Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk is de meest geschikt monitor om te photoshoppen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk is de meest geschikt monitor om te photoshoppen

Hallo,

Ik sta op het punt van een nieuwe monitor te kopen voor mijn PC.
    Kan iemnad mij aanraden of het best is om de klasieke TFT monitor te kopen zoals de SONY SDM-HS75B of is het beter van foto's te verwerken met een type met glanzend scherm wat hoger contrast heeft zoals de Sony SDM-HS75PS?
    Of is er een echte monitor die absoluut aan te raden is buiten de 2 die ik net vernoemde? Op wat kun je best zoal uitkijken bij de selectie?

Erik
    www.image-ine.be

Re: Welk is de meest geschikt monitor om te photoshoppen

Bekijk eens het volgende topic:

MVG, Peter Kleynen
    Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
    http://www.kleynen.be

Comment

Een gecalibreerde

Hier heb ik veel aan gehad toen ik nog van niks wist:

Comment

Ik heb vorige week de Sony TFT SDM-HS95PRS met X-black LCD aangeschaft.
        Vroeger dacht ik dat het "bright scherm" teveel lichtweerkaatsing zou geven, maar bij dit scherm valt het reuze mee! Ik kan het alleen maar aanraden en zou zeker geen mat scherm meer willen.

De ervaringen tot op heden zijn zeer positief. Alleen zie ik nu stukken beter waar mijn foto's technisch nog tekort schieten!...

Ongetwijfeld zijn er betere (duurdere) schermen en is het best om te kalibreren, maar wanneer ik (als kritische en rationeel denkende "amateur") tevreden ben, is het voor mij voldoende...

De foto's worden er i.i.g. superbrillant op weergegeven!

Info:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
          Ik heb vorige week de Sony TFT SDM-HS95PRS met X-black LCD aangeschaft.
          Heeft wat mij betreft 1 nadeel (zoals vele 19") en dat is de resolutie van 1280 x 1024 voor een 19" ...
          Daarom gaat mijn voorkeur steeds uit naar een 20" omdat je dan direct op 1600 x 1200 zit en dit is zeer merkbaar in pixelgrootte.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
            Ongetwijfeld zijn er betere (duurdere) schermen en is het best om te kalibreren
            Uiteraard kan het altijd duurder. Maar als je nu eens een CRT-scherm (zo ne goeien ouwen bak, dus) moest nemen, kost u dat bijna geen geld en daar ben je altijd goed mee. Ik ken behoorlijk wat profs; geen enkele die een LCD-scherm moet hebben, zelfs niet als 't gratis moest zijn.
            En kalibreren is inderdaad een must...

Comment

Volgens mij is dit momenteel de beste keus:

Dell 2407WFP 24"

Kenmerken en voordelen

Monitor size and type : 24" (61.0cm) active matrix TFT
              Resolution : 1920 x 1200 / WUXGA
              Response time / Brightness / Contrast Ratio : 16ms (black to white) or 6ms (grey to grey) / 450 cd/m2/ 1000:1
              Dimensions (w x h x d) : 585mm x 388mm (extended/compressed) x 560mm x 195mm
              Weight : 8.3 kg
              Inputs : Analog DVI-D (Digital) with HDCP / S-Video / Composite / Component
              Height adjustable stand / Audio capability : Yes / Optional AS501 soundbar
              VESA mounting compatible / Security slot : Yes (100mm) / Yes
              Integrated powered USB 2.0 hub / 9-in-2 card reader : 4 downstream, 1 upstream ports / CompactFlash type I/II Card, MicroDrive, Smart Media Card, Memory Stick Card, Memory Stick Pro Card, Memory Stick Duo (with Adapter), Secure Digital Card, MultiMedia Card, Mini Secure Digital (with Adapter)
              Warranty : 3-years next business day exchange

Prijs 1.060.08 Euro
              Nikon D200 & D100 / 17-55 F2.8 DX / 70-200 VR F2.8 /50 F1.8 / SB800 & SB80 DX

Comment

Ik zou voor fotobewerken geen tft scherm willen.
                Ik gebruik inderdaad nog zo'n "oude bak" en die bevalt me echt het best.
                Ik bewerk ook veel aquarellen en tekeningen en dat gaat daar voor mij het prettigtste mee.
                Scheelt een hoop geld en dat kun je dan weer aan lenzen uitgeven o.i.d.
                Groetjes
                Marlies
                Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

welke ouwe crt bak koop je dan..

als'k momenteel een crt zoek is de visvijver klein geworden

en wat is "weinig" geld? 200,300,400,500,600 euro?
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo
                    Uiteraard kan het altijd duurder. Maar als je nu eens een CRT-scherm (zo ne goeien ouwen bak, dus) moest nemen, kost u dat bijna geen geld en daar ben je altijd goed mee. Ik ken behoorlijk wat profs; geen enkele die een LCD-scherm moet hebben, zelfs niet als 't gratis moest zijn.
                    En kalibreren is inderdaad een must...
                    Valt iets voor te zeggen. Ik vind een LCD via een digitale connector wel scherper maar kleurweergave blijft soms een moeilijk punt.

Ik heb een LCD gekocht omdat ik ook nog met andere zaken rekening hield.
                    Vooral dan het feit dat je bij een LCD niet die straling en flikkering hebt zoals bij een CRT. Mijn ogen moeten nog een tijd mee ...
                    Daarnaast stel ik ook wel vast dat een LCD veel handiger is. Je wint heel wat plaats en je kan de monitor zelfs gemakkelijk eens verschuiven. Twee monitors naast elkaar zetten is ook gemakkelijker haalbaar.

Ik ben wel voor een goed merk gegaan (EIZO).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                      Vooral dan het feit dat je bij een LCD niet die straling en flikkering hebt zoals bij een CRT. Mijn ogen moeten nog een tijd mee ...
                      Grappig... ik heb een collega die vasthoudt aan zijn CRT omdat'ie bij onze LCD's na 10 minuten al een knappende koppijn heeft van het flikkerende en onrustige beeld. Moet je maar eens heel goed kijken wat er gebeurt als je met een window gaat slepen op een LCD... Als je heel goed kijkt kun je zien dat een normaal LCD helemaal niet zo rustig is als vaak gezegd wordt. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik na een dag werken ook meer vermoeide ogen heb dan toen ik nog achter een CRT zat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                        Grappig... ik heb een collega die vasthoudt aan zijn CRT omdat'ie bij onze LCD's na 10 minuten al een knappende koppijn heeft van het flikkerende en onrustige beeld. Moet je maar eens heel goed kijken wat er gebeurt als je met een window gaat slepen op een LCD... Als je heel goed kijkt kun je zien dat een normaal LCD helemaal niet zo rustig is als vaak gezegd wordt. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik na een dag werken ook meer vermoeide ogen heb dan toen ik nog achter een CRT zat.
                        Ja, je moet wel een deftige kopen natuurlijk.

Je mengt ook twee zaken door elkaar. Een LCD gebruikt geen projector en heeft intrinsiek een stabiel beeld. MAAR de vorige generatie had wel nog moeite met bewegende beelden. Op mijn eizo L768 op het werk als ik serieus begin te scrollen in een Word document heb ik dit ook.
                        Kwestie van de specificaties na te kijken en uw prioriteiten te leggen. De L768 is gekozen omwille van zijn goede kleurweergave.
                        De huidige generatie heeft dat probleem niet meer. Op mijn Eizo s1910 thuis kan ik perfect spelletjes spelen, video's afspelen, ....da's geen enkel probleem.

Wat ook is dat een LCD heel wat meer contrast aankan dan een CRT.
                        Zet je dit vol open, dan kan je daar inderdaad geen hele dag op kijken.
                        Ik zet dit dan ook niet vol open.

Verder heb je nog de straling van een CRT. Die zie je niet, maar die is er wel.
                        Last edited by PSG; 20 juli 2006, 00:51.

Comment

Ik zou niet weten waarom nu nog een CRT kopen ... flikkerend beeld, onscherp tov LCD, geen ruiscontrole (m'n D70 was op ISO1600 bijna ruisvrij op m'n Iiyama 19"). Nu met een LCD te kopen kon ik al m'n foto's terug doen.

Ik heb thuis momenteel een Samsung 970p gekocht. De gulden middenweg tussen grafisch & spelletjes spelen. Maar in de iets donkere kleurpartijen genereert ie dan weer meer ruis dan er feitelijk is (6 + 2bits door dithering). En ... het scherm heeft een heel flexibele poot, spijtig genoeg, na een half jaar, kan die poot het gewicht van het scherm niet meer dragen dus zakt ie veel te ver naar onder.

Eizo heeft me tegengehouden daar ze niet echt geschikt waren voor games. Nu heb ik gezien dat de Eizo S1931SA-BK uitkomt met oa een response tijd van 8ms. Ik verander
                          Frank
                          http://www.mirrorshades.be

Comment

Working...
                          X