Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

off camera flitsen en paraplu

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • off camera flitsen en paraplu

    Hier zijn we weer om kennis op te doen.
    Het is een hele boterham deze keer, hoop dat ik wat antwoorden kan krijgen op men vragen aangezien het me een nieuwe uitdagen is.
    1: ik wil me een flitsparaplu halen nu om soms bij matig licht en in het donker portretten uit te lichten op lokatie, nu ben ik me bewust dat in de paraplu flitsen me een meer gestuurd licht geeft en erdoor meer verspreid. Het gaat dus gebeuren met een 430ex ii maar nu vraag ik me af, zet ik dan een diffusor op de flits om de paraplu geheel te vullen met licht? Of flits ik gewoon in? En dan ook, de flits op 24mm of met het klepje eruit dus op 14mm of ga ik dit verschil allen niet merken uiteindelijk? In de paraplu wel te verstaan.

    2: ik gebruik nu radiozenders, dus werk op manueel. Maar is het ttl aangeraden met een paraplu? Dan kan ik de flits bedienen vanop camera. Want dan ga ik eventueel zien voor een infraroodzender. Ben ook al in het bezit van een ttlkabel maar deze is max 3 meter.

    3:is infrarood goed bruikbaar in hele donkere omstandigheden of in een buitenomgeving?

    4: nog een ding waar ik moeilijk uitkom' op camera kan je flitscompensatie doen, van -2 tot +2 maar manueel kan je toch niet hoger gaan als 1/1? Want als ik goed begrijp is -2 compenseren 2 stops minder, komt dit dan overeen met gaan van 1/1 naar 1/4? Want dit zijn toch ook 2stops minder?

    Hoop dat iemand een paar antwoorden heeft op mijn vragen.
    Bedankt alvast om dit te lezen.

    Mvg bart
    Last edited by Crazy_B; 6 oktober 2011, 09:27. Reden: abonneren
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: off camera flitsen en paraplu

    Je hebt een hele waaier aan modifiers voor je licht. En elk heeft zijn specifieke outcome vooral en iedereen heeft daarnaast nog is zijn voorkeur.
    Een gewone bounce of shoot-through paraplu gaat het licht verspreiden. Je hoeft niet noodzakelijk een bouncer / diffusor op je flits te plaatsen, noch je diffusor-plaatje uit te schuiven hiervoor.

    Je kan TTL gaan werken via infrarood met merkeigen flitsers maar hiermee laat je weer je camera eigenlijk de outcome bepalen grotendeels. Je kan natuurlijk ook manueel blijven werken maar wel de functionaliteit gebruiken van het 'TTL' / infrarood systeem om zonder je te verplaatsen de flitskracht van je flitsers aan te passen.

    Ik heb geen ervaring met infrarood systemen dus kan je niet zeggen hoe dit werkt in donkere omstandigheden. Ik weet wel dat je flits het licht moet zien van je camera dus eigenlijk ben je al bijna verplicht om bare-flash te werken of met een shoot-through paraplu.
    Het nadeel is dat je dus ook je statief etc niet kan verstoppen achter een muurtje.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: off camera flitsen en paraplu

      Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
      1: ik wil me een flitsparaplu halen nu om soms bij matig licht en in het donker portretten uit te lichten op lokatie, nu ben ik me bewust dat in de paraplu flitsen me een meer gestuurd licht geeft en erdoor meer verspreid. Het gaat dus gebeuren met een 430ex ii maar nu vraag ik me af, zet ik dan een diffusor op de flits om de paraplu geheel te vullen met licht? Of flits ik gewoon in? En dan ook, de flits op 24mm of met het klepje eruit dus op 14mm of ga ik dit verschil allen niet merken uiteindelijk? In de paraplu wel te verstaan.

      welk doel wil je bereiken met die paraplu? welk resultaat? Waar denk je dat het "klepje" voor dient?

      Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
      2: ik gebruik nu radiozenders, dus werk op manueel. Maar is het ttl aangeraden met een paraplu? Dan kan ik de flits bedienen vanop camera. Want dan ga ik eventueel zien voor een infraroodzender. Ben ook al in het bezit van een ttlkabel maar deze is max 3 meter.
      waarom zou je TTL willen gebruiken? Wil je de camera laten beslissen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
      3:is infrarood goed bruikbaar in hele donkere omstandigheden of in een buitenomgeving?
      is bruikbaar... hangt van de situatie af... "in lign of sight" Niet altijd betrouwbaar.
      Wordt zelden gebruikt door ervaren strobists... die werken allemaal met radio gestuurde triggers

      Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
      4: nog een ding waar ik moeilijk uitkom' op camera kan je flitscompensatie doen, van -2 tot +2 maar manueel kan je toch niet hoger gaan als 1/1? Want als ik goed begrijp is -2 compenseren 2 stops minder, komt dit dan overeen met gaan van 1/1 naar 1/4? Want dit zijn toch ook 2stops minder?
      Als je manueel werkt (op de flash), dan bestaat er geen flits compensatie... Net zo goed bestaat er geen exposure compensatie als je manueel werkt op je camera...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: off camera flitsen en paraplu

        @ userke: dank je voor de reactie, enkele dingen zijn nu al meer duidelijk...

        @d_oracle:
        1 het resultaat wat ik wil bekomen is een meer verspreid licht over een persoon, als deze bijvoorbeeld nu langs links word belicht wil ik dan rechts bijlichten, maar nu heb ik of mijn naakt flash en das zo hard licht en gebruik ik de diffusor erop verlicht hij rondom ook mee, soms te veel richting muur enz wat ik dan niet wil.
        ja dat klepje op de flits is om breder licht te spreiden, maar is dit in een paraplu niet nodig dan of krijg je zonder niet echt teveel licht alleen in het midden? ik vraag het maar omdat ik er nog niet mee werkte in een paraplu

        2 ik zou die ttl misschien wel gemakkelijk vinden om ja die flitscompensatie te gebruiken vanop camera, maar aangezien dat in stops niet werkt zoals in manueel zal het ja niet zijn zoals ik dacht.

        3 dus infrarood dan maar schrappen

        4 maar als ik stel toch een infrarood zender gebruik, dan kan ik of ttl kiezen en de camera laten bepalen en eventueel bijsturen in flitscompensatie.
        of ik kan manueel werken waarschijnlijk, maar kan ik dan de flits instellen op camera manueel van bijv 1/1 naar 1/16? want nu moet ik steeds naar de flits gaan en het daar doen.
        daarmee leek het alleen al intressant? omdat het off camera flitsen betreft zou het gemakkelijk zijn kon ik het zo doen.

        mvg bart
        Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
        500px site: https://500px.com/crazy_b

        Comment


        • #5
          Re: off camera flitsen en paraplu

          Ik denk dat het vooral belangrijk is om je plu helemaal te vullen met licht..
          hoe meer je je plu vult, hoe zachter het licht zal zijn.

          Als je je flits bwvs pal in het midden van je plu zou zetten op 10cm van de punt... ja dan heb je niet veel 'winst' in de verspreiding natuurlijk.
          -=_-__________________________________________________ __-_=-
          Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
          -=_-__________________________________________________ __-_=-

          Comment


          • #6
            Re: off camera flitsen en paraplu

            Oorspronkelijk geplaatst door T-General Bekijk bericht
            Ik denk dat het vooral belangrijk is om je plu helemaal te vullen met licht..
            hoe meer je je plu vult, hoe zachter het licht zal zijn.
            dit is niet relevant... de zon is ook groot... en maakt hard licht...

            wat wel relevant is, is de grootte van je lichtbron ten opzichte van je onderwerp of model!
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: off camera flitsen en paraplu

              Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
              @ userke: dank je voor de reactie, enkele dingen zijn nu al meer duidelijk...

              @d_oracle:
              1 het resultaat wat ik wil bekomen is een meer verspreid licht over een persoon, als deze bijvoorbeeld nu langs links word belicht wil ik dan rechts bijlichten, maar nu heb ik of mijn naakt flash en das zo hard licht en gebruik ik de diffusor erop verlicht hij rondom ook mee, soms te veel richting muur enz wat ik dan niet wil.
              ja dat klepje op de flits is om breder licht te spreiden, maar is dit in een paraplu niet nodig dan of krijg je zonder niet echt teveel licht alleen in het midden? ik vraag het maar omdat ik er nog niet mee werkte in een paraplu
              je wilt zacht licht... lees hier eens

              Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
              2 ik zou die ttl misschien wel gemakkelijk vinden om ja die flitscompensatie te gebruiken vanop camera, maar aangezien dat in stops niet werkt zoals in manueel zal het ja niet zijn zoals ik dacht.
              je hebt die compensatie niet meer nodig...

              Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
              3 dus infrarood dan maar schrappen
              infrarood heeft GEEN voordelen... tenzij je niet met radiotriggers wil werken (RF602 kost 20€ voor een setje...)

              Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
              4 maar als ik stel toch een infrarood zender gebruik, dan kan ik of ttl kiezen en de camera laten bepalen en eventueel bijsturen in flitscompensatie.
              of ik kan manueel werken waarschijnlijk, maar kan ik dan de flits instellen op camera manueel van bijv 1/1 naar 1/16? want nu moet ik steeds naar de flits gaan en het daar doen.
              daarmee leek het alleen al intressant? omdat het off camera flitsen betreft zou het gemakkelijk zijn kon ik het zo doen.
              TTL is de camera voor jou laten beslissen... er bestaan triggers die radiogestuurd de flitsen ook op afstand wijzigen... Maar dan kan je evengoed je zetel meenemen...

              tenzij je professioneel werkt en elke minuut telt... is het een kleintje om even de flash te wijzigen en bovendien goed voor uw cardiovasculair systeem.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: off camera flitsen en paraplu

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                dit is niet relevant... de zon is ook groot... en maakt hard licht...

                wat wel relevant is, is de grootte van je lichtbron ten opzichte van je onderwerp of model!
                Uiteraard... als hij z'n plu 10m van z'n onderwerp zit, is hij ook even ver van huis.
                Ik ging er vanuit dat de TS dit wel zou weten aangezien hij op zoek ging naar 'zacht' licht.
                -=_-__________________________________________________ __-_=-
                Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
                -=_-__________________________________________________ __-_=-

                Comment


                • #9
                  Re: off camera flitsen en paraplu

                  Oorspronkelijk geplaatst door T-General Bekijk bericht
                  Uiteraard... als hij z'n plu 10m van z'n onderwerp zit, is hij ook even ver van huis.
                  Ik ging er vanuit dat de TS dit wel zou weten aangezien hij op zoek ging naar 'zacht' licht.
                  aan de vraagstelling te zien... ga ik er even van uit... dat dit nog onbekend terrein is...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: off camera flitsen en paraplu

                    @ d_oracle: merci voor de link
                    dus de flits niet te kort bij de paraplu en de afstand niet te groot tov het model.
                    is voor mij allemaal nieuw daarmee dat ik het effe vraag aan mensen die het kennen.
                    nu heb ik enkel nog maar of camera gewerkt met de radiotriggers en dacht dat het fijn kon zijn om via de camera de flits te kunnen bedienen, maar zullen het best zo maar houden nu, dan maar een paar testshots meer doen.

                    bedankt voor de info.

                    mvg bart
                    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                    500px site: https://500px.com/crazy_b

                    Comment


                    • #11
                      Re: off camera flitsen en paraplu

                      @Crazy_B Ik werk wel met TTL en ik werk met manual systemen en door elkaar. Ik vind TTL prettig werken en ik kan er ook mooie foto's mee maken ondanks dat mijn camera beslissingen maakt. Misschien vonden ook mensen van autofocus dat de camera te veel bepaald en dan heb je nog witbalans. Met TTL kun je zeker wel je licht bepalen zoals jij dat wil, het heet -EV en +EV, maar in moeilijke situaties waarbij de camera niet goed kan bepalen hoe het flits licht moet worden ingesteld pak ik ook manual. TTL heeft ook nog andere voordelen zoals highspeed sync en tweede gordijn synchronisatie (tweede gordijn synchronisatie is niet beschikbaar met infra rood). Ik bezit een Yongnuo ST-E2 en kan buiten vaak ook zonder problemen met IR foto's maken. Maar je moet het oog van de flitser wel een beetje richting de camera richten. Ik gebruik hier een bracket voor: Interfit XS. De Yongnuo heeft het voordeel dat je de kop kan draaien. Met de Canon 600D 60D en 7D kun je met je pop-up flitser in master mode ook andere flitsers aansturen. Ik bezit nu ook de Phottix Odin, kost wel wat, maar dan heb je wel een zeer toffe e-TTL trigger. Voor de duidelijkheid, ik vind manual flitsen ook prima, maar ik merk zeker het gemak van e-TTL flitsen. Een ander betaalbaar merk voor e-TTL flitsen is Pixel, maar bij Pixel heb je wel de nieuwe versie flitsers nodig zoals de 430EX II die je zelf bezit of de 580EX II.

                      Groeten Michael
                      Last edited by mmuetst; 6 oktober 2011, 21:00.

                      Comment


                      • #12
                        Re: off camera flitsen en paraplu

                        @mmuetst: ja die van yonhnuo wou ik me dan ook halen omdat die toch voordelen heeft tov van canon.
                        ik ga eerst al zorgen voor de paraplu volgende week, dan eens testen en als het soms nog niet meezit kan ik nog voor de infraroodzender gaan zien.
                        maar vraagje, waar heb je die gehaald? kan hem enkel via ebay vinden of bij cameranu.nl
                        zal zeker ook eens zoeken achter die van pixel

                        mvg bart
                        Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                        500px site: https://500px.com/crazy_b

                        Comment


                        • #13
                          Re: off camera flitsen en paraplu

                          @Crazy_B Ik heb mijn Yongnuo ST-E2 gekocht bij fotoshopAalten. Maar zij verkopen dit product niet meer (waarom weet ik niet, ik heb zeer veel plezier van de Yongnuo, maar ik weet dat dit merk soms wisselende kwaliteit bied). Je kunt als alternatief ook een Nissin DI866 MKII kopen voor €200,- die kun je ook als master inzetten en je hebt een extra flitser. Momenteel zijn er nog wel wat kinderziektes met deze flitser, maar ik ben druk met de fabrikant bezig hier een oplossing voor te vinden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: off camera flitsen en paraplu

                            onderschat ttl niet, heeft ook een pak voordelen die je manueel niet hebt....
                            http://www.jvs-photography.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: off camera flitsen en paraplu

                              @Crazy_B kom anders eens naar BelgiumdigitalLite, daar komen beide systemen aan bod en kan je in de namiddag een en ander uitproberen en/of vragen
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X