Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reflectiescherm & zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: reflectiescherm & zon

    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
    Studio flitsen heb ik redelijk onder controle, strobist flitsen is nog helemaal nieuw voor mij, daarom zoveel vragen de laatste tijd.
    Ik had er ook aan gedacht om voor een beugel te zorgen zodat de 2 SB's samen in 1 paraplu kunnen flitsen. Dat scheelt een stop in flitssterkte als ik die nodig mocht hebben. Misschien voorlopig maar op stap met een reflectie scherm en een 2xSB statief met reflectie paraplu, we zien dan verder wel als ik iets te kort kom.
    Volgende week de eerste grote uitdaging: een shoot in stad met meerdere modellen.
    het principe blijft min of meer hetzelfde. JE bevriest je model met je speedlight.
    In de meeste gevallen gebruik ik zelfs een YN-460 II niet boven halve kracht op locatie.
    Er bestaan ook oplossingen waaar je mits een goed gekozen swivel zelfs 4 speedlights aan kan bevestigen en de kostprijs was rond de 20 dollar.
    1 stop is ook niet compleet waar, 2 speedlights op volle kracht gecombineerd geven ongeveer een flitsoutput van anderhalve kracht van 1'tje.

    http://photolover.diyphotography.net...flash-bracket/ => het plaatje dat ik bedoelde.

    Ook heb je modifiers waarmee je lange afstanden kan overbruggen zoals de PLM (Parabolic Light Modifier).
    Er zijn net zoals in de studio zoveel modifiers beschikbaar.
    Ik gebruik zelf studio-modifiers op locatie met een speedlight en mijn 'studio' maakt ook volledig gebruik van speedlights.
    Het lid 'geertvandenbroeck' heeft een hele interessante blog geschreven omtrent het gebruik van studio light modifiers met speedlights, toch met een bowens s-koppeling.
    Zo gebruik ik dus een jinbei softbox met een speedlight en ook een beauty-dish met grid/honingraad indien nodig.

    De meerdere speedlights zoals jij gaat aanhalen, kan indd heel interessant zijn voor in volle zon te kunnen gaan werken waar jij dan het voordeel hebt nu van de PW's en merkeigen flitsen waardoor je de high speed sync kan gebruiken en dus kortere / snellere sluitertijden dan de min of meer standaard sync-speed van 1/200ste bij de meeste camera's in combinatie met 'goedkopere' triggers (al heeft pixel een mooi antwoord erop klaar met hun king en zeker met nieuwe add-ons die op stapel zouden staan)
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #17
      Re: reflectiescherm & zon

      Oorspronkelijk geplaatst door Delirium Bekijk bericht
      Ik heb een sunbounce en ik heb hetzelfde probleem. In volle zon zitten reflecteren werkt niet zo goed. Model gaat rap met de ogen nijpen, zeker bij kinderen. Misschien heb ik de handigheid er nog niet in opgebouwd. Ik probeer het wel maar als ik te veel zit te sukkelen dan heb ik rap de gewoonte om mijn reflector langs de kant te gooien en mijn sofbox te gebruiken.

      Daarom gebruik ik liever mijn softbox.
      ivm sunbounce:
      noooit rechtstreeks licht op't model!!!!

      zunoel heeft het aan, gebruik gelijk softbox! links of rechte hoog!

      ws volgen bij fotofolio kan ook helpen

      5n1 reflectoren kan je net zo goed nen bak water gebruiken, je hebt dezelfde hotspots
      nikon stuff

      Comment


      • #18
        Re: reflectiescherm & zon

        Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
        In de meeste gevallen gebruik ik zelfs een YN-460 II niet boven halve kracht op locatie.
        Er bestaan ook oplossingen waaar je mits een goed gekozen swivel zelfs 4 speedlights aan kan bevestigen en de kostprijs was rond de 20 dollar.
        1 stop is ook niet compleet waar, 2 speedlights op volle kracht gecombineerd geven ongeveer een flitsoutput van anderhalve kracht van 1'tje.
        Ha ja, eerder wortel 2 om juist te zijn... da's 1,414 pngeveer.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #19
          Re: reflectiescherm & zon

          Ha ja, eerder wortel 2 om juist te zijn... da's 1,414 pngeveer
          Klink ergens logisch, maar ben er nog niet van overtuigd.
          Die wortel heeft met de oppervlakte te maken, als alles op dezelfde afstanden blijft?
          2 flitsers in 2 verschillende paraplu's mischien, maar 2 flitsers dicht bij elkaar in dezelfde paraplu is volgens mij 1stop(dubbel licht)
          Zou betekenen dat bij dezelfde flitser om 1 stop te verhogen, het licht 4x sterker moet zijn, bij een studio flitser zou de spanning op de condensator moeten verdubbelen(E=1/2xU²xC) dergelijk (spannings )regelbereik heeft een studioflitser niet en het licht kan nochtans meerdere stops geregeld worden, bij speedlights is het eenvoudiger, daar gaat men de flitsduur beperken.
          Tenzij iemand mij dat mathematisch kan uitleggen. Ergens een link ?
          Ben bezig met een beugel te maken , is gemakkelijk na te meten met de lichtmeter, ben benieuwd naar het resultaat.

          IVM Sunbounce,
          Een vriend heeft een californian Sunbounce, ik ga hem eens lenen om te testen en het verschil te zien.
          Last edited by Beertje2; 2 april 2012, 09:30.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #20
            Re: reflectiescherm & zon

            Het maakt inderdaad een verschil of de 2 flitsers in 1 plu zitten, of apart het model belichten als key en fill bvb. of vanuit een andere hoek op hetzelfde model gericht.
            Je hebt sowieso verliezen van je lamp (bij Xenonlampen zou dat verleis constant zijn en dus verhoudingsgewijs kleiner bij vol vermogen), doro je softbox of plu (vooral die laatste),...
            één oplossing: METEN is WETEN. Al de rest is giswerk of beoordelen op een miniatuur-jpg waarop al verscherping / contrats/... instellingen zijn toegepast.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #21
              Re: reflectiescherm & zon

              Daarnet een aantal testen gedaan. 2x SB800 direct naast elkaar ,op een beugel ,flitsen in dezelfde reflectie paraplu.
              De SB"s worden gestuurd door een PW , stand manueel +3 (=max) bediend via testknop (TT1 staat niet op een camera)
              Flits gemeten met SEKONIC L-358 op 1m afstand van de flitsen (1/125)
              Resultaten:
              enkel flits 1 : diafragma :11
              Enkel flits 2 : diafragma:11
              Beide samen : diafragma :16 (=+1 stop)
              Test: 4 x herhaald , zelfde resultaten.

              Conclusie: je mag de flitsterktes optellen
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #22
                Re: reflectiescherm & zon

                Tuurlijk mag je die optellen. Alleen mag je niet 11+11=F22 nemen.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #23
                  Re: reflectiescherm & zon

                  van 11 naar 22 is 2stops, ik denk niet dat dat hier iemand heeeft beweerd.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #24
                    Re: reflectiescherm & zon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                    Daarnet een aantal testen gedaan. 2x SB800 direct naast elkaar ,op een beugel ,flitsen in dezelfde reflectie paraplu.
                    De SB"s worden gestuurd door een PW , stand manueel +3 (=max) bediend via testknop (TT1 staat niet op een camera)
                    Flits gemeten met SEKONIC L-358 op 1m afstand van de flitsen (1/125)
                    Resultaten:
                    enkel flits 1 : diafragma :11
                    Enkel flits 2 : diafragma:11
                    Beide samen : diafragma :16 (=+1 stop)
                    Test: 4 x herhaald , zelfde resultaten.

                    Conclusie: je mag de flitsterktes optellen
                    Ha ok. Leuk dat je 't even uitgeporbeerd en gemeten hebt. SB's zijn goed spul ook natuurlijk.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: reflectiescherm & zon

                      Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                      is sunbounce zijn geld waard ?
                      Vind je sunbounce tweedehands ?
                      Denk dat dit boekdelen spreekt.
                      Grz. Peter
                      Drogredenering! Hoeveel tweedehands olifanten zie je te koop staan? Geen, want niemand wil er dus vanaf omdat ze zo goed zijn...
                      Ik wil maar zeggen: de marktverdeling speelt ook wel mee, en die schermen zijn nu niet zo veel verkocht als de 5-in-1's zou ik zo denken. En ja, ze zijn goed, dus als je er eentje hebt zal je die niet zo snel wegdoen. Net zoals ik mijn 5-in-1 niet wegdoe.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: reflectiescherm & zon

                        hier moet ik yourt toch wel in bijtreden hoor, die schermen zijn goed daar niet van maar je baseren op de 2dehands markt hmmmm geen goed idee, weinigen hebben zo een scherm he....zelden zie je een fotograaf met die schermen bezig, maar een 5 in 1 daarentegen....die heeft zo goed als iedereen......
                        http://www.jvs-photography.be/

                        Comment


                        • #27
                          Re: reflectiescherm & zon



                          Mijn website: http://www.michelpyck.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: reflectiescherm & zon

                            Reflectieschermen zijn ook beter voor't milieu want je verbruikt geen elektriciteit!

                            Comment


                            • #29
                              Re: reflectiescherm & zon

                              Hier is een foto van de flitsbeugel, hij is gemaakt in messing, de steunblokjes in teflon met een rubber zool om het verdraaien tegen te gaan.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment


                              • #30
                                Re: reflectiescherm & zon

                                Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                                zelden zie je een fotograaf met die schermen bezig, maar een 5 in 1 daarentegen....die heeft zo goed als iedereen......
                                Dat lijkt me ook niet meer dan logisch. De prijs zal al veel verklaren.
                                Ik zie ook weinig fotografen met een 85mm F1.2. De 1.8 die heeft ook bijna iedereen.
                                Ook het feit dat niet elke fotozaak de Sunbounce producten verdeelt, heeft er mee te maken.
                                De kleine fotohandel achter de hoek, heeft wel zo'n 5-in-ding in een hoek liggen.

                                Ik zou zeggen test ze beiden en oordeel zelf.
                                Mvg Tim

                                Comment

                                Working...
                                X