrooien. Of het effectief is weet ik niet, omdat de flitser ter compensatie weer meer licht moet geven.
          Wanneer objecten te dichtbij staan voor de flitser, kun je beter de flitser van de camera los gebruiken, of de flitskop 7graden omlaag kantelen. De diffusor kan een beetje helpen.
          meer over mijn fotografie is te vinden op
          http://www.nandoonline.com

Comment

Ik gebruik meestal een omnibounce op mijn 580EX, en dan krijg ik vanaf 10mm al een vrij goede verdeling van het licht.
            En die moet je er niet afhalen als je foto's maakt met een wat langere brandpuntsafstand. Als het onderwerp te ver staat haal je die er best wel af want anders wordt de flitser te zwak doordat het licht teveel verspreid wordt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X