Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met rf-602tx

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met rf-602tx

    Hallo,

    Ik heb een probleemke bij het installeren van mijn wireless flash trigger RF-602.
    De flits (mecablitz 50 AF-1) heb ik op de receiver geplaatst en de controller op mijn camera geschoven. De receiver en controller reageren op elkaar en een flits gaat af bij het indrukken van de knop op de controller. Maar ik snap niet welke instellingen nodig zijn om mijn flits nu draadloos te laten afgaan wanneer ik de sluiterknop indruk. Ik heb een canon 50d.

    Iemand die mij kan helpen? :-)

    Bedankt!

  • #2
    Re: probleem met rf-602tx

    gewoon camera op manueel zetten, een diafragma en sluiter waarde kiezen en afdrukken...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: probleem met rf-602tx

      een ws-je volgend doet wonderen! de aanbieder hierboven is een aanrader
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: probleem met rf-602tx

        Camera op manueel
        Flits op Manueel
        Diafragma en intensiteit flits naargelang licht nodig voor juiste belichting
        Sluitertijd naar gelang je veel of weining omgevingslicht wil opnemen in het foto maar in ieder geval kleiner of gelijk aan de max syncspeed van je camera.

        Het is niet eenvoudig om dit in een paar regeltjes neer te schrijven, maar ik begin meestal zo:

        Fits op manueel en op 1/8 power
        Camera op manueel , iso 200, sluitertijd op 1/125 en diafrgma op F/4 of F/5.6.

        ik maak een proeffoto en beoordeel het resultaat en histogram;
        Waar nodig stuur ik bij:
        Te weinig licht -> diafragma verder open, iso omhoog of flitspower verhogen
        te veel licht -> flitspower naar omlaag
        Te weinig omgevingslicht -> sluitertijd verlagen of iso omhoog en flitspower naar beneden
        Te veel omgevingslicht -> kleiner diafragma en meer flitspower.

        Je ziet door met de verschillende parameters te spelen kun je het resultaat op verschillende vlakken bijsturen, natuurlijk heeft een en ander invloed op nog andere zaken (hoe kleiner het diafragma hoe groter de scherptediepte, lange sluitertijd kan beweging in de foto brengen, hoge iso -> ruis, .....).

        je moet eerst deze parameters (iso, sluittertijd, diafragma) en hun eigenschappen goed begrijpen alvorens je makkelijk kan stobisten.

        Leer eerst lopen alvorens je wil sprinten
        Een workshop of cursus kan je daarbij helpen, maar evenzeer een dagje doorbrengen met iemand die wat ervaren is in deze materie.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: probleem met rf-602tx

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Camera op manueel
          Flits op Manueel
          Diafragma en intensiteit flits naargelang licht nodig voor juiste belichting
          Sluitertijd naar gelang je veel of weining omgevingslicht wil opnemen in het foto maar in ieder geval kleiner of gelijk aan de max syncspeed van je camera.

          Het is niet eenvoudig om dit in een paar regeltjes neer te schrijven, maar ik begin meestal zo:

          Fits op manueel en op 1/8 power
          Camera op manueel , iso 200, sluitertijd op 1/125 en diafrgma op F/4 of F/5.6.

          ik maak een proeffoto en beoordeel het resultaat en histogram;
          Waar nodig stuur ik bij:
          Te weinig licht -> diafragma verder open, iso omhoog of flitspower verhogen
          te veel licht -> flitspower naar omlaag
          Te weinig omgevingslicht -> sluitertijd verlagen of iso omhoog en flitspower naar beneden
          Te veel omgevingslicht -> kleiner diafragma en meer flitspower.

          Je ziet door met de verschillende parameters te spelen kun je het resultaat op verschillende vlakken bijsturen, natuurlijk heeft een en ander invloed op nog andere zaken (hoe kleiner het diafragma hoe groter de scherptediepte, lange sluitertijd kan beweging in de foto brengen, hoge iso -> ruis, .....).

          je moet eerst deze parameters (iso, sluittertijd, diafragma) en hun eigenschappen goed begrijpen alvorens je makkelijk kan stobisten.

          Leer eerst lopen alvorens je wil sprinten
          Een workshop of cursus kan je daarbij helpen, maar evenzeer een dagje doorbrengen met iemand die wat ervaren is in deze materie.
          Zunoel,

          Zo hebben we het geleerd op BD live
          Maar er zit naar mijn mening een klein foutje in..
          Te veel omgevingslicht...sluitertijd verhogen! van 1/125 naar 1/250 vb of heb k het mis?
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

          Comment


          • #6
            Re: probleem met rf-602tx

            Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
            Zunoel,

            Zo hebben we het geleerd op BD live
            Maar er zit naar mijn mening een klein foutje in..
            Te veel omgevingslicht...sluitertijd verhogen! van 1/125 naar 1/250 vb of heb k het mis?
            1/250 gaat nipt zijn ivm syncspeed maat 't is wel juist geredeneerd!
            goed opgelet.
            1/25 veel omgeving - 1/200 veel minder omgeving
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: probleem met rf-602tx

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              1/250 gaat nipt zijn ivm syncspeed maat 't is wel juist geredeneerd!
              goed opgelet.
              1/25 veel omgeving - 1/200 veel minder omgeving
              Met mijn "oude D70" is dat geen enkel probleem of hoe oud niet noodzakelijk moet onderdoen voor nieuw
              D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
              BD0290BE

              Comment


              • #8
                Re: probleem met rf-602tx

                Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                Zunoel,

                Zo hebben we het geleerd op BD live
                Maar er zit naar mijn mening een klein foutje in..
                Te veel omgevingslicht...sluitertijd verhogen! van 1/125 naar 1/250 vb of heb k het mis?
                Dat is het verschil tussen theorie en praktijk

                Dat kan met een Nikon, maar andere camera's hebben dikwijls een tragere sync.
                Ook heb ik soms gemerkt dat sommige triggers een latentietijd hebben en dus niet snel genoeg reageren om op max syncspeed te werken (je krijgt dan een donkere rand onderaan).
                (nog even meegeven: hoe hoger de flitspower hoe trager de flits. 1/1 geeft de traagste flits en hier krijg je meestal problemen bij de max syncspeed).
                Daarom werk ik meestal op 1/125.
                Heb ik dan nog teveel omgevingslicht draai ik mijn diaframa meer dicht en moet ik mijn flitsspower verhogen.
                Met een Canon kan je kan ook je ISO een stapje verlagen naar ISO 100 en je flitspower verhogen.

                Wat ik schrijf is mijn werkwijze en geen exacte wetenschap.
                Het dient gewoon als leidraad om te ontdekken wat de verschillende invloeden zijn van de verhouding tussen: sluitertijd, diafragma en iso bij flitsen
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met rf-602tx

                  Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                  Met mijn "oude D70" is dat geen enkel probleem of hoe oud niet noodzakelijk moet onderdoen voor nieuw
                  D40, D50 eb D70 kunnen syncen tot 1/800 zonder hulpmiddelen.
                  de sluites is niet volledig mechanisch als bij een D80/90/7000/300 en hoger
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem met rf-602tx

                    Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    D40, D50 eb D70 kunnen syncen tot 1/800 zonder hulpmiddelen.
                    de sluiter is niet volledig mechanisch als bij een D80/90/7000/300 en hoger
                    Nog eentje vergeten, een D1x kan ook makkelijk tot 1/1000 off-camera flitsen
                    Deze heeft ook een mechanische/electronische sluitercombinatie

                    Ook compactcamera's zoals de G reeks van Canon en de Nikon P reeks (of ander merken met flitschoen en manuele modus) kunnen dit.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment

                    Working...
                    X