Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon CLS - wie 0 wie ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon CLS - wie 0 wie ...

    Wie is er gebruiker van het Nikon CLS systeem om flitsen te triggeren?

    Pro's & contra's?

    Ik gebruik het elke week tijdens mijn shootings, zo fel zelfs dat ik er tegenop zie om mijn triggers uit te halen en aan te sluiten .

    Ik ben dus 110% CLS minded, sinds een maand of 4.

    Wie deelt deze menig?
    www.fotofolio.be

  • #2
    Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

    Het gevoel begrijp ik volledig en daarom begin ik er ook altijd mee.

    Maar...
    - bij sommige mensen geeft de voorflits toch wel enorm veel gesloten ogen, bij anderen is het dan weer bijna verwaarloosbaar; daarom wil ik toch wat vlotter met triggers leren omgaan
    - je zit regelmatig met het miniscule extra catchlight, maar je kan ook iets over de on-cam flash kleven 't schijnt hé? Neemt dat die catchlight voll. weg?

    Kan mij meer nadelen indenken, maar door beperkte ervaring zijn ze nog niet belangrijk geweest voor mij en neemt het enorme gebruiksgemak de voorhand (alvast om mee te starten in een sessie).

    Comment


    • #3
      Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

      Ik werk enkel met kinderen ... flits en kinderen = stress?

      Nee hoor, van de +/- 400 opnames dat ik neem tijdens een shooting heb ik ooit of zelden gemerkt dat dit een probleem zou zijn.

      Extra catchlight heb ik nooit omdat ik steeds mijn "trigger" flits weg van het model hou ... desnoods met een SC-17, vergt iets meer ervaring/inzicht maar het lukt perfect.

      Je haalt wel een paar goede punten aan
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

        DVD van McNally gekocht....gekeken en dadelijk zin om het cls systeem te gebruiken.
        2xsb600 bijgekocht om dan sb800 als master te gebruiken.

        Enkele produktfoto's gemaakt, werkte perfect, maar bij een huwelijk lukte het triggeren niet.
        Zal er wat meer mee moeten experimenteren.
        Last edited by paly; 21 september 2009, 08:58.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

          ik werk er ook mee en zeker tevreden van , groot gebruiksgemak alleen, en dat vind ik wel iets minder is dat het oogje van de slaveflitsers altijd richting master moet staan
          anders kan het zijn dat de flits niet mee afgaat...voor de rest vind ik het een prima systeem
          http://www.jvs-photography.be/

          Comment


          • #6
            Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

            hangt er van af... pure portret, of fashion... jazeker, daar gebruik ik wel eens CLS voor en vooral als ik m'n triggers niet mee heb

            maar voor portret in omgeving lukt me dat dikwijls niet. Zoals deze waar de omgeving een belangrijke rol speelt, waar m'n flash achter een paal staat, en waar ik dikwijls van ruime afstand m'n foto's maak (85mm, 200mm) om meer dan full body te trekken... dikwijls sta ik 20 à 30 m ver...

            hierdoor grijp ik makkelijk naar de pt04 triggers... je sluit ze aan en ze werken...

            Oh ja, de voorflits zoals hierboven opgemerkt is echt wel een probleem... gesloten oogjes, komt veeeeel meer voor...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

              Indien mogelijk gebruik ik het ook veel liever dan te werken met triggers, soms lukt het niet vanwege opstakels maar doorgaans is er geen probleem zeker binnen niet.
              Wel heb ik zopas een probleem moeten vaststellen, met de D700 werkt het cls niet meer, de communicatie tussen toestel en externe flits doet het niet meer
              Heb mijn toestel binnengebracht bij Procirep en daar hebben ze naar eigen zeggen nog nooit gehoord van dit euvel, ik hoop dat er snel een oplossing komt
              Last edited by EVA; 1 oktober 2009, 18:00.
              Eric Van Aerschot BD0730BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

                Ik gebruik enkel en allen CLS. Ik heb nog niet in andere triggers geïnvesteerd.
                Voor honden zijn de pre-flashes geen probleem.

                Ik gebruik het systeem voor pupy/nest fotografie en buiten (zelf in augustus met de felle zon).

                CKLS wil niet zeggen dat ik enkel i-TTL werk. Bij nestfotografie binnen werk ik volledig manueel. Buiten waar het snel moet gaan het de zon het hoofdlicht of zuiver tegenlicht is, gebruik ik I-TTL.

                High Speed Sync bij F8 zorgt wel dat de flitsers vaak in thermische veiligheid gaan…
                Ook al gebruik ik er twee in dezelfde groep als één lichtbron.
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

                  Ik gebruik het ook vrij vaak, maar meestal in M stand (is het dan nog CLS?)
                  Het is heel handig dat je vanuit de master alle flitsers kan regelen zonder telkens van je trapje te moeten komen
                  Problemen: (soms zeer) beperkte afstand en slaves moeten master "zien"!
                  (Dit laatste kan wss opgelost worden met de SU800)
                  Deze week nog, 2 slaves links & rechts kort achter mij...onmogelijk master te richten zodat beiden afgaan. In beperkte goed reflecterende ruimtes heb je daar welliswaar minder last van.
                  Wat ik mij afvraag, gezien radios tegenwoordig spotgoedkoop zijn (complete wifi AP voor <30€) waarom nikon nog met ir zit te knoeien.

                  (heb ook nog maar weinig problemen ondervonden met de preflash. Ik veronderstel zelfs dat niemand zo snel kan knipperen )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                    Indien mogelijk gebruik ik het ook veel liever dan te werken met triggers, soms lukt het niet vanwege opstakels maar doorgaans is er geen probleem zeker binnen niet.
                    Wel heb ik zopas een probleem moeten vaststellen, met de D700 werkt het cls niet meer, de communicatie tussen toestel en externe flits doet het niet meer
                    Heb mijn toestel binnengebracht bij Procirep en daar hebben ze naar eigen zeggen nog nooit gehoord van dit euvel, ik hoop dat er snel een oplossing komt
                    Even een update: na net geen twee weken heb ik mijn toestel terug, het is even op vakantie geweest in Frankrijk om aldaar een heelkundige ingreep te hebben ondergaan.
                    De flitsprint is vervangen en daardoor is het probleem opgelost, ik kan nu terug gebruik maken van het prachtige CLS van Nikon Dank aan Procirep voor de deskundige afhandeling.
                    Eric Van Aerschot BD0730BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

                      ik check altijd of ik met de SU800 kan werken alvorens ik manueel ga strobisten met RF trigers, overal waar mogelijk gebruik ik CLS

                      in de M stand durf ik dat ook gebruiken, maar dan blijf je het voordeel houden dat je op de display boven op je cam al je flitsers kan controleren, enige beperking zijn de 3 groepen, maar eenmaal je daarmee hebt leren werken, is het geen probleem om met 6 flitsers in the field te gaan.

                      maar, in bijna alle omstandigheden heb ik sneller het gewenste resultaat met CLS in TTL te gebruiken (met een correctie per groep) ipv Manueel aan te sturen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

                        met de SU-800 heb je idd geen enkel probleem met gesloten ogen ... en flitsen zijn per groep perfect aan te sturen via de commander. Ook hier zeer tevreden!
                        some toys 4 big boys
                        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon CLS - wie 0 wie ...

                          Net alle beelden van de eerste dag van mijn shooting weekend bekeken, met kinderen ... puur CLS en géén enkele foto gesloten ogen.

                          Het gaat hier niet over 50 foto's maar over het tiendubbele ...
                          www.fotofolio.be

                          Comment

                          Working...
                          X