Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke kunstmatige lichtbron voor portretten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke kunstmatige lichtbron voor portretten?

    Hallo,

    zijn er mensen die a-typische lichtbronnen gebruiken voor studio- (of binnen)portretten? Dus geen flitser of ander product van Konijnenberg, maar bv een zaklamp?

    Ik ben op zoek naar middelen om op die manier mijn modellen te belichten maar wil niet direct tot de aankoop van dure materialen overgaan. Ik zou natuurlijk kunnen huren of lenen, maar ik vraag me af of je bij wijze van spreken in de Brico spullen vindt die als fotograaf bruikbaar zijn.

    Waar ik aan dacht, is een lichtbron (led, neutraal licht...) die je in kracht kan doen toe- of afnemen. Ik heb het geprobeerd met een pretzl-lichtje, maar dan heb je maar twee of drie intensiteiten en dat was te weinig. Zijn er mensen die dit soort dingen gebruiken of gebruikt hebben in een recent verleden?

    Lieven

    p.s. Als dit niet in het forum 'strobist' thuis hoort, maar elders, dan hoor ik het graag.
    De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

  • #2
    Re: Welke kunstmatige lichtbron voor portretten?

    Camera op statief en model zit stil.
    Sluiter op 10 seconden bv.
    Kan je die in het donker helemaal "invullen" met een klein led zaklampje.
    Met wat oefening krijg je daar ZEER bijzondere portretten mee waarvan niemand kan raden hoe je de belichting geregeld hebt.
    Kostprijs belichting: Max 10 euro.

    Ook erg leuk is bv een bouwlamp.
    Je richt die op een witte muur en laat het licht weerkaatsen op je model.
    Kan heel mooi effect opleveren.
    Kostprijs: 50 euro max.

    Comment


    • #3
      Re: Welke kunstmatige lichtbron voor portretten?

      Ik kocht enkele jaren terug de voorganger van deze. https://www.aliexpress.com/item/3285...archweb201603_.
      Ik kocht er 2 en heb er reeds veel plezier aan beleefd: prijs kwaliteit zeer goed. De voordelen: licht, kleurtemperatuur en lichtsterkte aanpasbaar, oplaadbaar, door groot lichtvlak krijg je geen scherpe schaduwen, niet verblindend voor het model en ze geven constant licht waardoor je van vooraf goed kan zien welk effect ze hebben.

      Ik gebruik de lampen ook om mezelf bij te lichten voor doe-het-zelf klussen.

      Groeten,

      Riho
      Last edited by Riho; 9 januari 2021, 22:47.
      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

      Comment


      • #4
        Re: Welke kunstmatige lichtbron voor portretten?

        Bedankt voor de tips.

        Meer tips welkom ;-)
        De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

        Comment


        • #5
          Re: Welke kunstmatige lichtbron voor portretten?

          Moeilijker met oude versies maar met moderne versies minder moeilijk is het werken met TL licht.
          De oude flikkeren en hebben meestal een vieze kleur. Dus lastiger.
          Moderne bevatten tegenwoordig LED lampjes op een balk. Misschien weet Bart hier het antwoord op maar ik denk dat die niet meer flikkeren op netfrequentie.
          Los van deze kan je er wel erg leuke effecten mee maken ook.

          Comment


          • #6
            Re: Welke kunstmatige lichtbron voor portretten?

            Je kan alle soorten licht gebruiken, bv: theelichtjes; verwarmingsspiraal van een kachel; zaklamp; het schermlicht van je telefoon; achterlicht of voorlicht van je fiets; de vlammen van je fornuis.

            Comment

            Working...
            X